Rond 8u proberen we een weg te banen tussen de boten in de overvolle
havenkom en een half uur later zijn we onderweg. De wind is helaas gedraaid
naar het ZW en voorspelling is vandaag 4-5 en in de namiddag draaiend naar het
WZW. Opkruisen dus en aan de wind stuiven we richting Hoek Van Holland. Hier
moet je je aanmelden vooraleer de Maasmond over te steken. Na een aantal
overstag manoevres zijn we voorbij dit druk verkeerspunt en de golven zijn hoog
en gaan alle kanten uit. We scheppen serieus wat boegwater en kruisen verder op
richting Stellendam. Hier is de zee al iets rustiger en als we de boeien van de
aanloopgeul De Banjaard bereikt hebben kunnen we wat afvallen en zijn de laatste
10 mijlen bezeild tot aan de Roompot. De wind valt iets later weg en de laatste
10 minuten moeten we op motor verder. Weinig volk aan de sluis en samen met
Minx moeten we hier nog wachten tot 21u vooraleer we onder de brug kunnen.
Noodgedwongen gaan we dus frietjes eten in het frituurtje hier aan de sluis en
dat smaakt na zon hevig zeiltochtje !
We varen de sluis in met een doorvaarthoogte van 19m75 en dat lukt precies! Een
half uur later liggen we afgemeerd in de Roompot Marina waar weinig volk te
bespeuren valt.
Morgen laatste zeiltocht in bekend water richting Wolphaartsdijk !
WE VAREN SCHEVENINGEN BUITEN
NA HET PASSEREN VAN DE SLUIS TERUG OP DE OOSTERSCHELDE
Er staat een leuk windje en deze keer is geen voordewindse
koers. We zijn deze keer niet alleen want heel wat zeiljachten gaan ook
richting zuid. Veel valt er hier niet te beleven aan dit traject op zee en qua
navigatie ook niet . We sturen op de flatgebouwen van Scheveningen aan en
volgen de kustlijn. Zo varen we voorbij Zandvoort, Noordwijk en Katwijk aan
zee. Met dit mooie weer is er veel volk op het strand natuurlijk. In de haven
van Scheveningen worden we gestapeld in de passantenkom en daarna gaan we op
verkenning. Het is meer dan 10 jaar geleden dat we hier nog eens aanmeerden en
de stad is zeker in positieve zin veranderd. We bezoeken eerst de jachtwinkel
Vrolijk Watersport en dan een zonnig terrasje met een vers maatje erbij. Nog
een wandeling langs het mooie strand tot aan de pier en via de stad terug. We
eten vanavond de eerste mosseltjes aan boord en Kurt en Michelle komen bij ons
eten.
Wij besluiten om morgen door te varen naar de Roompot want het einde van de
vakantie is helaas in zicht
Als de wekker om 4u30 afloopt is het nog pikdonker. We
vragen nog een weerbericht op bij de Brandaris en die bevestigt het voorspelde
weerbericht van NE 4-5. Stipt 5u varen we heel stilletjes de haven uit. Op het
havenhoofd wenst een Nederlander ons nog geluk met de tocht als hij hoort dat
we naar Ijmuiden varen. Het wordt inderdaad een pittige tocht met in het begin
redelijk hoge golven die ons achternahollen. Maar het gaat goed vooruit met
deze achterlijke wind. We passeren Texel en Den Helder en ineens hoor ik achter
de boot een geluid eninderdaad ,een mooie
redelijk grote bruinvis volgt ons in ons kielzog. Echter niet lang genoeg om te
fotograferen of te filmen
Rond 15u30 ronden we de havenhoofden van IJmuiden .
Minx is hier ondertussen ook gearriveerd en bij een apero worden onze
vakantieverhalen uitgewisseld.
De haven zelf hier is een kille bedoening maar wel met een mooi strand. Ooit
hebben we hier een aantal dagen verwaaid gelegen maar morgen geven ze weerom
prachtig weer dus gaan we verder richting zuid.
Planning voor vandaag is om kort na de middag naar Den
Helder te vertrekken. We bekijken nog even de kaarten en vragen nog een
weerbericht op bij Jeroen die met de President Hubert voor anker ligt bij Helgoland
: NE 5-6 bf, onweer en kans op buien. Iets beter kon hij ons niet bezorgen !
Via het molengat naar Den Helder zien we met dit weer niet echt zitten dus
besluiten we om nog een dagje te genieten van het mooie Vlieland. De wind is
ondertussen ook al flink aangetrokken maar de zon blijft hier schijnen. Later
horen we dat het flink geregend heeft bij Den helder en het verdere binnenland
dus we hebben geluk .
We wandelen naar het dorp en het is hier vandaag veel rustiger. Shop in en uit
maar alle winkeltjes trekken hier wel op elkaar . Daarna een leuk terrasje met
zicht op zee.
Vandaag ligt de voorhaven echt stampvol met de bruine vloot. Vlieland is een
echt toeristeneiland en een kinderparadijs. De steigers liggen hier vol met
kinderen plat op hun buik die krabben aan het vangen zijn.
Morgen slaan we Den Helder over en gaan we rechtstreeks naar Ijmuiden, een
tocht van 71 M.
We verleggen ons eerst naar een box die we toegewezen
krijgen van de zeer vriendelijke havenmeester. Daarna gaan de fietsen nog eens
van stal want Vlieland is een zeer mooi fietseiland.
Samen met FF en Balena gaan we op verkenningstocht en we hebben een goede gids
bij ! Balena is hier gisteren al het eiland rondgefietst dus eerste stop aan de
vogelkijkhut. Daarna tussen de duinen op de mooi aangelegde fietspaden naar de
zee. Onderweg mooie planten die ze hier aanzien voor goud,rood goud. En het
groeit in het wild, alleen op Terschelling en Vlieland. In het najaar oogsten
de Vlielanders de cranberrys !
We eindigen de dag met nog een duik in de waddenzee, lekker zout en dus een
goede scrub voor de gebruinde huid!
Daarna kruipen we de duinen in achter de haven voor een gezellige BBQ
(origineel hé)
Stipt 6u30 varen we terug tegen stroom de vaargeul uit. De
NE wind is pal achterlijk en er staat hier een zeer woelige zee. Betekent dus
geconcentreerd sturen ! Eens op volle zee kunnen we koers zetten richting
Vlieland. We passeren eerst Schiermonnikoog, dan Ameland en Terschelling. Het
is prachtig weer maar vanuit het westen wordt het wat donkerder en we krijgen
wat licht gedruppel met een half uur later terug volop zon en blauwe lucht ! Het
eiland Terschelling lijkt eindeloos lang en we horen via de marifoon de
Brandarisreeds melden dan de havens van
Vlieland en Texel VOL zijn. Na een telefoontje met de havenmeester van Vlieland
(en een tip van Balena die hier ook ligt) mogen we toch binnen en aanmeren in
de voorhaven bij de bruine vloot .
We worden bij Balena uitgenodigd en met wat tapas en bijhorende drank sluiten
we de dag mooi af !
Morgen blijven we hier een dagje liggen !
Vandaag maar 1 foto, de aanloop ging te snel, met tij mee nu
Geen Vlieland dus maar Borkum als tussenstap. De tijkomt zeer slecht uit (al ooit anders geweten
??) dus nemen we maar een tussenstop in Borkum, ook onbekend terrein voor ons. De laatste uren een flinke stroom tegen
waardoor het passeren van de vuurtoren van het eiland om in de Burkana haven af
te meren tergend langzaam ging. Aan de eerste jachthaven zit een drempel van 1
meter en we komen hier aan met laag water dus dat is geen optie. Voor passanten
zijn hier lange pontoons voorzien waar ook de pilots afmeren. Een niet echt sexy
haven maar het heeft wel iets. Hier ligt ook het lichtschip Borkum Riff dat
dienst doet als museum.
We gaan het eiland niet verder verkennen want morgen gaan we vroeg vertrekken
naar Vlieland.
We
starten onze dag met ons te verleggen in een vrijgekomen box. Weeral een veel
te grote dus moet je hier heksentoeren uithalen om je touw rond de achterste
paal te leggen. Ondertussen zijn we hier al op getraind. Na het ontbijt gaan we
dan het eiland met de fiets verkennen. Het is hier zeer mooi fietsen langs de
zee en tussen de duinen. Het eiland is 14 km lang en 2 km breed dus zijn er
fietsmogelijkheden genoeg. Er staat een strakke wind maar weerom een
straalblauwe hemel en lekker warm. Nog wat luierikken aan boord want morgen
gaan we verder richting Vlieland, een tocht van 90 Mijl.
Met
de aanhoudende O-NO wind zetten we rond 9u koers richting Norderney. Eerst leuk
te bezeilen maar daarna valt de wind weg dus motoren maar. We varen tussen
grote schepen door die op anker liggen. En dan zeilen we rustig verder en zien
we de aanloopton van den Doventief, een smal geultje dat ons naar de ingang
van de haven leidt. Het is pal laag water nu dus spannend om over de ondieptes
te gaan en zeker met de huidige aanlandige wind. Maar het gaat goed , laagst
gemeten diepte was 2,7 meter. Het begint nu goed te waaien, een klassieker als
je moet aanmeren In de haven zelf staat echter niet voldoende water, we motoren
ons door het slib tot aan een op de kop afgemeerde boot waar we tegen kunnen
liggen. De havenmeester spreekt hier vlot Nederlands en raadt ons aan om in de
stad te gaan eten en niet bij het plaatselijke restaurant. Je kunt hier in
Duitsland nog zeer lekker eten aan democratische prijzen en de schnitzel smaakt
dan ook uitstekend !
Prachtig
weer, een gunstige wind dus waarom onze droom links laten liggen nu we zo
vlakbij zijn
Everybody goes to Helgoland, of was het Tobermory, hé Willy (voor de andere
lezers, is een insider )
We worden letterlijk en figuurlijk de Elbe uitgespoeld en meten een opbouwende
snelheid over de grond van 10,5 M, gaat goed vooruit dus. We zien Helgoland al
van ver liggen en het is rond 14u30 als we aan de aanloopton zijn. Het is nog
niet zo druk hier en we kunnen afmeren tegen 2 andere Duitse jachten. Daarna
natuurlijk op verkenning en de taxfree shops bezoeken .
Helgoland ligt in de Duitse Bocht, relatief ver (70 km) uit de kust in de
Noordzee en het behoort tot de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein en de Kreis
Pinneberg. . Het beschikt over een klein strand, maar is vooral bekend om zijn
roodgekleurde rotskust die tot 61 meter hoog uit zee omhoog rijst, en om de (nu
door omvallen bedreigde) rotspunt de Lange Anna. Helgoland bestaat eigenlijk uit twee eilanden:
enerzijds het hoofdeiland en anderzijds
de Düne, een met zand bedekte dagzoom van kalksteen.
We wandelen dan ook naar boven, ttz we nemen de lift die ons op de kliffen
brengt. Een prachtig aangelegd pad leidt ons naar de Lange Annarots die vol zit
met Jan Van Genten, een mooi spektakel. Natuurlijk nemen we nog wat rood zand
van hier mee voor bij onze verzameling.
Met dit prachtige weer kunnen we het ook niet laten om te BBQ aan de haven en een
netjes geparkeerd camionneke zorgt voor een supertafel (zie foto)
Het
heeft vannacht goed geregend en geonweerd en dus is alles nu zalig opgefrist en
zijn de temperaturen terug doenbaar .
Via de marifoon roep ik de sluis op en de oude sluis gaat binnen 5 min open
voor ons. We dachten dat deze buiten gebruik waren maar blijkbaar niet altijd.
Snel losgooien dan maar en nog geen 10min later liggen we al te versassen. Dan
de Elbe op, stroomafwaarts en dat gaat goed vooruit met een achterlijke NE
wind. De ingang van de haven is spectaculair met een serieuze dwarsstroom bij
het binnenlopen, net Terneuzen .
Cuxhaven is een begrip voor zeilers op de route van en naar de Oostzee . Het is
hier een verzamelpunt van jachten uit Denemarken, Zweden, Nederland en noem
maar op.
We treffen hier de hele vloot van Ocean People aan die beginnen aan hun
rondje Baltic.
Eerst de boot ontzouten, wat kletsen met een Belg met thuishaven Antwerpen en
ligplaats in Tholen naast ons en dan de stad in.
Het is nog steeds prachtig weer en we besluiten dan ook om te gaan eten in het
clubhuis waar men voor zeer democratische prijzen een lekker stukje vis kan
eten. Het is een plek waar je minstens één keer gegeten moet hebben, zo lezen
we in onze vaarwijzer .En het was er ook zeer lekker !
We genieten verder van het landschap en onderweg
hebben we de gelegenheid om wat te lezen en de boot wat op te rommelen. Het is
weerom drukkend heet en toch ook wel wat onweerachtig. Onderweg steekt een
containerschip en een sleepbak ons voorbij en ook vanuit de tegenovergestelde
richting is er wat scheepvaartverkeer maar toch redelijk rustig. De jachthaven
in Brunsbuttel ligt vlak naast de sluizen en we kunnen nog op een vrije plaats
aan hoger wal hier aanmeren. Het is hier vandaag vismarkt en rommelmarkt dus
een leuke drukte hier. Aan boord is het leuk vertoeven want het ene grote schip
na het andere vaart hier de sluis in en uit. En ondanks dit drukke
scheepvaartverkeer lig je hier toch nog redelijk rustig. We aperitieven en eten
bij ons aan boord, ttz, Jean heeft lekkere pasta carbonara gemaakt en omdat het
nog zo warm is kunnen we dus nog zalig buiten eten.
Als
we in Holtenau arriveren aan de sluis liggen er al enkele jachten te wachten en
hier treffen we Fast Forward ook weer aan ! Eerst moeten er 2 grote schepen de
sluis in en de jachten mogen daarna aan stuurboordzijde aanleggen. In de Reeds
staat dat deze sluis low and narrow
pontoons heeft en dat wisten we ook al van Jeroen. Lang leve mijn lange
benen Eenmaal aangelegd trap op naar boven want er moet hier sluizengeld
betaald worden in een winkeltje bovenop de sluis , iets waar de tijd nog heeft
stil gestaan. Niet veel later kunnen we dan het Noord-Oostzeekanaal opvaren.
Mooie natuur hier en af en toe een brug en wat pontjes die oversteken. Het is
ondertussen bloedheetals we rond 14u in
het centrum van Rendsburg aanleggen. Weerom supergrote boxen hier en onze lange
meertouwen komen hier overal goed van pas. Eerst een frisse duik om af te
koelen en dan de stad verkennen. Aan de jachthaven is een mooi grasveld met
tafels en stoelen en van de havenmeisterin mogen we die gebruiken om te
BBQen deze avond. Morgen vroeg terug op want dan zetten we onze kanaaltocht
verder naar Brunsbuttel !
We
glijden stilletjes achteruit uit onze ligplaats want het is nog voor 8u s
morgens en het is hier nog doodstil in de kleine havenkom. We zetten koers
richting Laboe en er is nog geen wind te bespeuren. We douchen aan boord
onderweg en de zon begint al hevig te branden. Een kleine 3u later arriveren we
in Laboe, een haventje met een mooi strand en een leuke promenade erlangs met
verschillende souvenirswinkels , cafeetjes en restaurants. Als we gaan betalen
bij de havenmeester zien we aan de overkant een zeilmakerij waar we het haakje
van onze huik terug laten vaststikken. Door de zon was het stiksel helemaal
verduurd en was het klemmetje volledig losgekomen. Opgelost nu dus!
We halen nog wat bij de supermarkt om toch ook deze avond nog zalig te BBQen.
Het is broeierig heet dus tussendoor nog wat zwemmen en afkoelen aan boord. We
komen hier nu toch al meerdere Nederlandse jachten tegen in tegenstelling met
de vorige 14 afgelopen dagen.
We tanken nog diesel in een nabijgelegen tankstation op loopafstand want morgen
gaan we het 100km lange Kielerkanaal op richting Rendsburg.We willen namelijk
rustig in dagetappes de terugweg aanvatten en rekening houden met eventuele
weersveranderingen. Het is ook al jaren geleden dat we nog eens de wadden
aanliepen dus nu een unieke gelegenheid, we zien wel waar we nog belanden
Blue
sky weerom en we vertrekken op tijd naar Schleimunde, een licht briesje maar
van de verkeerde kant.Terug dus van Denemarken naar het land van de voetbal
wereldkampioenen ! De wind valt volledig weg dus motoren maar. Aan de
noordoever van de rivier De Schlei ligt in een natuurgebied het leuke kleine
haventje Schleimunde.Zeer druk bezocht dus we denken van geen plaats meer te
hebben en door te moeten varen naar Maasholm, een grotere haven 1 mijl verderop
de rivier. Maar we hebben geluk, plaats nog voor ons op een mooie locatie, vlak
bij het strand. De haven bestaat uit een kleine havenkom en een klein
restaurantje waar het gezellig vertoeven is. We willen gaan fietsen, maken
alles klaar maar zien dan dat er absoluut geen weg voorzien is. Je kunt niet
door het natuurgebied dus gaan we maar lekker chillen op het strand. Zwemmen en
lezen dus, zaaaaaaalig.
En we besluiten om deze keer niet te BBQen maar lekker te gaan eten in dit
enige restaurantje, de Giftbude, een oud smokkelaarsnest, buiten met de ondergaande zon .
DIT BORD HANGT HIER AAN HET HAVENKANTOOR, GELUKKIG NIET NODIG....
Om
5u30 worden we wakker van de vertrekkers hier ! Onze buren zijn al ribbedebie
als wij ons gaan douchen . Rond 9u gooien ook wij de trossen los in onze veel
te grote box en we varen richting Marstal want de Fast Forward , alias Jean en
Hilde liggen daar sinds gisteren. Onze bestemming was eerst Bagenkop, het
hoekje om maar dus gewijzigd naar het eiland Ærø.We
proberen te zeilen maar de wind valt volledig weg dus ons yanmarzeiltje doet
dienst (motoren dus !).
Het is een zeer druk bezochte haven en dat zie je wel, weinig plek hier nog als
we aankomen rond een uur of half 3 in de namiddag. We kunnen naast een
vriendelijke Deen aanleggen op de kop van de steiger. Een leuk dorpje hier met
het gekende scheepvaartmuseum met meer dan 200 scheepsmodellen. Het is te warm
om te bezoeken dus even slenteren door het dorp. We zorgen voor wat BBQ gerief
want ook hier in de haven zijn prachtige voorzieningen. Het blijft warm tot de
zon ondergaat en we hiervan nog volop kunnen genieten in de kuip bij een tasje
koffie en een borrel.
De
wind is afgenomen en waait nog 4 bf uit het zuidwesten. Na het ontbijt kunnen
we vertrekken nadat de achterliggende schepen zich verlegd hebben. We varen
voorbij het bijna verlaten eiland
Vejrø waar aan de oostzijde hiervan zich een een kleine haven bevindt. Het is
een klein ydillisch eiland in het bezit van een particulier die er grote
toeristische plannenmee heeft. We
kruisen verder op en in de verte zien we het eiland Omø liggen. Dan varen we
verder richting west op Spodsbjerg af. De wind staat nu echt ZW dus kunnen we
aan de wind de scheepvaartroute op de Grote Belt oversteken. We komendan ook mooi vlak voor de haven uit. Grote
boxen hier en nog veel plaats tussen de vele Zweden ,Denen en Duitse jachten en
och ja, hier ook nog een jacht van onze club uit Wolphaartsdijk ! Naast de
haven bevindt zich een mooi strand en iets verder een kleine supermarkt waar we
ons voorzien van vlees en vis want ook hier zijn prachtige barbequevoorzieningen.
We krijgen van een een vriendelijke Duitser die afkomstig is van Zierikzee nog
hete kooltjes en deze zijn ruim voldoende om ons eten op te bereiden.
Na een strandwandeling nog wat lezen, koffie drinken en de zon weeral zien
onder gaan !
Het
heeft vannacht enorm geregend en gewaaid en als we wakker worden is er nog
niets veranderd.
Tussen de buien door dan maar gaan douchen en de boot wat oprommelen.
Tegen de middag is het even over en gaan we naar de enige winkel hier op het
eiland, gelukkig bevindt deze zich in de haven !
We
informeren even naar de mogelijkheden van de plaatselijke Ferry maar blijkbaar
vaart die naar een al even afgelegen plek als waar we ons nu bevinden , naar
Fejø
Na de middag klaart het wat op en gaan we nog een andere toer fietsen op het
eiland, de bankentoer.
Bijgevoegde fotos maken dit wel duidelijk !
BBQen
zit er niet in dus gaan we lekkere frietjes halen aan een kraampje hier aan de
haven en samen met wat lekker stoofvlees (het lekkerste stoofvlees komt uit
blik J) smaakt
dit heerlijk !
De
barometer is ondertussen serieus aan het stijgen en vertoont alleen nog maar
een zonnetje dus morgen gaan we verder richting Langeland .
Vroeg
weg vandaag maar nog geen vroege Deen op het water te zien We ontbijten
onderweg en varen eerst voorbij het tegenovergelegen eiland Bogø. Dan onder de
brug die het vasteland met dit eiland verbindt en kort daarna onder een tweede
brug. Beide hoog genoeg, zon 25 meter. En dan zetten we koers richting Femø die
we in de verte al zien liggen. Het is mooi zeilweer ondertussen, wel opkruisen
want de wind is NW nu. Maar een 2 uur later kunnen we wat ruimer varen om het
eiland te ronden want de haveningang ligt langs de zuidwestelijke kant. Het eiland
heeft precies de vorm van Afrika !
In de pilot lezen we Dieser kleine
Fahr-und Inselhafen gehört mit zu den beliebsten Zielen der Fahrtensegler im
Smalandsfahrwasser .
Er is nog één box vrij aan de kade en daar passen we precies in. Ook hebben we
een mooi zicht op de ferry die hier aan de overkant aanlegt.
De meeste jachten zijn Duitsers dus moeten we hier vanavond wel ergens de
finale kunnen volgen zeker ?
We worden ook geoefende wielrenners want dit eiland is ook bekend als mooi
fietseiland. Een plan is niet echt nodig want het eiland is niet zo groot en
telt zon 150 inwoners
Onderweg een stop op een terras, blijkt het enige café en B&B hier op het eiland te zijn maar zij
hebben wel voor vanavond een zaaltje voorzien waar we de voetbal kunnen gaan
kijken.
Op het strand naast de haven treffen we ook vissers aan met lange fuiken die ze
hier uitzetten om krabben te vangen. Maar met de huidige aanlandige wind is er
geen krab te bespeuren
Na het eten fietsen we dus terug de berg op om naar de voetbal te gaan kijken.
Een lange match maar blije Duitsers hier ! En dan in het donker bergaf naar de
haven !
Een
voordewindse koers dus schommelen alop ! Tot aan de aanloop van het
smalandsfahrwasser en dan kunnen we halve wind verder zeilen tussen de rode en
groene tonnen .Prachtig hier en breder dan verwacht ! Het is rond 14u als we de
haven van Stubbekøbing binnenlopen. Spannend wel want de havenmeester fietst
met ons mee om ons een plaatsje aan te wijzen waar het 2m diep is. Het is hier
allemaal wel nieuw aangelegd maar er moet nog gedredged worden blijkbaar ! We
verkennen de oude handelsstad hier met een zeer mooi park naast het water. We
besluiten om toch maar te BBQen ondanks de lichte regen. En blijkbaar volgen enkele
Duitsers ons voorbeeld
De haven is ondertussen goed volgelopen. Morgen varen we verder naar het eiland
Femo !