Margrethe Vestager is een Deense politicus en was tot het jaar 2014 de
minister van Economische en Binnenlandse Zaken. Tegenwoordig is ze Europees
commissaris voor concurrentie. Zij is o.a. verantwoordelijk voor het steunen
van de EU-regels die zijn opgesteld om een eerlijke markt te behouden.
Ik heb voor haar seminarie gekozen omdat concurrentie een interessant en
relevant onderwerp is binnen de huidige economie en dus ook mijn vakgebied.
Samenvatting
In 1957 werd de Europese Unie door 6 landen opgericht. Dit hield o.a. een
gemeenschappelijke Europese markt in. Er werden toen regels opgelegd voor het
verdedigen van eerlijke concurrentie.
Regels voor concurrentie zijn noodzakelijk omdat de competitie tussen
bedrijven nooit zal stoppen. Zonder regels zal er in bedrijven een combinatie ontstaan
van inhaligheid en angst om hun positie op de markt te verliezen. Het
gevaarlijke van die combinatie is dat bedrijven er misbruik mee zullen maken op
de markt. Ze zullen de markt monopoliseren en de prijzen laten stijgen. Ten
gevolge wordt de consument op een oneerlijke wijze benaderd. De klant verliest
daarbij zijn vertrouwen in de markt en samenleving aangezien hij oneerlijk werd
behandeld.
Ook de overheid ondermijnt concurrentie; ze geven subsidies die door
natuurlijke personen gefinancierd zijn aan bepaalde bedrijven, enkelen genieten
van belastingvoordelen …
Regels voor mededinging zorgen er dus voor dat bedrijven competeren op basis
van verdiensten. Met deze normen wordt het vertrouwen van de klant behouden en
wordt het beste uit de samenleving gehaald.
Ook met betrekking tot de huidige technologie moet het vertrouwen van de
mens behouden worden. Technologie biedt ons vele voordelen maar toch zijn er
mensen die er geen confidentie in hebben. De concurrentieregels zorgen ervoor
dat de technologie ons eerlijk behandelt, waarmee ons vertrouwen in de economie
opgebouwd wordt.
Reflectie
Competitie is een term dat met de markt geassocieerd wordt. Volgens mij is
er tegenwoordig te veel concurrentie. Ook op financieel vlak trachten
boekhoudkantoren, banken en dergelijke te competeren door een betere service
aan de klant te bieden dan de anderen. Soms leidt dit tot destructie van
bedrijven. Concurrentie moet eerlijk
blijven, want bij oneerlijkheid zijn het de consumenten die benadeeld worden.
|