Al wie niet op een andere planeet leeft, heeft het ongetwijfeld wel gemerkt. Er gaat geen nieuwsbulletin voorbij zonder dat er verwezen wordt naar de economische en financiële crisis. Het radionieuws, het televisiejournaal, de kranten, ... allemaal hebben ze het over de -ernstige- gevolgen van de crisis.
En maar goed ook? Dat weet ik zo nog niet.
De crisis op zich zal ik niet ontkennen, maar de ernst van de crisis wordt medebepaald door de media. De bevolking heeft het recht om correct geïnformeerd te worden, maar in deze taak mag de media haar objectiviteit niet uit het oog verliezen. Wereldwijd sneuvelen heel wat jobs, en ja, de media mag ons daarover informeren. Banken gaan failliet, en ja, de media mag ons daarvan op de hoogte brengen.
Maar de manier waarop is volgens mij niet helemaal correct. Hierbij een aantal voorbeelden: Kranten lijken tegenwoordig een aparte rubriek te hebben, getiteld: 'portie ontslagen van de dag'. Elke maand brengen bepaalde media een lijstje met wat er de afgelopen maand duurder of goedkoper is geworden. Vaak houden die lijstjes geen rekening met bevoorbeeld seizoensgebonden producten of diensten. De opening van de beurs Batibouw op de Brusselse Heizel werd zo aangekondigd in het journaal: 'Ondanks de crisis verwacht Batibouw .... aantal bezoekers' . De krokusvakantie is voor de toeristische sector (outgoing tourism) een succes. De media informeert ons met volgende woorden: 'De Belg gaat toch op reis, ondanks de crisis'.
Door op deze manier om te gaan met de crisis, zullen mensen zich beginnen afvragen of het wel verstandig is om een nieuwe keuken te installeren, om op reis te gaan, om een nieuwe wagen aan te schaffen, ... Mensen zullen beginnen twijfelen en hun investering mogelijks uitstellen. Hiermee lossen we de crisis niet op!
Het lijkt wel of het woord 'crisis' een modeverschijnsel is, een rage, een hip item.
Het lijkt wel dat de media wil dat ik mij schaam omdat ik niet meedoe aan die crisis. Ik blijf op café gaan om te genieten van een lekker glaasje wijn, ik blijf op reis gaan, ik blijf impulsaankopen doen.
Jawel, ondanks de crisis laat ik de crisis aan mij voorbij gaan.
26-02-2009 om 21:30
geschreven door James
Tags:crisis, media
|