Uitwerking: Alle kleuters gaan in een kring zitten. Een kleuter verlaat even de klas In die tijd gaat de juf een andere kleuter bij haar roepen en onder het doek verstoppen. De juf roept de andere kleuter terug binnen. Het kind onder het doek zegt nu: 'Dag...(naam van het kind dat buiten stond)'. Het kind probeert zo te raden wie er onder het doek zit. Dit doe je tot alle kleuters aan de beurt zijn geweest.
Opdracht 2: Zaklampentocht
Materialen: - Zaklampen - Donker lokaal
Uitwerking: Het licht gaat uit in de klas en de gordijnen gaan toe. Alle kindjes hebben een zaklamp vast. Ze doen de zaklamp aan en proberen hun weg te vinden door de klas. Elke keer als ze aan een hoek komen, moeten ze raden waar ze zich bevinden in de klas.
Opdracht 3: kijkdoos
Materialen: - Schoendoos met 3 grote gaten (2 grote gaten voor de ogen en 1 bovenaan voor licht in de doos te brengen.) - Klein materiaal om in de doos te steken (themagebonden)
Uitwerking: Je stopt het kleine materiaal in de kijkdoos. (bv. een klein knuffeltje.) De kleuter kijkt nu in de doos en zegt wat hij ziet.
Uitwerking: Eerst laat je de kleuter alle voorwerpen bekijken, zodat hij weet wat voor voorwerpen er zijn. De kleuter wordt nu geblinddoekt. De kleuterleidster geeft nu een voorwerp in zijn handen. Door te voelen aan het voorwerp kan de kleuter nu raden wat het is.
Opdracht 5: Dansen
Materialen: - Cd-speler - Liedje: 'een tocht door het donker' van Thor. - Zaklampen
Uitwerking: De kleuters hebben allemaal een zaklamp. Ze bewegen op de muziek mee met de zaklampen. De juf staat voorraan en ze toont bewegingen die ze kunnen nadoen. (zie filmpje)
Uitwerking: De juf heeft de zaklamp vast. Zij schijnt met de zaklamp op de muren en toont zo de weg die de kinderen moeten volgen. De kleuters moeten dus het licht volgen.
Opdracht 7: schaduwspel
Materialen: - Groot wit doek of witte muur - Zaklamp - Donker lokaal
Uitwerking: Hang het witte doek op. Maak nu het lokaal donker. De juf schijnt nu met de zaklamp op het doek of op de witte muur. De kleuters gaan tussen de zaklamp en de muur staan en maak figuurtjes met je handen. Nu zien ze schaduwen op het doek of op de muur. (zie filmpje)
Opdracht 8: Raad eens wie ik ben
Materialen: - Blinddoek
Uitwerking: Een kleuter wordt geblinddoekt. Er gaat nu een andere kleuter voor hem staan. De geblinddoekte kleuter voelt nu aan het andere kind en probeert te raden wie het is.
Opdracht 9: Boekjes
Materialen: - Boekjes - Tent - Lichtjes
Uitwerking: De juf zet de tent op in de klas. In de tent hangt ze lichtjes op en er liggen ook boekjes in de tent. De kleuters kunnen in de tent gaan lezen.
Uitwerking: Je maakt de witte sterren geel door met het sponsje erop te stempelen. Als alle sterren droog zijn kun je ze op een zwart papier plakken. Nu heb je een mooie sterrenhemel.
Materialen: - Verschillende soorten schoenen - Blinddoek
Uitwerking: Je blinddoekt 1 kleuter. Nu geef je hem een schoen. (bv. sportschoen, botten, teenslippers,...) Het kind probeert te raden wat voor soort schoen het is.
Opdracht 2: Gekke schoenen
Materialen: - Verschillende soorten schoenen. (Bv. sportschoenen. schoenen met hakken,...)
Uitwerking: Je legt verschillende paren schoenen in een hoek. Je laat de kinderen er mee rond stappen. Ze kunnen nu ondervinden dat de schoenen te groot of te klein zijn, moeilijk of makkelijk aan te doen,...
Opdracht 3: Grote en kleine schoenen
Materialen: - Grote en kleine schoenen.
Uitwerking: De juf vraagt aan de kleuters om elk een kleine schoen te nemen. De juf vraagt aan de kleuters om elk een grote schoen te nemen. Zo kan de juf vragen blijven stellen. Zo leren ze groot en klein.
Opdracht 4: 1schoen + 1schoen = 2schoenen
Materialen: - Verschillende PAREN schoenen.
Uitwerking: Je vraagt aan de kleuters om elk 2 dezelfde schoenen te zoeken.
Opdracht 5: Wat een gekke schoenen heb jij aan.
Materialen: - Geen materialen
Uitwerking: Er gaat 1 kleuter buiten staan. Nu verwisselen 2 kinderen 1 schoen. De kleuter komt binnen en raad welke schoen verwisselt is.