We kijken met de juf op de blog van Nikita. Wat missen we haar! Tof dat we op de blog kunnen zien wat Nikita allemaal met haar mama, papa en broertjes in China beleefd. Kijk juf, Nikita!! Wat zijn we blij als we haar op de computer zien! De juf vertelt wat er allemaal op de blog geschreven staat. Amai, wat een avonturen! Tot de volgende keer, Nikita! Daaaaaaaaaaaaaaag! Dikke kusjes van ons allemaal!
Vandaag komt er een stagiaire, juf Silvija, bij ons in de klas voor een uurtje. Ze heeft een prent bij waarop een schilderij staat. Er staan allemaal zonnebloemen op. Dit heeft de schilder Van Gogh gedaan. Wat is het mooi!
Juf Silvija leert ons een bloem uit stof naaien. Met naald en draad steken we door de zwarte puntjes in de stof en zo kunnen we een bloem maken. Nu nog aan een stengel en het is klaar! Alle bloemen mogen in de mooie gele vaas!
Na twee weken vakantie is de school weer begonnen! We kunnen er weer fris tegenaan!
Kijk, we nemen onze zonnebloem ook weer mee naar het klasje! Zie eens hoe gegroeid ze zijn! Welke is groter, welke kleiner? Ze zijn ongeveer even groot geworden. Blaadjes tellen... Het worden al mooie plantjes. Bedankt om er zo goed voor te zorgen!
We zingen ons liedje over het kuiltje in de grond.
Na de middag geven we de plantjes water met de gieter.
Vandaag is het de laatste dag en morgen begint de paasvakantie!
Omdat we dan twee weken verlof hebben en dus niet naar school komen, zullen de plantjes verpot moeten worden. Zo kunnen we ze mee naar huis nemen om voor hen te zorgen. Wie wil er voor zorgen?
We maken een tekening van de zonnebloem voor op het potje te zetten.
Het is bijna tijd om naar huis te gaan. Vergeet je plantje niet!
Vandaag mogen we eitjes van de kip mee naar school nemen. Er zijn er al een heleboel. Ook eitjes die door de paashaas geschilderd zijn. Zie jij ze liggen?
Er wordt heel wat vergeleken, geteld, gewogen,...
De juf gaat de eitjes hard koken. Eerst leggen we ze allemaal in een kom met water.
Tijdens de speeltijd koken de eitjes op het gasvuur. Als ze klaar zijn, worden ze onder koud water afgekoeld. Toch moeten we nog een beetje blazen hoor want ze zijn nog warm.
Eitje tik met het kindje dat naast je zit. Welk eitje barst er het eerst?
's Morgens gaan we eerst turnen met meester Kurt. We zijn al erg in spanning... want is de paashaas nu al geweest bij ons in de klas?? Als we binnenkomen in de klas, worden we heel blij! De paashaas heeft een groot chocolade ei in onze paasmand gelegd!! Joepie!
O wat zien we daar??? En daar? Overal in de klas liggen er chocolade eitjes verstopt!! We leggen ze allemaal in de paasmand van de klas. Wat weegt die zwaar!
Laat je paashaas maar zien!!
We mogen drie kleine eitjes kiezen. Al ééntje mogen we er opsmullen. Smakelijk!! Bedankt lieve paashaas!!
Kijk er komen al sprietjes uit bij de zonnebloem en de radijzen. Voor de selder is het nog te vroeg, want daar is nog niets te zien. de sprietjes die je toch ziet, zijn radijzen.
Vandaag wordt Amélie 5 jaar! Amélie mag de verjaardagshoed opzetten en in het midden van de kring staan. We zingen voor haar heel wat liedjes. Hip, hip, hoera!! En maken ook een vuurwerkje in haar lievelingskleur.
Amélie heeft een chocoladetaart bij. Mmmm, wat ziet en ruikt hij lekker.Er worden 5 kaarsjes opgezet. Op 5 mag ze de kaarsjes uitblazen. 1, 2, 3, 4, 5!!! Blazen maar!
Voor Amélie maken we een verjaardagsboekje. We maken een mooie tekening voor haar en Amélie mag het voorblad van het boekje inkleuren.
De taart wordt in stukjes gesneden en Amélie deelt uit. Dankjewel Amélie! Smakelijk iedereen!
Als het lente is, worden er zaadjes en pitjes gezaaid. De zon komt weer meer langs en is ook warmer dan in de winter. De zon, de warmte en het water zorgen ervoor dat de zaadjes en de pitjes groeien en plantjes worden.
De juf vertelt het verhaal van Kasper, de tuinman. Hij plant boontjes.
Vandaag gaan we zonnebloemen, radijzen en selder zaaien. Eerst wordt de zandbak omgetoverd in een groeibak vol met grond.
Al het zand uit de zandbak scheppen Waar kunnen we al het zand van de zandbak in bewaren? Een emmer, lege flessen,... Met de meegebrachte schepjes scheppen we het zand in de emmer en flessen tot er niets meer inzit.
De lege zandbak vullen met potgrond De juf heeft een zak met potgrond meegebracht. In die grond kunnen de zaadjes en pitjes goed groeien. Met een schaar knippen we de zak open.
Met de schepjes en de harkjes zorgen we ervoor dat de grond overal in de bak ligt. Met onze handen drukken we de grond plat en mooi.
Met onze vingers maken we kuiltjes in de grond.
We leggen de pitjes en de zaadjes in de kuiltjes en doen de putjes toe. Daarna sproeien we er wat water overheen. En nu wachten op de eerste sprietjes...
Zaterdag 21 maart is de lente begonnen! De paasbloemen zijn weer daar. De juf heeft verschillende soorten paasbloemen bij: helemaal gele en oranje met wit. We bekijken ze van dichterbij. Mmmm... ze ruiken ook erg lekker! Wat zijn ze mooi!
We kleuren en schilderen paasbloemen. Kijk eens hoe mooi!
Als we willen, mogen we met de letterstempels het woord narcis stempelen. Narcis is een andere naam voor paasbloem.
Van 9 maart tot 20 maart leren we heel wat over PIRATEN!
Piet Piraat Piet Piraat heeft onze piratenboot van de klas gekaapt. Hij vaart nu rond in onze klas op zoek naar een schatkaart. De papegaai had hem in het oor gefluisterd dat er een schat in onze klas verborgen ligt.
Samen met Piet Piraat mogen we onze avonturen vertellen.
We zingen het lijflied van Piet Piraat:
Piet Piraat, Piet Piraat schip ahoy, hoy, hoy Dat is jouw kameraad schip ahoy, hoy, hoy Met zijn schip de Scheve Schuit vaart hij alle dagen uit Piet Piraat, Piet Piraat, Piet Piraat
Mie Piraat De juf vertelt ons het verhaal van Mie Piraat. Een meisje, dat net als wij, graag piraatje speelt. We maken een tekening over het verhaal. Op een namiddag komen de piraatjes van het derde leerjaar ons een bezoekje brengen. Zij zingen vol vuur zelfgemaakte piratenliedjes. Zelf vertellen we het verhaal van Mie Piraat. Het was heel gezellig! Bedankt piraatjes!!
Piraten inkleuren, tekenen en schilderen: zien ze er niet stoer uit? Hoe zien piraten eruit? Je kan ze herkennen aan hun slordige en afgesleten kleding, hun hoed of mandana, hun houten been, hun haak, hun oorbel en ooglapje.
Een piratenkijker: land in zicht! Net zoals Mie Piraat knutselen we een piratenkijker uit wc-rollen.
Een piratenboot In de klas hebben we een mooie piratenboot. Ook Louis brengt een prachtig piratenschip mee. Vol bewondering kijken we naar de schepen. We kijken onze ogen uit, want op zo'n schip valt er veel te zien. Zo'n boot willen wij ook wel maken. Piraatjes, stroop je mouwen, want er is werk aan de winkel!
Met clicks maken we ook een reuze piratenschip.
Met sjablonen steken we een piratenschip ineen. Wij zoeken de schat! Zou er een schatkist in onze klas verborgen zijn? Vlug, we moeten snel zijn. Straks heeft Piet Piraat hem eerst gevonden... Ja... hier is de schatkist!!!
Oooohhhh! Hij is leeg... De piraten zijn ons voor geweest! Zou er toch nog een schat in de klas verborgen zijn?? Misschien vinden we in het zand van de zandbak wel schatten?? Ja, hoor, het is goud en het blinkt! Gouden munten!! Nu kunnen we om beurt een gouden muntstuk zoeken.
De buit wordt bekeken. Het geld wordt geteld. Hoeveel euro's zijn er?
Geblinddoekt vissen we een muntstuk uit de schatkist. De schatten kunnen opgegeten worden. Dat laten we ons geen twee keer zeggen. Piraatjes, smullen maar!
Geschminkt als piraatjes! Zien we er niet stoer uit met onze ooglapjes en littekens?
Zaterdag 7 maart is het spaghettifeest op school. Om de zaal mooi te maken, versieren we papieren bordjes. De rand van het bord geven we verschillende kleurtjes met stift. Het midden van het bord bekleven we met zilverpapier. als het bordje klaar is, kunnen we er spaghetti op plakken. Nu nog een mes en een vork en het is klaar!
Deze week werken we rond geluiden en muziek. We mochten muziekinstrumentjes meenemen waar we spelletjes mee speelden en die we in het muziekhoekje ook mochten uittesten. Het klonk als muziek in de oren!
We luisterden ook naar het muziekverhaal van Peter en de wolf. "Wat een mooi verhaal juf" Iedereen was dol op het verhaal. Peter kon je herkennen aan de vrolijke viool, het gefluit op de dwarsfluit stelde het vogeltje voor... ieder personage uit het verhaal werd voorgesteld door een muziekinstrument. Het was best wel een spannend verhaal. Gelukkig met een goed einde! Peter kon de staart van de wolf vangen met de lus van een touw! Zo konden de jagers hem naar de dierentuin brengen zodat hij niemand meer kon pijndoen of opeten. Achteraf mochten we hierover een tekening maken en het touw met het lus kon niet ontbreken.