Zondag 30juni om 15h40 zijn ze begonnen aan hun 7000km lange overtocht met eindbestemming Senegal
15-07-2013
DE AUTO IS VERKOCHT !!!!!!!!!!!!!!
Gisterenavond laat nog een paar berichtje heen en weer. Ze waren vrijwel zeker van de verkoop van de wagen maar moesten wachten tot vandaag omdat de banken gesloten waren. Twee dingen vielen mij op.
Ze waren uitgeteld, doodmoe en hongerig toen ze eindelijk in het hotel aankwamen.
Ze maakte zich zware zorgen voor de wagen en vreesden vooral voor diefstal. Schreven "De koop is rond als de wagen deze nacht niet gestolen word." en " Heb wat schrik dat de auto deze nacht gestolen zou kunnen worden" en "Als auto er morgen nog staat voorzie ik geen probleem"
Verschillende gedachten gaan door mijn hoofd. Vooral dat ze gratis mogen logeren doet mij nadenken. Gratis bestaat in feite niet. Allicht is er reden om bezorgdheid gezien zij zo'n vrees hebben. Zij zijn ter plaatse en voelen de dingen beter aan. Het is altijd mogelijk dat een hoteluitbater bewust de auto daar laat plaatsen en in een complot zit voor een georganiseerde diefstal of en dat blijkt nu wel. De hoteluitbater is ne serieuze kerel die het goed voorheeft en inderdaad de auto wil kopen en hen helpt door onder andere logies aan te bieden.
Joren had reeds een foto van de wagen voor het hotel als bewijs en we hadden hier reeds een alarmsysteem in de wagen geplaatst. Ik heb dan ook voorgesteld om de eventueel 1 wiel te verwijderen, de batterij af te koppelen of nog een ander circuit te onderbreken zodat ze moeilijker de wagen zouden kunnen ontvreemden. Heb hen eveneens voorgesteld om de waker van het hotel een extra fooi te geven als de wagen er s 'morgens nog stond of zelf een waker te zoeken om de wagen te bewaken.
Heb ten alle spijt en vrees hierna geen bericht meer ontvangen en wist, weet dus niet wat ze dan wel of niet gedaan hebben. Een paar mensen zullen deze nacht dus met wat vrees ingeslapen zijn en groot zal de vraag geweest zijn deze morgen.
Staat de wagen er nog ??????
Om 12h plaatselijk ginds 10 h is de spanning voor mij te groot en bel ik hen op.
Papa, ik ging u juist bellen. De wagen is verkocht en de taxi is onderweg om ons naar eindbestemming te brengen. Alles is geregeld.
Wat zijn we opgelucht.
Ze hebben nu nog een 5 à 6 uur te rijden per taxi en dan zal het genieten worden ter plaatse.
HOED AF voor onze Jojo's want weinigen kunnen zich maar voorstellen wat ze hebben meegemaakt, des te meer dat het helemaal niet evident is om de wagen ginder verkocht te krijgen. CHAPEAU.
Dit blog loopt nog niet op zijn einde, dus blijf eens kijken. Wij vullen dit straks verder aan met relaas en feiten van hun geslaagde overtocht
Ze hebben een nieuwe kandidaat koper voor de wagen want het kwam te moeilijk rond met ons eerste contact.
Kandidaat is een hoteluitbater waar ze nu gratis mogen overnachten.
Al hun materiaal staat binnen en morgen zou de verkoop worden gesloten.
Als alles gooed verloopt kunnen ze dan morgen doorreizen per taxi naar eind bestemming.
Ze zullen het verdiend hebben want ze zijn doodmoe.
Mauritaanse grens is dan toch vrij snel en gemakkelijk gegaan blijkbaar. Ze hebben de bac kunnen nemen met wagen en de overzet gedaan van Mauritanië naar Senegal dus.
Ze zijn dus aan de overkant, maar even paniek want contactpersoon is er niet. Zij kunnen hem niet bereiken en ik ook niet. Typisch Afrika. Maar geen paniek. Even later kwam ons contact toe. Nu wordt het onderhandelen over prijs en betaling en hopelijk is er een akkoord.
Zoals overal is het voor de koper steeds te veel en voor de verkoper steeds veel te weinig. In Afrika hebben ze dan nog eens de kunst om er altijd een toemaatje bovenop te vragen. Alle prijzen worden onderhandeld in Senegal, zelf voor voeding, etc... Dit is voor ons Europeanen vaak wat wennen en opletten geblazen. Zeker als je de gangbare prijzen niet kent. Daarmee wil ik zeggen dat ze het gewend zijn om prijzen te bedingen.
12h ginds 10h. Ze staan aan de grens en gereed om over te steken. Zijn al benaderd door stromannen die tegen 50 euro alles willen regelen aan de mauritaanse zijde. Veel te duur dus
Ze gaan zelf langs politie en douanekantoor en ticketverkoop om dit zelf te regelen. Ze vragen overal een bewijs van betaling maar zullen allicht nog te veel betalen. (de hel van Afrika, you remember! )
Er zijn verder afspraken gemaakt met ons contact en morgen steken onze JOJO's de senegalrivier over met den bac. Den bac zijn verouderde overzetboten die meestal goed overladen zowel voertuigen als personen over varen. Daar aangekomen gaat er worden onderhandeld over een eventuele verkoop van de wagen. Dit zal bepalend zijn voor het verder verloop.
Even een verduidelijking. Ik schreef de hel van Afrika en dat klopt. Dit niet wil zeggen dat het daar levensgevaarlijk is en van die toestanden. Alleen dat het de onaangenaamste plek is in Afrika om op een rustige en correcte manier de grens over te steken. Het loopt er vol van mensen die proberen geld te verdienen en/of diensten willen verkopen tegen geld (soms veel geld) en corruptie troef. Daarbij zijn er ook een verzameling van minder eerlijke mensen bij. Opletten dus. Een minder gezellig kantje van Afrika.
Verder geen nieuws meer ontvangen maar denk dat ze ook op tijd zullen gaan pitten om de eerste bac te kunnen nemen.
Er zijn verder afspraken gemaakt met ons contact en morgen steken onze JOJO's de senegalrivier over met den bac. Den bac zijn verouderde overzetboten die meestal goed overladen zowel voertuigen als personen over varen. Daar aangekomen gaat er worden onderhandeld over een eventuele verkoop van de wagen. Dit zal bepalend zijn voor het verder verloop.
Even een verduidelijking. Ik schreef de hel van Afrika en dat klopt. Dit niet wil zeggen dat het daar levensgevaarlijk is en van die toestanden. Alleen dat het de onaangenaamste plek is in Afrika om op een rustige en correcte manier de grens over te steken. Het loopt er vol van mensen die proberen geld te verdienen en/of diensten willen verkopen tegen geld (soms veel geld) en corruptie troef. Daarbij zijn er ook een verzameling van minder eerlijke mensen bij. Opletten dus. Een minder gezellig kantje van Afrika.
Verder geen nieuws meer ontvangen maar denk dat ze ook op tijd zullen gaan pitten om de eerste bac te kunnen nemen.
Er zijn verder afspraken gemaakt met ons contact en morgen steken onze JOJO's de senegalrivier over met den bac. Den bac zijn verouderde overzetboten die meestal goed overladen zowel voertuigen als personen over varen. Daar aangekomen gaat er worden onderhandeld over een eventuele verkoop van de wagen. Dit zal bepalend zijn voor het verder verloop.
Even een verduidelijking. Ik schreef de hel van Afrika en dat klopt. Dit niet wil zeggen dat het daar levensgevaarlijk is en van die toestanden. Alleen dat het de onaangenaamste plek is in Afrika om op een rustige en correcte manier de grens over te steken. Het loopt er vol van mensen die proberen geld te verdienen en/of diensten willen verkopen tegen geld (soms veel geld) en corruptie troef. Daarbij zijn er ook een verzameling van minder eerlijke mensen bij. Opletten dus. Een minder gezellig kantje van Afrika.
Verder geen nieuws meer ontvangen maar denk dat ze ook op tijd zullen gaan pitten om de eerste bac te kunnen nemen.
Ze hadden een contact in Nouakchott die de wagen wou kopen voor een aanvaardbare prijs. Doch onze Jojo's hadden niet genoeg garantie's en vertrouwen in de persoon en hebben er voor bedankt. Gelijk hebben ze. Je moet filteren en uitkijken ginder.
Ze zijn ook te weten gekomen dat de alternatieve grensovergang langs het natuurpark in Diama hun visa niet kan valideren. Staan nog niet geïnformatiseerd. Dat houd in dat ze verplicht de grens van Rosso moeten nemen. Deze staat bekend als de hel van Afrika en is de meest corrupte grensovergang van heel Afrika. Bovendien moeten ze de bac (overzetboot) nemen misschien zonder auto maar wel met heel hun bagage en dat is nog wel wat. Dit in een zwarte mensenzee. Hier moet iets op gevonden worden want dat materiaal komt anders nooit volledig toe.
Bovendien zijn er geen slaapaccomodatie's.
We hebben ginder nog een reservekaart maar het is nu even wachten op nieuws zodra de Jojo's zijn aangekomen in Rosso om volgende stappen te ondernemen.
Ze zijn aangekomen in Rosso en alles ok. Had een paar hotelletjes gevonden maar te duur bevonden door de Jojo's. (40 euro) Iets anders is er blijkbaar niet. Joren heeft verleden jaar bij de kazerne overnacht en kent daar nog mensen van. Veilig en gezellig dus. Ze zullen daar overnachten. Ook de ideale manier om plaatselijke informatie in te winnen. Vervolgens nemen ze contact met iemand die hen kan helpen voor de verkoop van de wagen.
NO PANIC voor het thuisfront aub.
Er is voldoende overleg met het thuisfront en ze zijn goed gebriefd. Ze moeten enkel wat voorzichtig zijn maar kennen ondertussen al het knallen van de zweep en hebben al ervaring opgedaan. Geloof mij. Joren heeft dit verhaal verleden jaar ook al eens meegemaakt en tot een goed einde gebracht.
Zij beheersen de situatie ginder en heb het volste vertrouwen in onze Jojo's.
Wachten op nieuws van onze contactpersoon. Luitenant ....
Op de foto bovenaan Mauritanië gescheiden door de senegalrivier en onderaan Rosso in Senegal. Blauwe lijn zijn de grenzen.
Ondertussen zijn onze Jojo's aangekomen op Camping Sahara in Nouakchott. (Echt originele naam voor deze camping, haha)
Meteen de hamvraag. Zijn jullie langs piste gereden of via het asfalt ??? Al kende ik het antwoord al. Ze zouden allicht nog niet op de camping geweest zijn hadden ze de piste en het zand genomen. Blijkbaar hadden ze dan toch niet de goede waypoints (herkenningspunten) voor de route. Uitleg of ????
Opgelet! Zo graag dat ik wil dat ze voorbeeld deze piste hadden genomen evenzeer wijs ik hen ook op al de rest. In de vele berichten en aanwijzingen die ik stuur vermeld ik bijvoorbeeld ook dat ze zeker moeten zijn van hun route en daarenboven ofwel een gids moeten nemen ofwel dit met een tweede wagen moeten doen. Dit parcours raad ik af alleen te doen zonder nodige ervaring of assistentie. Reizen mag avontuurlijk zijn maar het moet in de eerste plaats veilig zijn. Zo moeten ze steeds alles afwegen. Geraken we er voor het donker. Kan de wagen dit aan of maken we brokken en verliezen we geld of stopt het verhaal. Wat als we in panne vallen of een paar dagen durende zandstorm hebben. Met alles word rekening gehouden en beslissen zij wat ze best doen.
Ze hebben enkele hindernissen overwonnen al zijn ze er zeker een paar uit de weg gegaan, maar de grootste hindernis en uitdaging staat hen nu te wachten.
Ze moeten de wagen verkocht krijgen zonder bedot te worden, de grens over met nog een hoop bagage waarschijnlijk op eigen kracht (of taxi)verder naar de eindbestemming. Stel je even voor dat jij je in hun plaats bevind. Ga er maar voor.
Dit word zeker en vast hun grootste uitdaging en hoed af als zij daar weer in slagen.
Ik bespaar u de details maar alle scenario's werden deze avond even overlopen. Er werd gebeld, opgezocht, bevraagd, overlegd en beslist maar zij moeten nu verder de zaken afhandelen. De komende uren en dagen zijn volledig afhankelijk van de verkoop van de wagen, er van uitgaande dat hen dat ook lukt. In het slechtste geval rijden ze door naar eindbestemming., pluimen ze de wagen, verkopen alle onderdelen en leveren het chassis in bij de douane die dan het paspoort van de bestuurder vrijgeeft voor vertrek uit Senegal. We duimen voor een gunstig verloop zonder te veel tijd of geldverlies. We hebben er alvast goede hoop op.
Benieuwd hoe dit verder afloopt !!!!
Morgen weten we hopelijk weer wat meer.
Werd net bericht dat ze reeds aan het onderhandelen zijn maar op hun hoede zijn. Zo ook dat ze de verbinding moeten onderbreken omdat de laptop plat is.(batterijen tenminste, laptoppen zijn meestal al plat van hun eigen om niet van een Ipad te spreken, die zijn nog platter.
Ze hebben wel beloofd om morgen iets op de blog te posten
Er komt straks nog een bericht maar we zijn nu effe druk bezig met de laatste maar misschien wel voornaamste voorbereidingen en raadgevingen. We moeten nog één grens over en moeten nog een wagen verkocht krijgen. Mensen die hem willen kopen (of terugkopen) kunnen hier bieden maar je moet hem wel zelf gaan ophalen. Wij weten hem staan en kunnen het u exact uitleggen.
Ik kan jullie verzekeren dat het niet eenvoudig is om enkel en alleen te communiceren via kleine berichtjes. Vaak moet er ondertussen nog gebeld, gezocht, gemaild of onderhandeld worden. We houden ons bezig. (of is het "Zij houden mij bezig")
elke mens die wilt oep reis gaan, iedereen houdt van congé 't is eender waar naartoe ik zeg kik nooit of nooit ni nee maar gade gij naar Frankrijk dan gaan kik ni meer mee want d'r mutte altijd kakken oep een Franse WC
kakken oep een Franse WC kakken oep een Franse WC mikken in een gat in plaats van zitten oep ne plee da's kakken oep een Franse WC
in den tijd van d'eerste mensen toen scheten z'erop los ze draaiden toen hun drollen tussen blaren in het bos voor uw eigen t' ondersteunen hadde altijd nog nen tak daar kunde ver naar zoeken hier oep zo'n Frans gemak
kakken oep een Franse WC kakken oep een Franse WC mikken in een gat in plaats van zitten oep ne plee da's kakken oep een Franse WC
zo'n oud Vloms boereschijthuis da vinde ni meer veel ge weet wel wa'k bedoel ne creemgelasbak met een scheel een deurke met een hartje in voor lekker door te loeren maar da plezier da vinde ni hier oep die Franse koeren
kakken oep een Franse WC kakken oep een Franse WC mikken in een gat in plaats van zitten oep ne plee da's kakken oep een Franse WC
die Engelse twaletten die kan ik heel goe lijen ge doeget scheel omlaag en ge kunt er zelfs oep vrijen ge leest er oe gazet en ge drinkt er een pint bier maar kakken oep z'n Frans da doede ni voor oe plezier
poepen op een Franse WC poepen op een Franse WC ik heb het geprobeerd, maar het viel toch echt ni mee poepen op een Franse WC
de beheersing van de sluitspier leert iedereen vroeg of laat ik was alt' ne propere jongen, maar nooit nen akrobaat als't eroep aankomt van te mikken blijf kik altijd maar ne knoeier want ik schijt oep de pedalen en soems ook nog oep de sproeier
kakken oep een Franse WC kakken oep een Franse WC mikken in een gat in plaats van zitten oep ne plee da's kakken oep een Franse WC
Gisteren een beetje in tijdnood en te laat informatie ontvangen maar dit zetten we even recht. 19h30 daar 17h30. Zijn over de grenzen. Alles goed verlopen. Gaan nu naar camping een kijkje nemen. Laten nog iets weten. Momenteel nog ontvangst.
Ik ga er dus vanuit dat er nog nieuws gaat volgen maar niets is minder waar.
Om 24h daar 22h stuur ik toch nog een bericht van
En ? Wat is jullie planning ? t' Is zo stil aan de overkant?
Zijn op camping. Had al bericht gestuurd. Morgen Nouakchott. Koud en vieze camping. Hoor een bij Niels voor liedje van kakke op franse wc !
Dat laatste heb ik nog niet opgehelderd. Misschien kan Niels of iemand anders mij hierbij helpen. laat het nog wel weten.
Inderdaad! Als de voorzieningen niet zijn veranderd, en daar ziet het naar uit, dan is het douchen en naar toilet gaan op één en dezelfde Franse wc voor de hele camping. We zijn de luxe reeds gewoon van de vorige campings hé!
Verder nog heelwat heen en weer berichten voor praktische regelingen reis en wagen en laatste grensovergang.
Ben echt benieuwd of ze de route door het parc en het zand gaan wagen of kiezen voor de zekere asfaltwegen door de woestijn.
Goed aangekomen op camping en overwegen ter plaatse of ze via Le banc d'arguin gaan of niet.
Grens was geen probleem. Nu nog de rest van Mauritanië door.
The best thing about Auberge Camping Abba is probably the opportunity to meet other travelers. There are a lot of people finishing off Peace Corps positions or other volunteering work in other parts of Africa and all are willing to share their travel tales. Most people stay here a few days to recover from the border crossing from Morocco or prepare to head north that way and spend a day or two negotiating lifts. The common room is a good place to hang out and there is a lot of reading material (although it is mostly in French).
Accomodation is available either outside in your own tent (and you can park your car as well), in a communal tent with matresses on the floor, in dorm rooms inside, or private rooms. There is not a lot of hot water but it's not a problem for most of the year because of the hot temperatures. There is also a clean kitchen to use.
When you arrive, negotiate your taxi price carefully with the driver. If you come overland they may charge you extra for driving through town. And if you're leaving on the afternoon train from Nouadhibou to Choum it's not far out of town (about 2 kilometers) but it's a hot hike with your bags.
Camping Abba is een veilige plek om Nouadhibou te overnachten. Camping wordt eigenlijk alleen gebruikt door de vele auto's en groepen die op de Europa-Dakar route rijden. Het is een ommuurd terrein met zandbodem. Sanitair is best redelijk, met douches en schone toiletten. Verder geen faciliteiten. Er is een Chinees restaurant op 50 meter van de camping. Camping is een verzamelplaats van betrouwbare en minder betrouwbare woestijngidsen, die je door de woestijn naar Nouackchott kunnen gidsen (1 tot 3 dagen rijden)**. Camping Abba ligt op 30 minuten na grensovergang . ** dit was de situatie voor de weg werd geasfalteerd !! Nu rest er nog slechts een goede 5 km gedwongen zandpiste !!
Vandaag grens van Westerlijke Sahara naar Mauritanië
Vandaag ontvangen 11h50
Vertrokken richting grens. Hopen dat dit goed verloopt. Dan Nouadhibou. Campingadvies ? Bewolkt dus geen probleem met warmte. Eerder koud. Dus niet meer bruinen !
info : Nouadhibou of Nawadhibu is de tweede stad van Mauritanië en een belangrijk economisch centrum. De stad is gelegen in het noordwesten van het land op het schiereiland Ras Nouadhibou en ligt vlak bij de grens met de Westelijke Sahara. Nouadhibou telt ongeveer 90.000 inwoners.
We gaan dus nu wat camping-info opsnorren voor onze Jojo's !!
Ze zijn aangekomen op de camping maar voorlopig geen andere reisgenoten te bespeuren. Heb ze dan kort even op facebook gehad om enkele praktische punten te regelen zoals verteder verloop reis en wagen. De campinguitbater had honger en sluit zijn internet af om 20h plaatselijke tijd. Ze twijfelen nog of ze langs de banc d'arguin rijden of niet. Ze hebben alvast de route en de waypoints om deze rit te maken. Ik raad hen deze aan. Door het natuurpark en over het strand rijden blijven een enige ervaring die je niet mag missen eens je daar bent. Om 20h stipt moeten afsluiten maar ze gingen morgen terug contact opnemen. Nu moeten ze ook nog even aan het werk. De ene kookt terwijl de ander de wagen nakijkt op olie en water en de luchtfilter reinigt. Dan ook nog tentje zetten, eten, afwasje doen, etc Ze gingen eveneens trachten van morgen nog iets op het blog te plaatsen en de opgeslagen tracks door te sturen. ze hebben het druk.
Net een berichtje gekregen dat ze zijn aangekomen. op het schiereiland. Belgische tijd 21h dus in Dakhla 19h. Ze trachten straks een cybercafé te vinden. Hier worden de laatste voorbereidingen getroffen voor de rit door de woestijn. Hou jullie verder op de hoogte zodra nieuws.
Vandaag is de bestemming Dakhla. Dahkla is gelegen in de Westelijke Sahara. Op hun weg hiernaartoe hebben de JoJo's hoogstwaarschijnlijk meerdere wrakstukken gespot.
Dakhla, aan de monding van de Rio de Oro, werd in 1884 gesticht door de Spanjaarden. Destijds heette de stad Villa Cisneros. Deze kleine vissershaven ligt aan een magnifieke lagune met turquoise water. Behalve de duizenden trekvogels, waaronder kolonies roze flamingo's, herbergt de baai ook de grootste populatie monniksrobben ter wereld. De blauwe wateren worden tevens bezocht door roggen en Chinese witte dolfijnen. De grandioze Punta Sarga, aan de uiterste zuidpunt van het schiereiland, is de beste plaats om ze te observeren.
De JoJo's zijn er nog niet uit of ze de wagen in Dahkla al dan niet gaan verhogen. Dit is de veringen verhogen en het plaatsen van een ijzeren plaat om de carter te beschermen.
Onze Jojo's zijn dus doorgereden en tegen 19h36 aangekomen op de camping. Camping die je als overlander of saharareiziger zeker moet aandoen. Kregen volgend bericht. Aangekomen op camping, hot dog gegeten en zalig uitzicht. Heerlijk! Nu in het buitenbad even genieten! Merci voor adres ( PS ik had hen dit punt meegegeven als must do) Morgen naar Dakhla volledig uitgerust.
Even gevraagd waarom ze toch zoveel rijden. Blijkbaar hebben zij hun planning en wouden deze respecteren. Ze voorzien binnen 4 à 5 dagen op bestemming te zijn. (denk dat we daar toch nog 1 dagje zullen moeten bijtellen voor Parc d'arguin. Komen jullie later nog wel te weten.
Ze houden er de moed in en alles verloopt dus heel vlotjes.