Inhoud blog
  • licht
  • verkeer in de stad
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    gufghur...

    16-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verkeer in de stad

    Onze steden worden leefbaarder als de verkeerssituatie wijzigt. Enkele verregaande -maar op zichzelf eenvoudige- ingrepen volstaan:

    Het inkomend verkeer wordt ter hoogte van de uitritten op de ring in bewaakte parkeerfuiken opgevangen. Van daar is de stad bereikbaar via het openbaar vervoer dat met kleine busjes tussen het centrum en de parkeerfuik pendelt. De frequentie van de busjes is om de 10 minuten of eerder, telkens wanneer een busje vol is. Het openbaar vervoer heeft naast dit "straal"net ook een "radiaal"net. De 2 netten samen zijn zo opgezet, dat ze een groot deel van de stad bestrijken (Alleen wegen van type A en B (zie lager)).
    Er zijn ook riksja's. Deze hebben het voordeel dat ze elk adres kunnen bereiken.
    Het gebruik van de parkeerfuiken, het openbaar vervoer, en de riksja's is gratis voor mensen die in de stad hun domicilie hebben, maar betalend voor bezoekers.

    Bij sommige uitritten van de ring is er mogelijkheid om met eigen vervoer verder de stad in te rijden. Dit wordt op de ring aangegeven. Wie deze optie kiest betaalt een tol die automatisch geheven wordt, en die duurder wordt naarmate het verkeer in de stad drukker is. Voor stadsbewoners is deze tol goedkoper.
    Tussen bepaalde uren in de ochtend en de avond is er goederenvervoer mogelijk om de winkels te bevoorraden.
    Winkelaars kunnen ten alle tijden beroep doen op een kruier die hun aankopen tot aan één van de opslagplaatsen brengt die in elke parkeerfuik voorzien is. In de parkeerfuiken is 24/24 personeel aanwezig om de aankopen van de opslagruimte tot in de wagen te brengen.

    De steden hebben 3 soorten wegen;
    A: doorstroomwegen in en uit de stad. Alle gewoonlijke mogelijkheden van vervoer zijn er toegelaten en de voorrang is: 1 openbaar vervoer, 2 ander gemotoriseerd vervoer, 3 andere weggebruikers (fietsers, voetgangers, ander-validen, ...)
    B: kruiswegen. Deze wegen zijn alleen toegankelijk voor het openbaar vervoer en voor andere weggebruikers. Openbaar vervoer heeft voorrang.
    C: gewone wegen. Deze wegen zijn alleen voor fietsers, voetgangers, ander validen, ... dus voor de zogenaamde andere weggebruikers. Omdat er op dit soort wegen geen apart voet-, of fietspad is, wordt een deel van het verharde wegdek over de hele straatlengte vervangen door aanplanting / speeltuinen / volkstuintjes / petanquebanen / ....

    De nooddiensten kunnen elk adres bereiken. Op de wegen van type A en B verplaatsen zij zich met zwaailicht en sirene zoals vandaag het geval is. Op de wegen van type C hebben zij geen van beide nodig omdat hun aankomst en doortocht op niveau van de straat zelf wordt aangegeven. Aangezien op dit type wegen geen gecapsuleerde weggebruikers zijn kan het geluid tot op draaglijk niveau teruggebracht worden.

    16-07-2010 om 22:04 geschreven door gg  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:verkeer, leefbaar, stad, steden, voetganger, fietser, auto, tol, ander valide


    Archief per week
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs