Bij Voice over IP of VoIP wordt een IP-netwerk gebruikt om spraak te transporteren. Hierdoor wordt telefonie mogelijk op datanetwerken en ontstaat de mogelijkheid om de traditioneel gescheiden werelden van spraak en data samen te voegen. Hierdoor is nog slechts één infrastructuur nodig en kunnen bovendien nieuwe producten en diensten worden ontwikkeld.
Datanetwerken zijn van oudsher niet ontworpen met spraaktransport als doel. Het transport van spraak stelt stringente eisen aan het netwerk ten aanzien van ondermeer de vertraging die pakketjes ondervinden en de betrouwbaarheid ervan (de hoeveelheid pakketjes die in het netwerk verloren gaan). Om hieraan tegemoet te komen, worden mechanismen aan datanetwerken toegevoegd die Quality of Service (QoS) mogelijk maken.
Het werken met op VoIP gebaseerde telefooncentrales is binnen bedrijven inmiddels gemeengoed geworden.
Een voordeel is dat een intern telefoonnummer gekoppeld kan worden aan een IP-adres, waardoor een telewerker ook thuis via zijn interne telefoonnummer bereikt kan worden.
Ook de kwaliteit van het signaal is beter. Te goed zelfs, volgens gebruikers van het eerste uur, omdat de lijn door het gebrek aan ruis 'dood' leek. Om die reden introduceerde Siemens, een pionier op het gebied van VoIP-telefoonsystemen, het ook bij mobiele telefonie gebruikte 'Comfort Noise', een systeem dat niets meer doet dan het toevoegen van een lichte ruis aan het signaal.
17-05-2006, 19:41
Geschreven door joseph 
|