Inhoud blog
  • 27 september
  • 20 september
    Zoeken in blog

    Basisdocentschap

    20-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 september
    Deze week hebben we de leeftijd 2-6 behandeld.
    Ik had maar 1 schilderij van mn 5e. Deze heb ik gemaakt na een boswandeling. Je ziet een enorm lange boom, een paddenstoelhuisje, een regenboog, de lucht en de zon. Bij de wandeling gingen we allemaal paddenstoelen bekijken en blaadjes verzamelen.

    Bij kindertekeningen valt op dat:
    - er een grondlijn is.
    - er is gestapeld: er staat een poppetje op de grond en in de lucht staat een zonnebloem.
    - er is schema: standaard dingen: zon, regen, vogel, lucht die een schema vormen.
    - kinderen voorbeelden overnemen van anderen.
    - er een grove motoriek is.
    - er veel op school wordt gemaakt, met bijvoorbeeld sinterklaas en dat er dus ook veel tekeningen zijn van seizoenen.
    - er duidelijke verschillen zijn tussen jongen en meisje.
    - er individuele verschillen zijn
    - er achter een tekening altijd een verhaal zit, dus dat het niet voor niets is getekend.
    - de drager er niet toe doet, je kunt overal op tekenen.
    - dat er veel verschillende materialen zijn gebruikt.

    Preconventioneel stadium:
    4 jaar:
    onderwerp
    schema: zonnetje met gezichtje
    aanleiding
    vormgeving
    voorstelling

    6 jaar
    schema
    vormgeving
    motoriek
    (diepte)
    onderwerp
    materiaalkeuze
    vrijwerk of schoolwerk

    Woord van de week:
    kunst
    telefoonkrabbel
    blindtekening
    spannend
    hand oog coördinatie
    motoriek
    analytisch kijken
    esthetica
    nuance
    contrast
    atitude
    ruimtelijk
    handschrift
    artifacten
    verbeelding
    schematisch tekenen
    tonen
    automatisch tekenen
    context
    uit de bocht vliegen
    secundaire en primaire bronnen
    productie
    receptie
    reflectie
    beeldonderzoek
    spel
    pigmenten
    dionische-apolonische

    Casus:
    halverwege de les is de leerling aan het meekijken met de leerling naast zich. De docent ziet het en zegt: Leerling als je je boeken niet bij je hebt wil ik graag dat je dat aan het begin van de les tegen me zegt. Leerling: ik heb mijn boeken wel bij me. En leerling legt ze met een plof op tafel. Docent: nou leerling, doe even normaal. leerling: ik doe normaal ik pak toch mn boeken? Docent: Doe niet zo gek. Leerling: wat doe ik dan? Docent: Doe niet zo dom. Leerling: sorry daar kan ik niets aan doen ik ben gewoon dom. Docent gaat verder met de les.

    20-09-2011 om 00:00 geschreven door iedsel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs