Inrichting
van de hoek:
-
Indra haar hoek staat vanachter in de klas
en er stond een grote kartonnen boot in omdat het thema Piraten was. Het was
leuk dat er een kartonnen boot was waar de kleuters in konden spelen maar voor
de rest was er eigenlijk weinig te zien. De inrichting stimuleerde de kleuters
tot spelen en liet hen geloven dat ze echte Piraten waren. Ze konden hun fantai
Volgens mij past deze inrichting wel bij 4-jarige omdat ze hier hun overvloed
aan fantasie kwijt kunnen.
-
Melinda haar hoek is de eerste hoek die je
tegen komt. Maar ze mochten er deze dag niet in spelen omdat er een rood
kaartje hing. Ik heb daardoor de inrichting van de hoek ook niet goed kunnen
bekijken.
-
Mie haar hoek is de eerste hoek die je
tegen komt en staat naast de winkel. Er is een miniatuurkeukentje aanwezig met
alles erop en eraan. Er staat ook een bak met verkleedkleren. Ik zou gedacht
hebben dat de inrichting de kleuters zou stimuleren tot spelen maar dit was
niet het geval. Ik vond het een gezellige hoek en vind dat de inrichting wel
past bij de kleuterleeftijd.
-
Amy
haar hoek is de eerste hoek aan de linkse kant. Dit was niet echt de volledige
huishoek, de huishoek is eerder een themahoek. De inrichting van de huishoek
vond ik wel wat minder omdat er te veel materiaal aanwezig is en niet echt
gestructureerd is. In de huishoek werd er niet echt gespeeld dit gebeurde
eerder in de onthaalhoek waar er een tipi gebouwd was omdat het thema Indianen
was. Hierbij werden de kleuters wel gestimuleerd tot rollenspel. Ik vind dat
dit past de 4-jarige kleuters.
-
Sarah haar hoek ligt langs de rechterkant.
De huishoek was een thematische hoek het was een knutselhoek waar ze zelf van
alles konden knutselen. Ik vond het goed dat er veel materiaalkeuze was waar de
kleuters uit konden kiezen wat ze maakten. Ze waren hier wel zeer betrokken mee
bezig. Wat ik er wel minder goed aan vond is dat het nogal rommelig was niets
had een vaste plaats. Ik vind wel dat dit bij de 4-jarige kleuters past omdat
ze het heel leuk vonden en waren met velen in deze hoek bezig. Er waren weinig
echte materialen. Het was vooral knutselmateriaal van karton, lijm, touw...
Spel
van de kleuter:
-
In Indra haar hoek kwamen de kleuters tot
echt rollenspel. Er werden personages verdeeld: mama-piraat, baby-piraat,
hondjes-piraat, ... De kleuters werden het meest geboeid door de schat, en het
spel draaide hier dus rond. Het viel dat ze heel betrokken waren en dat ze goed
samen speelden. Als verklaring zou ik kunnen geven dat ze het thema al ver
hadden uitgediept en ze daaruit inspiratie konden halen. Ze speelden heel de
tijd zelfstandig, wat ik ook had verwacht.
-
In Melinda haar hoek hebben geen kleuters
gespeeld tijdens haar stagedag.
-
In Mie haar hoek was er geen betrokken spel
aan de gang. De kleuters kwamen niet tot rollenspel en bleven steken bij het
manipuleren van materiaal. Ze deden een aantal verkleedkleren aan, kwamen deze
tonen aan hun juf, en gingen in een andere hoek spelen. Ik denk dat dit
grotendeels kwam door het feit dat de kleuterjuf geen impulsen gaf en de
huishoek niet binnenging. Echt sprake van zelfstandig spel was er niet, het
bestond enkel uit zich verkleden. Ik had veel meer rollenspel verwacht en was
dus wel teleurgesteld.
-
In Amy haar onthaalhoek kwam dan wel weer
echt rollenspel tot stand. De ene speelde een dier, de andere een vuurmaker,
nog een andere een jager. De kleuters leefden zich in in de indianenwereld en
deden alsof ze vuurtjes maakten en met pijl en boog op jacht gingen. Vooral de
vuurtjes leek hen erg te boeien. Het viel op dat ze zich echt hard inleefden in
het BC, doordat ze in een echte tipi leefden. De kleuters konden zelfstandig
spelen en samen spelen, wat ik wel verwacht had voor deze leeftijd.
-
In Sarah haar hoek waren de kleuters zeer
betrokken bezig maar eerder apart aan het spelen dan samenspel. Ze waren wel
betrokken met het materiaal nadat 1 iemand een verrekijker had gemaakt wou
iedereen dit doen. Ik had dit wel verwacht omdat we halverwege het jaar zijn en
de zelfstandigheid steeds meer groeit.
Materiaal:
-
In Indra haar hoek was er een kartonnen
boot met stuur en vlag aanwezig, die verrijkt was met een aantal
piratenkostuums, een schat (gouden ketting en muntstukken) en een verrekijker.
Echte huishoek-materialen waren niet terug te vinden. Ik weet niet of dit kwam
doordat deze niet bij het BC hoorden, of dat het gewoonweg nooit aanwezig is.
De kleuters werden het meest geboeid door de schat. Ze speelden het minst met
de verrekijker, volgens mij omdat er geen interessante dingen waren om naar te
kijken. Ik denk dat dit een typisch thema is voor 4-jarigen, en het materiaal
was goed aangepast aan die leeftijd.
-
Doordat er geen kleuters in de hoek
aanwezig waren, heeft Melinda niet goed in haar hoek kunnen kijken. Wel weet ze
dat er een klein keukentje aanwezig is.
-
In Mie haar hoek staat een klein tafeltje
met twee stoeltjes aan. Er is ook een stoel voor een pop in te zetten. Er is
ook een klein keukentje aanwezig, met fornuis, ijskast, oven, ... Er staat een
poppenbed met een vijftal poppen in en de kleuters kunnen ook zelf de strijk
doen op een mini-strijkplankje. Er staat een bak met verkleedkleren. Dit boeide
de kinderen het meest, volgens mij omdat de juf er tijdens het klassikaal
moment een spel mee had gespeeld. Er is een beperkte hoeveelheid nep-eten en
een aantal bordjes en kommetjes. Ik denk dat de materialen wel aangepast waren
an de kleuterleeftijd, maar dat ze iets te onbereikbaar waren om te nemen (hoge
kasten).
-
In Amy haar onthaalhoek lagen er stokjes om
vuur te maken, zelfgemaakt bijltjes, indianenhoed met veren, pijl en boog en
een aantal blaadjes. Ze waren vooral gefascineerd door de materialen waarmee ze
vuur konden maken, omdat ze dit nog nooit gedaan hadden en het in het echt
'gevaarlijk' is. De materialen zijn volgens mij aangepast aan de
kleuterleeftijd omdat ik zag dat ze echt wel betrokken waren.
-
In Sarah haar hoek was er van materiaal:
scharen, lijm, touw, keukenrollen,...vooral knutselmateriaal was ruim aanwezig.
Alle materialen boeide de kleuters dit kwam omdat één kleuter met deze
materialen een verrekijker had gemaakt en dan wou de rest van de kleuters dit
ook doen. Deze materialen kan je wel gebruiken op elke kleuterleeftijd ze
mochten hun eigen inbreng geven met deze materialen.