Ik had maar 1 schilderij van mn 5e. Deze heb ik gemaakt na een boswandeling. Je ziet een enorm lange boom, een paddenstoelhuisje, een regenboog, de lucht en de zon. Bij de wandeling gingen we allemaal paddenstoelen bekijken en blaadjes verzamelen.
Bij kindertekeningen valt op dat:
- er een grondlijn is.
- er is gestapeld: er staat een poppetje op de grond en in de lucht staat een zonnebloem.
- er is schema: standaard dingen: zon, regen, vogel, lucht die een schema vormen.
- kinderen voorbeelden overnemen van anderen.
- er een grove motoriek is.
- er veel op school wordt gemaakt, met bijvoorbeeld sinterklaas en dat er dus ook veel tekeningen zijn van seizoenen.
- er duidelijke verschillen zijn tussen jongen en meisje.
- er individuele verschillen zijn
- er achter een tekening altijd een verhaal zit, dus dat het niet voor niets is getekend.
- de drager er niet toe doet, je kunt overal op tekenen.
- dat er veel verschillende materialen zijn gebruikt.
Preconventioneel stadium:
4 jaar:
onderwerp
schema: zonnetje met gezichtje
aanleiding
vormgeving
voorstelling
6 jaar
schema
vormgeving
motoriek
(diepte)
onderwerp
materiaalkeuze
vrijwerk of schoolwerk
Woord van de week:
kunst
telefoonkrabbel
blindtekening
spannend
hand oog coördinatie
motoriek
analytisch kijken
esthetica
nuance
contrast
atitude
ruimtelijk
handschrift
artifacten
verbeelding
schematisch tekenen
tonen
automatisch tekenen
context
uit de bocht vliegen
secundaire en primaire bronnen
productie
receptie
reflectie
beeldonderzoek
spel
pigmenten
dionische-apolonische
Casus:
halverwege de les is de leerling aan het meekijken met de leerling naast zich. De docent ziet het en zegt: Leerling als je je boeken niet bij je hebt wil ik graag dat je dat aan het begin van de les tegen me zegt. Leerling: ik heb mijn boeken wel bij me. En leerling legt ze met een plof op tafel. Docent: nou leerling, doe even normaal. leerling: ik doe normaal ik pak toch mn boeken? Docent: Doe niet zo gek. Leerling: wat doe ik dan? Docent: Doe niet zo dom. Leerling: sorry daar kan ik niets aan doen ik ben gewoon dom. Docent gaat verder met de les.