Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!
Ik ben vrij gedurende de jaarwisseling 2006/2007, gewoontegetrouw de gelegenheid om de kmts te beginnen accumuleren voor het nieuwe fietsseizoen.
Wo 20 dec -- Ogy/Flobecq
Weer : nevelig, windstil tot zwakke veranderlijke wind, hoogste punten Vl. Ardennen +/- blauwe lucht. Omstreeks vriespunt (lichtjes aangevroren blouson op einde rit!) Afstand : 91.8 km Tijd : 3.26.45 h moyenne : 26.55 Hartfreq. : gem. 141 max 162 19' > 150
KCal. verbruik 3071 Gevoel : 7/10 verslag : Gestart om 09:30 - Gewone route langs Schelde tot Zingem, 'muur' van Boekel, helling van Elst, Brakel, Hoogbos, Everbeek, Ghoy, Ogy, Flobecq, Brakelbos, Chalet Gerard; Kapel LH, Zegelsem, St M Horebeke, Nederzwalm en terug over het plateau. Nooit super, maar ook nooit problemen.
Do 21 dec -- Aaigem
Weer : nevelig, grijs, zwakke NE wind , +3°C Afstand : 90,6 Tijd : 3.29 h moyenne 26.01 Hartfreq. : gem. 129 max 152 4' > 150
KCal verbruik : 2671 Gevoel : 5/10 verslag : Gestart om 09:00 - Gewone route langs Schelde tot Zingem, 'muur' van Boekel, helling van Elst, Berendries, Waesberg, Sthze-Whze, 'muur' van St Antelinks, Aaigem, Herzele, St. Liev. Houtem en terug langs Munte, Vurste, Semmerzake en Eke. Nog wat vermoeid van gisteren. Bijna stilstand op steilste stuk Berendries wegens wegenwerken. Hongergevoel vanaf St. Antelinks (besefte er dat het moeilijk zou worden). Op ervaring en dosering de rit volgemaakt. Twee Sultana's onderweg meer dan welkom.
Vr 22 dec. Herzele
Weer : clone van gisteren : nevelig, grijs, zwakke NE wind , +3°C Afstand : 84.2 Tijd : 3.11.30 h moyenne 26.38 Hartfreq. : gem.132 max.152 1' > 150
KCal verbruik : 2436 Gevoel : 6/10 verslag : Gestart om 09:00 - Aan eerste km : al moeten afstappen (precies in de afzink van de spoorwegbrug) wegens wegenwerken, fiets a/d hand en door een tuin gewandeld. Hervat en gewone route langs Schelde tot Zingem, 'muur' van Boekel, helling van Elst, Berendries, Waesberg, Sthze-Whze, St. Lievens Esse (serieus mispakt aan de steilte van de helling), heerlijke afdaling en kleine tegenklim naar Herzele, dan terug over St. Liev. Houtem, Munte, Vurste, Semmerzake en Eke. Op 't eind klein ommetje langs De Pinte, om de wegenwerken op km -1 te vermijden. Verre van super, vooral op de hellingen. Toch probleemloos volgemaakt, zonder hongergevoel dit keer.
Za 23 dec. Balegem Weer : opnieuw clone van gisteren : iets meer NE wind , +3°C Afstand : 62.2 Tijd : 2.19 h moyenne 26.00 Hartfreq. : gem. max min > 150
KCal verbruik : Gevoel : 5/10 verslag : Gestart om 08:45 - Valhelm vergeten (!), niet teruggereden. Schelde en dan naar St. Denijs Boekel-station, vervolgens even naar rechts (richting Molenberg), maar na 300 m (even voor de vroegere fietsenmaker R. Herman) weer naar links. Nieuw traject voor mij (ontdekt vorige week door toevallig in een groepje met o.m. Nico Eeckhout te verzeilen). Omhoog tot a/d molen van de gelijknamige "berg". Dan via via tot Munkzwalm, om mijn gebruikelijke route langs de Moriaan en Velzeke naar Balegem te fietsen. Terug langs Scheldewindeke, Munte en Vurste. Steeds niet super, doch niet geforceerd, daar er in de namiddag een tweede trainingsrit geprogrammeerd staat!
Namiddag : 48,7 km (2.00.15) met Martine. Eerste 25 km idem aan deze morgen; aan zuiveringsstation v/d Zwalm evenwel linksaf, naar boven (Zwalmshoofd, Duc d'Orleans). Langs hoofdweg (fietspad genomen) volle bak naar Beerlegem. Terug over Dikkelvenne/Semmerzake.
Zo. 24 dec. Chalet Gerard Weer : Begint vervelend te worden : opnieuw clone van gisteren :lichte ENE wind , +3°C Afstand : 77.7 km Tijd : 3.01 h moyenne 25.76 Hartfreq. : gem. 130 max 147
KCal verbruik : Gevoel : 6/10 verslag : Gestart om 08:45 - Standaardrit : door langs Schelde (tot Zingem), via Boekel en Hell. van Elst naar Brakel, Hoogbos op, even voor Everberg-Boven naar rechts, antenne passeren, Brakelbos, Chalet Gerard, Kapel, Zegelsem, St. M. Horebeke, terug naar de vallei, om terug te keren over het plateau (Meilegem, Dikkelvenne, Semmerzake ...). Redelijk gevoel, maar hartslag niet meer boven de 150 te krijgen., en tegenvallend moyenne.
Namiddag : 41,3 km (1.41.00, 24.20 moyenne) met Martine. Langs Schelde naar Nederzwalm, dan omhoog naar St. Maria Latem en de Duc D'Orleans, langs kleine weg omlaag/omhoog naar Beerlegem. Martine rijdt lek op voorwiel juist voor afzink naar Dikkelvenne; snelle bandenwissel en snel naar huis.
Ma 25 dec Kerstdag en weer eens grauw weer (zw. E wind, 3° C, lage bewolking, maar nogsteeds droog). Heb zelf niet veel zin in trainen, maar Martine wil wel een kort ritje na de middag. We beperken ons tot het plateau (of het Schelde-Dender-interfluvium, voor wie de correcte geografische term verkiest). Omhoog naar Semmerzake, vandaar Baaigem, en (bijna tot in) Scheldewindeke, Munte, en door de bossen naar Vurste, Semmerzake en terug. 41.3 km in 1.41.15 (24.20)
Di 26 dec Balegem Weer : Niets nieuws : lichte E wind , +1 °C, droog Afstand : 72.6 km Tijd : 2.19 h moyenne 26.00 Hartfreq. : gem. 131 max 148
KCal verbruik : 1910 Gevoel : 7/10 verslag : Gestart om 08:45 - Doorgereden langs Schelde (Zingem), vandaar St. D. Boekel-station en via het Nico Eekhout traject naar de Molen(berg). Vandaar naar Nederzwalm, de Moriaan, Velzeke, Balegem, Scheldewindeke, Munte, Vurste, Semmerzake, Eke en terug. Ter aankomst, nog een klein plaatselijk rondeke toegevoegd om de kmts op te drijven tot boven de 70.
Namiddag : 47,6 km (1.41.00, 24.20 moyenne) met Martine. Langs Schelde naar Nederzwalm (gat dichtgereden op jong competitierenner, na enkele hectometers in diens wiel, resoluut de kop genomen, groette toen onze wegen scheidden te Zingem). Daarna, in de vallei gebleven, tot op Oudenaarde-Zottegem, klim langs kleine doch uitstekende weg, St. Blasius-Boekel rechts latende. Afdalen op St. Denijs-Boekel + station. Gewone weg terug, over het plateau (Meilegem-Dikkelvenne).
Wo 27 dec Flobecq Weer : lage bewolking, nevelig, lichte maar ijzige ZW wind, korrelsneeuw bij tussenpozen, 0 °C (bidon bevroren, moeilijk schakelende derailleur!). Afstand : 81.7 km Tijd : 3.11.30 h moyenne 25.60 Hartfreq. : gem. 130 max 146
KCal verbruik : 2294 Gevoel : 6/10 verslag : Gestart om 09:00 - Bedoeling was 'extensieve duurtraining' van 85 à 90 km. Toen ik startte en kou en vooral miezerig weer gewaar werd, wijzigde ik het programma tot "we zien wel, afhankelijk van de omstandigheden". Te Eke besloot ik door te rijden langs het plateau, teneinde een makkelijker terugroute langs de Schelde te volgen. Bovendien ligt het wasbordwegdek tussen Gavere en Eke iets minder slecht in N. richting, zodat de kans op fietsbreuk en/of castratie kleiner is. Vertrouwen kreeg al onmiddellijk een deukje, wanneer ik achterhaald werd door een 'passagefitness.com'-guy die me gewoon ter plaatse liet op de eerste helling (Semmerzake). Ik probeerde niet eens te volgen, want ik wou me zeker niet opblazen aan km 10, met nog heel wat te gaan. Verder zonder geschiedenis naar Dikkelvenne, Meilegem, Nederzwalm, Boekel (St. D. en St. B.). Stroef over de helling van Elst (52 x 23), beter op het traject ginder boven. Afdaling op Brakel (koud!). Trapsgewijze omhoog naar Brakelbos en naar beneden, naar Flobecq. Daar rechtsaf en weer in trappen naar boven, tot aan de Quatre Vents (52 x 21). Laatste stuk bergop naar de kapel gaat vlot (wind in de rug (52 x 19, 20 km/h)). Vanaf de kapel, weer een koude afdaling, en dan het plateau op, afdaling naar Zegelsem. Laatste helling (Zegelsem, langs hoofdweg) gaat stroef (52 x 21, moet voortdurend uit het zadel om toch enigszins wat vaart te houden, durf niet naar mijn snelheid te kijken, wind in het nadeel nu ..). Dan naar St. M Horebeke, en lange afdaling naar de Scheldevallei. 28,5 aangehouden op het 'conditiebarometertje' naar Boekel-Station. Langs 't water terug naar huis, maar nooit een 'streep' kunnen trekken (27 à 29, nooit meer). Een reiger die laag over 't water vliegt, haalt me in. Wat een verschil met in 2001, toen ik tijdens een periode van grote conditie kilometerslang parallel reed aan een reiger, en aldus de kruissnelheid van dit dier vaststelde op 35.5!
Ben ik overtraind? Feit is dat ik al dagenlang mijn hartslag niet meer in de buurt van 150 krijg, en dat ik vandaag een bedroevend moyenne laat optekenen. Misschien de kou? Alleszins hoop ik dat mijn eerste tekenen van verkoudheid (buis van Eustachius irriteert) kan overwinnen, of dat ik het althans niet erger heb gemaakt in de ijskoude afdalingen.
Vr 29 dec Chalet Gérard Weer : Helder, hoge cirrus, ijzige Z-wind, -2° tot +3° C. Afstand : 77.7 km Tijd : 2.54 h moyenne 26.79 Geen inspanningsfysiologische gegevens, wellicht slecht contact van de Polar. Gevoel : 7/10 Opm : Gisteren niet getraind, miezerig weer, en zwakkere psyche. Goede nieuws is dat mijn verkoudheid niet is doorgebroken, niet het minste symptoon meer. verslag : Gestart om 08:40 - Standaardrit naar Chalet-Gérard. Irriterende, ijskoude wind op kop langs Schelde (afwisselend 52x18 en 19). Dan goed omhoog naar St. D. Boekel (21 km/u op eerste 'ramp'). Helling van Elst : bijna volledig recht op trappers, om vaart te kunnen houden (toch slechts 16 à 17 kmh, op 52 x 21, 'k weet het, het is eigenlijk te groot). Geen soelaas ginder boven, hoofdweg tot a/d Brakelse watertoren is ronduit ontgoochelend : op laatste stuk (wel volop geëxposeerd a/d wind!) nog slechts 17 kmh : ik huil van pijn, frustratie en onmacht. Afdaling op Brakel : venijnige rafallen zijwind, bovendien ben ik erg bang van een mogelijke 'verborgen' ijzelplek, dus niet vol naar beneden. Tegenklim Brakel : op fietspad, aanvankelijk goed, deed dan schijnheilig door over te steken en zo het fietspad te blijven respecteren, omdat er een flikkenkar dwarste op dit moment. Geen goed idee : vanop die linkerkant moet je 300 m verder alweer oversteken, om de weg naar het Hoogbos te nemen, precies in een scherpe bocht waar je gewoon geen kl. ziet; gelukkig liet een vriendelijke automobilist me voor. Hoogbos omhoog zonder veel geschiedenis (52 x 21, 16 en meestal 17 kmh). Conditiebarometer op het winderige vals plat naar de antenne : aanvankelijk goed, maar ondanks verminderende steilte toch even terug naar 19 kmh. Golvend stuk tot aan Chalet G. : vrij goed, 20+ op alle rampen. Slotramp niet anders : 21.5 (wind in voordeel vanaf hier) en op 52 x 19. Beslis om terug te rijden langs Schorisse. Duik op Schorisse soms tegen 50+ kmh. Lap op gegeven op de Steenberg : 15.5 kmh op steilste stuk (had met dgl. rugwind toch gehoopt op 17). Op minder steil tussenstuk : bijgeschakeld naar de 19 en snelheid 20 à 21. Laatste knik met stuur in de beugels en steeds op de 19, volgemaakt tot a/d hangar tegen 21 kmh. Rest buss. as usual. Snelle afdaling naar de vallei, hellingen Meilegem en Dikkelvenne tegen net boven de 20 kmh. Slotsom : iets beter dan de vorige dagen (maar ik had gisteren een rustdag), maar steeds geen moyenne van 27.
Namiddag : 47,6 km (1.55.00, 24.80 moyenne) met Martine. Moet nogmaals de irritante Z Wind trotseren, gelukkig is het nu 5 graden warmer, en de afstand gereduceerd tov deze morgen. Langs Schelde naar Nederzwalm, dan St.D. Boekel-station, en het Nico Eeckhout-traject naar bovenop de Molenberg. Slechte benen op 't vlakke, verbetert evenwel van zohaast de weg begint te hellen (!). Dan St. B. Boekel links laten liggen en kleine weg gebruiken op af te snijden tot op Zottegem-Oudenaarde, onmiddellijk weer rechts en volle bak, wind in de rug, terug naar Boekel-station en de vallei. Hellingen van Meilegem en Dikkelvenne (op deze laatste helling kan Martine het tempo op 18.5 km/h houden!!!). Zonder geschiedenis terug langs Semmerzake en Eke; Nu wel gegevens : Hartfreq gem 121, max 138, 1287 KCal; kortom, het typisch profiel van een rustige namiddaghersteltraining (waarbij ik niet beweer in het begin niet te hebben 'afgezien').
Zon 31/12 - - Edelare (+ alt. terugroute) Weer : harde, doch warme ZZW wind - 8° C - 3-tal buitjes Afstand : 63.7 km Moyenne : 26.90 kmh Hartfreq. Gem 136, Max. 157, 8' > 150 KCal verbruik : 1810 Nota : gisteren niet getraind wegens te regenachtig. Twee auto's gewassen + tuin nog wat opgeruimd en 's namiddags windowshopping te Gent, kwestie van de koopjes voor te bereiden.
Verslag. Langs Schelde naar Nederename. Eerst twee (competitie?)renners ingehaald, bezig aan een (heel) rustige duurtraining. In het wiel maak ik me de bedenking "dit gaat hier wel erg traag", op dit moment voorbijgereden door een enkeling. Schuif uiteraard mee, we lossen elkaar goed af tegen de sterke wind in (vaak 28 kmh, soms 32 kmh op beschutte stukken, ik in het rood). Te Zingem komt er 100 m voor ons nog eentje de Schelde opgedraaid. Mijn compaan trekt snelheid nog op om laatste gat dicht te rijden ... en ik moet lossen. Blijf enkele hm op 30 m hangen, dan buigen. Tegen 22 kmh naar Ename. Bijna aan de Edelare dwars ik mijn compaan (welk traject heeft hij gevolgd, zodat hij al op de terugweg zit??). Edelare : 52 x 21, 17.5 minimum, vaak 19, toch niet echt goed, eentje die eraan begom 200 m voor mij, heeft boven nogsteeds dezelfde voorsprong. Op crete : geen goed tempo, irritante zijwing. Besluit St. M. Horeb. voorbij te rijden, op zoek naar meer kmts en een pikanter profiel. Klim Tearoom Elst : 52 x 23, 14.5 kmh, steeds sterke rugwind. Snelle duik (58 kmh) op St. B. Boekel. Helling St.D. Boekel gemakkelijk aan die kant. Station Boekel, dan rechts, Zwalmvallei dwarsen en omhoog naar St. Maria Latem (goed), Paulatem, Beerlegem (24 kmh tot aan de stilstand/oversteek, en volgemaakt tegen 21 kmh, zijwind hier). Dikkelvenne, en omhoog naar bloemist (21 kmh, niet erg goed, verkeerd geschakeld, derailleur stroef wegens al die vuile wegen). Zonder geschiedenis terug naar huis. Besluit : Pos. : eindelijk weer hogere hartfreq., gew. 65 kg aan einde -- Neg. : gelost langs Schelde (niet goed genoeg), geen goed moyenne.
Namiddag : Met Martine : tweede trainingsopdracht : Schelde tot Eine, terug langs Huise, standaard der standaarden (46.3 km -- 1.53 h -- 24.47 moyenne). Afgezien tot in Asper (soms - 20 kmh op winderigste stukjes), dan beterschap. Sneller op traject Zingem-Eine, in vgl met deze morgen, waar ik gelost was. Vlot over de twee hellingen, 25.5 kmh op conditiebarometer voorbij Huise. Snel volgemaakt (+30 kmh) dank zij sterke rugwind. Lage fysiol. waarden : hartfreq. 118 gem, 134 max, 1210 Kcal
Dins 2 Jan Weer : Krachtige WZW-wind, ong. 5° C, geen goede vooruitzichten, maar vooralsnog goed (mooie zonsopkomst zelfs bij vertrek). Afstand : 70.0 km, Tijd : 2.35.15 Moyenne : 27.05 Hartfreq. Gem 134, Max 155, 1' > 150 Gevoel : 7/10 Verslag : Opgestaan met lichte pijn tss. linkerschouder en wervelkolom. Wijt het aan gebrek aan tonus : gisteren niet getraind, en zelfs geen beweging at all wegens hondeweer 's morgens en familiebezoek 's namiddags. Weersverwachtingen vandaag zijn slecht, maar eerste uren van de dag zouden nog droog verlopen, dus gestart om 8:40 ... Via binnenwegen naar Kruishoutem (traject naar Belvédère ligt onderbroken t.h.v. Bert Dewaele's ouders, ooit zal dat wel eens weer in orde komen, hoop ik. Dus probeer ik een alternatiefje : op bepaalde punten is de weg evenwel zowat overstroomd door het slijk, uiteindelijk kom ik boven op de Hoogmolen, ong. even lastig als Belvedere, maar landschappelijk een stuk minder : weg leidt door een nogal chaotisch lijkende KMO zone in the middle of nowhere). Hoe dan ook, van hieraf kan ik mijn normale route verderzetten. Afdalen naar 'rondpunt' van Kr.Houtem, omhoog langs Chris Peers, dan Anzegemse Steenweg, tot tweede afslag 'Nokere', vallei in, langs kasteeltje, en dan de binnewegen naar Tiegem. Sommige stukken echt boksen tegen de wind (21 kmh). Besluit om Tiegemberg voorlopig links te laten, naar Ingooigem, en ook nog laatste lusje naar Otegem (heerlijke asfaltweg!) meegenomen, vermits weer nogsteeds schijnt mee te vallen. Snel naar voet Tiegemberg (Ardeense kant). Omhoog op 52 x 18, min. 17.5, vaak 19 kmh (maar harde rugwind ...). Ook goed op rampen tss. Anzegem en Wtgm-Ptgm (26 kmh aan 'Fireplace'). Ooike, Huise, conditiebarometer (begint hier te regenen, gelukkig maar klein buitje) tegen 25.5 kmh, met wind zeer schuin in 't nadeel (zeer irritant). Volle bak langs Edemolen en Beerhof, waar ik besluit nog een lusje te maken langs Nazareth-dorp : zal totaal op 70 km brengen, en vooruitzicht op twee korte stukjes met wind in nadeel moeten mijn braniegehalte iets opvijzelen. Van Nazareth-dorp naar huis : wind schuin in voordeel, en stuk naar Hospicebossen tegen 40 kmh. Terug thuis : fiets ziet eruit (al gekuist inmiddels). Tenue ineens in wasmachine gedumpt. 2' later begint het hard te regenen ... Besluit : eindelijk nog eens (net) boven de 27. Echter weer een te lage hartfreq.. Is eigenlijk nog een km/h te traag : dit parcours kan van oudsher in ruim 28 's winters en tegen de 30 in periodes van grote vorm. Wellicht laatste rit van mijn eindeljaars-'trainingssessie'. Morgen is mijn laatste vrije dag en slecht weer is aangekondigd. Ruim 770 km afgelegd (alleen, 10 ritten) plus 275 (met Martine, 6 ritten).
Zat 06/01 -- Tiegem Weer : veel te zacht opnieuw (7° C, gereden met lichte handschoentjes, we zijn Januari!!), zwakke. ZW wind, laatste 10' in de regen. Afstand 60.0 km, 2.08.45, Moyenne 27.96 kmh Hartfreq. Gem 138 Max 157 3' > 150 KCal verbruik : 1711 Gevoel : 7/10
Opgestaan met stram gevoel in rug. Melkzuur (?), hopelijk niets fundamenteels, mijn kiné-sessie is juist afgelopen eergisteren. Stretching gedaan. Aan rek gehangen, met gevoel dat heel spiercomplex achterkant linkerbeen (van bilspier tot Achillespees) paar cm te kort is. Meteo belooft paar uur droog, voor doortocht actieve storing. Dus toch fiets op, met gemengde gevoelens. Eenmaal warmgedraaid - niet moeilijk bij dergelijke temp. - verbetert moraal. Poging tot ander alternatief om onderbreking naar Kruishoutem-Belvedere te vermijden : leidt tot niets, ik kom uit op de grote weg Deinze-Kr'houtem; omhoog dan maar langs daar, en normale route langs Anzegemse steenweg. Klim zelf moet ik terug naar 20.5, de trajectjes vals plat zijn goede conditiebarometers, waar ik 25+ kan aanhouden, behalve thv het Boeverloobos (23.5). Duik naar Anzegem-Station, over de bult van Kaster (22 kmh), dan rechts naar Tiegem-dorp. Laatste vals plat eerder moeizaam. Rechtsaf, Tiegemberg ("officiele" kant); serieuze test : eerste stuk 18 kmh, dan terug naar 17, laatste derde recht op trappers, en 19.5 (steeds op 52 x 21). Nog niet goed genoeg : moet kunnen tegen 19 à 20 continu. Vervolgens snel traject Anzegem - Wtgm-Ptgm - Ooike - Huise. 23.5 aan Fireplace, Kloosterstr. (Huise) vlot en explosief (eerste stuk, 26 kmh, 52 x 17), dan harkend zoals gewoonlijk over het kasseitje. Conditiebarometer tegen 29.5 (52 x 16) minimum (zg). Uitzicht op eindtijd van 2.07 (goed voor ruim 28 kmh). Maar geen 'overdrive' meer mogelijk in laatste 12 km. Daardoor toch net onder de 28 gebleven.
Redelijk gevoel, echter nogsteeds een halve km/u te traag (zeker rekening houdend met de rustige weerstomstadigheden vandaag). Opgelet voor rug en ischias (stretchen is imperatief, alsook rek !!). Wegen nat en tamelijk slijkerig, dus fiets (die zo mooi stond) weer goed vuil.
Zon 07 jan -- Edelare (alt. terugweg) met Martine weer : zacht, bewolk, vrij krachtige ZW wind, laatste 8 km in een buitje. 62.4 km - 2.31.00 - Moyenne 24.79 Opgestaan met beginnende verkoudheid, wellicht opgelopen door gisterennamiddag in de regen te gaan shoppen, vooral dan het temperatuurcontrast tussen de veel te sterk verwarmde winkels en de relatieve vochtige kilte buiten. Was hoe dan ook voorzien om samen te fietsen deze morgen. Het wordt voor mij dus een rustige hersteltraining, want ik kan er fris aan beginnen, i.t.m. de vorige gezamelijke ritten, waar het steeds de tweede trainingssessie van de dag betrof. Gestart om 8.40, naar Schelde tot Nederename. Te Gavere aangepikt bij een duo, doch het ging mij er eigenlijk te traag (hartfreq. onder 120, meestal 25.5 kmh tegen wind). Neem de laatste honderden m voor Zingem voor mijn rekening, maar hoe dan ook, voorbij Zingem zijn we alleen. Nog eentje ingehaald en voorbijgereden. Naar voet Edelare. Tijdens eerste meters moet Martine al lossen, niet goed genoeg. Eentje die ons voorbijstak in die eerste meters, neemt 100 m voorsprong. Vermits Martine niet marcheert op de klim, besluit ik dat het zinloos is bij haar te blijven, en dat ik beter mezelf eens kan testen, door die kloof dicht te rijden. Ik versnel op 39 x 16 (20+ kmh), maar de gabber (heel stuk jonger, perfecte fiets, merk vergeten), ziet me aankomen, en versnelt eveneens. In Santi Botero-stijl kan ik hem alsnog remonteren juist voor de 'eerste' top, en aan het driehoekig plantsoen helemaal boven lig ik op de grote plaat (52 x 18) en blijk een paar lengten voorsprong te hebben. Goede test. Ik moet evenwel wel 2 of 3 min. wachten op Martine (rondjes draaiend inmiddels rond het driehoekig plantsoen). Eindelijk is ze daar, het is mijn bedoeling haar nu uit de wind te zetten (op de crete is er inderdaad, zoals zo vaak, een irritante zijwind), maar op elk stukje vals plat moet ze eraf. Eentje van Zingem die voor ons rijdt, neemt geleidelijk aan meer voorsprong, ofschoon hij met zijn te groot verzet helemaal geen goede indruk op mij laat. Van frustratie beslis ik tot de alternatieve terugroute. Martine kan maar beter nog eens diep gaan op de wat meer hellingen, en voor mij is dit meegenomen. Met rugwind zijn we snel aan de voet van de Tearoom (Elst), die blijkbaar vrij vlot verteerd wordt. Vrij voorzichtig de afdaling richting St. B Boekel (rukken zijwind!), en de volgende helling naar St D boekel op (niet te moeilijk, tamelijk vlot). Nogal oninteressante afdaling naar Boekel-station (precies op de steilste stukken bergaf liggen er kruispunten, klinkers enz.). Op asfalt naar Nederzwalm begint Martine bovendien te zagen over honger. Voor een keer dat ik niets heb meegenomen ... Besluit om terug te keren langs de Schelde, om de vaart er wat in te houden. Dat lukt aardig (schuin wind in voordeel), steeds 31 kmh, een en ander opgeraapt onderweg, die deels aansluiten, of deels ons laten rijden. Op twee km voor Eke worden we evenwel achterhaald door een groepje gedrevenen, ik sluit moeiteloos aan (37 kmh nu), maar Martine moet eraf. (Nog) niet goed genoeg! Het laatste stukje (Eke-Latem) verloopt in lichte regen, en Martine moet bij ieder stukje zijwind lossen. Het is dan ook op een matig tempo dat we binnen lopen.
zat 13 jan weer : harde ZW wind. Zwaar bewolkt maar droog. 10 °C weer eens. Schelde tot Eine, terug via Huise en eigenaardig genoeg (zie verder) Eke 53.3 km.
Wegens miezerig weer en vuile wegen deze morgen, geen rit. Om 13.15 met Martine op gang getrokken. Aanvankelijk heeft ze last om zich aan te passen aan de harde wind, want bij iedere her-orientatie van de rijrichting vs. de windrichting, ben ik haar kwijt, of is het omdat ik fris aan de opdracht begin en dus misschien sneller rijd dan gewoonlijk het geval is met haar in het wiel. Hoe dan ook, beterschap langs de Schelde. Als echte die-hards buffelen we door de wind, steeds 24+ km/h, op de meer beschutte stukken typisch 28 à 29. Te Zingem draait een enkeling en een duo de Schelde-weg op, resp. 150 en 300 m voor ons. De achtervolging is begonnen! De Enkeling stomen we spoedig voorbij (te zwaar, geen aerodynamica, op een Massi-fiets), om het Duo te remonteren hebben we 2.5 km nodig. Ze rijden naast elkaar, en sluiten aan, alles op een lint nu! Te Eine (a/d spoorwegovergang) zijn er weer eens werken, maar een kleine locale omlegging werkt goed. Op het stuk naar de Oudenaardse steenweg laten we er nog eens twee (een ouder koppel, mooi ronddraaiend op kleine versnelling, bravo!) achter. Zonder geschiedenis de eerste helling, maar in de afdaling blijkt Martine's achterderailleur diens te weigeren op de kleinere kronen. Dit is natuurlijk een tegenslag, want de terugweg met wind in het voordeel moet ze op de 52 x 19 afhaspelen. Wij naar Eke (fietsen Tempo), waar men een aantal hypotheses formuleert (versleten der., ietwat gedeformeerde pat, wat zou kunnen, ik liet vorige week de fiets omverwaaien tijdens diens kuisbeurt). Herstel vandaag niet meer mogelijk. Dus terug naar huis tegen matige snelheid. Ondanks dit, toch lichte hinder aan rechterknie...
zon 14 jan : Châlet Gérard weer : heldere lucht, matige WZW-wind, 5 à 7 °C. 77.7 km - 2.50.15 - 27.39 moyenne hartfreq : 142 gem, 158 max., 12.5 min > 150 gevoel : 7/10
Normaal suggereert WZW wind de sector van de Kluisberg, ik heb evenwel de pest aan alle wegenwerken in die richting (naar Belvedere, en ook op de terugweg naar de Edemolen ...), dat ik toch opteer voor de standaardrit naar het Chalet. Vertrokken om 8.38, na 2 x uitgebreid op het WC plaats te hebben genomen. De stresshormonen gieren dus blijkbaar alweer door mijn uitgemagerd lijf. Langs Schelde tegen 26 kmh (in de wind) of 29, zelfs soms tijdelijk boven de 30 op de meer beschutte plaatsen. Muur van Boekel : eerste stuk : 21.5 kmh, in het zadel. Hoopgevend. Helling van Elst, in zadel, nogal moeizaam, vanaf de mooie villa's recht op trappers en versneld tot 18.5, dit alles op de gebruikelijke 52 x 21. Vals plat : ong. 21.5, nogal zwoegend. Grote weg tot aan watertoren v. Brakel : vrij goed, geeindigd tegen 26 kmh, wat een verschil met de laatste keer dat ik hier kwam, toen ik huilend van frustratie, onmacht en pijn nog slechts 17.5 deed ... Afdaling Kleiberg, en eerste stuk klim naar Hoogbos : eventjes 18.5, maar meestal 20 (52 x 19, beter toch in 't vervolg de 21 ...). Tweede stuk : 16, 17 in zadel, laatste 300 m recht op trappers en boven tegen 18.5 (alles 52 x 21). Zwoegend langs de twee bochtjes en stevig vals plat. Geen vaart in stuk lichtjes naar beneden, wegens teveel tegenwind. Conditiebaromer-vals-plat naar antenne : constant 20.5, even 19.5, maar onmiddellijk hersteld en stelselmatig kunnen opdrijven naar 27 aan 'T' v/d antenne (alles 52 x 19). Vanaf hier : prachtige vergezichten, heuvels/valleien uitzonderlijk groen voor begin januari, en pastelblauwe lucht, niet 1 wolkje. Afdalen naar Brakelbos. Dan eerste ramp (21.5, in zadel), tweede ramp (even 18.5, kunnen optrekken naar 20, recht op trappers, alles 52 x 18), slotklim naar kapel : 19.5 (52 x 21) en vlotjes een gabber voorbijgestoomd. Weer geen vaart tot aan de Quatre-Vents (teveel wind). Wolfsgat (meestal 32 kmh, behalve op knik, opgelet : er zit op 'mijn' rechterkant v/d weg nu een enorm gat in het asfalt, waarin je vlotjes kunt verongelukken !!! Gelukkig is er hier weinig verkeer, maar rijd aub niet met de 'kop in de grond'!!!). Duik op Schorisse (45 kmh, wind tamelijk op zij). Steenberg (wij noemen hem - ten onrechte - de Varent, de echte Varent ligt parallel 750 m verder W ...). Eerste steil stuk 52 x 21, durf niet goed naar snelheid te kijken, maar meen nog een klein beetje over te houden hier. Recht op trappers vanaf eerste flauwe bocht, versneld op vals plat, (52 x 19), even 22 kmh, terug naar 19 op de knik, dan à la Botero opgetrokken naar 26 kmh helemaal boven aan de hangar. Naar St. Maria Horeb. en duik naar de vallei, zonder geschiedenis (29 op 'conditiebarometer R. Herman', maar windvoordeel ...). Helling Meilegem eventjes 18.5 (op 52 x 18, schande !!). Saksenboom, duik op Dikkelvenne, omhoog naar bloemist, eerst niet vlot (20 à 21), laatste stuk weerom in Botero-stijl naar 25.5. Zal trachten te mikken op 2.48 als eindtijd. De vele stukjes met zij- of zelfs tegenwind (o.a. aan de radar, en de afzink naar Eke-brug) fnuiken dit echter. Toch ben ik ter aankomst vrij tevreden. Hartfreq. is goed, nu, behalve in de aanvangskmts geen last van mijn rechterknie, en eindelijk weer eens een aanvaardbaar moyenne op deze toer.
Namiddag : Naar St. D. Boekel met Martine, althans, dit was de bedoeling, en wel op kleinere versnelling, gezien het mankement aan Martine's achterderailleur zoals gisteren bestatigd. Na een vrij vlotte heenroute langs Schelde, rijden we voorbij het station van St D B, langs het Nico Eeckhout traject naar boven, maar in de klim begeeft Martine's achterderailleur. In achterwiel getrokken (mede door het euvel waar we gisteren al evidentie van hadden). Er zit niets anders op voor mij om 'volle bak' terug naar huis te rijden en haar met de wagen te komen depanneren. Gelukkig is het zacht en zonnig weer en staat er op die bewuste plaats een villa waar ze me uit de wind en in de zon kan opwachten. Toch duurt het 1.20 h, vooraleer ik haar kan oppikken. Zodoende heb ik de ongewilde gelegenheid om toch nog eens ruim 20 km voluit te gaan, na een zware training deze morgen. Morgen maandag breng ik de fiets naar Minjauw.