Kom maar Ik laat je horen wat stilte is Ga maar En wees bereid voor de stilte in de storm Jarenlang ging het Jan Smit voor de wind. In zijn 12-jarige carrière maakte hij een eindeloze reeks gouden en platina albums en maakte hij niet alleen furore in eigen land maar ook in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In zijn overvolle prijzenkast prijken o.a. de Exportprijs, een Gouden Televizierring, een originele Rembrandt, een TMF Award en een Edison Music Award voor beste zanger van Nederland. Maar juist in zijn jubileumjaar 2007 maakten stemproblemen een abrupt einde aan de voorspoed. Hij moest acuut geopereerd worden en de kans op volledig herstel was onzeker. Op doktersadvies mocht hij een half jaar lang niet praten, laat staan zingen: een ramp voor een rasartiest als Jan. Zijn op handen zijnde tour moest worden afgelast, net zoals zijn optreden op de TMF Awards en zijn gastoptredens tijdens Paul de Leeuws concertreeks Symphonica In Rosso. Een ingrijpende periode, die uiteindelijk resulteerde in zijn meest persoonlijke album tot nu toe: Stilte In de Storm, een album dat bij release al 150.000 keer over de toonbank ging. Stilte In De Storm is besmet geraakt door een jaar vol vreugde en verdriet. Het is een vrij emotioneel album, niet wat mensen van mij gewend zijn, aldus Jan. Ik leg mezelf volledig bloot. Je hoort in de teksten terug dat ik een rugzakje heb opgebouwd. Van de veertien nummers zijn er elf autobiografisch. Het sleutelnummer is de titeltrack Stilte In de Storm, dat Jan twee dagen na zijn operatie schreef achter zijn piano, zonder dat hij zijn stem kon gebruiken. Het symboliseert de periode waarin hij werd gedwongen stil te zijn, terwijl zijn leven volledig op zijn kop stond. Hij moest als het ware letterlijk stilstaan en nadenken over zijn toekomst. Elk nadeel heeft zijn voordeel, dus stortte Jan zich in zijn stemloze periode op het schrijven van liedjes voor zijn nieuwe album, met als voornaamste inspiratiebron zijn liefde voor actrice Yolanthe Cabau van Kasbergen. Die liefde wordt openhartig bezongen in Mi Amor Es Solo Para Ti, Geen Dag Voorbij en Stuur Mij Nog Even. Voor zijn laatste paar albums schreef Jan veel liedjes met Simon Keizer van Nick & Simon, maar aangezien die nu zelf te druk was met optredens, was Jan vooral op zichzelf aangewezen. Alleen schrijven is me prima bevallen. Er gebeurde ook zoveel tegelijk. Ik heb geen enkel moment gehad dat ik stuk liep. Ik kan gebeurtenissen goed van me af schrijven, kan het een plekje geven als ik er een liedje over maak. Dan ben ik het kwijt. De liedjes hebben nog steeds dat volkse karakter waar Jan groot mee is geworden, maar gaan veel meer richting pop dan voorheen. Naast de autobiografische liedjes, heeft Jan zich ook laten inspireren door gebeurtenissen in zijn eigen omgeving, zoals een liefdesbreuk binnen de familie in Liever Alleen en Je Naam In De Sterren, dat over het overlijden van Yolanthes vader gaat. Ik denk dat veel mensen meemaken waar ik over zing. Als zij het ook een plekje kunnen geven door mijn liedje, dan ben ik blij. Ook heel bijzonder is Calypso, het postume duet met Jans idool John Denver. Het was de eerste keer dat de erven van John Denver toestemming gaven voor een duet. Hij voelt een zekere verwantschap met de Amerikaanse countryzanger. Ik bewonder hem omdat hij schreef over wat hij voelde, over waar hij vandaan kwam. Zijn melodieën grijpen mij enorm aan. Hij was net als ik: als hij iets zag of meemaakte, schreef hij daar een liedje over. Ze zijn beiden ook nog eens op dezelfde dag, 31 december, geboren. Jan Smit begon op 10-jarige leeftijd zijn zangcarrière in de hoogtijdagen van BZN. Nu is hij het middelpunt van andere talentvolle Volendamse muzikanten als Nick & Simon en 3JS. Als insider en oude rot in het vak weet hij precies waar de enorme populariteit van Volendamse acts aan te danken is. Wij zijn allemaal singer/songwriters die schrijven wat ons hart ons ingeeft. En we zijn strebers. We willen overal de beste in zijn. Een band als BZN is de meest populaire popgroep ooit in Nederland met de meeste hits, meer dan de Stones en de Beatles. Het verschil met nu is dat de nieuwe lichting uit Volendam de jeugd te pakken heeft gekregen. Dat is in de geschiedenis van de palingsound nooit eerder gelukt. Inmiddels is de noodgedwongen stilte van Jan voorbij en dat wordt volop gevierd met de Jan Smit Komt Naar Je Toe Tour, die op 9 oktober van start is gegaan. Jan speelt, begeleidt door zijn eigen band, twee uur lang liedjes van zijn nieuwe album en zijn grootste hits, waarvan sommige in een nieuw jasje zijn gestoken. Ook speelt Jan voor het eerst zelf gitaar, iets wat hij altijd al graag wilde doen maar nooit eerder durfde. Het plezier straalt er als vanouds weer vanaf, al heeft hij het afgelopen jaar geleerd grenzen te stellen. Jan: Ik ben blij dat ik weer kan zingen, maar heb de gekte rondom mijn persoon nu beter onder controle. Ik wil me focussen op deze tour en thats it! De rest van de dagen ben ik vrij.
Jan Dulles (zang) Jaap de Witte (gitaar) Jaap Kwakman (gitaar, mandoline) Als het hart de plek is waar emoties leven, dan zijn dit alle kamers, alle vormen die emoties kunnen bevatten. Zo omschrijft gitarist Jaap de Witte de liedjes op het tweede album van 3JS en verklaart terloops de albumtitel Kamers Van Mn Hart. Grote onderwerpen als leven, dood, liefde, verlangen, hoop en wanhoop komen voorbij, gegoten in de vorm van melodieuze Nederlandstalige popliedjes. De teksten gaan over universele themas als de zucht naar vrijheid (Bevlogen Als Vogels), opgroeien in een besloten gemeenschap (Die Laatste Dag) en je leven op je eigen manier invullen (Alles Overnieuw). Al zijn de themas soms zwaar, altijd is daar die hoopgevende toon en een flinke dosis dorpse realiteitszin. Met Kamers Van Mn Hart staat het virtuoze trio op een splitsing van wegen. Blues en rock vormen nog immer de inspiratiebron in combinatie met ouderwetse vissersballades en invloeden uit Engelse, Ierse en Zweedse folk. Invloeden die nou eenmaal horen bij 3JS. Wij luisteren naar veel soorten muziek, maar staan tot ons middel in de Volendamse klei. Dat verloochent zich niet. Dit zijn onze schoenen, hier staan we in, aldus de Witte. Die typische stijl, inclusief traditionele instrumenten als mandoline, fluit en viool, is te horen op nummers als Drinklied en het troubadourachtige Leef En Strijd. Maar Kamers Van Mn Hart is muzikaal veelzijdiger dan het debuut Watermensen, waar deze folk-invloeden de boventoon voerden: zo horen we Afrikaans gezang in het titelnummer, reggae in Groen, Geel, Rood en Balkan-invloeden in Laat Ze Dansen. Toch zijn het vooral de meeslepende popnummers als single Hou Van Mij, Neem Me Mee en Die Laatste Dag die laten horen dat 3JS getalenteerde componisten zijn die een groot muziekpubliek aanspreken; van mensen die houden van volkse muziek tot liefhebbers van kwaliteitspop en rockmuziek. De mix is kleurrijk en uitdagend en geeft aan dat 3JS zich niet laten beperken in hun muzikale vrijheid omdat ze toevallig uit dat bekende vissersdorp komen. Wij proberen tekstueel en muzikaal verder te gaan dan onze collegas, met zwaardere teksten en gebruik van elektrische gitaren. Wij zijn op zoek naar de combinatie van het Nederlandstalige lied met een poprockachtige begeleiding. Kamers Van Mn Hart is opgenomen in de Votown Studio waar 3JS mede-eigenaar van zijn. Het feit dat het trio gemiddeld 25 optredens per maand gaf het afgelopen jaar, maakte dat het allemaal wat langer duurde dan ze hadden voorzien, vooral omdat ze alles zelf doen: schrijven, spelen, zingen, arrangeren, produceren en het inhuren van gastmuzikanten. Voor de mix riepen ze de hulp in van Gordon Groothedde, befaamd voor zijn rocksound. De keuze voor Gordon was een bewuste. Wij houden van een stevig geluid, al schrijven we natuurlijk gewoon romantische Hollandse liedjes. Hij fungeerde als een soort supervisor, zorgde ervoor dat het in een bepaald sfeerbeeld bleef. Het is in twee jaar tijd hard gegaan met 3JS. Na vijf jaar lang wereldberoemd te zijn geweest binnen de dorpsgrenzen van Volendam, brachten 3JS in juni 2007 hun debuutalbum Watermensen uit. De van dat album uitgebrachte singles Net Alsof, Wiegelied, en Watermensen belandden in de Top 10, en het drietal werd steeds bekender, o.a. door hun optreden in de real life soap De Zomer Voorbij van Jan Smit. In januari dit jaar ontvingen de heren een Originele Rembrandt. Deze prijs wordt toegekend door de Stichting Nederlandse Muziek aan albums die zich onderscheiden door oorspronkelijke teksten en composities. Ook kregen ze een Zilveren Harp - de aanmoedigingsprijs voor aanstormend talent - uit handen van Buma Cultuur voor het album Watermensen. Komend najaar spelen 3JS in het voorprogramma van Jan Smit tijdens de Jan Smit Komt Naar Je Toe Tour. Het is niet alleen hun manier om zo Jan te bedanken voor zijn trouwe support, maar tevens een uitgelezen kans om een groot publiek te bereiken. Een publiek dat het Nederlandstalige lied omarmt maar ook openstaat voor nieuwe dingen. Als je je bindt aan Jan Smit, vindt men blijkbaar dat je in een hokje gestopt moet worden. Maar de luisteraar bepaalt nog altijd zelf waar wij als band thuishoren. Vooroordelen blijven toch wel bestaan. Daarom zijn we nu op een punt gekomen dat we niet meer zeuren, we spelen waar we kunnen en spelen onze liedjes zo goed mogelijk. Je moet de harten van de mensen bereiken via de muziek. Dan worden de vooroordelen vanzelf wel bestreden. In het voorjaar van 2009 doen 3JS een akoestische theatertour onder de naam Akoesteren, gevolgd door een reeks grotere concerten.