...volg hier de avonturen en ervaringen uit de peuter-eerste kleuterklas
22-11-2019
Spiekpietje! (van 25/11 tem 6/12/2019)
Wat zullen we binnen dit thema proberen te doen?
- wie is dit gek klein zwarte pietje? Met zijn sportschoenen aan? en de gsm in de hand? Elke dag zit hij op een andere plaats in onze klas - we luisteren naar verhalen over spiekpietjes - we doen aan drama en worden zelf een spiekpietje - we schilderen een spiekpietje - we experimenteren met houtskool en tekenen een spiekpietje - we gaan op exploratietocht, vinden we nog spiekpietjes in onze school? - we knutselen een mijter of een pietenmuts - we bekijken de kleren van Sint en Piet van dichtbij, in de poppenkamer kunnen we ons in Sint en Piet verkleden - we mikken cadeautjes in de schoorsteen - we doen aan pietengymnastiek - op donderdag 5/12 gaan we naar het theater, we gaan een toneelstuk over Sinterklaas bekijken in Sint-Truiden - op vrijdag 6/12 krijgen we heel hoog bezoek in de klas - we spelen met muziekinstrumenten en zingen veel sinterklaasliedjes - we doen aan schrijfdans: de weg van de spiekpietjes en de trap -...
VERSJE Stippe stappe, stippe stap (je gaat met de vingers naar boven langs de buik) Zwarte Piet stapt op de trap. (je vingers staan nu op de schouders) Met zijn pak en met zijn zak, (je gaat met je vingers verder naar boven) loopt hij boven op het dak. (nu sta je met je vingers boven op het hoofd) Oeps, nu glijdt hij weer terug, (je vingers gaan kriebelend naar beneden) langs jouw kriebel kriebel rug!
Heksje Mimi geeft een griezelfeestje (van 21/10 tem 25/10/2019)
Wat zullen we deze week proberen te doen? - we luisteren naar het verhaal 'Heksje Mimi geeft een griezelfeestje' en worden ook op haar feestje uitgenodigd. - voor het feestje hebben we van alles te doen: we knutselen wat decoratie, we schilderen een spinnentafelkleed, we maken ons eigen heksenkleed( wie nog geen T-shirt heeft meegebracht, kan dit ten laatste maandag nog meegeven) en een echte heksenhoed -we doen aan drama en worden allemaal heksen -we leren een versje en een liedje -op vrijdag bakken we havermoutpannenkoeken en zetten we toverthee voor op het feest -de week sluiten we af met het griezelfeestje van heksje Mimi -we doen aan schrijfdans, we gaan 'toveren' met scheerschuim op de tafel.
Op donderdag vieren we halloween op school, die dag mag iedereen verkleed komen. U hoeft daarvoor niks te gaan kopen, met een wit laken kan u al veel doen ;)
VERSJE Zeg wat vliegt er daar voor geks? Is het een vogel? Is het een vogel? Zeg wat vliegt er daar voor geks? Is het een vogel? Neeee......het is een heks!
Voor een knutselactiviteit zijn wij met ons klasje op zoek naar de kleine , groene flesjes van het drinkwater Perrier. Wij hopen dat u ons daarmee kan helpen. U mag dit de komende weken meegeven, zodat we daar onmiddellijk na de herfstvakantie aan kunnen beginnen.
Dank u!!!
PS denkt u ook nog even aan de T-shirt, indien deze nog niet is meegegeven, dank u!
De kleuters vertellen altijd over hun dieren thuis. Daarom zullen wij ter ere van werelddierendag (4/10) het thema huisdieren uitwerken in de klas.
Wat zullen we binnen dit thema proberen te doen? - we leren Dikkie Dik de poes kennen en luisteren naar de verhalen over Dikkie Dik - we knutselen een lapjeskat en we gaan schilderen met een vork - we spelen spelletjes met de dierendobbelsteen - we spelen het spel 'Hondje Waf' - we krijgen de hond van juf Jelke en de hond van juf Katrien op bezoek in de klas. Wie brengt zijn huisdier ook eens mee? - we knutselen een lange/korte tekkel - we grimeren ons en worden voor een dagje zelf een poes of een hond - we doen aan drama en bootsen een hond of/en een poes na - we leren de geluiden van verschillende dieren en kennen en doen die na - we maken een dierenartspraktijk en een dierenwinkel in de klas, jullie mogen knuffels van huisdieren,manden,speeltjes,eetbakken, verzorgingsmateriaal, leibanden,... meebrengen naar de klas - in de bouwhoek maken we hokken voor de dieren - schrijfdans: streepjes en krulletjes (de haren van de dieren) - ....
Op maandag 30/9 hebben we een vrije dag, er is die dag geen school.
VERSJE: Ik wil geen hond, ik wil geen poes en ook geen papegaai hetgene ik het liefste wil, is een grote groene krokodil!
Op 2 september begint de school opnieuw. We komen samen met Jules terug naar onze klas. We leren nieuwe vriendjes kennen, wat spannend!
Wat zullen we binnen dit thema zeker proberen doen?
- we leren de nieuwe vriendjes kennen ahv kringspelletjes - op dinsdag en vrijdag gaan we een uurtje sporten met meester Tom - in de poppenkast gaan Jules en Marie, zijn zus, ook terug naar school - we luisteren naar het verhaal 'Jules gaat naar school" - we kijken in onze boekentas, wat zit daar allemaal in ? Wat zit er in de boekentas van Jules? - we leren de speelhoekjes in de klas kennen, er is ook nieuw speelgoed... - we knutselen een knutseltas, een verjaardagskalender, ... we schilderen Jules... - we leren een paar klasafspraken kennen - we gaan op onderzoek binnen de school, weten we alles (nog) zijn ? Kennen we alle juffen? Waar doen we onze afval? ... - we oefenen het toiletbezoek, onze handen wassen, onze jasjes netjes aan de kapstok hangen... - we leren een versje en een paar liedjes die we elke dag zullen zingen - het jaarthema van de school is "handen vol hoop" , we knutselen een groepswerk waarin we onze handafdruk zetten
Het einde van het schooljaar is in zicht en dit is dan meteen ook het laatste thema van dit schooljaar.
Wat zullen we binnen dit thema zeker proberen te doen?
-in ons tiktak huisje komen er eendjes op bezoek -we luisteren naar het verhaal "Gonnie en Gijsje" -we
halen de waterbak boven : daarin gaan we iets bijleren over drijven en
zinken, we gaan eendjes vangen zoals op de kermis, we gaan
experimenteren met schuim -met ons draairad gaan we eendjes sorteren -we gaan bellen blazen -we leren onze talenten kennen , want wij zijn er allemaal 'eendje' -we gaan naar het afstudeerfeestje van de derde kleuterklas -op
27/6 is het frietjesdag op school, dan krijgen we allemaal een lekkere
frietmaaltijd aangeboden door het oudercomite! -op 28/6 nemen we afscheid van elkaar en komt de ijskar op bezoek , die dag is de school 's middags uit.
VERSJE Plitse pletse plater 't eendje zwemt in 't water plitse pletse plant... het eendje op je hand plitse pletse ploofd.... het eendje op je hoofd plitse pletse pluik .... het eendje op je buik!
Via deze weg willen we jullie een super leuke, warme, fantastische zomervakantie toewensen!
Meebrengen indien mogelijk: knuffels rond de boerderij, stro (we kunnen hier dan misschien mee schilderen ), verkleedpakjes ...
!!! op woensdag 22/05 is het pedagogische studiedag, omdat de juffen gaan bijleren hebben de kinderen een dagje vrij. Op donderdag 23/05 gaan we op schoolreis, er volgt nog een brief, wie graag meegaat om te helpen mag ons dit laten weten. Op vrijdag 24/05 is de lagere school niet aanwezig, daarom kunnen we geen warme maaltijden aanbieden, we brengen die dag allemaal ons lunchpakket mee.
De kleuters zijn de afgelopen tijd erg geinteresseerd in hun schoenen. Daarom gaan we de komende tijd rond schoenen werken. Omdat moederdag dichterbij komt , gaan we ook de schoenen van mama onder de loep nemen.
Wat gaan we binnen dit thema proberen te doen?
we luisteren naar het verhaal 'Jules past schoenen'
we maken een schoenenwinkel in de klas
we wassen en sorteren sokken
we versieren een schoendoos
we gaan op bezoek bij de schoenmaker ( wie zou ons op woensdag 8/05 kunnen vergezellen?)
we bekijken en onderzoeken de schoenen van mama
we bouwen met schoendozen
we meten en rijgen met schoenveters
...
Op maandag 29/04 brengen we allemaal schoenen van mama en schoendozen mee. De schoendozen zullen niet heelhuids terugkeren, de schoenen hopelijk wel
Na een toch wel lange ( voor sommigen toch) vakantie komen we terug naar de klas.
Wegens heel moeilijke omstandigheden ben ik genoodzaakt om de komende tijd halftime te werken. Op maandag en dinsdag zal juf Katein de klas overnemen, op donderdag en vrijdag zal ik er zijn. Op woensdag werken juf Katein en ik afwisselend.
Juf Katein en mezelf werken heel nauw samen en plegen veel overleg zodat iedereen zich snel kan aanpassen aan deze verandering.
Wat zullen we deze week allemaal proberen te doen?
Wat gaan we binnen dit thema zeker proberen doen? -we luisteren naar het verhaal "Jules zoekt paaseieren" -we leren het bijbelverhaal "palmzondag' kennen en spelen dit ook na -we versieren een paasboom, heeft iemand een paar takjes krulwilg aub? -we knutselen een paasmandje -we gaan eitjes zoeken in de klas, op de speelplaats.... -in de poppenkast kan kato het kipje geen eitjes leggen -we gaan eitjes bakken en natuurlijk proeven -we gaan schilderen met veren -we doen een paashaasparcours -...
Versje: ER LIGGEN EITJES IN HET GRAS IK DENK DAT HET DE PAASHAAS WAS.... EEN EITJE HIER, EEN EITJE DAAR DANK JE PAASHAAS, TOT VOLGEND JAAR