Op 16 september is het strapdag. Wij proberen die dag te voet of met de fiets naar school te komen. De straat zal afgezet worden voor al het verkeer zodat wij voor een keertje op de straat mogen spelen. Wie wil mag vrijdag zijn fiets meebrengen ven eventueel de fietshelm.
Op 1 september begint de school opnieuw. We komen samen met Jules terug naar onze klas. We leren een paar nieuwe vriendjes kennen, wat spannend!
Wat zullen we binnen dit thema zeker proberen doen?
- we leren de nieuwe vriendjes kennen ahv kringspelletjes - op dinsdag en vrijdagmorgen gaan we het eerste uurtje sporten met juf Sanne - in de poppenkast gaan Jules en Marie zijn zus ook terug naar school - we luisteren naar het verhaal 'Jules gaat naar school" - we kijken in onze boekentas, wat zit daar allemaal in ? Wat zit er in de boekentas van Jules? - we leren de speelhoekjes in de klas kennen, er is ook nieuw speelgoed... - we knutselen een knutseltas, een verjaardagskalender, een boekentasje, ... we schilderen Jules... - we leren een paar klasafspraken kennen - we gaan op onderzoek binnen de school, weten we alles zijn ? Kennen we alle juffen? Waar doen we onze afval? ... - we oefenen het toiletbezoek, onze handen wassen, onze jasjes netjes aan de kapstok hangen... - we leren een versje en een paar liedjes die we elke dag zullen zingen - we gaan ons een eerste keer meten en knutselen een meetkalender, zullen we dit schooljaar veel groeien? - we maken kennis met de visjes in ons aquarium, we leren voor de visjes zorgen -....
Geef iets mee van thuis Heeft je kind een lievelingsknuffel of een dekentje dat het niet kan missen? Geef het mee in de boekentas om troost te bieden tijdens moeilijke momenten.
Probeer zelf ook wat te ontspannen tijdens het afscheid. Kinderen nemen snel gevoelens over. Maak een grapje of trek een gek gezicht. Vergeet zeker niet nog even te wuiven voor je vertrekt! We nemen afscheid aan de schoolpoort. Uw kindje gaat alleen of samen met de juf naar de klasrij.
Maak je kind duidelijk dat je terugkomt Sommige kinderen hebben namelijk het gevoel dat je hen verlaat. Zeg dus altijd 'tot straks' wanneer je afscheid neemt en maak duidelijk dat mama of papa terugkomt.
Creeer een ritueel Nog een dikke kus en knuffel en geef dan het boekentasje af. Zo weet je kind altijd wat hem of haar te wachten staat.
Leer de namen van andere kinderen Dat zorgt ervoor dat de school vertrouwd voelt voor jouw kind.
EN DIT DOE JE BETER NIET
Wegsluipen Op die manier geef je je kind het gevoel dat hij of zij je niet kan vertrouwen. Neem afscheid, maar hou het kort.
Het afscheid rekken Hoe langer het duurt, hoe moeilijker het wordt. Een knuffel, een kus aan de poort en dan vertrekken.
Vergelijken Iedereen gaat op een andere manier om met het afscheid, dus vergelijk je kindje niet met de andere kinderen. Elk kind verwerkt de eerste schooldagen ook anders. Sommige kinderen wenen de eerste dagen niet, maar nadien misschien wel.
Blijven terugkomen Als je eenmaal weg bent, blijf dan weg. Kom niet gedurende de dag terug om te controleren hoe het gaat op school. Dat maakt het alleen maar moeilijker. Haal je kindje ook niet voor einde schooltijd op, dan stoor je het klasgebeuren en maak je misschien andere kindjes verdrietig omdat hun mama er nog niet is.
Het mooier voorstellen dan het is Doe geen beloftes die je niet kan waarmaken. Vertel je zoon of dochter over de leuke kanten van school, maar vermeld ook de minder leuke kanten. Zo zijn er ook in het klasje regels waar je kleuter zich moet aan houden. Maar overstelp je kind niet met informatie, je hoeft niet elke dag over school te praten.
Te lang wachten met potjestraining Begin ruim op tijd met zindelijkheidstraining. De beste periode om ermee te starten is het begin van een vakantie. Word ook niet boos als het niet lukt, elk kind wordt zindelijk op zijn eigen tempo.
Je kind onhandige kledij aantrekken Er is niets mis met je kindje mooi te kleden, maar hou er ook rekening mee dat kledij makkelijk aan en uit moet. Dus geen jumpsuits of kledij met veel knoopjes, maar wel broekjes of rokjes met een elastiek. Zo voorkom je ook veel ongelukjes. Vergeet ook zeker geen reservekledij mee te geven.
Donderdag kom ik persoonlijk afscheid nemen van de kinderen, maar indien ik u niet meer zie die dag , wil ik u alvast via deze weg een fijne vakantie toewensen en we zien elkaar volgend jaar!
Thema 19: Moois uit de natuur ( van 9/05 tem 20/05/2016)
Wat gaan we binnen dit thema proberen te doen? - we gaan op lentewandeling in de omgeving - we gaan planten en zaaien, en de jonge plantjes leren verzorgen, een serre komt in de klas - juf brengt een verteltas mee over Anna en haar tuintje, we luisteren naar het verhaal en verdiepen ons in de spelletjes uit de tas - we hebben een tuintje zoals Anna in de zandtafel - we gaan vingerstempelen: we kiezen: worteltjes, hyacinten of bloesems - we gaan op zoek naar kriebelbeestjes en gaan die verder "onderzoeken" - in de poppenkast krijgen Cas en Loes een eigen tuintje van mama en papa - we gaan aan de slag met plasticine en kleimatjes waarop bonen, planten...geboetseerd worden - we doen aan Sherborne (relaxatie-oefeningen) en zijn voor even zelf groeiende plantjes - binnen de lesjes schrijfdans tekenen we bomen met rechte en kromme takken -....
PS Wie heeft een paar bloembakken thuis die wij een paar maanden mogen lenen?
Versje: EERST EEN KUILTJE IN DE GROND NIET TE DIEP EN NETJES ROND KLEIN ZAADJE VAN DE BLOEM WORD JE GEEL OF WORD JE GROEN? KUILTJE DICHT EN WATER SPROEIEN HELP ME ZON EN DOE HET GROEIEN!
Thema 17: Op straat...(van 11/4/2016 tem 22/4/2016)
Wat zullen we binnen dit thema proberen te doen? -een verkeersagent komt op bezoek -we bekijken een auto en een fiets en bespreken de verschillende onderdelen -we doen aan schrijfdans: de racebaan -we wassen de auto's van de klas in onze carwash -we knutselen een verkeerslicht -we oefenen wiskundige begrippen: parkeer de auto voor-naast-achter-in de garage -we schilderen met auto's -we tekenen met stiften die aan autootjes vastgemaakt zijn -we doen een techniek met een auto en een ballon -we knutselen een zebrapad in de klas en oefenen het oversteken -we schilderen wielen aan een auto -we maken een verkeersparcours op de speelplaats en gaan fietsen -....
Wegens moeilijke onvoorziene omstandigheden zal ik volgende week afwezig zijn. Meester Michael zal de klas overnemen. Bedankt voor uw begrip, juf Fanny.
Thema 16: De Paashaas (van 14/3/2016 tem 26/3/2016)
Wat zullen we binnen dit thema proberen te doen? - we knutselen een paasmandje - we knutselen een paashaaskroon - we luisteren naar het Paasverhaal binnen de godsdienstlesjes - er komt een konijn in de klas - we zoeken paaseieren die verstopt zitten in de klas - we zoeken paaseitjes in onze zandtafel - Komt de paashaas langs met iets lekkers? - We luisteren naar de verhalen : 'Jules zoekt paaseieren' en 'Anna en de paashaas' - we schilderen paaseieren - we kijken naar de poppenkast: 'Komt de paashaas op bezoek?' - we versieren een paasboom. Wie kan ons aan wat paastakken helpen? -....
VERSJE: Paashaas Huppel huppel paashaas Ik wil graag een ei kopje duikel paashaas breng er een voor mij springen springen paashaas hoera ik zie een ei!
Wat gaan we binnen dit thema proberen te doen? - we exploreren verschillende soorten papier - we sorteren verschillende dozen - we doen heel veel aan schrijfmotoriek en schrijfdans - we maken verschillende kunstwerken - we knutselen een holle bolle Gijs...Papier hier! - we doen aan ritmiek met krantenpapier - we maken een hoedje of een bootje van papier - we oefenen knippen en scheuren -.... Wie wil mag krantenpapier meebrengen. Wie kan ons ook aan een mega-grote kartonnen doos helpen? Zo een waar de kleuters in passen. Schoendozen zijn ook welkom. Dank u!
VERSJE Rommele rommele roos even schudden met de doos oortjes open, luister goed wat het kleine doosje doet even kijken wat er ligt doosje open, doosje dicht.
Lieve mama/papa/... ik hou heel veel van jou, Maar geef me gewoon een kus en knuffel en ga dan gauw. Afscheid nemen van jou vind ik echt niet fijn, Als dit te lang duurt, wordt het nog moeilijker dan het moet zijn. Ga maar gauw naar huis, dan kan ik gaan spelen. Als je me strakjes weer ophaalt, zal ik al mijn avonturen/ verhalen met je delen.
Wat zullen we binnen dit thema proberen te doen? - we ontdekken onze zintuigen: we spelen luisterspelletjes, we spelen met een voelzak, we spelen een geurspelletje, .... - we maken het zand in de zandtafel nat en doen in het natte zand aan schrijfmotoriek - we maken een blote voetenpad in de klas - we maken een omtrek van ons lichaam - we doen volop aan schrijfdans - in de poppenkast heeft Cas teveel gesnoept - we luisteren naar verschillende verhalen binnen het thema - we schilderen met onze handen en voeten - we maken een kapsalonnetje in de klas - we bouwen torens even hoog als onszelf - we doen aan Sherborne , dit zijn relaxatie - oefeningen, waarbij we bewust met ons lichaam omgaan - we gaan heel veel dansen ....
VERSJE Kijk eens hier, kijk eens daar klap maar in je handen (stamp maar met je voeten, wiebel met je billen, ...) Kijk eens hier, kijk eens daar zwaai nu naar elkaar!
Jammer genoeg hebben de ziektebacillen mij ook gevonden. De dokter stuurt me op ziekteverlof. Juf Evelyn zal de klas deze week overnemen. De geplande activiteiten blijven gewoon doorgaan.
- we knutselen een gekke bril - in de poppenkamer vinden we heel veel verkleedattributen - op woensdag komen we verkleed naar school en gaan we naar de clown - op vrijdag trakteert het oudercomité ons op poffertjes Dank u!!! - we schilderen onze neus rood en gaan daarmee stempelen - we experimenteren met een confetti bak - we oefenen met pincetten: versier het blad met confetti (pomponnetjes) - we knutselen met confetti - we luisteren naar het verhaal: Jules viert carnaval - we experimenteren met de muziekkoffer -...
Deze morgen gingen we boodschappen doen in de supermarkt, maandag zullen we met de aangekochte ingredienten witloofsoep met balletjes koken. De witloof hebben de kleuters zelf gekweekt. Ik wil de mama van Ruben en de peter van Thomas bedanken om mee te gaan, ook al waren de weergoden ons echt niet gunstig gezind. Bedankt!!!