Meebrengen indien mogelijk: knuffels rond de boerderij, stro (we kunnen hier dan misschien mee schilderen ), verkleedpakjes ...
!!! op woensdag 22/05 is het pedagogische studiedag, omdat de juffen gaan bijleren hebben de kinderen een dagje vrij. Op donderdag 23/05 gaan we op schoolreis, er volgt nog een brief, wie graag meegaat om te helpen mag ons dit laten weten. Op vrijdag 24/05 is de lagere school niet aanwezig, daarom kunnen we geen warme maaltijden aanbieden, we brengen die dag allemaal ons lunchpakket mee.
De kleuters zijn de afgelopen tijd erg geinteresseerd in hun schoenen. Daarom gaan we de komende tijd rond schoenen werken. Omdat moederdag dichterbij komt , gaan we ook de schoenen van mama onder de loep nemen.
Wat gaan we binnen dit thema proberen te doen?
we luisteren naar het verhaal 'Jules past schoenen'
we maken een schoenenwinkel in de klas
we wassen en sorteren sokken
we versieren een schoendoos
we gaan op bezoek bij de schoenmaker ( wie zou ons op woensdag 8/05 kunnen vergezellen?)
we bekijken en onderzoeken de schoenen van mama
we bouwen met schoendozen
we meten en rijgen met schoenveters
...
Op maandag 29/04 brengen we allemaal schoenen van mama en schoendozen mee. De schoendozen zullen niet heelhuids terugkeren, de schoenen hopelijk wel
Na een toch wel lange ( voor sommigen toch) vakantie komen we terug naar de klas.
Wegens heel moeilijke omstandigheden ben ik genoodzaakt om de komende tijd halftime te werken. Op maandag en dinsdag zal juf Katein de klas overnemen, op donderdag en vrijdag zal ik er zijn. Op woensdag werken juf Katein en ik afwisselend.
Juf Katein en mezelf werken heel nauw samen en plegen veel overleg zodat iedereen zich snel kan aanpassen aan deze verandering.
Wat zullen we deze week allemaal proberen te doen?
Wat gaan we binnen dit thema zeker proberen doen? -we luisteren naar het verhaal "Jules zoekt paaseieren" -we leren het bijbelverhaal "palmzondag' kennen en spelen dit ook na -we versieren een paasboom, heeft iemand een paar takjes krulwilg aub? -we knutselen een paasmandje -we gaan eitjes zoeken in de klas, op de speelplaats.... -in de poppenkast kan kato het kipje geen eitjes leggen -we gaan eitjes bakken en natuurlijk proeven -we gaan schilderen met veren -we doen een paashaasparcours -...
Versje: ER LIGGEN EITJES IN HET GRAS IK DENK DAT HET DE PAASHAAS WAS.... EEN EITJE HIER, EEN EITJE DAAR DANK JE PAASHAAS, TOT VOLGEND JAAR
-we kijken naar de poppenkast: Jules viert carnaval
-we schilderen een clown
-we gaan met verschillend knutselmateriaal aan de slag
-we vieren carnaval op school, maandag dragen we twee verschillende schoenen, dinsdag dragen we een hoed of gek kapsel en donderdag komen we verkleed naar school voor een reuze carnavalsfeest. het oudercomite verwent ons ook met poffertjes.
-vrijdag rollen we de vakantie in (zie brief)
Ik wens jullie via deze weg alvast een fijne vakantie,
juf Fanny
woensdag= vrijaf (enkel de juffen moeten naar school)
Dit thema staat volledig in het teken van de liefde ....
Wat zullen we zeker proberen te doen?
-we gaan volop oefenen voor het schoolfeest, we zullen er een spetterende show van maken, op vrijdag 8/.2 gaan we met de bus naar de middenschool voor de generale repetitie dus kom aub op tijd naar de klas, de bus kan niet wachten
-we versieren de klas in het teken van valentijn, u mag daarvoor altijd iets meebrengen.
-we knutselen volop harten , in alle formaten, met verschillende materialen
-in de poppenkast is Jules verliefd
-in de poppenkamer maken we ons mooi
-we drukken onze kusjes af, wie nog rode lippenstift heeft die niet meer gebruikt wordt, mag dit meegeven
- we sorteren verschillende dozen - we doen heel veel aan schrijfmotoriek en schrijfdans - we maken verschillende kunstwerken - we knutselen een holle bolle Gijs...Papier hier! - we doen aan ritmiek met krantenpapier - we oefenen knippen en scheuren -.... Willen jullie aub krantenpapier meebrengen? Ook zoeken we toiletrolletjes, keukenrollen. Schoendozen zijn ook welkom. Dank u!
VERSJE Rommele rommele roos even schudden met de doos oortjes open, luister goed wat het kleine doosje doet even kijken wat er ligt doosje open, doosje dicht.
Denkt u nog even aan de inschrijving en de bestelling van het lekkers voor ons schoolfeest? Gelieve dit deze week mee te geven aub (indien dit nog niet is gebeurd). Dank u!!!!
Voor ons volgend thema zijn wij op zoek naar allerlei grote vlakken karton en grote dozen. Indien u die heeft , mag u die gerust meegeven. Ook krantenpapier is van harte welkom!
De dagen zijn kort en donker. We willen onze klas omtoveren in een reuze slaapkamer en daarbij vraag ik aan iedereen hulp. Je mag maandag vanalles meebrengen, wel alles van naam voorzien aub. Hou er wel rekening mee dat wat meekomt gedeeld wordt met alle kleuters. Wat hebben we allemaal nodig ? Dekens, slaapzakken, kussens, knuffels(wel een knuffeltje dat even in de klas mag blijven), nachtlampjes, zaklampen...Alvast hartelijk dank voor de medewerking!
Wat zullen we binnen dit thema proberen te doen?
we toveren onze klas om in een slaapkamer
tijdens de bewegingslesjes spelen we met onze knuffels en dekens
we leren logisch rangschikken en sorteren: Dag en nacht met Jules
we knutselen een dromenvanger
we experimenteren met licht en donker
we knutselen de maan en sterren
we schilderen de dag en de nacht
we houden een reuze pyamafuif en leren zelf onze boterhammetjes smeren tijdens een gezamelijk ontbijt. Op woensdag 23/1 komen we in pyama naar school en gaan we samen ontbijten in de klas.
Na een deugdoende vakantie verwelkomen we een nieuw vriendje in de klas.
Wat zullen we deze week proberen te doen?
we gaan op zoek naar nieuwe spelletjes in de kast
we gaan aan de slag in de knutselhoek
we spelen poppenkast voor elkaar
we oefenen het knippen
we leren ons aan de nodige spelregels te houden
we leren hoe we kunnen samenspelen en -werken
we beginnen voor het schoolfeest te oefenen (denkt u er nog even aan om een zwarte T-shirt voorzien van naam mee te geven aub? Zie vorig bericht op de blog! Dank u!!!)
Sinterklaas is terug naar huis, we zijn verwend geweest....Na Sint is het alweer tijd voor de kerstboom in de klas.
Wat zullen we binnen dit thema zeker proberen te doen?
we maken een nieuwjaarsbrief
we versieren de kerstboom in de klas
we maken kennis met het kerstverhaal
ook in de poppenkast wordt het kerstverhaal gespeeld
we schilderen een kerstboom
binnen onze schrijfdanslesjes leren we slingers schreibelen
we luisteren naar de verhalen 'Jules en de grote kerstboom' en 'Karel viert Kerstmis'
we gaan naar de kerstviering van de school, die gaat door op 20/12, iedereen is welkom! ,er volgt nog een brief
wij gaan op tocht naar het stationsplein, we gaan de gigantische kerstboom en de lichtjes bekijken, daaraan hangen we kerstwensen gemaakt door kinderen van onze school.
in de poppenkamer vieren we ook kerst, we kopen kerstspullen in de winkel en versieren onze poppenkamer
Op 9/2 gaat ons schoolfeest door. Hou alvast die datum vrij!!!
Indien uw kleuter niet meedoet met het schoolfeest, mag u mij dit laten weten. Anders ga ik ervanuit dat uw kleutertje meedoet.
Opnieuw zullen de kinderen een optreden geven . Ons klasje zal twee keer optreden. Daarvoor hebben ze een passende outfit nodig en daarom wou ik dit u nu reeds laten weten zodat u tijdig op zoek kan gaan. Ze zullen die dag volledig in het groen verwacht worden. (pyama, legging, jeans, sportkledij...dit is allemaal goed, als t maar groen is )
U mag ook , zo snel mogelijk, een grote zwarte T-shirt meegeven van bv papa, ik bedoel daarmee een grote T-shirt die bij uw kleuter door kan gaan als kleed (zonder dat ze erover kunnen vallen) Die T-shirt zal in de klas beschilderd worden. Graag voorzien van naam.
Aarzel niet om mij aan te spreken indien u vragen heeft, u mag mij ook de groene outfit laten zitten moest u twijfelen.
(Cheik-Rawane, Laura en Mathis zullen op dat moment reeds in het klasje van juf Dominique zitten, dus voor hen is deze boodschap niet van belang)
Sint en Piet...en Spiekpietje (van 26/11 tem 7/12/2018)
Wat zullen we binnen dit thema proberen te doen?
-op 6 december heeft Sint beloofd om een bezoek aan onze school te brengen -in ons tiktakhuisje komt Sint ook langs -Jules en Marie zetten hun schoentje in de poppenkast -schrijfdans: we geven Sint een baard uit scheerschuim -we gooien pakjes door de schoorsteen, we klimmen op de daken tijdens een bewegingsles -we luisteren naar het verhaal: de mijter van Jules -we zingen en dansen op de vele sinterklaasliedjes -we schilderen de Sint -we tellen op de aftelkalender, wanneer komt Sint? -we maken een speelgoedwinkeltje in de klas -wie is dit gek klein zwarte pietje? Met zijn sportschoenen aan? en de gsm in de hand? Elke dag zit hij op een andere plaats in onze klas
- we luisteren naar verhalen over spiekpietjes - we doen aan drama en worden zelf een spiekpietje - we schilderen een spiekpietje - we experimenteren met houtskool en tekenen een spiekpietje - we knutselen een mijter of een pietenmuts - we bekijken de kleren van Sint en Piet van dichtbij, in de poppenkamer kunnen we ons in Sint en Piet verkleden - we mikken cadeautjes in de schoorsteen - we doen aan pietengymnastiek - we spelen met muziekinstrumenten en zingen veel sinterklaasliedjes
Wat zullen we deze week proberen te doen? - we gaan op deurenzoektocht binnen de school - we knutselen een kruipdeur voor de klas - we gaan afdrukken maken met verf (deurtje open, deurtje dicht: welk resultaat hebben we dan?) - we kijken naar Tik tak, wat komt tevoorschijn als de juf de deurtjes van het tik tak huisje open doet? - we zoeken wat achter de deurtjes van de speciale puzzel zit - we luisteren naar het verhaal : Musti en de sleutel - godsdienstmoment: Jezus zet zijn deur open voor iedereen - we drukken sleutels af in klei - we bekijken onze jassen; onze boekentassen, brooddozen..die gaan ook open en toe maar telkens op een andere manier