ict praktijk
word, excel, powerpoint
Inhoud blog
  • POWERPOINT deel 2
  • POWERPOINT
  • WORD
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    21-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.POWERPOINT deel 2

    Werk Wijzer met Office XP Hoofdstuk 18: PRESENTATIES MAKEN MET POWERPOINT XP 1

    In dit hoofdstuk leer je:

     een eenvoudige presentatie samenstellen en opslaan;

     de inhoud en de opmaak van een presentatie aanpassen;

     ontwerpsjablonen toepassen;

     de diavoorstelling instellen en de presentatie uitvoeren;

     overgangen tussen dia’s instellen;

     objecten in een presentatie animeren;

     het diamodel gebruiken;

     met kleurenschema’s werken;

     hand-outs (verkleinde dia-afbeeldingen) afdrukken;

     aangepaste voorstellingen maken;

     beeld en geluid in dia’s opnemen;

     consistentie, interpunctie en stijl van een presentatie controleren;

     interactieve presentaties maken;

     een PowerPoint-presentatie publiceren op het internet.

    Zelfs bij de standaardversie van Office XP wordt PowerPoint XP meegeleverd, prima

    software om mooie presentaties te maken. Je kan PowerPoint gebruiken:

     om dia’s te maken die je als ondersteuning bij een toespraak, vergadering, lezing...

    gebruikt. Je hebt uiteraard wel een PC nodig met een goed projectiesysteem, zeker als

    je voor een groot publiek werkt. Het overschakelen van de ene dia naar een volgende

    gebeurt met één muisklik of zelfs via afstandsbediening. Het gebruik van kleur, beeld

    en geluid maakt een PowerPoint-presentatie extra aantrekkelijk.

     om slide shows te maken waarbij telkens automatisch de volgende dia verschijnt. Na

    de laatste dia begint de slide show vaak automatisch opnieuw. Mooie overgangen

    tussen de dia's en verrassende (geluids)effecten zorgen ervoor dat het woord show hier

    niet gestolen is. Slide shows zijn vaak op open-deur-dagen en beurzen te zien.

     om interactieve voorstellingen samen te stellen waarbij de gebruiker via keuzes bepaalt

    welke informatie hij gepresenteerd wil zien.

    18.1 PowerPoint starten

    Bij het starten van PowerPoint XP, zie je meteen de XP-invloed op PowerPoint. Je krijgt

    standaard vier zone’s op je scherm te zien:

    centraal krijg je een lege titeldia te zien. Als je dat wil kan je al meteen aan de slag

    door een titel in te typen.

    onder de titeldia is een zone voorzien om notities te maken. Zie verder in 18.4.4

    links heb je een verticale zone met twee tabbladen waarin je ofwel een

    thumbnailoverzicht van de dia’s uit je presentatie te zien krijgt, ofwel een overzicht

    van de tekst uit je dia’s. Bij de start van een nieuwe presentatie zie je enkel één lege

    dia, maar naarmate je dia’s aan je presentatie toevoegt, groeit het volume dia’s.

    helemaal rechts valt onmiddellijk het typische taakvenster op. Je krijgt bij de start het

    taakvenster Nieuwe presentatie te zien.

    18 Presentaties maken met PowerPoint XP

    2 ©WWW-Soft Werk Wijzer met Office XP

    In het taakvenster Nieuwe presentatie kan je verschillende kanten uit:

     Een (bestaande) presentatie openen

    om een reeds eerder opgeslagen presentatie te openen. De recentst gebruikte

    presentaties worden getoond. Via Meer presentaties… kom je in het venster Openen

    terecht. Hiervoor kan je natuurlijk ook het menu Bestand, Openen gebruiken.

     Nieuw

    Je kan natuurlijk vanuit een volkomen lege presentatie starten ofwel al een basisopmaak

    via een ontwerpsjabloon gebruiken. Kies uit één van de vele voorgedefinieerde

    ontwerpsjablonen en je presentatie ziet er al van bij het intypen verzorgd uit.

    Meer over ontwerpsjablonen in 18.5 en 18.9.

    Daarnaast kan je ook de wizard AutoInhoud gebruiken. Met deze wizard word je stap

    voor stap begeleid bij het samenstellen van je presentatie, zowel naar lay-out als naar

    inhoud. In het linkergedeelte van de wizard krijg je een overzicht van de stappen die

    de wizard doorloopt tussen het starten ervan en het voltooien. Zo kan je heel gemakkelijk

    volgen, en zelfs snel naar een bepaalde stap van de wizard 'springen'.

     Nieuw op basis van bestaande presentatie

    Hier open je een kopie van een bestaande presentatie die je nu kan aanpassen en als

    een afzonderlijke, nieuwe presentatie.

     Nieuw op basis van bestaande sjabloon

    Ook hier kies je een sjabloon. De algemene sjablonen komen met de eerder besproken

    ontwerpsjablonen overeen. Maar je kan ook naar sjablonen op o.a. de website van

    Microsoft op zoek gaan.

    In wat volgt bouwen we eerst een presentatie from scratch op.

    18.2 Een eenvoudige presentatie samenstellen

    Bij het starten van PowerPoint XP staat al een lege titeldia klaar. Zoals de illustratie

    hierboven toont, zijn in de titeldia twee tijdelijke aanduidingen voorzien: één voor de titel

    en één voor een ondertitel. Van zodra je in één van beide vakken klikt, krijg je een grijs

    omrand kader, waarin je de tekst van de titel of ondertitel kan typen.

    Werk Wijzer met Office XP Hoofdstuk 18: PRESENTATIES MAKEN MET POWERPOINT XP 3

    Via het snelmenu, Tijdelijke aanduiding opmaken, tabblad Tekstvak kan je de keuze

    Formaat van Autovorm aanpassen aan tekst activeren om de tijdelijke aanduiding

    automatisch aan de ingetypte tekst te laten aanpassen.

    Titel en ondertitel worden normaal gecentreerd en elk in een eigen lettertype en lettergrootte

    opgemaakt. Uiteraard kan je de lay-out van de gegevens op je dia aanpassen:

     gaat het om aanpassingen in slechts één dia, dan kan je die aanpassingen best

    rechtstreeks in die dia uitvoeren (zie 18.4.5).

     wil je de opmaak van een hele reeks dia's wijzigen, dan maak je best van sjablonen of

    modellen gebruik (zie punt 8.5 en 8.9). Voorlopig stellen we ons tevreden met de

    standaardopmaak.

    18.2.1 Volgende dia en dia-indeling

    Je kan op één van de volgende manieren een nieuwe dia invoegen:

    Een nieuwe dia invoegen

    

    Invoegen

     Nieuwe dia

     Ctrl+M

    Bij het invoegen van een nieuwe dia, wordt normaal

    het taakvenster Dia-indeling weergegeven. Je kan er

    kiezen uit een ruim aanbod van dia-indelingen die in

    verschillende rubrieken worden voorgesteld.

    Bij de tweede dia stelt PowerPoint automatisch een lijst

    met opsommingstekens voor, maar je kan natuurlijk

    een andere dia-indeling kiezen door op één van de

    indelingen te klikken.

    Ook achteraf kan je op de actieve dia een andere diaindeling

    toepassen door gewoon te klikken. De bestaande

    elementen op de dia worden automatisch

    opnieuw geordend en aan de nieuwe indeling

    aangepast.

    Deze opdracht heeft geen invloed op objecten en tekst

    buiten de tijdelijke aanduidingen uit de dia-indeling.

    Via Opmaak, Dia-indeling open je het taakvenster Diaindeling.

    4 ©WWW-Soft Werk Wijzer met Office XP

    18.2.2 Lijst met opsommingen

    Je kan in een opsomming tot vijf niveaus gebruiken. Het eerste niveau staat normaal tegen

    de linkerrand. Verlaag/verhoog met één niveau op één van de volgende manieren:

     met Tab/Shift+Tab (zolang er geen tekst bij het opsommingspunt is ingetypt);

     met de knoppen Inspringing verkleinen en Inspringing vergroten (werkbalk

    Opmaak), ook als er reeds tekst is ingetypt;

     met de sneltoetsen Alt+Shift+ en Alt+Shift+.

    Via het menu Opmaak, Opsommingstekens en nummering bereik je de twee tabbladen

    die de opsomming regelen.

    Je kan kiezen uit opsommingen met tekens of met nummers.

    Bij opsommingstekens kan je de grootte van het teken instellen in procent van de tekstgrootte.

    Je kan er ook de kleur van het teken en het teken zelf bepalen (Aanpassen).

    Via de knop Figuur kan je in plaats van een teken of symbool uit een lettertype ook een

    figuur als opsommingssymbool gebruiken. Naast de meegeleverde opsommingsfiguren

    kan je er op het internet nog massa’s vinden.

    Ook figuren die ‘bewegen’, zogenoemde animated GIF’s, behoren in PowerPoint XP tot

    de mogelijkheden. Het gebruik van bewegende opsommingssymbolen wordt in professionele

    kringen echter eerder zelden gebruikt.

    Werk je met opsommingsnummers, dan kan je de grootte (in procent van de tekst), de

    kleur en de startwaarde instellen.

    18.2.3 Dia's uit andere presentaties aan je presentatie toevoegen

    Via het menu Invoegen, Dia's uit

    bestanden kom je in het venster Diazoeker

    terecht.

    Je kan er dia's uit andere presentaties

    overzichtelijk weergeven en met de

    knoppen Invoegen of Alles invoegen in

    je actieve presentatie opnemen.

    Werk Wijzer met Office XP Hoofdstuk 18: PRESENTATIES MAKEN MET POWERPOINT XP 5

    18.3 Een presentatie opslaan

    Uiteraard moet je je presentatie opslaan, wil je die later opnieuw kunnen gebruiken. Dit

    gebeurt via het menu Bestand, keuzes Opslaan, Opslaan als en Opslaan als webpagina.

    Voor een PowerPoint-presentatie wordt als standaardextensie .PPT gebruikt.

    Opslaan als PowerPoint-voorstelling

    In het venster Opslaan als kan je bij Bestand opslaan als een presentatie als PowerPointvoorstelling

    opslaan (extensie PPS). Door dan bijvoorbeeld in de Windows-verkenner op

    een PPS-bestand te dubbelklikken, wordt de diavoorstelling onmiddellijk gestart.

    Opslaan als webpagina

    In PowerPoint XP is in het menu Bestand de keuze Opslaan als webpagina opgenomen

    om een presentatie op het internet of een intranet weer te geven. Zie verder punt 18.15.

    Inpakken en wegwezen

    De menukeuze Inpakken en wegwezen in het

    menu Bestand start een gelijknamige Wizard

    die je helpt bij het inpakken van je presentatie

    als je van plan bent die op een andere

    computer weer te geven.

    Niet alleen de presentatie maar ook bijhorende

    gekoppelde documenten en multimediabestanden

    kan je op die manier b.v. op één of

    meer diskettes of cd’s opslaan.

    De wizard laat je ook toe eventueel de PowerPoint Viewer (PPVIEW32.EXE) toe te voegen,

    waardoor het mogelijk is de presentatie ook op een computer uit te voeren waarop het

    programma PowerPoint niet geïnstalleerd is. Zo kan je een presentatie dus gemakkelijk

    verspreiden en op een andere plaats uitvoeren.

    18.4 Inhoud en opmaak van een presentatie aanpassen

    De Normale weergave waarin je standaard terechtkomt is eigenlijk een combinatie van

    drie andere weergaven. In totaal zijn er vijf verschillende weergavemogelijkheden. Je kiest

    een andere weergave:

     via het menu Beeld, of

     via de specifieke knoppen links onderaan de statusbalk:

    1 2 3

    1 Normale weergave

    (zie 18.4.1)

    2 Diasorteerderweergave

    (zie 18.4.2)

    3 Diavoorstelling

    (zie 18.6)

    18.4.1 De normale weergave

    De in PowerPoint XP standaard ‘normale’ weergave combineert volgende weergaven:

     links de overzichtsweergave of thumbnails van alle dia’s;

     rechts de diaweergave met eventueel daarnaast het taakvenster;

     en onderaan de notitiepagina, die ook nog via het menu Beeld, Notitiepagina

    afzonderlijk weer te geven is.

    6 ©WWW-Soft Werk Wijzer met Office XP

    Door de grenzen tussen de drie zones te verslepen, kan je de ene zone ten koste van een

    andere zone vergroten of verkleinen.

    Normaal werk je in de diaweergave. Tegelijkertijd zie je dat bij het intypen van tekst ook

    de overzichtsweergave aangevuld wordt als die weergave zichtbaar is.

    18.4.2 De diasorteerderweergave

    Een heel vaak gebruikte weergave is de diasorteerderweergave, waarin je een overzicht

    krijgt van alle dia’s in je presentatie. Je kan er o.a. volgende opdrachten uitvoeren.

    Dia's selecteren

     klik op één dia of gebruik Ctrl + klikken

    om verschillende dia's te selecteren. Je kan

    ook Shift + klikken gebruiken om een

    reeks opeenvolgende dia’s te selecteren;

     gebruik Ctrl+A (menu Bewerken, Alles

    selecteren) om alle dia's te selecteren, of

     sleep, vertrekkend in de witruimte tussen

    de dia's, een kader om alle dia's die geheel

    of gedeeltelijk in het denkbeeldige kader

    zitten te selecteren.

    Dia's verwijderen

    Druk op Delete om geselecteerde dia's te verwijderen of kies Bewerken, Dia verwijderen.

    Dia's verplaatsen

    Sleep de geselecteerde dia('s) naar een andere plaats.

    Verder in deze cursus komen we nog regelmatig op de diasorteerderweergave terug!

    18.4.3 De overzichtsweergave

    Wil je wijzigingen in de diatekst en vooral in de

    structuur van je presentatie aanbrengen, dan kan de

    overzichtsweergave interessant zijn. In Power-

    Point XP krijg je in de ‘normale weergave’ links

    reeds (gedeeltelijk) de overzichtsweergave te zien

    als je het tabblad Overzicht activeert.

    In de overzichtsweergave krijg je de structuur en de

    tekst van je dia's te zien, zoals hiernaast geïllustreerd

    wordt.

    Typefouten verbeteren of dia’s en dia-items

    toevoegen of verwijderen gebeurt hier net zoals in

    de overzichtsweergave van Word:

     Elke dia bestaat uit verschillende niveaus. Het

    hoogste niveau is de diatitel. Elke dia wordt links

    van die titel genummerd en vóór de titel staat

    een dia-pictogram.

     Gebruik Tab of Shift+Tab (of Alt+Shift+ en Alt+Shift+) om een dia-onderdeel

    respectievelijk van niveau te verlagen of te verhogen.

     Met Alt+Shift+ en Alt+Shift+ wijzig je de volgorde van het item waarin de cursor

    staat of van alle geselecteerde items.

    Werk Wijzer met Office XP Hoofdstuk 18: PRESENTATIES MAKEN MET POWERPOINT XP 7

     Klik op het dia-pictogram links van de diatitel om de volledige dia te selecteren. Nu

    kan je de volledige dia hoger of lager plaatsen. Wil je de volgorde van de dia’s wijzigen,

    dan werk je echter beter vanuit de eerder besproken diasorteerderweergave.

    Met de specifieke werkbalk Overzicht (menu Beeld, Werkbalken, Overzicht) kan je

    eveneens de overzichtsweergave manipuleren:

    Niveau verhogen (Alt+Shift+)

    Niveau verlagen (Alt+Shift+)

    Alinea omhoog (Alt+Shift+)

    Alinea omlaag (Alt+Shift+)

    Selectie samenvouwen

    Selectie uitvouwen

    Alles samenvouwen

    Alles uitvouwen

    Samenvattingsdia (zie 18.4.7)

    Opmaak weergeven/verbergen

    Dia’s

    In het tabblad Dia’s zie je de actieve dia ook in diaminiatuur. Je kan zo bijvoorbeeld in

    het oog houden dat een dia niet te overladen wordt met tekst en gegevens, omdat je

    effectief ziet, in miniatuur, hoeveel ruimte de ingetypte tekst op de dia inneemt.

    Ook hier kan je de diavolgorde veranderen door dia’s te verslepen, maar in de

    diasorteerderweergave gaat dit toch een stuk gemakkelijker.

    18.4.4 De notitiepaginaweergave

    In de normale weergave krijg je onder de dia reeds een stukje van de notitiepagina te

    zien, waar je notities kan aanbrengen. Met het menu Beeld, Notitiepagina krijg je zicht op

    de volledige notitiepagina, met daarboven de dia.

    Via Beeld, In- en uitzoomen of de lijst In/uitzoomen op de werkbalk Standaard zal je

    wellicht moeten inzoomen om de notities leesbaar te maken.

    18.4.5 Dia’s bewerken

    In de normale weergave krijg je één dia te zien. Je kan er nieuwe dia's intypen en/of

    bestaande dia's aanpassen naar inhoud en lay-out. Je kan heel snel naar een vorige of

    volgende dia overschakelen:

     met PageUp en PageDown;

     door met de schuifbalk op de verticale liniaal te slepen tot je bij de gewenste dia komt;

     door de twee specifieke knoppen Vorige dia en Volgende dia onderaan de

    verticale schuifbalk te gebruiken.

    De tekst in de dia's bevindt zich telkens in een 'tijdelijke aanduiding', een denkbeeldig

    kader dat gemakkelijk verplaatsbaar is.

    Door in de diatekst te klikken zie je het bijhorende kader dat onmiddellijk geselecteerd

    wordt (het object wordt van acht formaatgrepen voorzien).

    8 ©WWW-Soft Werk Wijzer met Office XP

    Geselecteerd object met acht grijpblokjes

    Nu kan je het object – met de inhoud ervan – naar een andere plaats in de dia slepen of

    het object vergroten/verkleinen door de formaatgrepen te slepen.

    Via het snelmenu, Tijdelijke aanduiding opmaken, tabblad Tekstvak kan je de keuze

    Formaat van Autovorm aanpassen aan tekst activeren om de tijdelijke aanduiding

    automatisch aan de ingetypte tekst te laten aanpassen.

    Binnen het geselecteerde object zijn een waaier aan handelingen mogelijk:

     de tekst binnen het object uitlijnen via het menu Opmaak, Uitlijning of via de knoppen

    op de werkbalk Opmaak.

     het object van een omranding voorzien en voor het object een opvulkleur kiezen via

    het menu Opmaak, Tijdelijke aanduiding, tabblad Kleuren en lijnen. Zorg ervoor dat

    de tekst in het object nog duidelijk leesbaar is!

     via de knop Schaduwstijl op de werkbalk Tekenen een object en

    tekst van een schaduw voorzien. Via de Schaduwinstellingen

    kan je de schaduw in detail bijregelen (zie cursus Word):

     een object met inhoud verwijderen door het object te selecteren

    en op Delete te drukken.

     een nieuw object toevoegen door op de werkbalk Tekenen de

    knop Tekstvak te kiezen en in de dia te klikken. Het object past

    zich aan de ingetypte tekst aan.

     de tekst in een object van een ander lettertype, letterweergave, corps, letterkleur...

    voorzien via het menu Opmaak, Lettertype en via enkele knoppen op de werkbalk

    Opmaak.

     de opmaak van het ene object naar een ander object kopiëren door bij het ene geselecteerde

    object op de werkbalk Standaard de knop Opmaak kopiëren/ plakken

    te gebruiken, die werkt zoals in Word.

    18.4.6 Opmerkingen aan dia's toevoegen

    Je kan heel eenvoudig opmerkingen aan dia's toevoegen zonder de inhoud van de dia's

    zelf te wijzigen. Via Invoegen, Opmerking voeg je in de diaweergave een geel 'plakbriefje

    à la Post-It' aan een dia toe. De gemaakte opmerking is achteraf heel gemakkelijk te

    verwijderen.

    18.4.7 Samenvattingsdia

    Op de werkbalken Diasorteerder en Overzicht is een knop Samenvattingsdia voorzien.

    Selecteer vooraf de dia's die je wil samenvatten en een klik op de knop

    Samenvattingsdia voegt één of verschillende samenvattingsdia's vóór de eerste

    geselecteerde dia aan je presentatie toe. De samenvatting wordt gemaakt op basis van de

    titels in de geselecteerde dia's.

    Werk Wijzer met Office XP Hoofdstuk 18: PRESENTATIES MAKEN MET POWERPOINT XP 9

    18.4.8 Dia's verbergen

    Een dia die je (tijdelijk) niet wenst weer te geven in je presentatie, maar toch niet

    wil verwijderen, kan je verbergen via het menu Diavoorstelling, Dia verbergen of

    met de knop Dia verbergen op de werkbalk Diasorteerder of via het snelmenu.

    In de diasorteerderweergave krijg je de verborgen dia’s alsnog te zien en wordt het dianummer

    doorkruist.

    De functie Dia verbergen werkt als een switch: je gebruikt die ook om verborgen dia’s

    opnieuw zichtbaar te maken.

    18.5 Een ontwerpsjabloon toepassen

    Tot nu heb je geleerd hoe je de dia-objecten één voor

    één kan opmaken. Het zou een hele klus zijn om de

    opmaak van elk dia-object afzonderlijk te moeten

    uitvoeren.

    Door aan je dia's een ontwerpsjabloon toe te voegen,

    maak je automatisch de ingetypte tekst uit je presentatie

    op en ziet je presentatie er ineens veel aantrekkelijker

    uit.

    Bekijk de meegeleverde ontwerpsjablonen:

     via het menu Opmaak, Diaontwerp of

     via de knop Ontwerp op de werkbalk

    Opmaak.

    In beide gevallen wordt rechts het taakvenster Diaontwerp

    geopend en krijg je een lijst met ontwerpsjablonen

    te zien. Door op een ontwerpsjabloon te

    klikken, wordt het op alle geselecteerde dia’s toegepast,

    of op alle dia’s als er geen selectie is.

    Als je over een ontwerpsjabloon beweegt, krijg je rechts

    in het ontwerpsjabloon een pijl te zien waarmee je kan

    bepalen waarop je de ontwerpsjabloon wil toepassen.

    Je kan dus in PowerPoint XP binnen één presentatie

    verschillende ontwerpsjablonen toepassen, uiteraard op

    verschillende dia’s.

    18.6 De diavoorstelling

    Tijd om de presentatie voor het eerst uit te voeren, maar zorg ervoor dat de presentatie

    zeker opgeslagen is (zie 18.3 hiervoor). Met de knop Diavoorstelling links onderaan kan

    je de actieve dia bekijken zoals deze zal gepresenteerd worden. Onder andere met

    PageUp en PageDown krijg je telkens de vorige of volgende dia op je scherm.

    18.6.1 De uitvoering van je presentatie instellen

    De uitvoering van de presentatie regel je via het menu Diavoorstelling, Diavoorstelling

    instellen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-08-2008, 22:42 geschreven door Ann-sophie  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.POWERPOINT

    1

    Presenteren met PowerPoint 2003

    KATHO – Departement Sociaalagogisch werk IPSOC

    Academiejaar 20072008

    Annelies Groenweghe

    1

    1 Wat is PowerPoint?

    = een programma om presentaties te maken

    = 1 document dat is opgebouwd uit 1 of meer bladzijden

    = dia’s

    Kan bestaan uit:

    �� Teksten

    �� Illustraties

    �� Grafieken

    �� Organigrammen

    �� Schema’s

    2

    Schema s

    �� Tekeningen

    �� Mediaclips

    �� …

    2

    2 Een nieuwe presentatie maken

    • Met de wizard AutoInhoud

    • Op basis van een lege presentatie (met ontwerpsjabloon)

    • Op basis van een bestaande

    presentatie

    3

    2.1 Met de wizard AutoInhoud

    • Het type presentatie en de stijl van de presentatie kiezen

    • Wat is de titel van de presentatie?

    Wil je een voettekst?

    Moet de datum verschijnen?

    Moet het dianummer verschijnen?

    • Voltooien

    • De inhoud en opmaak

    4

    kan aangepast

    worden.

    3

    2.2 Op basis van een lege presentatie

    (met ontwerpsjabloon)

    • Kies een ontwerpsjabloon

    • Verander eventueel het kleurenschema

    5

    3 Een presentatie maken

    • Werkwijze zoals in Word

    �� Tekst ingeven

    �� Tekstopmaak

    �� Alineaopmaak

    �� Opsommingstekens en nummering

    �� Afbeeldingen/figuren/organigrammen/… invoegen

    �� …

    6

    4

    3.1 Diaindelingen

    7

    3.2 Een presentatie opslaan

    • Extensie van een PowerPoint 2003bestand: ppt = het

    ‘werkbestand’

    • Extensie pps = de presentatie.

    Je kan de presentatie openen als diavoorstelling, maar je kan

    deze niet bewerken.

    Bestand > Opslaan als > Type: Powerpointvoorstelling

    8

    5

    4 Animatie in een presentatie

    • De diaovergang

    �� Diavoorstelling > Diaovergang

    �� 58 soorten animatie

    • Overgang wijzigen: snelheid en geluid

    • Naar volgende dia: bij muisklik of automatisch?

    • Toepassen op alle dia’s?

    • Tekstvakanimatie & geluid

    �� Diavoorstelling > Aangepaste animatie

    Eff t t

    9

    �� Effect toevoegen

    • Ingang, Nadruk, Afsluiten

    • Wijzigen: Begin, Eigenschap, Snelheid

    • Effectopties: tijdsinstelling

    5 Diasorteerder

    Heel handige weergave Overzicht van alle dia’s in de

    presentatie

    • Dia’s selecteren

    • Dia’s verwijderen

    • Dia’s verplaatsen

    10

    6

    6 Werken met actieknoppen

    • Diavoorstelling > Actieknoppen

    �� Aangepast

    �� Introductiepagina

    �� Help / Informatie

    �� Vorige / Volgende

    �� Eerste / Laatste

    �� Terug

    �� Document

    11

    �� Geluid / Film

    • Opmaak = Opmaak van een AutoVorm

    • Diavoorstelling > Actieinstellingen

    7 Aandachtspunten

    • Geef geen show maar informatie.

    • Hou je doelpubliek voor ogen.

    • Blijf sober, wil niet te veel brengen.

    Een slide is een houvast, geen uitgebreide tekst.

    • Breng de inhoud gestructureerd aan.

    • Inleiding: Scherp de interesse en begin met een overzicht van wat komt.

    • Midden: Geef de hoofdgedachte mee.

    • Slot: Eindig met een kerngedachte, een klinkende slotzin, een samenvatting.

    • Gebruik gepaste animatie en figuren.

    • Gebruik steeds dezelfde achtergrond en animatie voor je diaovergang

    12

    diaovergang.

    • Hou de 166 regel in acht (1 idee, 6 woorden, 6 lijnen).

    • Breng maximum 1 tabel of grafiek per slide in.

    Gebruik maximum 2 lettertypes per slide.

    • Geef duidelijke contrasten qua lettertype en achtergrond.

    • Neem de presentatie zelf een paar keer door, vooral wanneer er animatie werd

    toegevoegd.

    7

    8 Doelstellingen

    • Een PowerPointpresentatie kunnen maken op basis van een sjabloon en op

    basis van een lege presentatie

    • De tekenopmaak van een diaonderdeel kunnen aanpassen

    • Figuren in een dia kunnen invoegen

    • De indeling van een dia of van een volledige presentatie kunnen aanpassen

    • De kleurencombinatie van een dia of van een presentatie kunnen aanpassen

    • De achtergrond van een dia of van een volledige presentatie kunnen

    aanpassen

    • Een presentatie als diavoorstelling kunnen weergeven

    13

    en • Handouts kunnen maken van een presentatie

    • Een presentatie kunnen opslaan


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-08-2008, 22:41 geschreven door Ann-sophie  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WORD

    Benedict Wydooghe Syllabus Word 1

    2. Basismodule Word

    Met Word aan de slag

    Een tekstverwerkingsprogramma is een softwarepakket dat ons in staat stelt om teksten en

    tekstelementen te genereren en te verwerken. Deze syllabus heeft de bedoeling de studenten te laten

    kennismaken met de meeste mogelijkheden van het tekstverwerkingsprogramma Word. Een

    gedetailleerde uitleg zul je niet vinden. De syllabus is opgebouwd uit een reeks titels, die tegelijkertijd de

    te kennen en kunnen vaardigheden zijn. Het gaat om vaardigheden die de cursisten in de loop van hun

    studentenloopbaan en in hun professionele carrière vaak nodig hebben. Tussen de titels is voldoende

    witruimte zodat je hier nota’s kan maken.

    0 Voorkennis

    De studenten beschikken bij aanvang doorgaans over de volgende vaardigheden:

    0.1 Een tekst schrijven

    • Een tekst Vet, Onderlijnen, Cursief typen

    • De invoegpositie verplaatsen (pijltjestoetsen)

    • Een tekst selecteren (blok)

    • Een tekst verwijderen (delete)

    • Een tekst verplaatsen (knippen en plakken)

    • Een nieuwe alinea plaatsen (enter)

    0.2 Toetsen aanwijzen en hun functie omschrijven

    • Ctrl

    • Delete

    • End

    • Enter of Return

    • Escape

    • Home

    • Insert

    • Num Lock

    • Page Down

    • Page Up

    • Pijltjes

    • Schift Lock

    • Shift

    • Spatie

    • Tab

    Tekst is rechts uitgevuld Tekst is rechts uitgevuld Tekst is rechts uitgevuld Tekst is rechts uitgevuld Tekst

    is rechts uitgevuld Tekst is rechts uitgevuld Tekst is rechts uitgevuld Tekst is links uitgelijnd Tekst is rechts

    uitgevuld Tekst is rechts uitgevuld Tekst is rechts uitgevuld Tekst is rechts uitgevuld Tekst is rechts

    Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is

    uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst

    is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld

    Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links

    uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld

    Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links

    Benedict Wydooghe Syllabus Word 2

    0.3 Symbolen op het klavier

    • @: apenstaartje, gebruik in e-mailadres

    • “: dubbele haakjes open

    • ‘: enkele haakjes

    • (: ronde haakjes open

    • ): ronde haakjes sluiten

    • *: asterisk

    • _: underscore

    • -: plat streepje

    • /: slash

    • : backslash

    0.4 Door het document navigeren

    • Cursor en muis

    • Pijltjestoetsen

    • Scrollen

    • Schuifbalk slepen

    • Ga naar

    • Zoek

    • Via de inhoudsopgave

    0.5 Een document in opmaken via

    0.5.1 Het lettertype

    • Lettertype

    • Lettergrootte

    • Letterkleur

    • Lettereffecten

    • Letterstijl

    0.5.2 De alinea

    • Uitlijning

    o Links uitlijnen

    o Rechts uitlijnen

    o Uitvullen

    o Centreren

    • Tekst laten inspringen

    • Regelafstand

    0.6 Wat je beter niet doet…

    Druk nooit een aantal malen op de spatie of een tab als je de tekst wil laten inspringen. Druk nooit op

    Enter op het einde van elke regel. Als je dit wel doet, is het mogelijk dat de tekst bij het afdrukken niet

    regelmatig wordt uitgelijnd.

    1 Het beeld

    1.1 Verschillende weergaves

    • Normaal

    • Afdrukweergave of pagina instelling

    • Web Lay-out

    • Overzicht

    Benedict Wydooghe Syllabus Word 3

    1.2 Het menu

    1.3 De werkbalken

    • Standaard

    • Opmaak

    • Tekenen

    • Aanpassen

    1.4 De schuifbalk

    1.5 De statusbalk

    1.6 In- en uitzoomen

    1.7 Weergeven/verbergen

    !

    De knop weergeven / verbergen zorgt ervoor dat alle tekens die je ingeeft of intikt op het scherm

    verschijnen. Zo kun je zien hoeveel spaties je plaatst (weergegeven door punten tussen de woorden),

    waar de tabulator is gebruikt, waar een nieuwe alinea wordt begonnen (alineamarkeringsteken), waar je

    koppen gebruikt, waar een pagina-einde is gebruikt, enzovoort.

    2 Het bestand

    2.1 Opslaan als

    2.1.1 Locatie bepalen

    • Vaste schijf

    • Gemeenschappelijke schijf

    • Draagbare schijf of diskette

    • Cd-rom

    • …

    2.1.2 Naam bepalen

    2.1.3 Extensie bepalen

    2.2 Opslaan

    Zorg dat je geen werk kwijt raakt. Het is een goede vuistregel om je werk om de tien tot vijftien minuten op

    te slaan. Je kan de documenten waaraan je werkt ook automatisch laten opslaan. Als je vaak opslaat raak

    je niet veel werk kwijt bij een stroomstoring of een ander probleem. Het is aan te raden het document op

    te slaan voor je het afdrukt of er ingrijpende wijzigingen in aanbrengt.

    2.3 Een nieuw document of “bestand”

    2.4 Een bestaand document opsporen en openen

    Benedict Wydooghe Syllabus Word 4

    3 Opmaakprofielen en inhoudstafel

    Door opmaakprofielen te gebruiken kun je snel professioneel ogende documenten maken en deze van

    een consistente opmaak voorzien. Een opmaakprofiel is een verzameling van opmaakkenmerken

    waaraan een naam is toegewezen. Ze hebben een dubbele functie. Enerzijds kun je er een consequente

    titulatuur met weinig moeite mee realiseren. Anderzijds beschikt het bestand dan over de gegevens om

    snel een inhoudstafel te maken.

    3.1 Titels

    3.1.1 Niveaus aanbrengen

    3.1.2 Niveau = kop

    3.2 Opmaakprofiel: lettertype

    3.3 Opmaakprofiel: alinea

    3.4 Andere profielen (tabs, frame, nummerring)

    3.5 Inhoudstafel

    4 Tabellen

    4.1 Wat?

    • Wanneer een tabel gebruiken?

    • Wat is een rij?

    • Wat is een kolom?

    4.2 Een tabel invoegen

    • Tabel tekenen

    • Tabel invoegen

    4.3 Een tabel opmaken

    4.3.1. Manueel

    • Werkbalk tabel

    • De opmaak (16x) variëren

    • Cellen samenvoegen

    • Cellen splitsen

    • Rijen toevoegen

    • Kolommen toevoegen

    • Rijen verwijderen

    • Kolommen verwijderen.

    4.3.2 Met de tabelgalerie

    4.4 Tabel converteren

    Benedict Wydooghe Syllabus Word 5

    5 Tekenen

    5.1 Autovormen

    5.1.0 De vormen

    Probeer deze vormen uit.

    5.1.1 De witte hoekjes

    5.1.2 De groene hoekjes

    5.1.3 De gele hoekjes

    5.2. Toelichtingen

    5.3 Lijnen en pijlen

    5.4 Groeperen

    5.5 Groep opheffen

    6 Organogrammen

    In Word is geen programma aanwezig om organogrammen te maken zoals we dat in Powerpoint kennen

    met MsOrganigram. Om in Word een organigram te maken wordt doorgaans gebruik gemaakt van de

    functie Tabel en de functie Tekenen. Wie deze twee combineert kan de meest ingewikkelde

    organogrammen samenstellen.

    7 Figuren

    7.0 Logo’s, foto’s, afbeeldingen…

    7.1 Invoegen uit galerie

    7.2 Invoegen uit het internet

    7.3 Invoegen uit bestand

    7.4 Werkbalk figuur

    • Kleur en helderheid

    • Contrast

    • Bijsnijden en vrij draaien

    • Lijnstijl

    • Comprimeren

    • Tekstomloop

    • Beginwaarden

    Benedict Wydooghe Syllabus Word 6

    8 Lay-out

    8.1 Koptekst en voettekst

    8.2 Paginanummers

    8.3 Kolommen

    8.4 Tekstvakken

    8.5 Lijsten

    • Alfabetische lijsten

    • Genummerde lijsten

    • Lijsten met opsommingstekens

    8.6 Tekstrichting

    8.7 Word-art

    8.8 Pagina-einde

    • Een harde pagina

    • Een zachte pagina

    8.9 Marges

    8.10 Initiaal

    8.11 Lijsten met niveau’s

    8.12 Pagina kantelen

    9 Tekstuele elementen (inhoud)

    9.0 Enkele afspraken

    • Eén spatie tussen woorden

    • Twee spaties tussen zinnen

    • Zorg dat je koppen elkaar logisch opvolgen!

    9.1 Voetnootgebruik

    In veel teksten is het gebruikelijk voetnoten aan te brengen. Deze bestaan uit extra tekst die gewoonlijk

    onderaan het blad afgedrukt wordt en waarnaar een symbool of nummer in de eigenlijke tekst refereert.

    Als je deze noten eigenhandig aanbrengt is dit een lastig karwei: de tekst en de bladschikking mag nooit

    meer gewijzigd worden, of de voetnoten staan niet meer waar ze horen. Let op er is een verschil tussen

    voetnoten en eindnoten.

    Benedict Wydooghe Syllabus Word 7

    9.2. Correcties

    • Backspace en delete

    • Ongedaan maken

    • Zoeken, vervangen en ga naar

    • Wijzigingen bijhouden

    • Spelling- en grammaticacontrole

    9.3 Symbolen en formules

    • Eenmalig gebruik

    • Sneltoetsen

    • Super en subscript

    10 Afdrukken

    10.1 Heel het document

    • Afdrukken

    • Niet afdrukbaar gebied

    • Conceptkwaliteit (sneller en inktbesparend)

    • Inbinden

    10.2 Gedeelte van het document

    10.3 Enveloppen en etiketten

    11 Weetjes

    11.1 Sneltoetsen

    • Algemeen

    • Ctrl A

    • Schift + pijltje

    11.2 Automatische teksten

    • Januari, februari, augustus…

    • Datum en tijd

    • Auto-opmaak uitschakelen

    11.3 Document verzenden

    11.4 Ander bestand invoegen

    11.5 Sjablonen

    11.6 Secties

    Benedict Wydooghe Syllabus Word 8

    12. Help

    In deze cursus komen een aantal Word functies niet aan bod. Een goed handboek of zelfs de helpfunctie

    kan je op weg zetten. Wat kwam er niet aan bod in deze cursus?

    • Alleen lezen

    • Bijschriften

    • Bladwijzers

    • Converteren

    • Documenten indelen met overzicht

    • Formulieren

    • Gemeenschappelijk gebruik van documenten

    • Hoofd- en subdocumenten

    • Koppelingen met andere bestanden

    • Kruisverwijzingen

    • Macro’s

    • Nevenprogramma’s als Word Art, de Vergelijkingseditor, MSGraph en MSOrganigram

    • Plakken speciaal

    • Revisie markeringen

    • Standaardbrieven


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-08-2008, 22:40 geschreven door Ann-sophie  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/ieseetee2

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    21-08-2008, 22:37 geschreven door  
    Archief per week
  • 18/08-24/08 2008
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs