Vorige week hebben we al een super lekkere en gezonde fruitweek achter de rug. We proefden van een mango, een tros druiven en mandarijnen. We maakten kleine satéstokjes, van de bananen en de peren, en lekkere appelmoes van de grootste appels. Ook onze uitstap naar de appel- en perenbomen was heel leuk en leerrijk.
Deze week werken we rond het prentenboek 'Anna eet graag fruit'
Wat kunnen we deze week dan nog allemaal gaan doen:
iedere dag horen we een klein stukje van het verhaal en dit a.d.h.v grote prenten in ons verteltheater
we gaan net zoals Anna een boodschappenlijstje leren gebruiken in onze winkel, zodat we de werkelijkheid echt kunnen naspelen
met de weegschaal leren wij ons fruit ook wegen. Wat is er zwaar of net heel licht?
op donderdag stappen we naar de markt. Daar gaan we ons fruit kopen om, net zoals Anna, een lekkere smoothie te maken. (Bedankt aan de papa en de mama's die ons mee begeleiden, zij mogen van 's morgens dadelijk in onze klas blijven)
Natuurlijk mogen we ook nog spelen met het fruit, of het met de plasticine zelf fruit boetseren of ons lievelingsfruit schilderen
... onze week gaat weer te kort zijn voor zoveel leuke dingen
Enkele vraagjes:
wie heeft er thuis een oude spiegel (met veilige rand), die wij mogen gebruiken om in onze klas op te experimenteren? Altijd welkom
wie heeft er zin om op maandag 12 oktober mee op boswandeling te gaan? We zouden in de namiddag om 13.30u vertrekken en zijn rond 15u terug in de school. Het zou fijn zijn als we met onze begeleiders mee mogen rijden tot in Rumsdorp, zo moeten we geen kosten doen voor het busvervoer ...
Na onze kleurrijke weken (nog eens bedankt om iedere dag een kleurrijke toets te geven), gaan we deze week extra aandacht schenken aan gezonde voeding.
Op maandagvoormiddag mogen we eerst nog genieten van een sfeervolle theatervoorstelling 'zeep'. In de namiddag mogen de kleuters hun indrukken verwerken tijdens hun spel en zal ik hierop inpikken.
Vanaf dinsdag leggen we dan het accent op het gezonde fruit. Je kleuter mag daarom op dinsdag ook 1 stuk fruit meebrengen naar keuze. Dit zal verwerkt worden tijdens onze belevingsmomenten van deze week. Wat kan je zoal meegeven aan je kleuter: 1 peer, 1 banaan, 1 appel, 1 appelsien, een klein trosje druiven, ...
De eerste dag zullen we vooral de eigenschappen van het fruit wat beter gaan bekijken: vorm, kleur, hoe voelt het?, ruiken we iets?, is het klein/groot, zwaar/licht.
Op woensdag mag je kleuter z'n laarsjes of stevige stapschoenen aantrekken, want dan gaan we op uitstap. We gaan op zoek naar een appelboom en een perenboom en ontdekken zo hoe het fruit groeit.
Donderdag en vrijdag mogen we helpen om het fruit te verwerken in lekkere en gezonde tussendoortjes. Wat kunnen we gaan maken? Appelmoes, fruitsaté, appelsiensap, fruitsla, ... we pikken in op het aanwezige fruit en de interesse van de kinderen.
Natuurlijk worden onze speelhoeken en de spelletjeskast ook met extra elementen verrijkt, zodat de kinderen ook daar uitgedaagd worden om hun leefwereld verder te verkennen. Dit zijn o.a. gezelschapsspelen, een weegschaal, speelappeltjes in de experimenteerbak en op de automat, opdrachtenkaarten rond fruit bij de plasticine, boodschappenlijstjes en geld in de winkel, extra knutselmaterialen, ...
Mededelingen:
Het medisch attest dat vorige week meegegeven werd, moet enkel ingevuld worden door een dokter indien je kleuter ziek zou zijn (geweest) en de antibiotica of andere medicijnen door de klasjuf verder gegeven moeten worden. Indien je dokter dit op een voorschrift vermeld, is dit ook in orde.
Vanaf nu mogen er geen brikjes meer mee naar school gegeven worden. Enkel hervulbare drinkbekers zijn nog toegelaten.
maandag 5 oktober is er een facultatieve verlofdag. Dit is een dagje VRIJAF.
op donderdag 8 oktober zou ik graag een uitstap naar de markt plannen. Hiervoor zou ik graag 4 extra (groot)ouders meenemen, die achteraf ook mee helpen bij het maken van een smoothie of ... voor de hele klas. Indien jij dan vrij bent, mag je me steeds een seintje geven.
Vorige week hebben we weer een super leuke en warme gehad. Gelukkig zorgden de nodige waterspelletjes en de waterbak voor een welgekomen afkoeling. De meespeel momenten in de hoeken en de herhaling van de afspraken, zorgden ervoor dat het samen spelen en samen opruimen al heel wat beter begint te lukken. We hebben een aantal opruimkampioenen in de klas die de andere kleuters op een positieve manier stimuleren
Tijdens ons spel hebben we ook al heel wat oog gehad voor de kleuren. De meeste kleuters kunnen de kleuren al goed herkennen en associëren, het benoemen is hier en daar nog wat moeilijk. Daarom spelen we deze week graag kleurrijk verder en leggen we iedere dag het accent op een hoofdkleur. Zo mag je kleuter volgende week ook kleding aandoen in een bepaalde kleur of met een bepaald kleuraccent.
op maandag: rood
op dinsdag: blauw
op woensdag: geel
op donderdag: groen
op vrijdag: kleurrijke kledij (je mag zelf kiezen )
In onze kleurrijke week gaan we opzoek naar specifieke kleuren in de klas. Dit doen we a.d.h.v. gemakkelijke en moeilijke opdrachten. We leren sorteren en experimenteren met kleuren, daarbij mogen kleurenspelletjes zeker niet ontbreken. Met gekleurde ballonnen en linten kunnen we ook gaan bewegen en dansen. Wie wil toveren mag maandag een lege plastieken fles meebrengen met schroefdop. Opgelet! Het drankje dat we zullen maken is niet om op te drinken!
Op vrijdag houden we in de namiddag een KLEURRIJK feestje SAMEN met alle kleuterklassen. Het godsdienstthema van dit schooljaar is 'verrassend vreugdevol'. In de klassen werken we telkens rond het maandthema en op het einde van de maand verzamelen we alle inhouden in een gezamenlijke activiteit. Deze maand lag het accent op SAMEN dingen doen. We zijn benieuwd wat iedere klasgroep te vertellen heeft ... De juffen zullen ook een toneelstukje spelen, waarbij zij ook laten zien hoe je op een fijne manier kan samenwerken.
nota: in bijlage kan je onze uitnodiging van het theater al vinden dat binnen 2 weken zal plaatsvinden