ict praktijk
word, excel, powerpoint
Inhoud blog
Zoeken in blog
Beoordeel dit blog
21-08-2008
POWERPOINT deel 2
Werk Wijzer met Office XP Hoofdstuk 18: P
RESENTATIES MAKEN MET P OWER P OINT XP 1
In dit hoofdstuk leer je:
een eenvoudige presentatie samenstellen en opslaan;
de inhoud en de opmaak van een presentatie aanpassen;
ontwerpsjablonen toepassen;
de diavoorstelling instellen en de presentatie uitvoeren;
overgangen tussen dias instellen;
objecten in een presentatie animeren;
het diamodel gebruiken;
met kleurenschemas werken;
hand-outs (verkleinde dia-afbeeldingen) afdrukken;
aangepaste voorstellingen maken;
beeld en geluid in dias opnemen;
consistentie, interpunctie en stijl van een presentatie controleren;
interactieve presentaties maken;
een PowerPoint-presentatie publiceren op het internet.
Zelfs bij de standaardversie van Office XP wordt
PowerPoint XP meegeleverd, prima
software om mooie presentaties te maken. Je kan
PowerPoint gebruiken:
om dias te maken die je als ondersteuning bij een toespraak, vergadering, lezing...
gebruikt. Je hebt uiteraard wel een
PC nodig met een goed projectiesysteem, zeker als
je voor een groot publiek werkt. Het overschakelen van de ene dia naar een volgende
gebeurt met één muisklik of zelfs via afstandsbediening. Het gebruik van kleur, beeld
en geluid maakt een PowerPoint-presentatie extra aantrekkelijk.
om slide shows te maken waarbij telkens automatisch de volgende dia verschijnt. Na
de laatste dia begint de slide show vaak automatisch opnieuw. Mooie overgangen
tussen de dia's en verrassende (geluids)effecten zorgen ervoor dat het woord
show hier
niet gestolen is. Slide shows zijn vaak op open-deur-dagen en beurzen te zien.
om interactieve voorstellingen samen te stellen waarbij de gebruiker via keuzes bepaalt
welke informatie hij gepresenteerd wil zien.
18.1 PowerPoint starten
Bij het starten van PowerPoint XP, zie je meteen de XP-invloed op PowerPoint. Je krijgt
standaard vier zones op je scherm te zien:
♦
centraal krijg je een lege titeldia te zien. Als je dat wil kan je al meteen aan de slag
door een titel in te typen.
♦
onder de titeldia is een zone voorzien om notities te maken. Zie verder in 18.4.4
♦
links heb je een verticale zone met twee tabbladen waarin je ofwel een
thumbnailoverzicht van de dias uit je presentatie te zien krijgt, ofwel een overzicht
van de tekst uit je dias. Bij de start van een nieuwe presentatie zie je enkel één lege
dia, maar naarmate je dias aan je presentatie toevoegt, groeit het volume dias.
♦
helemaal rechts valt onmiddellijk het typische taakvenster op. Je krijgt bij de start het
taakvenster
Nieuwe presentatie te zien.
18
Presentaties maken met PowerPoint XP
2
©WWW-Soft Werk Wijzer met Office XP
In het taakvenster
Nieuwe presentatie kan je verschillende kanten uit:
Een (bestaande) presentatie openen
om een reeds eerder opgeslagen presentatie te openen. De recentst gebruikte
presentaties worden getoond. Via
Meer presentaties
kom je in het venster Openen
terecht. Hiervoor kan je natuurlijk ook het menu
Bestand, Openen gebruiken.
Nieuw
Je kan natuurlijk vanuit een volkomen lege presentatie starten ofwel al een basisopmaak
via een
ontwerpsjabloon gebruiken. Kies uit één van de vele voorgedefinieerde
ontwerpsjablonen en je presentatie ziet er al van bij het intypen verzorgd uit.
Meer over ontwerpsjablonen in 18.5 en 18.9.
Daarnaast kan je ook de
wizard AutoInhoud gebruiken. Met deze wizard word je stap
voor stap begeleid bij het samenstellen van je presentatie, zowel naar lay-out als naar
inhoud. In het linkergedeelte van de wizard krijg je een overzicht van de stappen die
de wizard doorloopt tussen het starten ervan en het voltooien. Zo kan je heel gemakkelijk
volgen, en zelfs snel naar een bepaalde stap van de wizard 'springen'.
Nieuw op basis van bestaande presentatie
Hier open je een kopie van een bestaande presentatie die je nu kan aanpassen en als
een afzonderlijke, nieuwe presentatie.
Nieuw op basis van bestaande sjabloon
Ook hier kies je een sjabloon. De algemene sjablonen komen met de eerder besproken
ontwerpsjablonen overeen. Maar je kan ook naar sjablonen op o.a. de website van
Microsoft op zoek gaan.
In wat volgt bouwen we eerst een presentatie
from scratch op .
18.2 Een eenvoudige presentatie samenstellen
Bij het starten van PowerPoint XP staat al een lege titeldia klaar. Zoals de illustratie
hierboven toont, zijn in de titeldia twee tijdelijke aanduidingen voorzien: één voor de titel
en één voor een ondertitel. Van zodra je in één van beide vakken klikt, krijg je een grijs
omrand kader, waarin je de tekst van de titel of ondertitel kan typen.
Werk Wijzer met Office XP Hoofdstuk 18: P
RESENTATIES MAKEN MET P OWER P OINT XP 3
Via het snelmenu,
Tijdelijke aanduiding opmaken , tabblad Tekstvak kan je de keuze
Formaat van Autovorm aanpassen aan tekst
activeren om de tijdelijke aanduiding
automatisch aan de ingetypte tekst te laten aanpassen.
Titel en ondertitel worden normaal gecentreerd en elk in een eigen lettertype en lettergrootte
opgemaakt. Uiteraard kan je de lay-out van de gegevens op je dia aanpassen:
gaat het om aanpassingen in slechts één dia, dan kan je die aanpassingen best
rechtstreeks in die dia uitvoeren (zie 18.4.5).
wil je de opmaak van een hele reeks dia's wijzigen, dan maak je best van sjablonen of
modellen gebruik (zie punt 8.5 en 8.9). Voorlopig stellen we ons tevreden met de
standaardopmaak.
18.2.1 Volgende dia en dia-indeling
Je kan op één van de volgende manieren een nieuwe dia invoegen:
Een nieuwe dia invoegen
Invoegen
Nieuwe dia
Ctrl+M
Bij het invoegen van een nieuwe dia, wordt normaal
het taakvenster
Dia- indeling weergegeven. Je kan er
kiezen uit een ruim aanbod van dia-indelingen die in
verschillende rubrieken worden voorgesteld.
Bij de tweede dia stelt PowerPoint automatisch een lijst
met opsommingstekens voor, maar je kan natuurlijk
een andere dia-indeling kiezen door op één van de
indelingen te klikken.
Ook achteraf kan je op de actieve dia een andere diaindeling
toepassen door gewoon te klikken. De bestaande
elementen op de dia worden automatisch
opnieuw geordend en aan de nieuwe indeling
aangepast.
Deze opdracht heeft geen invloed op objecten en tekst
buiten de tijdelijke aanduidingen uit de dia-indeling.
Via
Opmaak, Dia-indeling open je het taakvenster Diaindeling.
4
©WWW-Soft Werk Wijzer met Office XP
18.2.2 Lijst met opsommingen
Je kan in een opsomming tot vijf niveaus gebruiken. Het eerste niveau staat normaal tegen
de linkerrand. Verlaag/verhoog met één niveau op één van de volgende manieren:
met Tab/Shift+Tab (zolang er geen tekst bij het opsommingspunt is ingetypt);
met de knoppen Inspringing verkleinen en Inspringing vergroten (werkbalk
Opmaak
), ook als er reeds tekst is ingetypt;
met de sneltoetsen Alt+Shift+ en Alt+Shift+ .
Via het menu
Opmaak, Opsommingstekens en nummering bereik je de twee tabbladen
die de opsomming regelen.
Je kan kiezen uit opsommingen met tekens of met nummers.
Bij
opsommingstekens kan je de grootte van het teken instellen in procent van de tekstgrootte.
Je kan er ook de kleur van het teken en het teken zelf bepalen (
Aanpassen) .
Via de knop
Figuur kan je in plaats van een teken of symbool uit een lettertype ook een
figuur als opsommingssymbool gebruiken. Naast de meegeleverde opsommingsfiguren
kan je er op het internet nog massas vinden.
Ook figuren die bewegen, zogenoemde
animated GIFs, behoren in PowerPoint XP tot
de mogelijkheden. Het gebruik van bewegende opsommingssymbolen wordt in professionele
kringen echter eerder zelden gebruikt.
Werk je met
opsommingsnummers , dan kan je de grootte (in procent van de tekst), de
kleur en de startwaarde instellen.
18.2.3 Dia's uit andere presentaties aan je presentatie toevoegen
Via het menu
Invoegen, Dia's uit
bestanden
kom je in het venster Diazoeker
terecht.
Je kan er dia's uit andere presentaties
overzichtelijk weergeven en met de
knoppen
Invoegen of Alles invoegen in
je actieve presentatie opnemen.
Werk Wijzer met Office XP Hoofdstuk 18: P
RESENTATIES MAKEN MET P OWER P OINT XP 5
18.3 Een presentatie opslaan
Uiteraard moet je je presentatie opslaan, wil je die later opnieuw kunnen gebruiken. Dit
gebeurt via het menu
Bestand , keuzes Opslaan, Opslaan als en Opslaan als webpagina .
Voor een PowerPoint-presentatie wordt als standaardextensie .
PPT gebruikt.
Opslaan als PowerPoint-voorstelling
In het venster
Opslaan als kan je bij Bestand opslaan als een presentatie als PowerPointvoorstelling
opslaan (extensie
PPS ). Door dan bijvoorbeeld in de Windows-verkenner op
een
PPS -bestand te dubbelklikken, wordt de diavoorstelling onmiddellijk gestart.
Opslaan als webpagina
In PowerPoint XP is in het menu
Bestand de keuze Opslaan als webpagina opgenomen
om een presentatie op het internet of een intranet weer te geven. Zie verder punt 18.15.
Inpakken en wegwezen
De menukeuze
Inpakken en wegwezen in het
menu
Bestand start een gelijknamige Wizard
die je helpt bij het inpakken van je presentatie
als je van plan bent die op een andere
computer weer te geven.
Niet alleen de presentatie maar ook bijhorende
gekoppelde documenten en multimediabestanden
kan je op die manier b.v. op één of
meer diskettes of cds opslaan.
De wizard laat je ook toe eventueel de
PowerPoint Viewer ( PPVIEW 32. EXE ) toe te voegen,
waardoor het mogelijk is de presentatie ook op een computer uit te voeren waarop het
programma PowerPoint niet geïnstalleerd is. Zo kan je een presentatie dus gemakkelijk
verspreiden en op een andere plaats uitvoeren.
18.4 Inhoud en opmaak van een presentatie aanpassen
De
Normale weergave waarin je standaard terechtkomt is eigenlijk een combinatie van
drie andere weergaven. In totaal zijn er vijf verschillende weergavemogelijkheden. Je kiest
een andere weergave:
via het menu Beeld , of
via de specifieke knoppen links onderaan de statusbalk:
1 2 3
1 Normale weergave
(zie 18.4.1)
2 Diasorteerderweergave
(zie 18.4.2)
3 Diavoorstelling
(zie 18.6)
18.4.1 De normale weergave
De in PowerPoint XP standaard normale weergave combineert volgende weergaven:
links de overzichtsweergave of thumbnails van alle dias;
rechts de diaweergave met eventueel daarnaast het taakvenster;
en onderaan de notitiepagina, die ook nog via het menu Beeld, Notitiepagina
afzonderlijk weer te geven is.
6
©WWW-Soft Werk Wijzer met Office XP
Door de grenzen tussen de drie zones te verslepen, kan je de ene zone ten koste van een
andere zone vergroten of verkleinen.
Normaal werk je in de diaweergave. Tegelijkertijd zie je dat bij het intypen van tekst ook
de overzichtsweergave aangevuld wordt als die weergave zichtbaar is.
18.4.2 De diasorteerderweergave
Een heel vaak gebruikte weergave is de
diasorteerderweergave , waarin je een overzicht
krijgt van alle dias in je presentatie. Je kan er o.a. volgende opdrachten uitvoeren.
Dia's selecteren
klik op één dia of gebruik Ctrl + klikken
om verschillende dia's te selecteren. Je kan
ook
Shift + klikken gebruiken om een
reeks opeenvolgende dias te selecteren;
gebruik Ctrl+A (menu Bewerken, Alles
selecteren)
om alle dia's te selecteren, of
sleep, vertrekkend in de witruimte tussen
de dia's, een kader om alle dia's die geheel
of gedeeltelijk in het denkbeeldige kader
zitten te selecteren.
Dia's verwijderen
Druk op
Delete om geselecteerde dia's te verwijderen of kies Bewerken, Dia verwijderen .
Dia's verplaatsen
Sleep de geselecteerde dia('s) naar een andere plaats.
Verder in deze cursus komen we nog regelmatig op de diasorteerderweergave terug!
18.4.3 De overzichtsweergave
Wil je wijzigingen in de diatekst en vooral in de
structuur van je presentatie aanbrengen, dan kan de
overzichtsweergave interessant zijn. In Power-
Point XP krijg je in de normale weergave links
reeds (gedeeltelijk) de overzichtsweergave te zien
als je het tabblad
Overzicht activeert.
In de overzichtsweergave krijg je de structuur en de
tekst van je dia's te zien, zoals hiernaast geïllustreerd
wordt.
Typefouten verbeteren of dias en dia-items
toevoegen of verwijderen gebeurt hier net zoals in
de overzichtsweergave van Word:
Elke dia bestaat uit verschillende niveaus. Het
hoogste niveau is de diatitel. Elke dia wordt links
van die titel genummerd en vóór de titel staat
een dia-pictogram.
Gebruik Tab of Shift+Tab (of Alt+Shift+ en Alt+Shift+ ) om een dia-onderdeel
respectievelijk van niveau te verlagen of te verhogen.
Met Alt+Shift+ en Alt+Shift+ wijzig je de volgorde van het item waarin de cursor
staat of van alle geselecteerde items.
Werk Wijzer met Office XP Hoofdstuk 18: P
RESENTATIES MAKEN MET P OWER P OINT XP 7
Klik op het dia-pictogram links van de diatitel om de volledige dia te selecteren. Nu
kan je de volledige dia hoger of lager plaatsen. Wil je de volgorde van de dias wijzigen,
dan werk je echter beter vanuit de eerder besproken diasorteerderweergave.
Met de specifieke werkbalk
Overzicht (menu Beeld, Werkbalken, Overzicht) kan je
eveneens de overzichtsweergave manipuleren:
Niveau verhogen (
Alt+Shift+)
Niveau verlagen
(Alt+Shift+ )
Alinea omhoog
(Alt+Shift+ )
Alinea omlaag
(Alt+Shift+ )
Selectie samenvouwen
Selectie uitvouwen
Alles samenvouwen
Alles uitvouwen
Samenvattingsdia (zie 18.4.7)
Opmaak weergeven/verbergen
Dias
In het tabblad
Dias zie je de actieve dia ook in diaminiatuur. Je kan zo bijvoorbeeld in
het oog houden dat een dia niet te overladen wordt met tekst en gegevens, omdat je
effectief ziet, in miniatuur, hoeveel ruimte de ingetypte tekst op de dia inneemt.
Ook hier kan je de diavolgorde veranderen door dias te verslepen, maar in de
diasorteerderweergave gaat dit toch een stuk gemakkelijker.
18.4.4 De notitiepaginaweergave
In de normale weergave krijg je onder de dia reeds een stukje van de notitiepagina te
zien, waar je notities kan aanbrengen. Met het menu
Beeld, Notitiepagina krijg je zicht op
de volledige notitiepagina, met daarboven de dia.
Via
Beeld, In- en uitzoomen of de lijst In/uitzoomen op de werkbalk Standaard zal je
wellicht moeten inzoomen om de notities leesbaar te maken.
18.4.5 Dias bewerken
In de normale weergave krijg je één dia te zien. Je kan er nieuwe dia's intypen en/of
bestaande dia's aanpassen naar inhoud en lay-out. Je kan heel snel naar een vorige of
volgende dia overschakelen:
met PageUp en PageDown ;
door met de schuifbalk op de verticale liniaal te slepen tot je bij de gewenste dia komt;
door de twee specifieke knoppen Vorige dia en Volgende dia onderaan de
verticale schuifbalk te gebruiken.
De tekst in de dia's bevindt zich telkens in een 'tijdelijke aanduiding', een denkbeeldig
kader dat gemakkelijk verplaatsbaar is.
Door in de diatekst te klikken zie je het bijhorende kader dat onmiddellijk geselecteerd
wordt (het object wordt van acht formaatgrepen voorzien).
8
©WWW-Soft Werk Wijzer met Office XP
Geselecteerd object met acht grijpblokjes
Nu kan je het object met de inhoud ervan naar een andere plaats in de dia slepen of
het object vergroten/verkleinen door de formaatgrepen te slepen.
Via het snelmenu,
Tijdelijke aanduiding opmaken , tabblad Tekstvak kan je de keuze
Formaat van Autovorm aanpassen aan tekst
activeren om de tijdelijke aanduiding
automatisch aan de ingetypte tekst te laten aanpassen.
Binnen het geselecteerde object zijn een waaier aan handelingen mogelijk:
de tekst binnen het object uitlijnen via het menu Opmaak, Uitlijning of via de knoppen
op de werkbalk
Opmaak.
het object van een omranding voorzien en voor het object een opvulkleur kiezen via
het menu
Opmaak, Tijdelijke aanduiding, tabblad Kleuren en lijnen . Zorg ervoor dat
de tekst in het object nog duidelijk leesbaar is!
via de knop Schaduwstijl op de werkbalk Tekenen een object en
tekst van een schaduw voorzien. Via de
Schaduwinstellingen
kan je de schaduw in detail bijregelen (zie cursus Word):
een object met inhoud verwijderen door het object te selecteren
en op
Delete te drukken.
een nieuw object toevoegen door op de werkbalk Tekenen de
knop
Tekstvak te kiezen en in de dia te klikken. Het object past
zich aan de ingetypte tekst aan.
de tekst in een object van een ander lettertype, letterweergave, corps, letterkleur...
voorzien via het menu
Opmaak, Lettertype en via enkele knoppen op de werkbalk
Opmaak
.
de opmaak van het ene object naar een ander object kopiëren door bij het ene geselecteerde
object op de werkbalk
Standaard de knop Opmaak kopiëren/ plakken
te gebruiken, die werkt zoals in Word.
18.4.6 Opmerkingen aan dia's toevoegen
Je kan heel eenvoudig opmerkingen aan dia's toevoegen zonder de inhoud van de dia's
zelf te wijzigen. Via
Invoegen, Opmerking voeg je in de diaweergave een geel 'plakbriefje
à la Post-It' aan een dia toe. De gemaakte opmerking is achteraf heel gemakkelijk te
verwijderen.
18.4.7 Samenvattingsdia
Op de werkbalken
Diasorteerder en Overzicht is een knop Samenvattingsdia voorzien.
Selecteer vooraf de dia's die je wil samenvatten en een klik op de knop
Samenvattingsdia
voegt één of verschillende samenvattingsdia's vóór de eerste
geselecteerde dia aan je presentatie toe. De samenvatting wordt gemaakt op basis van de
titels in de geselecteerde dia's.
Werk Wijzer met Office XP Hoofdstuk 18: P
RESENTATIES MAKEN MET P OWER P OINT XP 9
18.4.8 Dia's verbergen
Een dia die je (tijdelijk) niet wenst weer te geven in je presentatie, maar toch niet
wil verwijderen, kan je verbergen via het menu
Diavoorstelling, Dia verbergen of
met de knop
Dia verbergen op de werkbalk Diasorteerder of via het snelmenu.
In de diasorteerderweergave krijg je de verborgen dias alsnog te zien en wordt het dianummer
doorkruist.
De functie
Dia verbergen werkt als een switch: je gebruikt die ook om verborgen dias
opnieuw zichtbaar te maken.
18.5 Een ontwerpsjabloon toepassen
Tot nu heb je geleerd hoe je de dia-objecten één voor
één kan opmaken. Het zou een hele klus zijn om de
opmaak van elk dia-object afzonderlijk te moeten
uitvoeren.
Door aan je dia's een
ontwerpsjabloon toe te voegen,
maak je automatisch de ingetypte tekst uit je presentatie
op en ziet je presentatie er ineens veel aantrekkelijker
uit.
Bekijk de meegeleverde ontwerpsjablonen:
via het menu Opmaak, Diaontwerp of
via de knop Ontwerp op de werkbalk
Opmaak.
In beide gevallen wordt rechts het taakvenster
Diaontwerp
geopend en krijg je een lijst met ontwerpsjablonen
te zien. Door op een ontwerpsjabloon te
klikken, wordt het op alle geselecteerde dias toegepast,
of op alle dias als er geen selectie is.
Als je over een ontwerpsjabloon beweegt, krijg je rechts
in het ontwerpsjabloon een pijl te zien waarmee je kan
bepalen waarop je de ontwerpsjabloon wil toepassen.
Je kan dus in PowerPoint XP binnen één presentatie
verschillende ontwerpsjablonen toepassen, uiteraard op
verschillende dias.
18.6 De diavoorstelling
Tijd om de presentatie voor het eerst uit te voeren, maar zorg ervoor dat de presentatie
zeker opgeslagen is (zie 18.3 hiervoor). Met de knop
Diavoorstelling links onderaan kan
je de actieve dia bekijken zoals deze zal gepresenteerd worden. Onder andere met
PageUp
en PageDown krijg je telkens de vorige of volgende dia op je scherm.
18.6.1 De uitvoering van je presentatie instellen
De uitvoering van de presentatie regel je via het menu
Diavoorstelling, Diavoorstelling
instellen
.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
21-08-2008, 22:42 geschreven door Ann-sophie
POWERPOINT
1
Presenteren met PowerPoint 2003
KATHO Departement Sociaal
‐ agogisch werk ‐ IPSOC
Academiejaar 2007
‐ 2008
Annelies Groenweghe
1
1 Wat is PowerPoint?
= een programma om presentaties te maken
= 1 document dat is opgebouwd uit 1 of meer bladzijden
= dias
Kan bestaan uit:
Teksten
Illustraties
Grafieken
Organigrammen
Schemas
2
Schema s
Tekeningen
Mediaclips
2
2 Een nieuwe presentatie maken
Met de wizard AutoInhoud
Op basis van een lege presentatie (met ontwerpsjabloon)
Op basis van een bestaande
presentatie
3
2.1 Met de wizard AutoInhoud
Het type presentatie en de stijl van de presentatie kiezen
Wat is de titel van de presentatie?
Wil je een voettekst?
Moet de datum verschijnen?
Moet het dianummer verschijnen?
Voltooien
De inhoud en opmaak
4
kan aangepast
worden.
3
2.2 Op basis van een lege presentatie
(met ontwerpsjabloon)
Kies een ontwerpsjabloon
Verander eventueel het kleurenschema
5
3 Een presentatie maken
Werkwijze zoals in Word
Tekst ingeven
Tekstopmaak
Alineaopmaak
Opsommingstekens en nummering
Afbeeldingen/figuren/organigrammen/
invoegen
6
4
3.1 Dia
‐ indelingen
7
3.2 Een presentatie opslaan
Extensie van een PowerPoint 2003 ‐ bestand: ppt = het
werkbestand
Extensie pps = de presentatie.
Je kan de presentatie openen als diavoorstelling, maar je kan
deze niet bewerken.
Bestand > Opslaan als > Type: Powerpoint
‐ voorstelling
8
5
4 Animatie in een presentatie
De diaovergang
Diavoorstelling > Diaovergang
58 soorten animatie
Overgang wijzigen: snelheid en geluid
Naar volgende dia: bij muisklik of automatisch?
Toepassen op alle dias?
Tekstvakanimatie & geluid
Diavoorstelling > Aangepaste animatie
Eff t t
9
Effect toevoegen
Ingang, Nadruk, Afsluiten
Wijzigen: Begin, Eigenschap, Snelheid
Effect ‐ opties: tijdsinstelling
5 Diasorteerder
Heel handige weergave
→ Overzicht van alle dias in de
presentatie
Dias selecteren
Dias verwijderen
Dias verplaatsen
10
6
6 Werken met actieknoppen
Diavoorstelling > Actieknoppen
Aangepast
Introductiepagina
Help / Informatie
Vorige / Volgende
Eerste / Laatste
Terug
Document
11
Geluid / Film
Opmaak = Opmaak van een AutoVorm
Diavoorstelling > Actie ‐ instellingen
7 Aandachtspunten
Geef geen show maar informatie.
Hou je doelpubliek voor ogen.
Blijf sober, wil niet te veel brengen.
Een slide is een houvast, geen uitgebreide tekst.
Breng de inhoud gestructureerd aan.
Inleiding: Scherp de interesse en begin met een overzicht van wat komt.
Midden: Geef de hoofdgedachte mee.
Slot: Eindig met een kerngedachte, een klinkende slotzin, een samenvatting.
Gebruik gepaste animatie en figuren.
Gebruik steeds dezelfde achtergrond en animatie voor je diaovergang
12
diaovergang.
Hou de 1 ‐ 6 ‐ 6 regel in acht (1 idee, 6 woorden, 6 lijnen).
Breng maximum 1 tabel of grafiek per slide in.
Gebruik maximum 2 lettertypes per slide.
Geef duidelijke contrasten qua lettertype en achtergrond.
Neem de presentatie zelf een paar keer door, vooral wanneer er animatie werd
toegevoegd.
7
8 Doelstellingen
Een PowerPointpresentatie kunnen maken op basis van een sjabloon en op
basis van een lege presentatie
De tekenopmaak van een dia ‐ onderdeel kunnen aanpassen
Figuren in een dia kunnen invoegen
De indeling van een dia of van een volledige presentatie kunnen aanpassen
De kleurencombinatie van een dia of van een presentatie kunnen aanpassen
De achtergrond van een dia of van een volledige presentatie kunnen
aanpassen
Een presentatie als diavoorstelling kunnen weergeven
13
en
Hand ‐ outs kunnen maken van een presentatie
Een presentatie kunnen opslaan
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
21-08-2008, 22:41 geschreven door Ann-sophie
WORD
Benedict Wydooghe
Syllabus Word 1
2. Basismodule Word
Met Word aan de slag
Een tekstverwerkingsprogramma is een softwarepakket dat ons in staat stelt om teksten en
tekstelementen te genereren en te verwerken. Deze
syllabus heeft de bedoeling de studenten te laten
kennismaken met de meeste mogelijkheden van het tekstverwerkingsprogramma Word. Een
gedetailleerde uitleg zul je niet vinden. De syllabus is opgebouwd uit een reeks titels, die tegelijkertijd de
te kennen en kunnen vaardigheden zijn. Het gaat om vaardigheden die de cursisten in de loop van hun
studentenloopbaan en in hun professionele carrière vaak nodig hebben. Tussen de titels is voldoende
witruimte zodat je hier notas kan maken.
0 Voorkennis
De studenten beschikken bij aanvang doorgaans over de volgende vaardigheden:
0.1 Een tekst schrijven
Een tekst
Vet, Onderlijnen, Cursief typen
De invoegpositie verplaatsen (pijltjestoetsen)
Een tekst selecteren (blok)
Een tekst verwijderen (delete)
Een tekst verplaatsen (knippen en plakken)
Een nieuwe alinea plaatsen (enter)
0.2 Toetsen aanwijzen en hun functie omschrijven
Ctrl
Delete
End
Enter of Return
Escape
Home
Insert
Num Lock
Page Down
Page Up
Pijltjes
Schift Lock
Shift
Spatie
Tab
Tekst is rechts uitgevuld Tekst is rechts uitgevuld Tekst is rechts uitgevuld Tekst is rechts uitgevuld Tekst
is rechts uitgevuld Tekst is rechts uitgevuld Tekst is rechts uitgevuld Tekst is links uitgelijnd Tekst is rechts
uitgevuld Tekst is rechts uitgevuld Tekst is rechts uitgevuld Tekst is rechts uitgevuld Tekst is rechts
Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is
uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst
is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld Tekst is uitgevuld
Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links
uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld
Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links uitgevuld Tekst is links
Benedict Wydooghe
Syllabus Word 2
0.3 Symbolen op het klavier
@: apenstaartje, gebruik in e-mailadres
: dubbele haakjes open
: enkele haakjes
(: ronde haakjes open
): ronde haakjes sluiten
*: asterisk
_: underscore
-: plat streepje
/: slash
: backslash
0.4 Door het document navigeren
Cursor en muis
Pijltjestoetsen
Scrollen
Schuifbalk slepen
Ga naar
Zoek
Via de inhoudsopgave
0.5 Een document in opmaken via
0.5.1 Het lettertype
Lettertype
Lettergrootte
Letterkleur
Lettereffecten
Letterstijl
0.5.2 De alinea
Uitlijning
o
Links uitlijnen
o
Rechts uitlijnen
o
Uitvullen
o
Centreren
Tekst laten inspringen
Regelafstand
0.6 Wat je beter niet doet
Druk nooit een aantal malen op de spatie of een tab als je de tekst wil laten inspringen. Druk nooit op
Enter op het einde van elke regel. Als je dit wel doet, is het mogelijk dat de tekst bij het afdrukken niet
regelmatig wordt uitgelijnd.
1 Het beeld
1.1 Verschillende weergaves
Normaal
Afdrukweergave of pagina instelling
Web Lay-out
Overzicht
Benedict Wydooghe
Syllabus Word 3
1.2 Het menu
1.3 De werkbalken
Standaard
Opmaak
Tekenen
Aanpassen
1.4 De schuifbalk
1.5 De statusbalk
1.6 In- en uitzoomen
1.7 Weergeven/verbergen
!
De knop weergeven / verbergen zorgt ervoor dat alle tekens die je ingeeft of intikt op het scherm
verschijnen. Zo kun je zien hoeveel spaties je plaatst (weergegeven door punten tussen de woorden),
waar de tabulator is gebruikt, waar een nieuwe alinea wordt begonnen (alineamarkeringsteken), waar je
koppen gebruikt, waar een pagina-einde is gebruikt, enzovoort.
2 Het bestand
2.1 Opslaan als
2.1.1 Locatie bepalen
Vaste schijf
Gemeenschappelijke schijf
Draagbare schijf of diskette
Cd-rom
2.1.2 Naam bepalen
2.1.3 Extensie bepalen
2.2 Opslaan
Zorg dat je geen werk kwijt raakt. Het is een goede vuistregel om je werk om de tien tot vijftien minuten op
te slaan. Je kan de documenten waaraan je werkt ook automatisch laten opslaan. Als je vaak opslaat raak
je niet veel werk kwijt bij een stroomstoring of een ander probleem. Het is aan te raden het document op
te slaan voor je het afdrukt of er ingrijpende wijzigingen in aanbrengt.
2.3 Een nieuw document of bestand
2.4 Een bestaand document opsporen en openen
Benedict Wydooghe
Syllabus Word 4
3 Opmaakprofielen en inhoudstafel
Door opmaakprofielen te gebruiken kun je snel professioneel ogende documenten maken en deze van
een consistente opmaak voorzien. Een opmaakprofiel is een verzameling van opmaakkenmerken
waaraan een naam is toegewezen. Ze hebben een dubbele functie. Enerzijds kun je er een consequente
titulatuur met weinig moeite mee realiseren. Anderzijds beschikt het bestand dan over de gegevens om
snel een inhoudstafel te maken.
3.1 Titels
3.1.1 Niveaus aanbrengen
3.1.2 Niveau = kop
3.2 Opmaakprofiel: lettertype
3.3 Opmaakprofiel: alinea
3.4 Andere profielen (tabs, frame, nummerring)
3.5 Inhoudstafel
4 Tabellen
4.1 Wat?
Wanneer een tabel gebruiken?
Wat is een rij?
Wat is een kolom?
4.2 Een tabel invoegen
Tabel tekenen
Tabel invoegen
4.3 Een tabel opmaken
4.3.1. Manueel
Werkbalk tabel
De opmaak (16x) variëren
Cellen samenvoegen
Cellen splitsen
Rijen toevoegen
Kolommen toevoegen
Rijen verwijderen
Kolommen verwijderen.
4.3.2 Met de tabelgalerie
4.4 Tabel converteren
Benedict Wydooghe
Syllabus Word 5
5 Tekenen
5.1 Autovormen
5.1.0 De vormen
Probeer deze vormen uit.
5.1.1 De witte hoekjes
5.1.2 De groene hoekjes
5.1.3 De gele hoekjes
5.2. Toelichtingen
5.3 Lijnen en pijlen
5.4 Groeperen
5.5 Groep opheffen
6 Organogrammen
In Word is geen programma aanwezig om organogrammen te maken zoals we dat in Powerpoint kennen
met MsOrganigram. Om in Word een organigram te maken wordt doorgaans gebruik gemaakt van de
functie Tabel en de functie Tekenen. Wie deze twee combineert kan de meest ingewikkelde
organogrammen samenstellen.
7 Figuren
7.0 Logos, fotos, afbeeldingen
7.1 Invoegen uit galerie
7.2 Invoegen uit het internet
7.3 Invoegen uit bestand
7.4 Werkbalk figuur
Kleur en helderheid
Contrast
Bijsnijden en vrij draaien
Lijnstijl
Comprimeren
Tekstomloop
Beginwaarden
Benedict Wydooghe
Syllabus Word 6
8 Lay-out
8.1 Koptekst en voettekst
8.2 Paginanummers
8.3 Kolommen
8.4 Tekstvakken
8.5 Lijsten
Alfabetische lijsten
Genummerde lijsten
Lijsten met opsommingstekens
8.6 Tekstrichting
8.7 Word-art
8.8 Pagina-einde
Een harde pagina
Een zachte pagina
8.9 Marges
8.10 Initiaal
8.11 Lijsten met niveaus
8.12 Pagina kantelen
9 Tekstuele elementen (inhoud)
9.0 Enkele afspraken
Eén spatie tussen woorden
Twee spaties tussen zinnen
Zorg dat je koppen elkaar logisch opvolgen!
9.1 Voetnootgebruik
In veel teksten is het gebruikelijk voetnoten aan te brengen. Deze bestaan uit extra tekst die gewoonlijk
onderaan het blad afgedrukt wordt en waarnaar een symbool of nummer in de eigenlijke tekst refereert.
Als je deze noten eigenhandig aanbrengt is dit een lastig karwei: de tekst en de bladschikking mag nooit
meer gewijzigd worden, of de voetnoten staan niet meer waar ze horen. Let op er is een verschil tussen
voetnoten en eindnoten.
Benedict Wydooghe
Syllabus Word 7
9.2. Correcties
Backspace en delete
Ongedaan maken
Zoeken, vervangen en ga naar
Wijzigingen bijhouden
Spelling- en grammaticacontrole
9.3 Symbolen en formules
Eenmalig gebruik
Sneltoetsen
Super en subscript
10 Afdrukken
10.1 Heel het document
Afdrukken
Niet afdrukbaar gebied
Conceptkwaliteit (sneller en inktbesparend)
Inbinden
10.2 Gedeelte van het document
10.3 Enveloppen en etiketten
11 Weetjes
11.1 Sneltoetsen
Algemeen
Ctrl A
Schift + pijltje
11.2 Automatische teksten
Januari, februari, augustus
Datum en tijd
Auto-opmaak uitschakelen
11.3 Document verzenden
11.4 Ander bestand invoegen
11.5 Sjablonen
11.6 Secties
Benedict Wydooghe
Syllabus Word 8
12. Help
In deze cursus komen een aantal Word functies niet aan bod. Een goed handboek of zelfs de helpfunctie
kan je op weg zetten. Wat kwam er niet aan bod in deze cursus?
Alleen lezen
Bijschriften
Bladwijzers
Converteren
Documenten indelen met overzicht
Formulieren
Gemeenschappelijk gebruik van documenten
Hoofd- en subdocumenten
Koppelingen met andere bestanden
Kruisverwijzingen
Macros
Nevenprogrammas als Word Art, de Vergelijkingseditor, MSGraph en MSOrganigram
Plakken speciaal
Revisie markeringen
Standaardbrieven
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
21-08-2008, 22:40 geschreven door Ann-sophie
Proficiat!
Proficiat! Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/ieseetee2 We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant. U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen. Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven. Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen. Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld : u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld :
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld : u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld : u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld : u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld :
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld :
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld : u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog! Met vriendelijke groeten, Bloggen.be-team
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
21-08-2008, 22:37 geschreven door
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek