Inhoud blog
  • Spin stap 2
  • spin stap 4
  • Verslag stap 4
  • verslag stap 3
  • Verslag stap 1
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Hoekentraject 2011 zandhoek 1
    Zandhoek
    08-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verslag stap 3

    STAP 3 ‘onze hoek kan beter’

    • - Wat hebben jullie gevonden in de artikels uit de Reader. Je vult op basis hier van je spin aan of zuivert deze uit (schrappen mag!).
    • o Fijne en grove motoriek wordt gestimuleerd
    • o Kleuters krijgen besef van natte en droge materialen
    • o Het is zeer aantrekkelijk
    • o Zelfstandig werk en fantasie komt hieraan te pas
    • o Zand, water, grind, graan, … (ook in BC)
    • o Steeds borstelen na gebruik + alle materiaal afborstelen en in bakken leggen (de kleuters die erin gespeeld hebben, doen dit)
    • o Labels op de dozen (naam + afbeeldingen van de materialen)
    • o Ander materiaal, zoals papier, moet steeds vervangen worden
    • o Mogelijkheden tot ontdekken: de kinderen de mogelijkheid geven om te manipuleren en te ontdekken, eerst bekend laten maken met materiaal, dan spel verdiepen, betekenis binden, rollen- en constructiespel
    • o Rol KO: materiaal, meespelen, indrukken en spel van kinderen bekijken, na de activiteit terugblikken om andere ideeën te krijgen, observeren
    • o In zandtafel water bijvoegen à natte en droge materialen, grove en zachte structuren
    • o Ander materiaal aanbieden in overleg met de kinderen
    • o Alle materiaal geleidelijk aan geven, niet alles in een keer
    • o Bij een probleemstelling samen met de kleuters naar een oplossing zoeken
    • o Water en zand hebben een kalmerende invloed
    • o Mogelijkheden tot denkontwikkeling en wiskundige initiatie
    • o Zandspel moet vaak voorkomen
    • o Tips: vooraf afspraken maken (met zand gooien we nooit, dat is gevaarlijk, handen wassen, buitenzandbak overdekken en afdekken, indien geen zandbak op school à naar een speeltuin, binnenzandbak in een goed afgebakende ruimte, zuivere vloer, handborstels en blikken in handbereik, zand moet op geregelde tijdstippen vernieuwd worden, experimenteertafel waarin kan worden gewerkt met schoppen, schelpen, harkjes, potten, flessen, … bij een buitenzandbak kan je best trek- duw- en sjouwtoestellen)
    • o Organisatie: bij mooi weer op blote voeten met zonnehoed, activiteiten verwoorden, afdekken met plank of deksel, schat- en meetopdrachten zijn zeer boeiend
    • o Kind krijgt zelfvertrouwen, intense vreugde
    • o Binnen handbereik
    • o Vers water
    • o Zand met water is rijker dan gewoon zand, maar geen modder van maken
    • o Materialen moeten steeds stevig en veilig zijn
    • o Ipv zandtafel kanaalsysteem
    • o …

    • - Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?
    • o Gerichte vragen (thuissituatie)
    • o Prenten
    • o …

    • - Welke materialen zou je toevoegen om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?
    • o Tuinmaterialen
    • o Potten
    • o Insecten, wormen, …
    • o Planten/bloemen
    • o Pitten/zaadjes
    • o Potgrond
    • o …

    08-03-2011 om 20:10 geschreven door Kaat Koninckx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag stap 1

    STAP 1  ‘mijn hoek in de klas’

     

     

    Je bespreekt je ervaringen met elkaar aan de hand van onderstaande vragen:

     

     

    Inrichting van de hoek:

    -          Steffi:  plastieken bak met los deksel. Kinderen kunnen langs 4 kanten rond de zandtafel.

    -          Kaat: kinderen kunnen langs alle kanten er rond.

    -          Stefanie: zandhoek staat in een doorgang naar andere klas. Kinderen kunnen langs 3 kanten rond de tafel.

    -          Katrijn:  zandtafel is geen vaste hoek. Onderaan is er plaats voor materiaal. Als zandtafel in de klas staat staat deze in de puzzelhoek of bouwhoek.

    -          Caro:  2 zandtafels. 1 met zand andere is nog leeg. Hier kan je eventueel potgrond in doen voor bloemen te planten.

    -          Karen:  kinderen kunnen langs 3 kanten in de zandtafel. Er is een afdekplaat waar de kinderen dan op kunnen knutselen. 

    -          Heidi: kinderen kunnen langs 3 kanten in de zandhoek.

     

    Spel van de kleuters:

    -          Kinderen spelen graag in de zandhoek.

    -          Er spelen vooral jongens in deze hoek.

    -          Individueel spel

    -          Betrokken spel

     

    (Spel)materialen:

    -          Plastic auto’s

    -          Schepjes

    -          Harkjes

    -          Bekertjes en zeefjes

    -          stenen

     

    08-03-2011 om 00:00 geschreven door Kaat Koninckx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 07/03-13/03 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs