Op maandagnamiddag (laatste lesuur) en dinsdagvoormiddag (eerste lesuur) sporten wij samen met juf Els!
Woensdag = fruitdag!
Onze jarigen in: september: Pepijn 08/09
oktober: /
november: Emmanuel 07/11 Henri 13/11 Ilias 17/11
december: Lucas 18/12 Thamara 24/12
januari: Nora 20/01
februari: Charlien 20/02
maart: / april: Mathis 06/04 Inaya 19/04
mei: Amber 08/05 Lasse 10/05 Elly 11/05 Emma 17/05 Amilia 23/05 Sarah 24/05
juni: Thomas 21/06 Blessing 22/06
juli: Dacian 14/07
augustus: Vik 10/08 Alexander 11/08
Welkom in de eerste kleuterklas bij juf Inge!
... SAMEN spelend leren, plezier maken, de wereld verkennen, gewoon GENIETEN ...
29-01-2021
Thema van 1 t.e.m. 5 februari 2021
Beste ouder(s)
Graag stel ik mij even voor. Mijn naam is Sarah
Lahaye en ik ben een derdejaarsstudente kleuteronderwijs aan de UCLL te
Diepenbeek.
Bij sommige onder jullie is de naam juf Sarah misschien al gevallen. Ik ben
namelijk al enkele keren in het klasje van jouw kleuter geweest.
Vanaf februari zal ik tijdens mijn stage de klas volledig overnemen. Juf Inge
blijft natuurlijk wel aanwezig. Mijn eerst volgende stage zal van 1 tot en met
12 februari plaatsvinden. Samen met je kleuter gaan we aan de slag rond het
thema linten.
Wat gaan we allemaal doen? (van 1-5 feb)
In de
verschillende hoekjes van de klas ontdekken wat we met een lintje kunnen doen
Er zullen
verschillende verhaaltjes voorgelezen worden: De wonderbaarlijke wereldreis
van Kasper en Korneel, Ossip en de onverwachte reis, De draad van Alexander,
We zullen
een kunstbeschouwing houden en vervolgens een eigen kunstwerk maken, maar dit
op een iets andere manier dan gewoonlijk 😉
Er zal een
versje aangeleerd worden
We gaan
zelf onze linten-rokjes ontwerpen
We gaan
stempelen met touwenstempels, spelletjes spelen, rijgen, knippen
Ook in
onze exploreerbak zal jouw kleuter kunnen ontdekken wat een lintje al dan niet
kan door aan de slag te gaan met verschillende onderzoeksmaterialen
De
turnlessen worden ook door mij gegeven en zullen binnen het thema ingekleed
worden
Ik kijk er alvast naar uit!
Met vriendelijke groeten en misschien tot aan
de schoolpoort, Juf Sarah
Mededelingen:
Met ons schoolteam werd er beslist om vanaf 1 februari ook buiten (op de speelplaats) in klasbubbels te spelen, dit omdat de stijgende coronacijfers ook in de basisscholen alarmerend zijn. Wij hopen op deze manier preventief te kunnen werken. Daarom mag je je kleuter 's ochtends tot aan de deur van de gang brengen. Wij zullen dan onmiddellijk in onze klasbubbel binnen spelen. Gelieve je kleuter ook thuis te laten indien hij/zij ziek is. Hopelijk kunnen we het virus op deze manier de baas blijven ... (zie ook brief in bijlage)
Voorlopig zijn ook alle medische afspraken met het CLB afgelast
op woensdag 10 februari mogen de kleuters zich verkleden. Op die dag houden we een carnavalsfeestje binnen de klasbubbels!
De voorrangsperiode voor het inschrijven van broers en zussen van het
geboortejaar 2019 (ook nieuw samengestelde gezinnen) loopt van 01/02/2021 - 12/02/2021 (2 weken voor de krokusvakantie). Indien je dit niet binnen deze periode wenst te doen, moet
je wachten tot na 1 maart. Op die datum worden de inschrijvingen geopend voor alle buitenstaanders.
Inschrijvingen moeten via een aanmelding op de website gebeuren. Dit kan via dit adres https://vbslanden-website.webflow.io/about
Daarna zal ons secretariaat u contacteren om de nodige documenten op een veilige manier in orde te brengen.
Volgende week is het de nationale week van de poëzie. Naar aanleiding hiervan, leek het me leuk om tijdens deze korte schoolweek de kleuters ook even te laten kennis maken met verschillende soorten gedichten en hier rond te werken/spelen. Vandaar ons thema
'Poëzie in de kleuterklas'
Hoe gaan we dit aanpakken?
In heel onze klas zullen er gedichten opgehangen worden, gepimpt met leuke tekeningen die al een beetje meer vertellen over het gedicht.
We zullen de prenten bij de gedichten kunnen bekijken en de kans krijgen om erbij te vertellen, fantaseren ... misschien wel filosoferen.
Wanneer de interesse van de kleuters gewekt is, zal ik het gedicht ook voorlezen. 1, 2, 3, ... keer op heel wat verschillende manieren.
Bij ieder gedicht horen er creatieve activiteiten, dans- of bewegingsactiviteiten, een ontdekdoos, gezelschapsspel, muziek- of toneelmoment, ...
We gaan onze fantasie en creativiteit kunnen gebruiken, onze taalontwikkeling stimuleren, heel goed leren luisteren en ook ontdekken dat niet iedereen hetzelfde gedicht even leuk vindt.
We gaan een spannende en onvoorspelbare week tegemoet. Alles kan en niets moet! Maar ... misschien vallen de gedichten wel zo in de smaak, dat ze nog een paar weekjes extra kunnen blijven hangen.
In bijlage kan je een aantal gedichten vinden die in de klas zullen ophangen ... zo krijgen jullie al een klein beetje een idee. We gaan ze zeker niet uit het hoofd leren, maar spelen met de taal en de inhoud is het allerbelangrijkste.
Mededelingen:
op maandag 25 en vrijdag 29 januari hebben de kleuters een dag vrijaf. Geen school!
in bijlage kan je ook de folder voor de sportkampen van de stad Landen terugvinden
Er is melding gedaan van een kleutertje uit de 3de kleuterklas dat positief werd getest op COVID-19. Aangezien wij met onze klasgroep niet in contact zijn gekomen met deze kleuter, is er geen reden tot ongerustheid. Onze directie heeft het CLB gecontacteerd en deze bezorgde ons de brief in bijlage. Indien je toch met vragen moest zitten mag je steeds het CLB raadplegen.
Na een super leuke eerste week in onze donkere klas ... spelen en werken we graag nog een weekje verder rond dit thema.
"Licht en donker" (week 2)
In de eerste week hebben we vooral heel veel geëxperimenteerd met de verschillende soorten lampen. Kleuren, vormen, de manier waarop de lichtjes werkten ... er was heel veel te ontdekken en soms ook terug in mekaar te zetten. De techniekers onder ons gingen handig aan de slag. Daarnaast was het spelen met schaduwen en ontdekken van nieuwe vormen ook super leuk. In onze poppenhoek leren we ons ook steeds meer inleven in het fantasiespel, wat we volgende week zeker nog extra gaan begeleiden. We hebben heel wat gesprekjes gehad over bang en verdrietig zijn/ Maar ook 'boos' kwam ter sprake. Het boek van 'Klein wolfje is bang', met de bijhorende muziek, bracht ons dadelijk in de juiste sfeer ...
Wat kunnen we deze week dan nog gaan doen?
We gebruiken lichtgevende verf in onze klas en gaan er onze hoekjes extra mee aankleden
We werken verder aan onze dromenmobiel (met lichtgevende verf)
We zetten ons slaapritueel extra in de kijker: wassen, tanden poetsen, pyjama aandoen, verhaaltje, nachtzoen, ...
We vergelijken onze slaapknuffels en leren de eigenschappen wat beter onderzoeken: zacht-hard, muziek, licht, groot-klein, ... Daarnaast doen we er ook spelletjes en wat ontspanningsoefeningen mee.
Natuurlijk kunnen we niet anders dan af te sluiten met een grote pyjamafuif met ontbijtkoekjes. Dat doen we op vrijdag!
Onze oudste kleuter van de klas is Nora ... op woensdag mag ze als eerste 4 kaarsjes uitblazen! Hieperdepiep hoera Nora!
Wat mag je meebrengen:
Alle dingen van vorige week hebben nog steeds een leuke plek in de klas ... op vrijdag geven we alles terug mee naar huis.
Knuffels zijn nog steeds welkom!
Op woensdag mag je kleuter een tandenborstel, tandpasta en een bekertje meebrengen
Op vrijdag mag iedereen in pyjama naar de klas komen (er is toch niets leuker dan een dagje lang luieren ...). Doe geen extra kledij aan onder de pyjama ... anders hebben de kleuters het veel te warm
Mededelingen:
Indien je nog graag een pasfoto van je kleuter wenst te laten maken, kan jet het briefje in bijlage ingevuld mee terugbrengen op maandag! De gewone klasfoto's en individuele foto's worden na de paasvakantie gemaakt.
Op maandag 25/01 en vrijdag 29/01 hebben de kleuters 2 extra vrije dagen. De juffen hebben dan online nascholingen.
vanaf 1 februari 2021 mogen de kinderen die geboren zijn in het geboortejaar 2019 al inschrijven in onze school. In bijlage kan je hiervoor een uitnodiging vinden. Indien je zelf, een familielid, vrienden of kennissen hebt met een peuter van dit geboortejaar, mag je de bijgevoegde informatiebrief zeker doorgeven. Ouders die wensen in te schrijven, zijn zeker welkom op ons infomoment op 26/01/2021 voor een eerste kennismaking
Na een super gezellige week waarbij we nog wat konden verder genieten van de kerstsfeer en ons helemaal inleven in de drie koningen, kijken we hoopvol uit naar volgende week. We hopen echt dat al onze vriendjes weer verlost zijn van het waterpokken virus en het virus van de griep, want we missen hen enorm! Omdat de ochtenden vorige week heel donker waren en dit voor de kleuters ook enorm opviel, werken we volgende week graag rond het thema
'Licht en donker'
Wat kunnen we dan allemaal gaan doen?
We starten met een brainstorming. Wanneer is het licht en wanneer is het donker? Hoe komt dat? Vind je dat leuk? Welke dingen houden we graag bij ons als het donker is? ...
We maken ook donkere hoekjes in onze klas. Met dozen, doeken en plastiek gaan we creatief aan de slag.
We herontdekken onze klas met zaklampen en nachtlampjes. Wie kan er de sterren, knuffels en lichtgevende materialen terugvinden?
Wie ontdekt er graag de donkere tunnel of experimenteer je liever met de lichtbak of het schimmenspel?
Een snoezelhoekje met knuffels, kussens, boekjes en luisterverhaaltjes mag zeker ook niet ontbreken!
We gaan spelend om met de begrippen: groot-klein, hard-zacht, warm-koud, licht-donker
Er komen vast ook gevoelens aan bod: verdrietig, bang, ...
We maken er samen weer een super gezellige, leerrijke, uitdagende en experimentele week van!
Wat mag je allemaal meebrengen? (schrijf zeker de naam van je kleuter erop!)
zaklampen en nachtlampjes in allerlei formaten
misschien heb je thuis wel een blacklight of lavalamp?
knuffels, dekens of kussens
muzikale knuffels of slaapmuziekjes
pyjama, slaapkleed of lichtgevende kledij voor in de poppenhoek
...
Mededelingen:
de foto's van onze voorbije week staan in bijlage
gelieve de papieren tekeningenzak leeg terug mee naar school te geven. Op die manier kan ik ze bij een volgende schoolvakantie terug vullen.
Na twaalf dagen stappen uit het verre oosten, kwamen de 3 wijzen eindelijk aan in Bethlehem. Ze volgden een ster, want die wees hen de weg naar het pasgeboren kindje 'Jezus'.
Omdat dit deze keer niet in de kerstvakantie valt, kunnen we het deze week uitgebreid hebben over onze 3 koningen. Wat kunnen we allemaal doen?
we leren koning Caspar, koning Melchior en koning Balthazar wat beter kennen. Hoe zien ze eruit, wat hebben koningen aan, wat brachten ze mee voor Jezus, ...
omdat de kleuters het zo leuk vonden om het kerstverhaal zelf te dramatiseren, doen we dat deze week nog eens opnieuw. Misschien kunnen we het nu al alleen vertellen en uitbeelden?
als jij een koning zou zijn ... hoe zou jouw kroon er dan uitzien? We trekken onze knutselkast open en gaan aan de slag.
Met de gouden munten van koning Melchior gaan we een gezelschapsspel rond hoeveelheden spelen ...
Met de mirre (zalf) doen we een relaxatiemomentje ...
Met de wierook laten we onze klas lekker ruiken ...
we bakken samen lekkere koekjes en verstoppen er een koning in. Wie zal bij het smullen de koning vinden?
we pikken in op de verhalen en de interesses van de kleuters ...
Naast ons thema luisteren we maandag ook graag naar de verjaardagsverhalen van Lucas en Thamara en de vakantieverhalen van de andere kleuters.
We maken samen een gezellige en rustige start van het nieuwe jaar 2021!!!
Mededelingen:
in bijlage kan je een brief terugvinden i.v.m. de warme maaltijden. De keuken zal nog minstens tot aan de krokusvakantie gesloten blijven ...
in bijlage kan je ook een brief van de burgemeester terugvinden i.v.m. COVID19
Nadat juf Sarah de kerstversiering met de kleuters heeft verkend, zorgen wij verder voor een gezellige kerstsfeer in onze klas ...
'Kerstmis ... het kindje Jezus wordt geboren'
Wat kunnen we deze week nog allemaal gaan doen:
Onze kerstgeschenkjes zijn bijna klaar ... nu oefenen we onze nieuwjaarsbrief nog.
We luisteren naar het verhaal van 'Kerstmis' dat gebaseerd is op het verhaal i.v.m. de geboorte van Jezus.
We zetten onze kerststal onder onze kerstboom.
In de poppenhoek ligt er verkleedkledij i.v.m. het kerstverhaal. Wie wil mag zich verkleden in Maria, Jozef, het kindje Jezus, ... Samen met de juf spelen we ook een toneeltje over het kerstverhaal.
Donderdag krijgen de kleuters hun kerstgeschenk en de knutselwerkjes van de afgelopen weken mee naar huis.
Vrijdag houden we een gezellig en sfeervol kerstfeest in de klas. Met wafeltjes, fruitsap en een pakje onder de boom. Zouden we ons eigen pakje kunnen afstaan en een vriendje blij maken?
Daarnaast vieren we ook feest voor onze jongste vriendjes van de klas. Hieperdepiep hoera voor Lucas en Thamara! Ze worden in de kerstvakantie 3 jaar, maar wij vieren vrijdag ook al feest voor hen!
Mededelingen:
op maandag mag je kleuter zijn/haar pakje voor onder de kerstboom meebrengen. Liefst een uniseks geschenkje, waarbij je zowel een jongen als een meisje blij kan maken van maximum 2
op donderdag 17 december komen de vrijwilligers van 'zonder honger naar bed' onze etenswaren rond de actie van ' de omgekeerde advent' halen. Een grote DANK U voor al het ingezamelde voedsel!
controleer je kleuter deze week en de eerste week van de kerstvakantie zeker nog goed op neten of luizen. In de klas stoppen wij alle mutsen en sjaals in zakken om extra besmettingsgevaar te vermijden ...
probeer in deze winterperiode op alle mutsen en sjaals de naam van je kleuter te noteren. Dit maakt het gemakkelijker om ze te herkennen. Wanten en handschoenen worden liefst met een touwtje vastgemaakt aan de jas. Op die manier kunnen ze niet verloren gaan!
in bijlage kan je een brief terugvinden van onze preventieadviseur i.v.m CO2 meters in de klas
Tot slot:
Wil ik hierbij ook graag alle ouders en mijn kleine deugenieten een heel gezellig en hartverwarmend kerstfeest toewensen! Dat '2021' een gezond en gelukkig nieuw jaar mag worden, waarbij we hopelijk terug wat meer mogen genieten van onze sociale contacten. Fijne kerstvakantie!
Deze week komt juf Sarah terug stage doen in onze klas. Ze zal gedurende de hele week alle activiteiten begeleiden.
Wat kan er allemaal aan bod komen:
we halen een echte denneboom in onze klas en ontdekken de eigenschappen
wat moet er allemaal in de boom om er een echte kerstboom van te maken?
we oefenen onze fijne motoriek tijdens het versieren van de boom, maar leren ook omgaan met vormen en lengtes. Hoe lang is de slinger? Welke vorm heeft de kerstbal? ...
we steken ook het 2de kaarsje van onze adventskrans aan en denken aan de hand van onze 'omgekeerde adventsactie' ook aan de mensen die het minder goed hebben dan wij.
Juf Sarah heeft ook een nieuwe ontdekbak met magneten mee ... wat kunnen we daar allemaal mee doen?
samen met juf Inge knutselen we al wat aan onze nieuwjaarsbrief en ons geschenkje voor onder de kerstboom
We gaan er deze week een hele gezellige 'kerstsfeer' van proberen te maken!
Mededelingen:
op maandag zullen jullie de gevraagde contactgegeven van alle kinderen van de klas meekrijgen (klaslijst op papier).
Gelieve de ondertekende brief i.v.m. het schoolreglement ten laatste woensdag 9/12 terug mee te geven.
De laatste dag voor de kerstvakantie (vrijdag 18/12) zullen we een kerstfeestje houden in de klas. Bij de gezelligheid, verbondenheid en warmte rond het kerstgebeuren, horen traditiegetrouw ook kleine geschenkjes. Vanaf maandag 14/12 mag je kleuter dan ook 1 geschenkje van ongeveer 2 meebrengen dat zowel een jongen als een meisje heel erg blij zou maken. We leren hierdoor delen, iemand blij maken en ook wat afstand nemen van wat wij meebrachten. Zo maken we er SAMEN een echt kerstfeest van!
Wat waren het al SUPER leuke belevingsdagen in onze Sinterklaasklas!
Op maandag kreeg juf Inge telefoon van een verdrietige Sint die het bijzonder jammer vond dat er dit jaar door het coronavirus geen groot Sinterklaasfeest kan doorgaan. Gelukkig zorgden de juffen voor een Sinterklaasbrievenbus, waarin de kleuters tekeningen konden stoppen om de Sint wat op te vrolijken! Ook in de klas deden we er alles aan om de verjaardag van de Sint zo goed als mogelijk voor te bereiden: we leerden heel wat over de kledij van Sint en piet, leerden varen met de stoomboot en klimmen op het dak (klimrek). De kinderen waren ook wild enthousiast over de Sinterklaasmove (zie liedje in bijlage). In onze klas zitten heel wat danspieten Op donderdag kreeg juf Melissa telefoon van de hoofdpiet. Hij wilde graag dat we 5 opdrachtjes uitvoerden ... zo konden we ons pietendiploma verdienen Op vrijdag vonden we ook heel wat lekkers in onze schoen, dat we flink deelden met mekaar! Onze Alexander verdiende zelfs wat extra, want hij gaf zijn 3 tutjes mee aan de Sint! Dikke proficiat!!!
Wat kunnen we volgende week dan nog doen?
onze pakjeswinkel moet zeker nog wat verder ingericht worden. Het inpakpapier, de kleefband en de schaar gaan dus zeker nog aan bod komen!
in de speelgoedboekjes mogen we ook zelf gaan knippen. Achteraf kleven we het speelgoed dat wij mooi of leuk vinden in onze pietenzak. Niet te veel hé, want anders is de zak van piet veel te zwaar ...
ik heb ook vernomen dat er op maandagnamiddag een aantal gekke pieten een 'raambezoek' komen brengen aan onze jongste kleuters ... misschien brengen ze nog wat lekkers mee?
de Sint beloofde ons om op dinsdag wat speelgoed voor de klas te komen brengen. We gaan dit uitgebreid ontdekken en vooral ook de nieuwe spelregels leren kennen. 'Samen spelen' en 'samen delen' zal weer heel vaak herhaald worden ...
we verkleden ons, doen soms eens gek, maken veel plezier en zeggen vooral ook DANK U SINTERKLAAS! Het was een vreemde verjaardag voor de Sint, maar de kleuters zullen er niet minder van genoten hebben ...
Mededelingen:
in bijlage kan je een brief terugvinden over onze adventsactie 'de omgekeerde advent'
door de stad Landen wordt er ook een 'Sinterklaas zoektocht' georganiseerd, meer info in de flyer ...
De Sint is al een weekje in ons land en het wordt tijd dat we ons beginnen voor te bereiden op zijn verjaardag! Daarom gaan we van onze klas een echte Sint- en pietenklas proberen te maken.
Wat kan er deze week aan bod komen?
We richten een sinterklaashuis in met verkleedhoek. Hier kunnen we zelf Sint of piet spelen
Maar wat hebben Sint en Piet allemaal nodig? We kunnen een mijter, pietenmuts, pietenzak, ... knutselen. Welke materialen hebben we hiervoor nodig?
Wat zou de Sint in zijn winkel verkopen?Is het allerlei lekkers of wordt het een speelgoedwinkel? Wie kan er met de schaar, het inpaklint en de plakband echte pakjes maken? We gaan passen en meten ...
Misschien hebben de kleuters ook wel interesse om een grote stoomboot of snoepjesfabriek te maken. We reiken heel wat materialen aan om hun fantasie en logisch denken te prikkelen.
We proberen deze week aandacht te hebben voor alle pieten: de danspieten, sportpieten, pakjespieten, ...
Wat weten de kleuters al over Sinterklaas en de roetpiet? We luisteren naar mekaar, maar bekijken ook wat filmfragmenten.
Vinden alle kleuters de Sint en de pieten wel leuk? Of ben je soms ook een beetje bang? We proberen onze gevoelens een plekje te geven.
Op donderdag 26 november mag je kleuter zijn/haar schoen meebrengen. We zetten onze schoen, vergezeld van wat lekkers of een mooie tekening. Hopelijk zijn de spiekpietjes tevreden over ons ... dan kunnen we vrijdag misschien met mekaar delen en smullen van het lekkers.
We maken er met z'n allen vast weer een fijne week van!
Mededelingen:
Op vrijdag 20/11 zijn onze brieven voor onze grootouders (of iemand anders die we graag zien en missen) mee naar huis gegaan. Iedere kleuter heeft er 2 gemaakt. Hopelijk kunnen we op deze manier toch weer vele mensen blij maken
De facturatie van de wafelverkoop zal volgende week mee naar huis gaan. De wafels en al het andere lekkers zal in de week van 28/11 geleverd worden.
Ik zal proberen om de kleuters te stimuleren om hun tutjes aan de Sint mee te geven. Op advies van logopedisten en tandartsen, gebeurt dit best voor de leeftijd van 4 jaar. Indien jullie de tutjes graag in het schoentje willen meegeven, geef dan zeker een seintje. Op die manier kan ik je kleuter in de klas ook extra begeleiden.
Onze excuses voor de problemen met de klasblog vorige week, deze zouden nu opgelost moeten zijn
Als je op deze link klikt, kom je in de "wachtkamer". Klop even op de deur, zo weet de leerkracht dat je er bent. De leerkracht laat je uiteraard pas binnen op de dag en op het uur dat voor u afgesproken is en als het vorige gesprek is afgelopen (zie ook op de brief die vrijdag meegegeven wordt aan de kleuters).
Om alles vlot te laten verlopen, houdt de leerkracht de tijd in de gaten. Als blijkt dat dit onvoldoende zou zijn, kan er altijd een bijkomend moment afgesproken worden. Geen nood als u even moet wachten, ik krijg steeds een overzicht van wie er in 'de wachtkamer' zit.