Gisteren ging het vijfde en zesde leerjaar op zoek naar sporen uit het verleden. We zochten doelgericht naar littekens uit de Eerste Wereldoorlog. We werden even stil bij het imposante monument, de Menenpoort in Ieper. De 55000 namen van vermiste strijders en de bloemenkransen maakten een geweldige indruk. In Flanders Fields werden we 100 jaar terug in de tijd gekatapulteerd. We herbeleefden de slag bij Ieper. De verschillende uniformen werden uit de kast gehaald, helmen bleken net iets te groot te zijn en de granaten waren gelukkig onschadelijk gemaakt. Na de workshop bij gids Femke keken en luisterden we naar getuigenissen van enkelen die de Eerste Wereldoorlog overleefden, bekeken we attributen die nog heelhuids uit het slagveld raakten en ontdekten we hoe Doomkerke er 100 jaar geleden uitzag. Van Ieper trok ons bataljon naar de loopgraven in Wijtschate. Zelfs met twee linkerlaarzen versloeg Thibault de Duitsers. Daarna ging het richting Zonnebeke-Passendale, naar Tyne Cot Cemetery. Daar werd het zinloze van de oorlog duidelijk : op de Britse begraafplaats liggen bijna 12000 gesneuvelden en in een indrukwekkende muur werden de namen van 35000 vermisten verzameld. Hier eerden we enkele strijders door een zelfgemaakte poppy op hun graf te planten. Nog altijd zijn we dankbaar voor wat zij voor onze voorvaderen deden.
Dit was een uitstap om nooit te vergeten, over een oorlog die niet mag worden vergeten.
Gedurende de maand november staan de lessen Wero in het teken van de Eerste Wereldoorlog.
Als instap werd een oorlogskoffer in de klas gehaald. Daarin stak kledij van Belgische, Britse en Duitse soldaten. Om zich helemaal te kunnen inleven, trokken enkelen de uniformen aan. We ontdekten ook wat er in een ransel van een soldaat in de loopgraven moet zitten. Geen lachertje als je weet dat het totale gewicht van zijn uitrusting zo'n 20 à 30 kg bedroeg.
Honderd jaar geleden werden nieuwe wapens gehanteerd. We gingen op zoek naar de voor- en nadelen van elk attribuut.
Om de gevolgen van die gruwelijke periode goed te laten doordringen, maken we volgende week een daguitstap naar de Westhoek. Meer nieuws volgt.
In oktober kregen we een nazomertje. Toch trokken al heel wat vogels weg uit ons land. Naar aanleiding van dit fenomeen leerden we over de levenswijze van trek- en standvogels. Maar heel wat vogels blijven noodgedwongen in het land omdat ze verzwakt, gewond of illegaal in een kooi worden gehouden. Dan schieten de medewerkers van het Vogelopvangcentrum in actie. Op 16 oktober werden we er met open vleugels ontvangen. Een gids gaf uitleg over de werking van het VOC. Als afsluiter kregen we de 'patiënten' te zien : van duif tot ooievaar, van raaf tot woestijnarend.
Voortaan weten de leerlingen waar ze terecht kunnen met een ziek of gewond dier.
Vanaf vandaag houd ik u, via deze blog, op de hoogte van het wel en wee van het zesde leerjaar van Basisschool De Linde. De voorbij weken stond er al heel wat op het programma. Ik verschaf u graag tekst en uitleg bij de gedane activiteiten.