Dag 2 werd ingezet van de inleefweek. Om 9u30 verzamelden we
met de klas in het lokaal A 201. Daar gingen we een initiatie schermen krijgen.
nog niemand had dit al gedaan uitgezonderd Bart.
In het begin van de workshop kregen we wat theorie over
schermen zelf. De lesgever vertelde over de kleren, de helm en over 3 soorten
wapens. Wat hun bedoeling precies was en ook voor de bescherming aan te duiden.
Na de theorie kregen we een korte opwarming waar iedereen toertjes rond de zaal
moest lopen gevolgd door een stretching. Schermers zijn duidelijk lenig! Na
de stretching kregen we de passen aangeleerd. De termen die men geeft aan de
passen in schermen zijn voornamelijk franse woorden zoals En garde, romper
enz.. . Dit werd ingeleid door een leuk concentratie spel die vooral gebaseerd
was op jantje zegt.
Na de inleiding mochten we de kledij gaan passen voor het
schermen. Ook kregen we onze helm. De volgende oefening was per twee. Elk om de
beurt kregen we de kans om een aanvalstechniek te leren en ook om
verdedigingstechniek toe te passen. Dit was toch niet zo simpel dan verwacht!
Ook was het zeer warm in een schermerspak. Na een oefening kreeg iedereen het
wel warm in zijn pak. Daarna kregen we de kans om uiteindelijk een wedstrijd te
spelen. Dit was heel leuk. Men kon via het wapen die aangesloten was aan een
apparaat weten of je jou tegenstander wel of niet hebt geraakt.
Na het schermen kregen we een uur pauze, juist voldoende
tijd om wat te eten. Daarna moesten we ons begeven naar Bloso waar we een les
alternatieve ploegsporten kregen. De sporten die we kregen waren tchoekbal
& kinbal. Deze waren heel leuk om te spelen. In de klas zag je duidelijk
dat iedereen enthousiast deelnam aan deze activiteit. Het enige wat jammer was
was dat je in tchoekbal niet mocht verdedigen.
Vandaag was een heel actieve en leerrijke dag. Vooral op
vlak van sporten die praktisch nooit aan bod komen. Het enige nadeel was dat
schermen misschien een beetje te lang duurde. Na verloop van tijd was de
motivatie van de groep dan ook ver zoek. De ploegsporten zorgden ervoor dat de
activiteitsgraad terug wat omhoog ging. Al bij al was deze dag een geslaagde en toffe dag!
Op
maandagmorgen 2 december is de inleefweek van start gegaan. De inleefweek is
vandaag ingezet geweest met een stevig ontbijt. Dit ontbijt vond plaats in de
Brazil zaal op school. Bij het ontbijt waren er koffiekoeken, koffie en
fruitsap voorzien, m.a.w. voor ieder wat wils.
Na
het ontbijt was er een briefing/les voorzien waarbij alle richtlijnen i.v.m. de
inleefweek werden besproken. Deze les werd gegeven door mevrouw Erika Van Den
Hende in de aula naast het de ICT helpdesk. Aan de hand van een powerpoint werd
alles duidelijk wat er precies gedaan wordt tijdens deze inleefweek en wat er
zo allemaal van de studenten verwacht wordt. Omdat wij alle drie studenten
lichamelijke opvoeding zijn werden we na de les nog even bijeengeroepen door
meneer Brunet, de verantwoordelijke voor de LO studenten. Hij heeft nog eens
snel het programma van deze week met ons overlopen. Ook de betaling, een som
van 7O EUR is vandaag betaald geweest aan hem.
Na
een korte middagpauze stonden we met zn allen klaar om aan onze eerste
activiteit van de inleefweek te beginnen. De activiteit had als titel: lopen
rond Brugge. We hebben met heel de klas rond de vesten gelopen, dit onder de
begeleiding van meneer Wetz en meneer Brunet. Om het lopen voor iedereen zo
aangenaam mogelijk te maken werd de groep al snel gesplitst in twee kampen, de
koplopers en de aanhangers. De activiteit was voorzien van een hoge
activiteitsgraad met het nodige amusement. De route rond de vesten bestaat uit
ongeveer 7,5 km. De tijd die wij (koplopers) hierover hebben gedaan was om en
bij de 35 minuten.
Na
het lopen was er een pauze voorzien om terug op krachten te komen. Na de pauze
zijn we van start gegaan met de tweede activiteit van deze week. De activiteit
had als titel: sport met grenzen. Bij deze activiteit kwam er een spreekster
die ons wat meer uitleg kwam geven over het thema: hoe omgaan met seksualiteit
als trainer/leraar. Eerst en vooral hebben we wat hierover wat theorie gezien,
maar al snel zijn we gestart met cases (praktijkvoorbeelden). Deze
gebeurtenissen moesten wij beoordelen met vlaggetjes afgebeeld op kaarten. Je
had het groene, gele, rode en zwarte vlaggetje. Hoe donkerder het kleur, hoe
slechter de situatie. Het beoordelen
van deze cases was dan ook het laatste wat we vandaag hebben gedaan. Op het
einde van dit gebeuren bedankte de spreker ons voor de medewerking en het
nodige enthousiasme tijdens de activiteit.
Deze
eerste dag van de inleefweek vinden wij een geslaagde dag, dit omdat we zowel
de nodige portie sport hebben gehad alsook iets hebben bijgeleerd over hoe we
moeten omgaan met seksualiteit bij jongeren.
Dag beste bezoekers van het blog The A-Team @Howest
Wij zijn Tijs Van Dorpe, Thieme Van Ruymbeke en Mathew Lau. Wij studeren aan de hogeschool Howest in Brugge en volgen daar de opleiding bachelor lichamelijke opvoeding en bewegingsrecreatie. Momenteel zijn we bezig aan ons eerste jaar (semester 1).
Gedurende de week van 2 t.e.m. 6 december is er een inleefweek voorzien georganiseerd door onze school. Via deze inleefweek worden er tal van activiteiten georganiseerd waar wij mogen aan deelnemen. Tijdens deze week zullen we tal van nieuwe sporten leren kennen. Sporten zoas schermen, paddel/squash en alternatieve ploegsporten komen aan bod.