De voorbije twee weken kregen we een cursus fotografie. We kunnen die twee weken besluiten dat je vooral moet kijken, maar nog meer moet willen zien ! We bekeken foto's en konden ventileren en nadenken over wat we zagen.
We leerden een paar technieken aan over hoe we het fototoestel best gebruiken, hoe we vanuit verschillende perspectieven een andere kijk aan een foto kunnen geven.
Hieronder kan je een paar foto's zien van onze groepsopdracht. Kijk goed, probeer te zien en we wensen jullie een aangename fotoreportage toe !
De voorbije twee weken kregen we een cursus fotografie. We kunnen die twee weken besluiten dat je vooral moet kijken, maar nog meer moet willen zien ! We bekeken foto's en konden ventileren en nadenken over wat we zagen.
We leerden een paar technieken aan over hoe we het fototoestel best gebruiken, hoe we vanuit verschillende perspectieven een andere kijk aan een foto kunnen geven.
Hieronder kan je een paar foto's zien van onze groepsopdracht. Kijk goed, probeer te zien en we wensen jullie een aangename fotoreportage toe !
Vandaag was juf Tine jarig ! De kinderen hadden vorige week al een en ander voorbereid en dit was blijkbaar super meegevallen tijdens deze voormiddag. De kinderen versierden de klas met zelfgemaakte slingers, vlagjes,wenskaarten... Er was voor cake en popcorn gezorgd. Ook de dorst werd gelest met een lekker drankje.
Het mooiste van alles was misschien wel het verjaardagslied met live-accordeon muziek van eigen bodem !
Goed gedaan kinderen ! Ik zag deze middag een tevreden en gelukkige juf Tine in de klas. Ze was echt onder de indruk.
Zoals beloofd de link voor de oefentoets van thema 6. Succes bij het inoefenen ! Leer alle provincies en hun hoofdplaatsen, de gewesten en de gemeeenschappen goed uit het hoofd ! Ook op een kaart zonder namen moet je ze terug kunnen vinden.
Gisteren deden we aan muziekexperimenten. We knutselden in groepen zelf instrumenten in elkaar, konden zelf een muziekstukje maken, speelden een leuk muziekspelletje op de computer. We leerden dat hoe voller de flesjes werden, hoe hoger de klank ook werd, hoe langer de elastiek, hoe dieper de klank... We hadden plezier in zelf muziekstukjes bedenken..
Op onderstaande link kan je ook nog wat leuke muziekspelletjes vinden. De site is wel in het Engels. Misschien kan je thuis vragen om je even op weg te helpen ?
ps : wanneer juf haar fototoestel terugvindt zal ze ook de foto's plaatsen...
Vrijdag proef van mundo-thema 5 ! Studeer dit goed (is niet zo gemakkelijk).
Je kan onderstaande link zeker gebruiken om alles nog eens goed te oefenen. Wanneer je ervaart dat je rode hokjes krijgt bij het verbeteren, dan wil dit zeggen dat je dit zeker nog meer moet instuderen !
Vooreerst wil ik vanwege juf Tine en mezelf, u allen onze beste wensen aanbieden voor het komende jaar. We zijn heel blij dat al onze sloebers in de klas met een mooi rapport naar huis konden gaan. Ze hebben dan ook hun punten verdiend !
We schreven ook nieuwjaarsbrieven. Wat die jullie vertellen, zal je te weten komen op 1 januari. Voor de brief voor hun ouders kregen de kinderen de kans om zelf een brief neer te pennen. Ze dachten na over wensen die bij hun eigen mama en papa passen. Zo heeft iedereen een hoogstpersoonlijke brief geschreven.
Voor de overige nieuwjaarsbrieven boden we een standaardbrief aan die voor iedereen dus dezelfde is.
We wensen de kinderen een deugddoende vakantie toe, met tijd om te spelen, tijd om een handje toe te steken, tijd om te genieten van de kerstsfeer, tijd om het nieuwe jaar goed in te zetten. We zien jullie allen graag terug met een fris gezicht op maandag 5 januari !
Nu Sinterklaas en zijn Pieten ons vereerden met een bezoek, zullen de kinderen ons komende week leren hoever ze staan in het verwerven van de leerstof.
Het zou goed zijn mochten ze tijdig slapen gaan, dan hebben ze een fris hoofd om te denken !
Het proevenschema kreeg iedereen mee naar huis. Er staat een fout op : er is namelijk GEEN zwemmen volgende week.
Zin om nog wat woordpakketten te oefenen ? Ga dan naar onderstaande site. Een lieve juf dicteert de woorden. Je kan meteen aan de slag !
Ik wens iedereen een aangenaam Sinterklaasweekend toe, met af en toe wat studietijd (Godsdienst , Wero, taal, ...)
Vandaag was het vet cool ! We leerden rappen ! We genoten van een Sintrap, waarna we leerden hoe een rap wordt gemaakt.
En dan kwam de eindopdracht : een kerstrap maken ! Niet zo gemakkelijk, maar wie goed oplette weet :
Een rap maak je op een beat.
Je volgt de flow van de beat.
Je maakt een woordspin (rond Kerst)
Je probeert rijmende zinnen te maken op die beat.
Wat heb je dus nodig ? De beat (zie de link hieronder), kladschrift en potlood. Je probeert thuis verder en dinsdag luisteren we graag naar wat je hebt gemaakt !
Veel succes.
Oh, nog dit :
Wist je trouwens dat Sinterklaas en Santa Claus (de kerstman) familie zijn van elkaar ? (ze zijn zelfs dezelfde persoon !). Wist je ook dat Sint Nicolaas uit Turkije komt ? En dat hij leefde in de vierde eeuw ? Wist je dat er verhalen over hem bestaan, waarbij hij vooral kinderen helpt ? En dat hij daarom ons nog elk jaar een bezoekje brengt ?
Het is alweer enige tijd geleden dat ik de tijd vond om een bericht te plaatsen. Ondertussen zaten we echter niet stil.
Een tweetal weken geleden konden we genieten van een muzikaal verteltheater in O.C. Leieland. We maakten kennis met Victor die helemaal verstrikt raakte in een piratenverhaal. Uit dit verhaal leerde hij dat hij best zelf zijn mannetje kon staan tegen de pestkoppen die hij onderweg naar school ontmoet.
Ook het publiek werd betrokken en met verrassing zagen we Quinten als een echte acteur in de rol van matroos op het podium spelen. Hij zat helemaal in zijn personage ! Mooi.
Aangestoken door deze ervaring besloten we in de klas om ook zelf een zeeroversverhaal te schrijven en naar voor te brengen.
Enkelen gingen aan de slag om het scenario te schrijven, enkelen werkten accessoires uit, anderen zorgden voor een heuse piratenboot.
Van een verhaal naar een toneelstuk is het natuurlijk ook een kwestie van repeteren. Dat ging behoorlijk, maar af en toe kwamen we toch een probleempje tegen, dat we gelukkig konden oplossen.
Na de voorstellingen wisselden we ervaringen uit : Hoe voelt het om te spelen voor een publiek ? Hoe kan je je inleven in je rol ? Konden we als publiek genieten van de voorstelling ? Wat vonden we goed ? Wat minder ? Waaraan zagen we dat iemand in zijn/haar rol zat ?...
Op die manier leerden we veel bij.
Nieuwsgierig naar de voorstellingen ? We filmden deze ook.
Je kan de filmpjes vinden hieronder. Let op : we delen dus niets verder hee ! Ook niet op facebook ?
De sportweek is halfweg. En de kinderen hebben zich goed geamuseerd tot hiertoe. Naast wat 'gewone' lessen kunnen we ons vooral uitleven in verschillende sportdisciplines. We konden al frisbee spelen, zwemmen, ... de rij is te lang om alles op te noemen. In bijgaand filmpje zie je ons touwtje springen op muziek. Dat is niet gemakkelijk hoor, op het ritme springen.
Ja, de week schuift snel voorbij. En we zitten niet stil in de klas. Naast rekenen, taal, godsdienst enz... krijgen we ook muzische.
We bekeken een super-interessant filmpje over een appartement en zes drummers. Daarna gingen we zelf aan de slag om een ritmisch stukje te componeren. Dat is niet zo gemakkelijk als het lijkt.
Toch zijn we in ons opzet geslaagd.
Hieronder kan je de linken vinden van onze eigen filmpjes én ook van de zes drummers.
Het is wel zo dat we afspreken dat deze filmpjes niet op facebook geplaatst worden. Deze zijn bedoeld om thuis te bekijken.
De voorbije week zat weer eivol. Het was bij momenten soms wel hectisch.
Zoals de titel al verraadt zijn we deze week creatief geweest in taal. Met bijhorende filmfratsen.
We staken zelf een kort toneelstukje in elkaar, de juf filmde de voorstelling. We spraken af de filmpjes nog niet online te plaatsen, gezien onze 'drama-capaciteiten' nog wat bijgeschaafd moeten worden. Het was wel een ervaring om jezelf achteraf op het groot scherm te zien. Hoe de taal, de mimiek overkomt. Zo leren we wat bij over onszelf, over 'spelen', over techniek om iets over te brengen.
Een volgende stap zal zijn hoe we zelf de camera kunnen hanteren. (Leer)stof genoeg dus.
Wist je al dat we van 20 oktober tot 24 oktober op sportklassen gaan ? En we dit per fiets zullen doen ? (sportief als we zijn ).
Wist je dat ons wero-thema rond ruimtelijk ordening in onze gemeente bijna teneinde is ? Dat we dus ook alles nog eens gaan instuderen ? Dat we volgende week dus een toets kunnen krijgen hierover (op vrijdag). Dat we dus snel mogen oefenen op volgende site :