21 JUNI Brugdag Beren 23 JUNI Feest voor de jarigen! 28 JUNI Werkjes (reiskoffer) meenemen 29 JUNI Laatste schooldag!
23VRIENDJES
11 BEREN Ward Ashten Sofie Vincent Caroline Luna Tamara Gilles Jasper Amber Yannick
12 MUISJES Till Nils Victor Marie Lise Ylani Warre Siebe Jeffrey Femke Lieselotte Romy
Het Wolkenklasje
Neem gerust een kijkje in ons klasje...
10-02-2010
Hekselien op bezoek!
Toen we maandag de klas binnen kwamen zagen we een bezem, zwarte kleren, een hoed, een toverstaf en een boek. Toen we het boek openen deden zagen we allemaal heksentaal en een plan van de klas. Na enig zoekwerk vonden we een toverdoos. Maar deze ging niet zomaar openen... Eerst probeerde de juf de toverspreuk die op de doos stond, maar dat werkte niet... Na enkele malen oefenen met z'n allen en door luid roepen en mee bewegen ging de doos open door middel van volgende woorden: Hokus pokus 8, 9, 10! Breng ons naar de wereld van Hekselien! In de doos vonden we 4 boekjes van Hekselien en een brief. Daarin stond dat we dagelijk gingen kennis maken met avonturen van Hekselien en dat ze ons ging opleiden om te worden zoals zij...
Een weekje werken rond thema Tijd in het Wolkenklasje
We begonnen de week met een kringgesprekje over Tijd, want wat is dat nu eigenlijk het begrip tijd? Zo maakten we nog een keertje kennis met de verschillende kalenders in onze klas, dagritmekaarten, dag en nacht, Op de andere dagen stonden de klokken centraal. We keken naar verschillende soorten klokken en uurwerken en probeerden zelf de klok op het juiste uur te zetten. We knutselden horloges, koekoeksklokken,schilderden uurwerken, Op vrijdag hielden we een wedstrijdje om in 1min. verschillende dingen te doen zoals een puzzel maken, kaartjes zoeken, een pop aankleden, blokken opruimen,
Kennen jullie ze nog, onze dieren uit dierenstad? Ik wel en jullie kapoenen vast en zeker ook. Want deze week konden ze elke dag kennis maken met 2 verschillende dieren;
Op maandag waren dit Sjef de leeuw (leider) en Kadosh de kameel (volgen); zo hebben we een heel dagje elkaar mogen leiden en volgen. (tekenen volgens opdracht, rijgen met patroon (waarbij we moesten luisteren naar de leeuw,...) Op dinsdag waren dit Zimme de pauw (trots zijn) en Dag de wasbeer (dikke duimen geven); we mochten elkaar dikke duimen geven en veel in de spiegel kijken, omdat we onszelf toch zo mooi vinden, hihi... Op woensdag waren dit Bolleke de poes (genieten) en Bizi de bever (helpen); zo mochten we vandaag een keertje genieten van een massage en elkaar een keertje extra helpen... Op donderdag waren dit Slosse de schildpad (een keertje jezelf verstoppen) en Itsch de uil (geheimen bewaren); we mochten geheimendoosjes maken en Slosse en Itsch schilderen met verf, onze juf had ook een echt geheim meegebracht....spannend Op vrijdag waren dit Krik de havik (die heeft alles gezien...) en bonkie de steenbok (verdedigen); op deze dag werden de werkjes van de hele week een beetje afgewerkt, want we hebben deze week weer flink gewerkt in ons klasje.
Volgende week maken we kennis met thema TIJD en alles wat daar rond hangt.... Tot dan!
Wat een spannend dino weekje was dat in ons klasje
Op maandag lagen er plots 3 grote eieren in de kring...we mochten een kijkje nemen en het bleken tochwel dino-eieren te zijn zeker! Zo maakten we ineens kennis met enkele verschillende soorten dinosaurussen zoals de tyrannosaurus-rex, de stegosaurus, de tryceratops, de brontosaurus,... Natuurlijk waren er ook heel wat knutselwerkjes deze week; zo hebben we oa zelf dinos getekend, geboetseerd, maar hebben we ook de botten van de dinos mogen stempelen, dino tanden knippen,
Op woensdag hebben we gekeken naar een leerrijk filmpje over dinosaurussen op het grote scherm en we hebben natuurlijk geen schrik gehad!!
Op donderdag kregen we bezoek van Baziel De Graver, een archeoloog. Hij vertelde ons dat er in onze school ergens een dino skelet begraven lag. Hij vroeg onze hulp bij het zoeken van dit skelet. Wij waren natuurlijk direkt bereid hem te helpen. En tot onze verbazing hebben we enkele grote dino botten gevonden van een wel heel speciale dino. Wat was dat een spannende zoektocht! Op vrijdag hebben we nog een keertje bezoek gekregen van Juf Famke; zij kwam nog enkele leuke dingen doen in ons klasje; (verhaaltje/ kringgesprek)
Vrijdag 12/02 komt zij een hele dag in ons klasje staan, we zien er alvast naar uit!
Volgende week verwelkomen we de dieren van de Axenroos in ons klasje
Er viel weer heel wat te beleven in de Wolkenklas: vouwen van pinguïn, knutselen van vogelhuisjes, bouwen van iglo's, rijgen van sneeuwvlokjes, tekenen van weerkalender, sjabloneren van een kroon, tekenen van ijsberen,... Ook kregen we een brief die verstopt zat in een klomp ijs, op verschillende manieren probeerden we deze eruit te halen. In de brief stond dat we in onze school op zoek moesten gaan naar 5 opdrachten, telkens we een opdracht goed deden, kregen we een puzzelstukje. Zo moesten we lopen als pinguïns, iglo's bouwen, een sneeuwman tekenen, een ijsblokje doorgeven zonder te vallen en luisteren naar een verhaaltje vol fouten. We deden al de opdrachten vlekkeloos en bemachtigden zo al de puzzelstukjes! Een leuk maar koud weekje was dat dus...
Nog twee weekjes naar school en dan weer twee weekjes vakantie...de tijd vliegt vooruit... Maar tijd genoeg om in deze twee weekjes de kerstsfeer volop ten tonele te brengen... Deze week mochten jullie wolkenkapoentjes elke dag een raadseltje van de kerstslinger halen, het raadseltje had te maken met het dagaccent van die dag. Kunnen jullie ze ook ontcijferen?
Ik heb een driehoekige vorm, ben groen en de mensen plaatsen mij in hun huis en hangen mooie spullen in mij rarara, wat ben ik?
Ik heb de vorm van een huisje maar ben veel kleiner, in mijn huisje is een kindje geboren in het midden van de nacht de mensen zetten mij onder een boom rarara, wat ben ik
Ik sta aan de hemel, heb een puntige vorm en ik glinster en straal heel hard rarara, wat ben ik? Het is rond en wit en heeft een oranje neus rarara wat ben ik?
Als de elektriciteit uitvalt in huis, steken de mensen mij aan. Ze gebruiken mij ook om het huis een beetje gezelliger te maken rarara, wat ben ik?
Rond deze dagaccenten hebben we talrijke leuke knutselwerkjes gemaakt en natuurlijk ook een heleboele leerrijke kringactiviteiten gedaan...en tussendoor zijn we ook volop bezig met het leren van onze nieuwjaarsbrieven...druk druk in het Wolkenklasje! !Denken jullie nog een keertje aan de broodzak en de houten lepel voor het opzeggen van de nieuwjaarsbrief? En natuurlijk niet te vergeten het cadeautje van 3 voor onder onze kerstboom...!
Sinterklaas en zijn pieten zijn ondertussen al een tijdje in ons land, dus hoog tijd om hierrond te werken. Zo mochten we allerlei cadeau'tjes inpakken, inpakpapier maken, lekkere chocolade rotsjes smullen, gek dansen zoals "Danspiet", een pietenmuts maken, ... Maar het leukste van al was toch het verkleden in Sint en Piet! Nu nog even spannend afwachten tot vrijdag, want dan komt de Sint met zijn Pieten.
Donderdag 26 november gingen we met al de kleutertjes sporten in de Dulpop te Bazel. Toen we daar aankwamen zagen we dat alles was omgetoverd in Sint- en Pietenstijl. Zo moesten we met de zak van Zwarte Piet een heel parcours afleggen, mochten we klimmen en klauteren, deden we een zoektocht met opdrachtjes, kleurden Sint en Piet en nog veel meer. Voor dit alles kregen we een leuk diploma en zijn we welkom bij Sint en Piet om hen te helpen.
Op 4 december is het weer zover, dan komen Sint en Piet een bezoekje brengen aan onze school. In afwachting op onze allerliefste Sinterklaas zijn we alvast begonnen met het thema in onze klas te introduceren. Elke dag mochten we kijken naar een filmpje van Dag Sinterklaas en aan de hand van dit filmpje konden we onze dag verder zetten zo hebben we reeds een grote ruimtelijke boot geschilderd, mijters geknutseld, zwarte pietjes geknipt en zoveel meer . Nu nog even flink zijn tot de grote kindervriend op bezoek is geweest! Vele ondeugende groetjes uit het Wolkenklasje
Jongens, meisjes aan de kant. Daar komt mama olifant. Grote voeten, grote oren en een lange slurf van vooren. Jongens, meisjes aan de kant. Daar komt mama olifant.
Wat een kleurrijk weekje was dat in onze klas. Zo konden jullie kapoenen elke dag luisteren naar een verhaaltje van Elmer, die verschillende spannende en ookwel grappige avonturen beleefde. Rond dit grappig olifantje hebben we ook heel wat leuke knutselwerkjes gemaakt. Zoals een Elmer uit een kaasdoosje, een Elmer geweven met strookjes papier. een collage van Elmer met stofjes en papiertjes... Kortom er was een waaier aan kleurrijke activiteiten te doen in onze klas...
Volgende week gaan we reeds op weg naar Sinterklaas en Zwarte Piet...dat wordt spannend!
Deze week hebben we kennis gemaakt met het land "China"... Zo weten we nu ongeveer dat China heel ver van ons landje ligt en dat ze een rode vlag hebben met gele sterretjes. Maar we hebben deze week ook enkele leuke dingen gedaan rond China, zoals ons verkleden in hun typische kimono's, we hebben rijst mogen proeven met Chinese stokjes, hallo leren zeggen in het Chinees, we werden geshminkt als "echte" Chinezen en zoveel meer... Tussendoor werd er volop geknutseld rond het thema; prikken van de Chinese Vlag, knippen en kleven van Chinese huisjes, plooien van Chinese waaiers, schilderen van Chinese draken,....
Een leerrijk en afwisselend weekje was dat dus in ons Wolkenklasje!
Ik ben een bofkont, dat is waar, want oma en opa staan altijd voor mij klaar! Maar hoe je het ook draait of keert, vrijdag was het een keertje omgekeerd!
Zowel groot als klein keken er naar uit om deze dag te beleven! We hebben er dan ook veel voor geoefend, flink voor geknutseld, hard voor gezongen, ... Het werd een spannend maar fantastisch dagje! Bedankt Christel (mama van Gilles) voor de leuke fotootjes van onze kapoenen...
Hierboven nog enkele fotootjes van het thema "Wil je met me ruilen?" Het werd een superfantastisch grootoudersfeest, bedankt aan iedereen die geholpen heeft!! De fotootjes van het grootouderfeest komen er volgende week aan...
Volgende week nemen we een kijkje bij enkele herfstdiertjes...en daarna een welverdiende week vakantie!
Kip wil graag de hoed van de vogelverschrikker hebben, maar die wil deze alleen maar geven als hij hem kan ruilen voor een wandelstok. Kip kent wel iemand met een wandelstok en ze vraagt of hij hem wil ruilen voor iets anders. Zo onderneemt Kip een tocht langs allerlei dieren die wel iets willen ruilen. Met veel geduld en doorzettingvermogen weet Kip de hoed van de vogelverschrikker te krijgen.
Deze week hebben we volop gewerkt aan onze cadeautjes voor oma en opa, en ik kan jullie vertellen ze zien er prachtig uit! Daarnaast hebben we kennis gemaakt met het prentenboek "Wil je met me ruilen?" Het verhaal dat we gaan uitbeelden op het grootouderfeest op 23 oktober. Wij; de kindjes uit de wolkenklas spelen de dassen uit het verhaal en hebben reeds een keertje geoefend voor ons dansje... Ik kan jullie verzekeren, de oma's en opa's, vakes en moekes, bomma en bompa's, zullen versteld staan!
Volgende week maken we kennis met de andere figuren uit het boek...
Hallo iedereen! Wij zijn Nellie en Cesar! De vriendjes uit de klas van jullie kapoen.
Misschien komen we wel een keertje bij jou thuis logeren!
Het thema van deze week is "Schoonmaken met Floddertje"
Op maandag eet ik fruit! Nee mama en papa, de koekjes komen er dan echt niet uit! Ze blijven in mijn tasje, want op maandag eten we gezond in ons klasje
Op donderdag & vrijdag gaan we turnen bij Meester Karl. Gelieve uw kapoen dan schoenen aan te doen zonder veters!