Ik ben onlangs, op zaterdag 16 februari, daar de fit²pro beurs geweest. Deze vond, samen met nog 2 andere beurzen, plaats in de Expo te Brussel en liep over 3 dagen. Ik dacht dat dit wel interessant zou zijn in het kader van mijn studies (afgestudeerd al Bachelor Lichamelijke Opvoeding en in opleiding voor Eventmanagement), zeker aangezien ik, buiten het autosalon, nog nooit echt een beurs bezocht heb.
Ik had me vooraf ingeschreven en alles was goed georganiseerd: de informatie vooraf op de site was voldoende en duidelijk, er was een shuttledienst van de parking naar de inkomhal en de registratie bij de inkom verliep vlot.
Mijn eerste negatieve bevinding begon bij het wetenschappelijk congres. Ik ben op 30 januari geopereerd aan pubalgie dus leek het me wel interessant om de voorstelling van de rol van de buikspieren in de bescherming van de bekkenbodem te gaan bekijken, gebracht door Els de Bakker, Doctor in de kinesitherapie. Er stond op het programma NL/FR, maar er werd geen woord Nederlands gesproken. Jammer genoeg ging de technische taal in het Frans mijn petje te boven (en ik ben dan nog tweetalig!) dus ben ik maar afgedropen. Tot zover het wetenschappelijk congres.
Daarna heb ik samen met een collega de beurs 2x op en af gelopen, hier en daar halt gehouden om wat meer informatie in te winnen over de producten. En mijn bevinding was ronduit frappant: we zijn 1 maal aangesproken geweest door een vertegenwoordiger, 1 MAAL!! Nota bene voor een bijna onmogelijk te verkopen product, nl. een kamer die het klimaat regelt voor hoogtetraining. (Niet toevallig was de verkoper dan nog een Nederlander, vol overtuigd van zijn product.)
Ik dacht dat een beurs draaide om naambekendheid te verwerven binnen een bepaalde sector? Dat het draaide om niet-geïnteresseerden te informeren en te overtuigen van de voordelen van een product? Dient een beurs dan niet op producten aan de man te brengen?
Mocht ik een verantwoordelijke van een bepaalde firma zijn en de stap nemen om binnen het mediabudget te investeren in de aanwezigheid op beurzen, dan zou ik toch eisen dat mijn vertegenwoordigers aan actieve prospectie doen en niet zomaar wachten tot de mensen hen aanspreken. Ben ik te veeleisend of heb ik een verkeerd inzicht in de doelstellingen van een beurs?
We zijn op een bepaalde stand, bij wijze van test, 3x voorbij gepasseerd en in totaal minstens 10 minuten halt gehouden, maar niemand die ons aansprak. Integendeel, de vertegenwoordigers zaten allemaal aan één tafel met de rug naar de mensen gericht, onder elkaar bezig aan het praten en lachen. Is dit de bedoeling of mag je meer verwachten van je vertegenwoordigers?
|