Deze week kwam meester Cédric al enkele dagen naar onze klas. We oefenden de splitsingen tot 5 in met spelletjes en knutselden allerlei moois rond de herfst.
Tijdens de les muzische maakten we muziek met instrumenten, maar ook met een plastieken zak, een balpen, een klein en groot blad papier en onze voeten en handen. Als afsluiter dansten we met onze paraplu op I'm singin in the rain.
Tijdens de lessen Godsdienst hadden we het over de aarde en natuur. Wat was door de mans gemaakt, wat niet? De juf las een tekst voor en Stef wist onmiddellijk dat het over een liedje van Urbanus ging. Omdat ik dat wel straf vond, zocht ik het liedje op you tube en beluisterden we het lied. Ook Senne en Dries zongen de tekst uit volle borst mee.Willen jullie het liedje nog eens beluisteren? Klik dan op Urbanus.
Vrijdag kregen de kinderen hun eerste rapport mee. Het eerste trimester zijn er 3 rapporten met een kleuren beoordeling. Vanaf het 2de trimester krijgen de kinderen een cijferrapport zoals de andere kinderen van de lagere school. Wanneer uw kind vooral groen heeft, wil dit zeggen dat alles naar wens verloopt. Wanneer er ook al eens oranje tussen staat, is dit nog altijd zeer goed, maar wil dit zeggen dat het nog een beetje beter kan. Rood zijn de zaken die op dit moment nog niet geautomatiseerd zijn, of klasafspraken waar je kind nog beter zijn best moet doen.
Voor alle kinderen een ! Blijf je kind aanmoedigen en waardeer de goede dingen.
We zijn gestart met een nieuw hoekenwerk. Dit staat in het teken van de herfst en ook over mijn lichaam (kern 2 ). Vanaf nu zijn er ook opdrachten bij de we moeten maken. We hebben nog tot aan de herfstvakantie om die te maken.
Ondertussen zijn er weer wat lettertjes bijgekomen. Wie graag nog even oefent dat kan hieronder.Het filmpje bij het woordje neus werkte in de klas niet zo goed dus als je wil kan je het hier nog eens bekijken.
Ondertussen zijn we gestart met de splitsingen. Splitsingen zijn zeer belangrijk om binnenkort vlot optellingen en aftrekkingen te kunnen maken tot en met 20. We oefenen deze met onze splitskaartjes . Op de volgende link kan je ze ook online oefenen.
We leerden het woordje teen en wat kunnen we allemaal met onze tenen? 1) een kaartje met het woordje teen oppakken met onze tenen. 2) met onze teen onze neus raken. 3) met onze teen onze oren raken.
Ondertussen kennen we al heel wat letters en woorden. We lopen op muziek door de klas, als de muziek stopt, zoeken we een partner en lezen we een rijtje. Ook hieronder kan je nog wat oefenen
is pen vaar roos pet vis ven maar room pen sis ren saar
raam peen
Deze week zijn we gestart met het thema 'fruit'. We deden een voelspel en proefden van de lekkere vruchten die de kinderen hadden meegebracht. Met de kokosnoot had de juf haar handen vol, dus de kinderen moesten voor fotograaf spelen.
Om de overgang naar het 1ste leerjaar te versoepelen werken we in hoeken. Vandaag zijn we hiermee gestart. Het hoekenwerk in het 1ste leerjar kan je vergelijken met de moetjes en magjes van de 3de kleuterklas De leerstof wordt op speelse manier ingeoefend. Voorlopig zijn er nog geen moetjes bij en mogen de kinderen uit een lijst kiezen wat ze gaan doen en met wie.
Voor de eerste les letters en woordjes schrijven, geef ik de kinderen een dikke proficiat. We begonnen met de letter m. We beginnen hier met een klein boogje, tellen dan 3 poortjes en eindigen met een voetje.
In ons thema 'we vliegen er in' maakten we een vliegtuigje uit het knutselboek van Aurelie. Volgende bewegingen maakten onze vliegtuigjes : korte bewegingen, gebogen bewegingen, snelle, trage, opstijgen, landen. Als we de bewegingen goed geoefend hadden, konden we beginnen aan onze duo-vlucht. Deze moest mooi gelijk zijn.