Hier zijn dan enkele foto's van vrijdag ll. Leuk dat zovelen waren verkleed.
Vandaag, aswoensdag, had ik de eer enkelen van onze klas te ontmoeten in de kerk. We ontvingen een askruisje, start van de vastenperiode naar Pasen. We hoorden over Mozes, over 40 dagen, 40 jaren...
Het Mozesverhaal hebben we de laatste weken van dichtbij gelezen, over nagedacht, bekeken. Zo zijn wij ook een mooi Bijbelverhaal rijker geworden !
Geniet van dit prachtig weer tijdens de krokusvakantie ! De zonnestralen zullen ons vitaminen geven om er volgende week weer in te vliegen.
De eerste vakantiedag zit er al op. Ik hoop dat jullie zich nog niet hebben verveeld. Het was dan ook schitterend weer. Veel buiten spelen zal iedereen deugd doen. En tussendoor mogen jullie natuurlijk ook altijd oefenen op de leerstof hee. Je kan in de tent van bingel enkele opdrachten vinden. Wie maakt als eerste een opdracht ? Ik ben nieuwsgierig... Ik probeer morgen de foto's van vrijdag op de blog te plaatsen. Kom gerust een kijkje nemen !
Jaja, vandaag was het Valentijn en dat hebben we gemerkt in de klas. Zo hebben we ontdekt dat sommige meisjes of jongens een geschenkje meehadden voor iemand uit de klas. Neen, ik verklap niet wie voor wie iets meehad. Dat blijft onder ons, vierdeklassers. Naast Valentijn was er ook nog Dikketruiendag. We zetten de verwarming lager en deden een extra warme trui aan. Tijdens de voormiddagspeeltijd speelden we ons warm met de springtouwen. Alle lagere klassen hebben hun opdracht volbracht waarop mevr. Laurence zich hield aan de afspraak om deze namiddag wel 10 truien over elkaar aan te trekken ! En ze had het lekker warm. Zetten jullie thuis ook de verwarming een graadje lager ?
Zo, de eerste week van februari zit er al op. En het was een superdrukke week.
Naast het rekenen met breuken, leerden we ook luisteren naar het Carnaval des Animaux van C. Saint Saens. Mooi hoe de componist muziek gebruikt om dieren uit te beelden.
We verdiepten ons ook in de geschiedenis van ons land. Want voor we België werden is hier ook al heel wat gebeurd !
Het milieu kreeg ook aandacht. Tijdens een stellingenspel hebben we ervaren dat niet iedereen dezelfde mening heeft over bvb. de kringloopwinkel of het al dan niet eten van vlees.
Kortom, het was weer boeiend. We kijken al uit naar volgende week !
Vorige week liep er een prachtige tentoonstelling in het André Demedtshuis. Je kon er in woord en beeld teruggaan naar 1930/1940/1950 van de vorige eeuw. De kinderen maakten kennis met levertraan en smout, met de "buzestove" en de koffiemolen, met de snoepjes en de klompen, met de kledij, de radio en de tv van toen, met toilet, bed en bad(kuip). Voorwaar een groot verschil : een tienjarige nu en een tienjarige in die tijd.
Het was best confronterend hoe alles is veranderd. Griet van de cultuurdienst nam de kinderen mee op ontdekking.
Hier een greep uit de bedenkingen van onze kinderen :
In de woonkamer was er één zetel, voor de papa, de rest ging op stoelen zitten.
De lamp was niet zo modern, maar ze hadden er wel een.
's Nachts ging je op de piespot in plaats van naar het toilet buiten.
Jongens sliepen in één kamer en de meisjes sliepen ook samen in één kamer.
Op het bed lag een kafzak in plaats van een matras.
De mooiste kleren waren voor op zondag, na de mis moesten die onmiddellijk weer uit.
De oudsten hadden geluk : zij kregen nieuwe kleren. De jongsten kregen die kleren dan door toen ze te klein werden.
Levertraan was olie van de walvis. Dat was heel vies ! Ik wil het nooit meer drinken. Gelukkig mochten we een snoep eten, dat was veel beter dan levertraan.
De schoolweek zit er al weer op. En de tijd lijkt zo snel te gaan !
Deze week hebben we dan ook al heel wat bijgeleerd : hoe zit een stroomkring precies in elkaar ? Wat hebben we daarvoor nodig ? Hoe tekenen we dat ? Hoe werkt een batterij ? Wat doet een omvormer ?
Je ziet, een heleboel vragen waar we deze week een antwoord op hebben gevonden. Deze namiddag hebben we zelf in de praktijk een stroomkring in elkaar gezet en ja hoor, het geluidssignaal werkte, het motortje deed ons papiertje draaien, en we weten ook dat we geen kortsluiting mogen veroorzaken.
We leerden vandaag ook een recept omzetten van 8 naar 12 personen. Wie probeert thuis eens met een recept uit een kookboek ? Meestal is dit voor vier personen, wie brengt een recept mee dat voor 6 personen is berekend ?
Voor zij die bij regenweer hun kennis over muziekinstrumenten willen bijspijkeren kan op een van onderstaande sites terecht. Leuke opdracht, we probeerden dit ook al in de klas !
En wie voortaan nog wat tafels wil oefenen maar dit niet langer dan 10 minuten doet : gebruik de link voor de stopwatch. Die zal een signaal geven wanneer je mag stoppen !
In muzische hadden we het over karakterkoppen : hoofden, gezichten die iets heel erg typisch hebben. De bedoeling was dat de kinderen een origineel hoofd boetseerden uit klei, met uitvergrootte kenmerken die typerend zijn.
U kan op de foto's genieten van het prachtige resultaat !
Blijkbaar is iets fout gelopen bij het uploaden van de reclamefilmpjes en 1 filmpje ontsnapte van deze blog. Niet getreurd : U kan het nu ook bekijken. Met mijn excuses aan de reclame-ontwerpers !
Wij zijn op zoek naar : wc-rolletjes, plastiekflessen, kartonnen of houten doosjes (bvb van sigaren), lege flessen van vloeibaar wasmiddel, ... Mocht je dit toch weggooien dan mag je dit gerust meegeven naar de klas (liefst netjes).
Dag iedereen, Het kerstfeest is voorbij. Straks vieren we met zijn allen oudjaar. En op 1 januari begint 2014 ! Om dit jaar goed in te zetten hebben onze sloebers uiteraard hun wensen klaar. Dit jaar kozen we ervoor om de nieuwjaarsbrief voor de ouders helemaal zelf te schrijven, en dan bedoelen we dat de brief helemaal persoonlijk is, zowel de inhoud als het schrijven. Zo heeft ieder kind een unieke nieuwjaarsbrief met zijn persoonlijke boodschap aan de ouders. Omdat dit toch wel een heuse opdracht was, hebben we voor peter en meter een standaard nieuwjaarsgedicht gebruikt. Ik hoop dat elke ouder kan appreciëren wat hun kind heeft neergepend. Het is vanuit hun hart bedoeld...
Ik wens al mijn gasten en hun familie een zalige nieuwjaarsweek toe, en kijk al uit naar 6 januari !
Jullie krijgen af en toe een herhalingsbundel mee voor wiskunde. Let op : graag elke dag een paar keer een kwartiertje bezig zijn (bvb. na school een kwartiertje, dan wat spelen en dan nog eens een kwartiertje.) (Je mag nog meer kwartiertjes natuurlijk).
De bundels bevatten tamelijk veel oefeningen, het hoeft niet af, maar ik wil voldoende voorzien.
Wero studeren doe je best door eerst thema 3 in je mundoboek te lezen, je werkboekje kan je dan ook nog eens doornemen, en de oefentoetsen op de computer geven je een zeer goede inoefening van de leerstof.
Ik wens iedereen veel succes en denk eraan : tijdig gaan slapen zorgt voor veel denkvermogen de volgende dag !
Na de middag was het een drukte van jewelste in de vierde klas : we bereidden de komst van de Sint en zijn Pieten in onze eigen klas voor.
De keukenpieten bereidden een heerlijk én gezond dessert voor iedereen, de danspieten oefenden hun dansje nog wat in, de muziekpieten repeteerden onze eigengemaakte cupsong en de knutselpieten haalden het beste in hen naar boven.
Zo komt het dat er in de klas een heuse stoomboot staat, waar Sint en zijn Pieten net in konden. De prachtige slingers, mooie vlagjes, kleinere knutselwerken sierden onze klas. En dan eindelijk ... daar werd op de deur geklopt !
Sinterklaas was heel tevreden over onze opvoeringen en met de gekregen knutselwerken. Ook het dessertje heeft hij gesmaakt. Enkele kinderen vonden het ook heerlijk, er waren andere die het niet zo begrepen hadden op de blauwe en roze muisjes op ons dessert. Elk zijn smaak.
Sinterklaas was onze klas goedgezind : we kregen vier 3D puzzels, een mooi klasdagboek van Geronimo Stilton en een reuze tekenmap waarin al onze kunstwerken in bewaard kunnen worden ! Dankjewel Sinterklaas !
En nu ga ik vlug mijn schoentje zetten thuis, wie weet krijg ik morgen, 6 december ook wel iets van die lieve man !