Home Link naar onze andere blogs Let op je haren...
Haar verraadt waar u geweest bent
Het haar van Kate Hudson slaat hier wel even paraplu.
Dankzij een nieuwe test volstaat een enkel haar om de verplaatsingen van mensen te achterhalen. Op die manier kan de politie alibi's van criminelen verifiëren of slachtoffers identificeren. Dat blijkt uit een studie die is gepubliceerd in het magazine 'Proceedings of the National Academy of Sciences'. Met behulp van stalen kraantjeswater en resten van haren die in het hele land in kapsalons werden verzameld, zijn wetenschappers van de universiteit van Utah erin geslaagd om chemische verschillen in kaart te brengen die voldoende significant zijn om als geografische markers te dienen.
"Je bent wat je eet" "Je bent wat je eet en drinkt en dat uit zich in de haren", legt Thure Cerling, geochemist en co-auteur van de studie, uit. Het onderzoek toont namelijk dat 85 procent van de variaties aan water-en zuurstofisotopen in mensenhaar te verklaren is door de verschillen in drinkwater. De analyse van een haartje kan dus duidelijk maken waar een mens zich enkele weken of zelfs jaren voordien bevond, in functie van de lengte van het haar en de tijd die het nodig had om te groeien.
Geografische zones Het team van Thure Cerling heeft op basis van de bevindingen een kaart opgesteld met de verschillende water- en zuurstofisotopen in de haren, verspreid over de Verenigde Staten. Met de techniek kunnen geen precieze locaties, maar wel geografische zones afgebakend worden.
"Fenomenale methode" Dankzij een haar kon al de verplaatsing van een niet-geïdentificeerd moordslachtoffer, dat aangetroffen werd in Utah, gereconstrueerd worden. "Het is een fenomenale methode", aldus Todd Park, de speurder die de identiteit onderzoekt van de vrouw wier lichaam in 2000 in Salt Lake City werd aangetroffen. Met een van haar haren kon de politie achterhalen dat ze de laatste twee jaren van haar leven heeft doorgebracht tussen de staten Idaho, Montana en Wyoming en eventueel in Washington en Oregon.
Home Link naar onze andere blogs Pick-ups scoren desastreus in crashtest
De pick-ups van Nissan en Isuzu zijn, ondanks hun omvang, levensgevaarlijk voor de inzittenden bij een aanrijding. Dat blijkt uit de laatste crashtests van het European New Car Assessment Programme (EuroNCAP).
Lichte vrachtwagen De organisatie nam deze maand voor het eerst pick-ups op in haar crashtest, omdat de voertuigen steeds meer voor particulier gebruik worden ingezet. De verkoop van pick-ups, terreinwagens met een open laadbak, steeg in ons land met 53 procent tussen 2002 en 2007. De wagens kunnen nog steeds als lichte vrachtwagen worden ingeschreven en genieten dus een gunstig fiscaal regime.
Levensbedreigend De Nissan Navara, een van de populairste modellen op de Belgische markt, kwam erg slecht uit de test. De wagen haalde drie sterren voor de bescherming van inzittende kinderen en nauwelijks één ster voor volwassen inzittenden. "Eén ster houdt in dat de wagen levensbedreigend is voor bestuurder en passagiers bij een aanrijding tegen 64 kilometer per uur", bevestigt Danny Smagghe van Touring. Ter vergelijking, een klein stadswagentje als de Fiat 500 haalde onlangs het maximum van vijf sterren in dezelfde test. De Navara is nochtans een tamelijk recente wagen, die pas in 2005 werd gelanceerd.
Zwak chassis De Isuzu D-Max doet het iets beter dan de Nissan, maar toont nog steeds een onaanvaardbaar resultaat. De Japanse pick-up haalde twee sterren voor de inzittenden en twee voor de kinderen op de achterbank. "Het grootste probleem met de pick-ups is de zwakte van de cabine en het chassis", stelt Touring. "Het metaal dringt veel te ver binnen in de wagen. Bovendien vormen scherpe onderdelen in het dashboard een reëel gevaar en worden gordels en airbags te laat geactiveerd." Enkel de Mitsubishi L200 haalt een aanvaardbaar resultaat met vier sterren voor volwassenen en drie voor kinderen.
Naast de drie pick-ups testte EuroNCAP ook de Suzuki Splash (vier sterren), de Daihatsu Terios (vier sterren), de Renault Kangoo (vier sterren), de Citroën C5 (vijf sterren) en de BMW X3 (vier sterren).
Zwakke weggebruiker De bescherming van de zwakke weggebruiker bij een aanrijding laat nog steeds te wensen over. De geteste wagens halen tussen de één en de drie sterren op dit onderdeel. De crashtestorganisatie roept de constructeurs op om dringend meer aandacht te besteden aan de veiligheid van voetgangers bij een aanrijding.
Home Link naar onze andere blogs Probeer ze maar eens te tellen
26-02-2008 om 19:40
geschreven door Hans
25-02-2008
Infiniti
Home Link naar onze andere blogs Infiniti komt met vier modellen naar Europa
Infiniti G Coupé tegenover BMW 3 Infiniti G Sedan Coupé
Infiniti G Sedan Infiniti EX crossover
Infiniti EX crossover Infiniti FX
Infiniti FX Infiniti M Sedan
Infiniti M Sedan
Infiniti maakt zich op voor de komst naar Europa. Vanaf volgend jaar wordt het luxemerk van Nissan ook officieel bij ons ingevoerd, met vier modellen ineens: de G sedan en G coupé, de luxesedan M, de crossover EX en de FX SUV. Die laatste werd in ons land al een tijdje via het grijze circuit (en een aantal Nissan dealers op eigen houtje) ingevoerd.
Infiniti is voor Nissan wat Lexus is voor Toyota. In Amerika is het inmiddels een ingeburgerd merk en het wordt ook al verkocht in onder meer China, Rusland en de Arabische Emiraten. Volgend jaar is Europa aan de beurt.
G versus BMW3 Het eerste model is de G-sedan. Die is voorzien van een 300 pk sterke V6 en gaat de concurrentie aan met de duurdere modellen van de BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse en de Lexus IS.
Dan is er de G Coupé. Die heeft verrassend veel trekjes van de Nissan 350Z. Die ziet het Japanse merk als concurrent voor onder meer de BMW 3-serie coupé, Audi A5 en de Mercedes-Benz CLK. Hij is voorzien van een 3,7-liter V6 met 330 pk.
EX tegenover X3 De EX is een crossover en heeft ook een V6 met een vermogen van meer dan 300 pk. Infiniti zet m in tegen autos als de BMW X3, en de Audi A4 Avant quattro.
FX als alternatief X5 Tot slot is er de FX. Dat is een SUV in de klasse van de Porsche Cayenne en de BMW X5 en X6. Dit model wordt al eens via de grijze import naar ons land gehaald, maar op het autosalon in Genève, in maart 2008, zal een compleet nieuwe FX staan. Daarmee is het de eerste Infiniti die buiten de VS zijn wereldpremière beleeft.
Vanaf 2010 levert Infiniti ook een V6 diesel voor de EX en de FX. Dan is het ook de beurt aan de Infiniti M die de strijd aangaat met de BMW 5-serie en de Mercedes E-klasse.
Eerste Infiniti-showroom vanaf oktober in Antwerpen
Infiniti EX37 cross-over
Infiniti FX Infiniti G37 sedan
Infiniti G37 Coupé
Nissans luxemerk Infiniti, dat volgende week officieel in Europa gelanceerd wordt op het autosalon van Genève, zal in ons land door de Beerens Group ingevoerd worden. In oktober opent het eerste Infiniti Centre in Antwerpen. In 2009 komt er ook een filiaal in het Brusselse.
Beerens is een zelfstandige autodealer met vestigingen in Antwerpen, Aartselaar en Wijnegem en in Overijse die tot vandaag vooral Audi en Volkswagen verdelen. Daarnaast is Beerens ook invoerder van het exclusieve Nederlandse sportwagenmerk Spijker.
Infiniti werd door Nissan in 1989 opgezet om in Amerika weerwerk te bieden aan de luxe-divisies van Toyota (Lexus) en Honda (Acura). Uiteindelijk wordt het merk vandaag ook officieel verdeeld in Canada, Mexico, het Midden Oosten, Korea en Taiwan. Nu wil Nissan ook in Europa iets forceren.
Van bij de start zal Infiniti in ons land vier modellen aanbieden; twee SUV's of 'cross-overs' (de EX37 en de FX) en de G37 coupé en sedan. Vooral de FX zag je de laatste jaren al met mondjesmaat op onze wegen. Hij werd door een aantal enthousiastelingen (waaronder Nissan-dealers) rechtstreeks vanuit de States ingevoerd. In die zin is het een beetje verrassend dat Infiniti bij 'VW-Audi' dealer Beerens te biechten gaat.
Jim Wight, Vice President Infiniti Europe zegt daarover in een persbericht: «Beerens Group heeft veel ervaring met het verkopen van luxe automerken. Deze factoren en het committent voor de visie van Infiniti om klant relevante, hoogwaardige services toe te voegen aan Infiniti's technisch geavanceerde luxe 'performance' auto's en crossovers, hebben ons overtuigd dat zij de beste partner zijn voor de Belgische markt». Waarvan acte.
Beerens zelf noemt het een uitdaging om een compleet nieuw retailnetwerk voor Infiniti uit te bouwen in België.
Home Link naar onze andere blogs Bloot model in uitstalraam
Londense shoppers kregen gisteren een heel bijzondere visuele verrassing. In het uitstalraam van warenhuis Selfridges in de drukke winkelstraat Oxford Street stonden ze plots oog in oog met een naakt model.
Geurtje Jen Dawson zat in een decor voor lingeriemerk Agent Provocateur. De campagne was bedoeld om de lancering van het parfum Stripped luister bij te zetten, maar of voorbijgangers onder de indruk waren van het geurtje is maar zeer de vraag.
Verkeer in de knoop Selfridges staat bekend om zijn artistieke etalage, maar het was toch de eerste keer dat het verkeer in Oxford Street in de knoop raakte.
Home Link naar onze andere blogs VW Passat nu ook met common rail diesel
Het lag in de lijn der verwachtingen, maar nu is hij er sinds enkele dagen. De 2.0 liter common rail TDI van Volkswagen zit voortaan ook in de Passat. Nieuw is dat hij standaard komt met roetfilter en dat zonder meerprijs.
Het verbruik daalt ten opzichte van de oude 2.0 TDI met pompverstuiver met 0,1 liter per 100 km. Voor de 140 (of 136) pk sterke common rail is dat gemiddeld 5,8 liter. Ondanks de roetfilter, blijft de prijs dezelfde (vanaf 25.140 voor de vierdeurs en 26.770 voor de Variant).
Ook de prestaties blijven van hetzelfde niveau, zo sprint de Passat met de modernere diesel in 9,8 seconden van 0 naar 100 en de top ligt op 209 km/u.
Ook de 2.0 TDI van 163/170 pk is automatisch een common rail mét roetfilter, bevestigt invoerder D'Ieteren. Hier starten de prijzen aan 30.710 euro, ook zonder meerprijs.
Het ligt voor de hand dat de common rail TDI in nog meer modellen van Volkswagen leverbaar wordt, maar de huidige generatie Golf zou niet profiteren van de nieuwe motor.
Home Link naar onze andere blogs Superauto uit hout op komst
De allereerste superauto uit hout is in de maak. Het gaat om een project van studenten van de universiteit van North Carolina, die willen uitvissen of het uberhaupt mogelijk is zo'n houten bak snelheden van 386 km/u (!) te laten halen. Hun creatie - 'de Splinter - zou later dit jaar af moeten zijn.
"Hout is een wonderbaarlijk materiaal om mee te werken. Het heeft een betere sterkte/gewicht-verhouding dan aluminium of staal en beschikt over een beweeglijkheid die vele verschillende soorten constructietechnieken mogelijk maakt. Reken daarbij nog dat uitzicht en die geur... Uniek", kan de 27-jarige Joe Harmon zijn enthousiasme nauwelijks onder stoelen of banken steken.
"Mensen gaan ervan uit dat het hout in brand zal vliegen, breken of versplinteren. Als je daar een beetje creatief mee omspringt, is daar echter allemaal geen gevaar voor", klinkt het ook nog. Harmon beseft echter wel dat het een huzarenstukje zal zijn om zijn troetelkindje ooit op de markt te brengen. "Ik twijfel er niet aan dat er veel interesse voor zou bestaan, maar vrees ervoor dat de meesten het toch te gevaarlijk zullen vinden"
19-02-2008 om 08:46
geschreven door Hans
Kleuters
Home Link naar onze andere blogs Kleuters bewegen te weinig
Vlaamse kleuters bewegen te weinig. Het grootste deel van hun tijd brengen ze passief of zittend door, leert een studie van de Universiteit Gent. Amper acht procent van de Vlaamse kleuters haalt de internationale norm van een uur matige tot zware lichaamsbeweging per dag. Kleuters die weinig bewegen, lopen meer kans op overgewicht later.
Stappentellers De vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen van de Universiteit Gent deed samen met de Ehsal een onderzoek met stappentellers bij 129 vier- en vijfjarigen. Nog eens 89 kleuters kregen een accelerometer, die niet enkel de beweging, maar ook de intensiteit ervan registreert. Daaruit blijkt dat kleuters gemiddeld 84 procent van hun tijd zittend doorbrengen. Tien procent van hun tijd vertonen ze lichte activiteit. Amper 6 procent van de tijd dat ze wakker zijn, zijn ze matig tot intens fysiek actief.
Televisie kijken De norm van één uur intensief bewegen per dag halen amper acht op de honderd kleuters. Weinig beweging hangt vaak samen met veel tv-kijken. De onderzochte kinderen kijken op weekdagen gemiddeld 74 minuten televisie. Op weekenddagen loopt dat op tot 140 minuten of 2,5 uur. Buiten spelen beperkt zich tot 15 minuten per dag op weekdagen en 45 minuten tijdens het weekend.
Zowel thuis als op school Het gebrek aan lichaamsbeweging manifesteert zich zowel thuis als op school. Ook in de klas en tijdens de speeltijd zijn kleuters zeer weinig actief.
Home Link naar onze andere blogs Youtube voor schoenen opgericht
Schoenliefhebsters opgelet! Speciaal voor u werd shoetube.tv gelanceerd. Zoals de naam zegt is de website gewijd aan schoenen, schoenen en nog eens: schoenen! Filmpjes, blogs (opgedeeld naar soort schoen) en zelfs een goed doel: aan alles werd gedacht.
Zelfs noemen de initatiefnemers de site 'een online networking site', speciaal opgericht voor 'geobsedeerde' vrouwen. Geobsedeerd door schoenen, welteverstaan. "Schoenen zijn universeel, iedereen begrijpt de schoenentaal. Overal ter wereld houden vrouwen van schoenen, dus er bestaat een soort band tussen hen", liet de productiemaatschappij optekenen in de krant The Washington Times.
Een kernredactie van vier schoenliefhebbende vrouwen draagt de site, al zijn er ook verschillende freelancers. Allemaal rapporteren ze vanuit een verschillende grote, Amerikaanse stad, zodat ze zoveel mogelijk trends kunnen spotten.
Home Link naar onze andere blogs Voorbije nacht was koudste van 2008
De nacht van zaterdag op zondag was tot nu toe de koudste nacht van 2008. Minimaal daalde het kwik tot -3 graden Celsius in het Gentse en -5 tot -6 graden in de rest van het binnenland en aan de kust. Elsenborn in de Hoge Venen was met -9 graden de koudste plek van het land.
Ukkel vormde een uitzondering van amper -1 graad. Op zo'n 100 meter hoogte bevindt zich actueel een warmere luchtlaag. Het weerstation Ukkel bevindt zich uitgerekend op 104 meter boven de zeespiegel.
17-02-2008 om 09:31
geschreven door Hans
14-02-2008
Opel Isignia
Home Link naar onze andere blogs Opel Vectra gaat Isignia heten
Opel GTC Concept
Opel Insignia Concept (2003)
Opel Ascona A
Het was al maanden publiek geheim, maar nu heeft Opel het zelf gezegd: de nieuwe Vectra heet Insignia. In juli 2008 debuteert de auto op de London Motor Show.
De auto wordt gebouwd bij het Opel-hoofdkwartier in Rüsselsheim. De lijnen van de Insignia zijn gebaseerd op de GTC Concept, die eerder dit jaar is gepresenteerd. Insignia is door Opel eerder gebruikt als naam voor een concept car in 2003. Van dit grote model werd aangenomen dat hij de opvolger moest zijn van de Omega. Maar dat is er nooit van gekomen.
De stamboom van de Insignia start in 1970 met de komst van de Ascona. Daarvan werden drie generaties gebouwd en 4,4 miljoen stuks geproduceerd. In 1988 is de Ascona afgelost door de Vectra. Daarvan zijn eveneens drie generaties gebouwd en de teller staat tot nu toe op 5,5 geproduceerde exemplaren.
Home Link naar onze andere blogs Trailer nieuwe Indiana Jones
13-02-2008
Schoon poepke
Home Link naar onze andere blogs Schoon poepke voor ons meiskes
13-02-2008 om 21:38
geschreven door Hans
Benzine wordt duurder
Home Link naar onze andere blogs Benzine wordt duurder
Waar zal het stoppen?
De prijs van superbenzine 95 en 98 gaat morgen met ruim 3 eurocent per liter omhoog. Dat meldt de federale overheidsdienst Economie vandaag. De prijsstijgingen zijn het gevolg van de stijging van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten, zo luidt het.
Voor superbenzine 95 geldt vanaf morgen 14 februari een maximumprijs van 1,4790 euro per liter. Dat is 3,9 eurocent meer dan de huidige maximumprijs. De prijs van super 98 stijgt met 3,3 eurocent per liter tot 1,4910 euro per liter.
De recordprijzen van super 95 en 98 bedragen respectievelijk 1,498 en meer dan 1,51 euro per liter. Ook de prijs van lpg gaat morgen omhoog tot een maximumprijs van 0,5820 euro per liter.
Een wel danig op seks beluste Poolse dame belandt wellicht in de cel omdat ze 700 telefoontjes pleegde naar de brandweer, hulpdiensten, de plaatselijke legerkazerne en het stadsbestuur om toch maar aan een man en de bijhorende seksbeurt te geraken. Dat meldt The Sun.
Lang geleden Haar sekshonger kan Hanna Wozniak (42) uit het Poolse Koszalin een jaar gevangenisstraf kosten. Nadat de politie haar telefoontjes getraceerd had, vielen de agenten bij haar thuis binnen. Hanna wond er geen doekjes om: "Ik was hopeloos op zoek naar seks. Het was verduiveld lang geleden dat ik nog een man tussen de lakens heb gehad".
Blus mij De politie kan er evenwel niet mee lachen. De vrouw wordt er van beschuldigd de hulpdiensten voor te gek te hebben gehouden en dreigtelefoons te hebben gepleegd. Ze was zelfs bereid om haar huis in brand te steken om 'haar vuur' te laten blussen door een spetter van een brandweerman. "Dit gedrag kan niet door de beugel", aldus een politiewoordvoerder.