Archief per week
  • 04/08-10/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 26/09-02/10 2005
    iPhone: hype of echt vernieuwend?
    Een informatieve blog over de Iphone van Apple
    10-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gamen op de iPhone?


    De belangrijkste feature van de 2.0 update die samen met de iPhone 3G geïntroduceerd werd, is ongetwijfeld de iTunes App Store. Deze (draadloze) online-winkel biedt applicaties van Apple en andere ontwikkelaars aan. Voor sommige moet je betalen, met een maximum van tien euro, andere zijn gratis. Apple zet hiermee zijn eerste stappen in de wereld van de videogames. De iPhone gaat zo de concurrentie aan met gevestigde waarden als de Nintendo DS en de PSP van Sony.

    Bij de opening van de App Store waren 30 games beschikbaar en vandaag, een kleine maand later, staat de teller al op 419. Een van de bestlopende games is Super Monkey Ball van spelontwikkelaar SEGA. Dit spel werd meer dan 300.000 keer gedownload in de eerste 20 dagen en is daarmee alleen al goed voor $2 miljoen. In een interview met The Wall Street Journal verklaarde Apple-opperhoofd Steve Jobs dat via de iTunes App Store in een maand tijd 60 miljoen applicaties zijn gedownload. Een deel van de applicaties is gratis, maar toch was Apple in staat om een gemiddelde omzet van $1 miljoen per dag te maken.

    Super Monkey Ball is een perfect voorbeeld van de mogelijkheden van de iPhone als draagbare spelcomputer. Herinner je je de houten Labyrint-kasten waar je als kind mee speelde? Het doel was om door het speelveld te kantelen een metalen knikker door een doolhof met valkuilen naar de eindmeet te loodsen. In Super Monkey Ball doe je juist hetzelfde, maar de knikker is vervangen door een doorschijnende bal met een aapje in en de speelvelden zijn gewaagder. Je selecteert een aapje met het touchscreen. Dan houd je de iPhone horizontaal en door hem te kantelen laat de ingebouwde bewegingssensor het aapje bananen oprapen en naar de eindmeet rollen.

    De iPhone combineert het grote scherm van de Sony PSP met de touchscreenmogelijkheden van de Nintendo DS en doet er nog een schepje bovenop door de bewegingssensor in de spelbesturing te implementeren. Elke zichzelf respecterende spelconsole heeft een versie van Tetris, maar ook andere bekende franchises zoals Bomberman en Crash Bandicoot hebben succesvol de overstap naar de iPhone gemaakt. Door het ontbreken van drukknoppen gebeurt de besturing volledig via het touchscreen en de bewegingssensor. De spelontwikkelaars zijn laaiend enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die de iPhone hierdoor biedt. Maar of de iPhone het de Nintendo DS (78 miljoen verkochte exemplaren)en de Sony PSP (37 miljoen) moeilijk kan maken, valt nog af te wachten.

    Invalshoek: Apple begeeft zich op de winstgevende markt van de draagbare spelconsoles en ik vroeg me af of ze een volwaardige concurrent zijn.

    Bronnen:

    Top games en verkoopprijzen

    Interview Steve Jobs

    Review:Super Monkey Ball

    iPhone Games en commentaar

    Simon Jeffery van SEGA

    10-08-2008 om 00:00 geschreven door Ine Dekens




    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs