GR West-Vlaanderen herdenkt de GRoote Oorlogxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Zondag 4 mei 2014: Luswandeling Nieuwpoort
Het eerste luik was de
uitgave in januari van de nieuwe GR - Wandelgids Langs de Sporen van de Groote
Oorlog met als derde deel De Groote Oorlog inde Westhoek. Een wandeling in
lijn langs de GR 130, GR131, GR 5A Zuid en Streek-GR Heuvelland van
Nieuwpoort over Diksmuide, Ieper, Palingbeek, Wijtschate, Kemmelberg,
Scherpenberg, Westouter en zo naar Poperinge. Plus 4 wandellussen: Mesen
Ploegsteert Zillebeke Zonnebek - Passendale en Langemark Houthulst
Poelkapelle - Sint-Juliaan.
Het tweede luik is 10 geleide
luswandelingen, gespreid over 5 jaar: 1914, 1915, 1916, 1917 en 1918. Telkens
op de eerste zondag van mei en op 11 november. We volgen een beetje het verloop
van de oorlog.
Na de val van Antwerpen op 10
oktober trokken de Belgische troepen zich terug richting de IJzer, de laatste
natuurlijke hindernis. Koning Albert deed een dramatische oproep om de laatste
lap grond die nog restte, afgezoomd door IJzer en Ieperlee en met de zee in de
rug, tot het uiterste te verdedigen. Onder impuls van Karel Cogghe en Hendrik
Geeraert werd de IJzervlakte onder water gezet.
De wandeling loopt van het Koning
Albert I - monument langs De Ganzenpoot: het sluizencomplex op de IJzer, dat
aangelegd werd omwille van de getijdenwerking waarbij tweemaal per dag een
waterpeilverschil van vier meter optreedt. We volgen dan het Kanaal Nieuwpoort
- Duinkerke tot aan de Pelikaanbrug. Een ommetje langs het spaarbekken van de
Koolhofvaart brengt ons aan de Frontzate, de oude spoorlijn 74 naar
Diksmuide. De spoorwegdijk fungeerde als waterkering tijdens de inundatie en het
gebied tussen de IJzer en de spoorwegbedding werd herschapen in een zompig
gebied, met een aantal daarboven uitstekende eilandjes, die door de Belgen en
de Duitsers ingericht worden als voorposten in het niemandsland. Achter en in
de spoorwegberm werd de Belgische eerste linie aangelegd. Dankzij de
nabijgelegen steenbakkerij van Wulpen konden schuilplaatsen uit baksteen
opgetrokken worden, die beschermd werden met zandzakjes. Afhankelijk van de
toestand van de grond konden de loopgraven ondergronds of half bovengronds
aangelegd worden. Vanaf de spoorwegbedding liepen houten loopbruggen naar de
voorposten in het onderwater gezette gebied. De meeste bakstenen constructies
waren schuilplaatsen voor de manschappen die hier de wacht hielden
Net voorbij de autoweg E40 stappen
we naar het Belgisch Kerkhof van Ramskapelle. Hier liggen Hendrik De Buysscher
uit Schorisse en vele andere landgenoten begraven. We stappen verder op de
Frontzate tot aan een boerderij in de Blauwhuisweg waar we welkom zijn voor de
picknick in de binnenkoer van de hoeve (bij slecht weer in de schuur).
Na de middag zoeken we via de
Proostdijk de IJzer op ter hoogte van de Schoorbakkebrug. We volgen nu de GR
130 op de; linkeroever. Vandaar naar de Uniebrug. Voorbij het Spaarbekken komen
we weer uit aan de Ganzenpoot. Onderweg komen we nog verschillende monumenten
tegen. (tekst: Piet Hardeman)
Fotolink: https://picasaweb.google.com/106434116905710423531/GRTenVredeNieuwpoort04Mei2014
José Carpe Diem
|