Elk jaar raken in Izegem gemiddeld 35 fietsers gewond bij een verkeersongeval. Een derde van de slachtoffers is tussen 10 en 17 jaar oud. Dat blijkt uit de officiële ongevallenstatistieken van 2002-2007, die N-VA-gemeenteraadslid Bert Maertens opvroeg bij de politiezone Riho. De Roeselaarsestraat is veruit de gevaarlijkste straat voor fietsers, gevolgd door de Prins Albertlaan en de Centrale Brug. Jong N-VA Izegem vraagt dat het stadsbestuur deze zwarte punten in het fietsverkeer prioritair aanpakt.
Vorig jaar raakten 36 fietsers gewond in het Izegemse verkeer. Daarmee benadert 2007 het gemiddelde van de laatste jaren: 35 gewonde fietsers per jaar, waaronder drie ernstig gewonden of doden. De cijfers van de periode 2002-2007 tonen een vrij homogeen beeld. Van een structurele daling van het aantal gewonde fietsers is voorlopig geen sprake.
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Lichtgewond Lichtgewond |
27 |
25 |
40 |
25 |
41 |
36 |
Ernstig gewond
of overleden |
3 |
4 |
4 |
1 |
5 |
0 |
Totaal |
30 |
29 |
44 |
26 |
46 |
36 |
Jongeren tussen 10 en 17 jaar oud bevinden zich in de kwetsbaarste leeftijdscategorie. Liefst een derde van de slachtoffers behoort tot deze groep. Jong N-VA wil daarom nog meer aandacht voor sensibiliserende acties voor een veiliger fietsverkeer. Ook het uittekenen van veilige fietsroutes voor kinderen en jongeren kan alleen maar voordelen hebben. Maar het stadsbestuur moet vooral dringend meer investeren in veilige fietspaden en -oversteken, zegt N-VA-jongerenvoorzitter Bernhard De Muynck.
De jonge N-VA-politici onderzochten ook welke de zwarte fietsverkeersaders zijn. De Roeselaarsestraat blijkt de meest fietsonveilige straat in Izegem. In de periode 2002-2007 raakten daar liefst 20 fietsers gewond bij een verkeersongeval. Vooral het kruispunt met de Sasbrug staat bekend als een gevaarlijk punt voor fietsers (5 gewonde fietsers).
Andere onveilige verkeerspunten zijn onder meer de Prins Albertlaan (11), de Centrale Brug (9), de Burgemeester Vandenbogaerdelaan (9, waarvan 4 op het kruispunt met de Schoolstraat), de Dirk Martenslaan (7, waarvan 3 op het kruispunt met de Kasteelstraat) en het kruispunt van de Kachtemsestraat en de Lieven Gevaertlaan (6).
Wij willen dat het stadsbestuur deze zwarte punten in het Izegemse fietsverkeer dringend en prioritair aanpakt. De cijfers zeggen voldoende, stelt Bert Maertens.
Jongeren moeten zich in Izegem veilig met de fiets kunnen verplaatsen. Jong N-VA wil daarom constructief meewerken aan een beter fietsbeleid voor onze stad, aldus Bernhard De Muynck. We engageren ons om zelf ook concrete voorstellen uit te werken en deze voor te leggen aan het stadsbestuur. We rekenen erop dat er dan ook daadwerkelijk actie volgt, besluiten beide Jong N-VAers in koor.
|