Op deze website kan je het reilen en zeilen in groep 2 van De Notelaar volgen.
We posten regelmatig een verslagje over onze activiteiten en plaatsen hierbij ook enkele foto's.
25-06-2014
Laddercompetie
Vandaag geen 'Eén tegen allen', maar één tegen één in een laddercompetie. De kinderen daagden elkaar uit met zelfgekozen uitdagingen, vb. om ter langst de adem inhouden, om ter snelst vier op een rij vormen, om het meeste fruitsoorten opsommen ... De winnaar mocht telkens een trapje hoger op de ladder.
Na de grote schoonmaak was het tijd voor een spel. We speelden 'Eén tegen allen'. De kinderen kregen anderhalf uur tijd om een hele reeks opdrachten tot een goed eind te brengen, vb. een kaartenhuisje bouwen, een alfabetische meisjesnamenlijst opstellen, zeventien bootjes van papier vouwen, een liefdesverklaring aan de vuilbak brengen, met z'n allen een indianendans doen, honderd grassprietjes verzamelen ... Op het einde werd het enorm spannend, want pas in de allerlaatste minuut werd de laatste opdracht volbracht! Als tegenprestatie zorgt de juf morgen voor iets lekkers
De kinderen kozen zelf wat ze wilden maken: armbanden, mandala's, bootjes van kurken, vissen van kapotte cd's, papieren diertjes of papieren vouwspelletjes ...
Onze klas veranderde even in een heus laboratorium waarin de kinderen allerlei experimenten uitvoerden: kan je een ei met een hand kapot knijpen, hoeveel boeken kan een A4-tje dragen, drijven of zinken appelsienen in water ... Zin gekregen in meer? Op www.proefjes.nl vind je nog veel meer proefjes!
Sportievelingen Esmée, Sara, Bauke, Barend en Eowynn deden onlangs mee aan de SVS-atletiekmeeting. Esmée en Sara kregen zelfs een medaille voor hun prestaties. Proficiat!
Om ons thema 'Waarschoot, waar het goed is om te wonen' af te sluiten, deden we, gewapend met een kompas en een vragenblad, een fotozoektocht door Waarschoot.
De leerlingen van het derde leerjaar schreven a.d.h.v. een reeks prenten een instructie voor het maken van een windmolentje. Nadien werd uitgetest of de instructie voldoende duidelijk was.
Op de speelplaats werd een heus fietsparcours klaargezet. De kinderen probeerden een reeks opdrachten tot een goed eind te brengen: tussen palen slalommen, met een hand fietsen, door een smalle doorgang rijden, op tijd remmen ...
Tijdens de les drama werkten we rond overstromingen. De kinderen vertelden over foto's alsof ze er zelf bij waren, speelden reporter van een plaatselijke krant, overdreven in hun ervaringen ...
Na weken oefenen was het dan eindelijk zo ver: de kinderen mochten hun dans 'Walk on Water' van Milk Inc. tonen aan het grote publiek. Ze deden het schitterend! Ook op het vrij podium waren enkele kinderen van onze klas paraat. Ze brachten met z'n vieren een knap, acrobatisch nummer.
Regelmatig staat er hoekenwerk op het programma. De kinderen kunnen kiezen uit verschillende hoeken, vb. bouwhoek, gezelschapsspelenhoek, computerhoek, rekenhoek, leeshoek, knutselhoek, taalhoek, verkeershoek ...
Na een uitgebreide bespreking in de klas, gingen we de straat op om het geleerde in praktijk te brengen. Er staan volgende week vijf proeven op het programma, die vandaag allemaal ingeoefend werden:
- rond een hindernis stappen die het voetpad helemaal verspert - oversteken op het zebrapad - oversteken op een kruispunt met een agent - oversteken op een T-kruispunt - oversteken tussen geparkeerde auto's