Juf Karen en de kinderen heten u welkom in het 1ste leerjaar.
27-10-2015
Schoenveters knopen
Schoenveters knopen... het blijft een moeilijke taak. Maar met de nodige inoefening en een helpende hand van een vriendje of de juf lukt het ondertussen bij enkele leerlingen al goed! Op het einde van deze les kregen we onze 'schoentjes' met kleurrijke veters mee naar huis om verder te oefenen.
Vandaag gingen we met het 3de kleuter naar het bos. Gisteren kregen we reeds een brief van Kabouter Wijsneus. Hij vertelde ons dat we 7 kabouters zouden tegen komen in het bos en dat die allemaal een opdracht hadden. Als we onze opdrachten tot een goed einde konden brengen, kregen we 2 beloningen: wat speel tijd op het bijhorende speelplein en in de namiddag popcorn! We leerden immers de dagen voordien over vruchten en zaden (waaronder ook maïs)! Alle leerlingen deden zeer goed hun best, al waren het best wel moeilijke vragen: maak het eens heel stil , waarom harken wij de blaadjes niet samen in het bos, een doe-opdracht: spreid je armen over iemand die gehurkt neer zit - waarom groeien er onder bepaalde bomen geen planten meer, wat zeggen de jaarringen van een boom ons, 1 verlegen kabouter hebben we geholpen bij het boomknuffelen, ... We zagen onderweg heel wat mooie paddenstoelen, ontwortelde bomen ( heel spectaculair!), ... Het was zeer leuk!
Deze week leerden we tellen tot 10: doortellen, terugtellen, ... We koppelden de getalbeelden aan de cijfers en maakten hier ook oefeningen op in ons werkboek
Nu we al enkele woordjes en letters kennen, kunnen we ook nieuwe woorden maken. Dit doen we met onze letterdozen. Een leuk tussendoortje of voor als we vroeger klaar zijn!
Een muzisch verhaal over een poetsprins die, als hij 's morgens opstaat een vlek op de zon ziet. Hij probeert op alle mogelijke manieren de vlek van de zon te halen. Halfweg het verhaal wordt het gepauzeerd, om de fantasie van de leerlingen te stimuleren. Heel wat zaken komen aan bod: een brandweerladder, een raket, een grote stok met een vod aan, in een boom klimmen, ... Aan het eind van het verhaal proberen de leerlingen ook te achterhalen vanwaar de vlek komt... Wat grappig als blijkt dat het de poetsprins z'n eigen kakje is die door de riool op de ronddraaiende zon rond de aarde terecht komt elke avond...
Elke maand krijgen de leerlingen een contractwerkje, waar ze vrij in mogen werken. Het bestaat uit moettaakjes ( bellen) en uit uitbreidingstaken (de trein).
Deze week zijn we bezig rond patronen. We leren ze ontdekken in de rekenlessen, we gebruikten ze om onze maanraket, alsook het woordje vis geven we ruimtelijk vorm dmv patronen