Hallo allemaal, wij zijn juf Julie en juf Anneke van de Vosjesklas in De Wingerd te Reet.
Samen met Jules willen wij jullie vele leuke momenten laten beleven. Via deze blog kunnen jullie meegenieten van onze grote en kleine avonturen.
Veel plezier! Juf Julie en juf Anneke
16-02-2020
Thema 'allemaal hartjes'
Afgelopen week stond ons thema helemaal in teken van Valentijn. Onze vriendjes waren meteen laaiend enthousiast! Zo gingen ze meteen aan de slag om hartjes uit te prikken om onze klas mee te versieren.
Met de plasticine versierden ze hartjes of probeerden ze zelf hartjes te boetseren.
We scheurden snippers rood en roos papier en mochten deze vervolgens op een hartje opkleven.
Ook onze vingertjes werden weer getraind door stickers te kleven op de lijnen en de hartjes die de juf getekend had.
Met zeep, water en rode verf maakten we een leuke, schuimerige, rode brij op de tafel. Onze vriendjes vonden het ontzettend leuk om hierin te tekenen.
Tijdens deze themaloze week kregen onze vriendjes weer de vrijheid om mee te kiezen wat we allemaal deden in de klas. Zo hadden onze vriendjes ontzettend veel zin om te knippen en te kleven. Meteen haalden we de scharen en de stroken papier boven. Al deze snippers werden samen op een groot papier gekleefd.
Ook tekenen doen onze vriendjes heel erg graag!
Omdat onze vriendjes heel graag bouwen mochten ze eens met de hele grote blokken aan de slag gaan in de gang. Al snel kwamen ze er achter dat een hoge toren bouwen niet zo simpel is om te maken als je zelf niet zo groot bent Gelukkig konden onze vriendjes gebruik maken van de bank, stoelen,... om de torens wat groter te maken.
We mochten maandag ook 2 nieuwe vriendjes verwelkomen in onze klas.
Jenna is één van deze nieuwe vriendjes.
Daarnaast mochten we ook Elio verwelkomen in onze klas.
Beiden deden ze het super tijdens hun eerste dagen op school. Nogmaals welkom Elio en Jenna!!
Op dinsdag mochten we met onze vriendjes gaan kijken naar de voorstelling van 'Viesvuilland'. Met deze voorstelling maakten we op een speelse manier kennis met het sorteren van afval. De prins van Viesvuilland nam ons maar al te graag mee in zijn verhaal.
Op maandag zat Jules in onze klas met wel een heel gekke hoed op zijn hoofd. Het was een hoed gemaakt van papier!
In onze experimenteertafel konden onze vriendjes allemaal papiersnippers vinden. Heel erg leuk om mee te spelen! Maar af en toe vallen er net te veel snippers op de grond. Onze flinke vriendjes keren dit graag zelf bij elkaar!
Deze week hangen we niet de was op, maar wel allemaal kranten. Zo oefenen onze vriendjes hun fijn-motorische vaardigheden.
De snippertafel! Tussen al deze snippers waren er zelfs diertjes verstopt!
Propjes papier sorteren volgens kleur zonder onze handen te gebruiken! Yanou deed dit super knap!
Onze vriendjes wouden ook graag zelf een hoedje maken zoals Jules. Samen vouwde we een hoed van krantenpapier, onze vriendjes konden deze daarna zelf versieren.
Een kartonnen doos versieren vanbinnen en vanbuiten. Onze vriendjes kregen er geen genoeg van!
In de gang konden onze vriendjes zich volledig uitleven. Zo konden ze proppen papier door de hoepels gooien en naar ballonnen slaan met kranten.
Normaal tekenen we op de tafel. Voor de verandering had de juf op woensdag de papieren onder de tafel gekleefd...
Op woensdag konden onze vriendjes ook kliederen met papierpulp. Snippers en behangerslijm samen zorgde voor een gek papje waarmee onze kleuters konden experimenteren en kneden. Sommigen maakten er zelfs leuke werkjes mee. Anderen vonden het toch net iets te vies om in te boetseren.
In de kring werd er ook hard gebouwd! Zo maakten deze jongens een heel erg hoge toren.
Voor ons schooljaarthema versierden we in onze klas handjes. Deze handjes kunnen onze kleuters verdienen wanneer ze de juf helpen in de klas. Zo kunnen ze helpen met het opruimen van de fluohesjes in de gang, de fietsen te parkeren, de stoelen onder de tafel te plaatsen,... Wanneer ze dit uit zichzelf doen dan wordt hun handje omhoog gehangen aan het raam in de gang. Benieuwd wie er in slaagt om zijn handje aan het raam te krijgen.
In onze bewegingshoek konden de vriendjes zich uitleven op de glijbaan.
We werkten nog verder rond het boek 'kleine muis zoekt een huis'. Onze vriendjes probeerden het muisje naar het juiste holletje te brengen door de stippenlijnen te volgen.
We speelden ook zelf het verhaal na van kleine muis op zoektocht naar een groter huis.
We schilderden rond de muisjes om zo elk muisje zijn eigen holletje te geven.
Afgelopen week werkten we in onze klas rond het boek 'kleine muis zoekt een huis'. Onze vriendjes konden het verhaal en muis leren kennen en gingen nadien uitgebreid in onze klas aan de slag. Zo gingen we experimenteren met grote en kleine gaten of holletjes, muizen, maakten we grijze verf...
Ook de prenten van het verhaal konden onze vriendjes opnieuw in elkaar puzzelen.
In onze klas maakten we ook een gezellig holletje. Hierin konden onze vriendjes tot rust komen.
We knipten de muisjes zelf uit die we nadien van klein naar groot of omgekeerd rangschikten.
We konden aan de perfowand draad rijgen door de gaatjes van de appel.
Wat past er wel en niet door de verschillende gaatjes? Milan ging op onderzoek.
We stempelden een muis met zwarte en witte verf... En door die 2 kleuren samen te gebruiken werd onze muis ineens grijs!
Grote en kleine gaatjes. Tunne ging op zoek welk gaatje met welk kaartje opgevuld moest worden.
Ook de knuffels gingen op zoek naar een passend holletje waarin ze pasten.
Maandag mochten we in onze klas 3 nieuwe vriendjes verwelkomen. Ze deden het alle 3 super! Samen met onze andere vriendjes beleefden we al heel wat plezier tijdens deze themaloze week. Onze vriendjes konden scheuren aan de experimenteertafel.
1 van onze nieuwe vriendjes: Milan.
Ook Emeli is één van de nieuwe 3 vrienden.
Aan de knutselfrutseltafel konden onze vriendjes samen een mooie tekening maken.
Stan ging aan de slag met de schaar om snippers te maken.
Yanou speelde met de diertjes van de klas.
Boris ging dan weer op ontdekking met de magneten aan het magneetbord.
Tunne, ons derde nieuw vriendje, ging op ontdekking op de automat.
Op dinsdag vierden we de verjaardag van Noh, hij werd in de kerstvakantie 3 jaar.
Hieperdepip hoera voor Noh!!!
Aan de perfowand konden onze vriendjes experimenteren met allerlei touwtjes en scoubidou-draden.
Aan de knutseltafel konden onze vriendjes experimenteren met kleeffolie. Heel gek hoe alles daar aan blijft kleven!
Ze versierden het met snippers, touwtjes, rietjes,...
Ook bij onze jongste kleuters laten we mediavaardigheden reeds aan bod komen. Zo gebruikten we afgelopen week in onze klas de Ipads om het verhaal van Jozef en Maria na te spelen. Dit deden we aan de hand van een stop-motion-filmpje. Onze vriendjes hielpen maar al te graag en gingen heel nauwkeurig aan de slag.
Daarnaast maakten ze samen ook mooie kunstwerken op de Ipads. Eens iets helemaal anders dan te tekenen op papier.
We gingen op zoek naar de juiste prenten. Af en toe moesten we eens goed schudden of kijken, want waren de prenten verstopt achter confetti.
We plaatsten wasspelden op de kerstboom.
We zochten naar de juiste figuren bij de schaduwen.
Met al onze vriendjes gingen we de kerststal bij ons op school ook eens van dichterbij bekijken. Maar Jezus? Die was nog niet te vinden.
Nadat de Sint terug naar Spanje gekeerd is, was het tijd om onze kerstboom boven te halen. Het thema voor de komende weken spreekt dan ook voor zich, namelijk het kerstverhaal.
We versierden met magneten kerstballen.
In de poppenkamer mochten onze vriendjes helemaal zelf een kerstboom versieren. Slingers, kerstballen,... onze boom werd meerdere keren prachtig versierd.
We speelden met de figuren van de kerststal.
Met al onze vriendjes samen maakten we mooie kerstbomen. Deze kerstbomen kunnen jullie bewonderen aan de ramen van de grote gang. Door allemaal versierde driehoeken te maken, kon onze juf een kerstboom bij elkaar puzzelen. Elk stukje maakt deel uit van de kerstboom. Een ontzettend leuk samenwerk-projectje!
Eerst moesten onze vriendjes hun blad papier groen maken. Hiervoor moesten ze met hun handen aan de slag gaan. Kliederen met hun blote handen in de groene verf. Leuk hoor! Nadien maakten we er een mooie afdruk van.
Omdat een kerstboom ook versiering nodig heeft, konden onze vriendjes hun groene afdrukken nadien nog verder versieren. Hiervoor stempelden ze met kurken stoppen kerstballen op hun kerstboom.
Aan de knutsel-frutseltafel prikten onze vriendjes sterretjes uit.
Ook deze week werkten we in de klas nog rond het thema pakjes. Zo konden onze vriendjes hun knipvaardigheden oefenen door cadeaulinten in stukjes te knippen aan de experimenteertafel.
Ook Sinterklaas was natuurlijk weer van de partij. Ook zijn paard mocht meespelen in onze klas
We maakten een matrix met verschillende soorten pakjes in verschillende kleuren. Niet zo gemakkelijk, maar onze vriendjes zagen al heel goed de verschillen tussen de verschillende pakjes.
Echte Zwarte Pieten kunnen goed balanceren, klimmen, klauteren,... Onze vriendjes kregen dan ook in de gang uitgebreid de kans om al deze dingen te oefenen. Want ook zij wouden graag een hulppiet worden van Sinterklaas!
Voor ons adventmoment van volgende week moesten we met de hele klas een mooie slinger maken om in de kerstboom te hangen. Omdat onze vriendjes zo graag en goed kunnen knippen, maakten we een slinger van rietjes. Natuurlijk moesten ze deze eerst in kleine stukjes knippen en vervolgens op een touw rijgen... Benieuwd want Jingle en Bells van deze mooie slinger zullen vinden!
Maandag was onze klas helemaal omgetoverd tot een echt Sinterklaas-paradijs. Onze vriendjes waren dan ook meteen in de stemming om op ontdekking te gaan. Zo konden ze met duplo-blokken pakjes proberen na te bouwen.
Op maandag was juf Margot, de stagiaire van de derde kleuterklas, in onze klas om mee te spelen en zo onze jongste kleuters te leren kennen.
Aan de lichttafel werd er ook weer veel geëxperimenteerd. Deze keer konden onze vriendjes er magneten terugvinden.
We telden pakjes en probeerden er evenveel te zoeken om in de zak van Zwarte Piet te steken.
Onze vriendjes verkleedden zich zelf maar al te graag in Sinterklaas of Zwarte Piet...
We maakten ook mooie tekeningen om aan Sinterklaas te bezorgen.
Zwarte Pieten kunnen goed balanceren op het dak. Onze vriendjes zouden maar al te graag Sinterklaas willen helpen. Daarom gingen ze al te graag oefenen om op het dak te kunnen balanceren.
We sorteerden de pakjes door ze door de juiste schoorsteen te laten vallen.
Maandag namen onze vriendjes hun loopfiets opnieuw mee naar school. Zo konden onze vriendjes hun loopfietsvaardigheden verder oefenen. Naast het vrij fietsen oefenden we ook op slalommen. Niet zo gemakkelijk hoor!