Inhoud blog
  • Stap 3: Onze hoek kan beter
  • Stap 2: Onze hoek in een spin
  • Stap 4: Onze hoek wordt rijk
  • Proficiat!
  • Stap 1: Mijn hoek in de klas
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Hoekentraject 2014 groep 7 huishoek

    25-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 1: Mijn hoek in de klas

    Inrichting van de hoek:

    -      Indra haar hoek staat vanachter in de klas en er stond een grote kartonnen boot in omdat het thema Piraten was. Het was leuk dat er een kartonnen boot was waar de kleuters in konden spelen maar voor de rest was er eigenlijk weinig te zien. De inrichting stimuleerde de kleuters tot spelen en liet hen geloven dat ze echte Piraten waren. Ze konden hun fantai Volgens mij past deze inrichting wel bij 4-jarige omdat ze hier hun overvloed aan fantasie kwijt kunnen.

    -      Melinda haar hoek is de eerste hoek die je tegen komt. Maar ze mochten er deze dag niet in spelen omdat er een rood kaartje hing. Ik heb daardoor de inrichting van de hoek ook niet goed kunnen bekijken.

    -      Mie haar hoek is de eerste hoek die je tegen komt en staat naast de winkel. Er is een miniatuurkeukentje aanwezig met alles erop en eraan. Er staat ook een bak met verkleedkleren. Ik zou gedacht hebben dat de inrichting de kleuters zou stimuleren tot spelen maar dit was niet het geval. Ik vond het een gezellige hoek en vind dat de inrichting wel past bij de kleuterleeftijd.

    -       Amy haar hoek is de eerste hoek aan de linkse kant. Dit was niet echt de volledige huishoek, de huishoek is eerder een themahoek. De inrichting van de huishoek vond ik wel wat minder omdat er te veel materiaal aanwezig is en niet echt gestructureerd is. In de huishoek werd er niet echt gespeeld dit gebeurde eerder in de onthaalhoek waar er een tipi gebouwd was omdat het thema Indianen was. Hierbij werden de kleuters wel gestimuleerd tot rollenspel. Ik vind dat dit past de 4-jarige kleuters.

    -      Sarah haar hoek ligt langs de rechterkant. De huishoek was een thematische hoek het was een knutselhoek waar ze zelf van alles konden knutselen. Ik vond het goed dat er veel materiaalkeuze was waar de kleuters uit konden kiezen wat ze maakten. Ze waren hier wel zeer betrokken mee bezig. Wat ik er wel minder goed aan vond is dat het nogal rommelig was niets had een vaste plaats. Ik vind wel dat dit bij de 4-jarige kleuters past omdat ze het heel leuk vonden en waren met velen in deze hoek bezig. Er waren weinig echte materialen. Het was vooral knutselmateriaal van karton, lijm, touw...

    Spel van de kleuter:

    -      In Indra haar hoek kwamen de kleuters tot echt rollenspel. Er werden personages verdeeld: mama-piraat, baby-piraat, hondjes-piraat, ... De kleuters werden het meest geboeid door de schat, en het spel draaide hier dus rond. Het viel dat ze heel betrokken waren en dat ze goed samen speelden. Als verklaring zou ik kunnen geven dat ze het thema al ver hadden uitgediept en ze daaruit inspiratie konden halen. Ze speelden heel de tijd zelfstandig, wat ik ook had verwacht.

    -      In Melinda haar hoek hebben geen kleuters gespeeld tijdens haar stagedag.

    -      In Mie haar hoek was er geen betrokken spel aan de gang. De kleuters kwamen niet tot rollenspel en bleven steken bij het manipuleren van materiaal. Ze deden een aantal verkleedkleren aan, kwamen deze tonen aan hun juf, en gingen in een andere hoek spelen. Ik denk dat dit grotendeels kwam door het feit dat de kleuterjuf geen impulsen gaf en de huishoek niet binnenging. Echt sprake van zelfstandig spel was er niet, het bestond enkel uit zich verkleden. Ik had veel meer rollenspel verwacht en was dus wel teleurgesteld.

    -      In Amy haar onthaalhoek kwam dan wel weer echt rollenspel tot stand. De ene speelde een dier, de andere een vuurmaker, nog een andere een jager. De kleuters leefden zich in in de indianenwereld en deden alsof ze vuurtjes maakten en met pijl en boog op jacht gingen. Vooral de vuurtjes leek hen erg te boeien. Het viel op dat ze zich echt hard inleefden in het BC, doordat ze in een echte tipi leefden. De kleuters konden zelfstandig spelen en samen spelen, wat ik wel verwacht had voor deze leeftijd.

    -      In Sarah haar hoek waren de kleuters zeer betrokken bezig maar eerder apart aan het spelen dan samenspel. Ze waren wel betrokken met het materiaal nadat 1 iemand een verrekijker had gemaakt wou iedereen dit doen. Ik had dit wel verwacht omdat we halverwege het jaar zijn en de zelfstandigheid steeds meer groeit.

    Materiaal:

    -      In Indra haar hoek was er een kartonnen boot met stuur en vlag aanwezig, die verrijkt was met een aantal piratenkostuums, een schat (gouden ketting en muntstukken) en een verrekijker. Echte huishoek-materialen waren niet terug te vinden. Ik weet niet of dit kwam doordat deze niet bij het BC hoorden, of dat het gewoonweg nooit aanwezig is. De kleuters werden het meest geboeid door de schat. Ze speelden het minst met de verrekijker, volgens mij omdat er geen interessante dingen waren om naar te kijken. Ik denk dat dit een typisch thema is voor 4-jarigen, en het materiaal was goed aangepast aan die leeftijd.

    -      Doordat er geen kleuters in de hoek aanwezig waren, heeft Melinda niet goed in haar hoek kunnen kijken. Wel weet ze dat er een klein keukentje aanwezig is.

    -      In Mie haar hoek staat een klein tafeltje met twee stoeltjes aan. Er is ook een stoel voor een pop in te zetten. Er is ook een klein keukentje aanwezig, met fornuis, ijskast, oven, ... Er staat een poppenbed met een vijftal poppen in en de kleuters kunnen ook zelf de strijk doen op een mini-strijkplankje. Er staat een bak met verkleedkleren. Dit boeide de kinderen het meest, volgens mij omdat de juf er tijdens het klassikaal moment een spel mee had gespeeld. Er is een beperkte hoeveelheid nep-eten en een aantal bordjes en kommetjes. Ik denk dat de materialen wel aangepast waren an de kleuterleeftijd, maar dat ze iets te onbereikbaar waren om te nemen (hoge kasten).

    -      In Amy haar onthaalhoek lagen er stokjes om vuur te maken, zelfgemaakt bijltjes, indianenhoed met veren, pijl en boog en een aantal blaadjes. Ze waren vooral gefascineerd door de materialen waarmee ze vuur konden maken, omdat ze dit nog nooit gedaan hadden en het in het echt 'gevaarlijk' is. De materialen zijn volgens mij aangepast aan de kleuterleeftijd omdat ik zag dat ze echt wel betrokken waren.

    -      In Sarah haar hoek was er van materiaal: scharen, lijm, touw, keukenrollen,...vooral knutselmateriaal was ruim aanwezig. Alle materialen boeide de kleuters dit kwam omdat één kleuter met deze materialen een verrekijker had gemaakt en dan wou de rest van de kleuters dit ook doen. Deze materialen kan je wel gebruiken op elke kleuterleeftijd ze mochten hun eigen inbreng geven met deze materialen.


     

    25-02-2014 om 00:00 geschreven door Groep 7  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (8 Stemmen)

    Archief per week
  • 24/02-02/03 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs