Je mag je bevindingen gerust mailen. (zeker als er een link niet werkt)
09-05-2013
rekenen
Ondertussen kennen we alle basisvaardigheden voor rekenen. Optellen en aftrekken tot en met 20, splitsingen, getallenassen, ... Wie graag nog wat rekenspelletjes speelt ....
Vorige week bezochten we de tentoonstelling van Rik Wouters te Mechelen. Ondertussen weten we wat meer over zijn leven en konden ook enkele van zijn werken bekijken. Op het einde maakten we een hoedje met raampjes erop. Waarom met raampjes? Rik schilderde veel dingen die hij zag vanuit een raam. Hij gebruikte ook veel kleur. In de klas bekeken en beschreven we kunstwerken van verschillende kunstenaars, kennen we ondertussen de hoofdkleuren, bijkleuren, koude en warme kleuren. We maakten een levengroot kunstwerk van ons zelf. Bekijk de foto's maar.
In ons thema over de lente hebben we het ook over de groei van plantjes. We planten zaadjes van de groene boon en hopelijk komt er iets uit. De fotografen van de klas maakten alvast wat foto's van wat we als voorbereiding hebben gedaan.
Ons leesboekje van kern 8 ging over een voorstelling geven. Wij sloten kern 8 met een voorstelling te geven voor elkaar. De kinderen kozen zelf met wie ze iets wilden doen en wat ze gingen doen. We keken luisterden naar : goochelen, robots, moppen, zang, toneel, ... Ook de kinderen speelden fotograaf
Het 3de trimester werd ingezet met een sportieve namiddag in deNekker 'Kronkeldidoe'. De kinderen amuseerden zich en hebben verschillende bewegingstoestellen kunnen uittesten.
Wie denkt dat onze jongens en meisjes niet kunnen dansen hebben het mis! ik heb mooie filmpjes van de sportdag, maar voorlopig zijn ze nog te groot om op de blog te zetten.Ik zoek een oplossing om ze erop te krijgen.
Toch wel wat teleurgestelde kindergezichten op vrijdag. De paasklokken brachten eitjes voor de kleuters maar niet voor ons. Toen we samen met de hele school de dag begonnen allerlei liedjes kwam er een briefje toe waarin stond dat de paasklokken te weinig eieren meehadden en nog even hun klokken moesten gaan vullen. Een tijdje later lag ook de grote tuin vol eitjes. Maar de kinderen kregen van de klokken een opdracht voor ze mochten gaan rapen. Wij moesten een groot kartonnen ei doorgeven door de benen, boven het hoofd in een lange rij.
Tijdens de lessen drama en beweging hebben we eerst verschillende mensen uitgebeeld. Een politie, een fiere dame, een boef, ... Nadien op muziek bewegen en uitbeelden met hoeden.
Door allerlei spelletjes oefenden we alle bewerkingen in. Per 3 of 4 in een groepje kwartet spelen, een rekenbingo, munten verdienen door bewerkingen juist op te lossen,
Donderdag moesten de kinderen een ei en een diepvrieszakje meebrengen. Sommige kinderen dachten dat ze van de eitjes moesten/mochten proeven. Nee hoor, we deden een aantal proefjes. We onderzochten hoe sterk eieren wel zijn. We probeerden een ei in een fles te krijgen, maar jammer genoeg lukte deze proef niet.
Ons leesboekje kern 7 is weeral bijna ten einde. Donderdag beleefden de kinderen van de 3de kleuterklas en het 1ste leerjaar een leuke piratennamiddag. We verdeelden beide klassen in 3 groepen en werkten met een doorschuifsysteem. Bij juf Veerle werd hun kennis getest door de ren je rot quiz. Bij Juf Reinilde konden de kinderen van het eerste leerjaar eens tonen hoe flink ze al kunnen lezen! Bij juf Karen maakten ze een vlot. Als beloning ging Piraat Kaat haar gevonden schat delen met de piraatjes.
deze week leerden we een telefoongesprekje voeren. Hoe nemen we beleefd de telefoon op, wat vragen we als er iemand anders opneemt, dan diegene die we nodig hebben? foto's
deze week leerden we een telefoongesprekje voeren. Hoe nemen we beleefd de telefoon op, wat vragen we als er iemand anders opneemt, dan diegene die we nodig hebben? foto's