Tijdens onze uitstap naar het museum van Plantijn, wandelden we door Antwerpen. In Antwerpen is echt veel te zien. We proefden zelfs een beetje de sfeer van de 16de eeuw. Wij weten inmiddels wat historische gebouwen met trapgevels betekenen. Die 'Rubens' was toch wel echt goed ! .....En die kathedraal heeft toch de mooiste toren van heel de wereld. Een dikke proficiat voor al die mensen die er aan meegebouwd hebben. Dat monument hebben ze zeker verdiend. En de smid die van werk veranderde , gewoon uit liefde voor een 'schoon meiske'. (Hoe romantisch !) De leerlingen zagen dan ook even waar hun meester 'Patrick Janssens' werkt na de schooluren. Brabo bewaakt zijn voordeur. Brabo was een echte held.... en Antigoon heeft het geweten..... Antwerpen ....WOW
Onze school kwam in het nieuws met de actie 'recht je rug'. Een verslag vind je op de rechterzijde.... Op dezelfde plek vinden we weer een filmpje om alle harten sneller te doen kloppen. Dans en muziek in het centraal station. (...ook goed voor de rug, hart en longen) Iets minder goed gaat het met het milieu. We kunnen er iets aan doen .(kijk naar "the big ask") Laat je ouders het ook zien....laat het iedereen zien die je kent....
Het wordt hier op onze school stilaan een ijzersterke traditie. Tijdens de boekenweek organiseert het oudercomitee een echte boekenbeurs. Leerlingen kunnen er genieten van de vele nieuwe boeken. Er werden ook dit jaar heel wat boeken gekocht.... En nu maar hopen dat ze ook gelezen worden. Ook de bib van 4b werd aangevuld met vier nieuwe boeken, waaronder twee van Maarten Jagermeester. Op de foto's kan je even de sfeer opsnuiven die er echt wel was hoor.
Voor de boekenweek lezen we in onze klas een boek van "Patrick Lagrou". Elke dag lezen we samen één hoofdstuk uit "Tibo en de droomduivels". Daarna bespreken we wat we gelezen hebben. 's Avonds lezen we dan thuis op ons eentje het volgende hoofdstuk. Opgepast...er worden wel een aantal vraagjes gesteld. "Patrick Lagrou" is één van onze bekendste jeugdschrijvers en zijn boeken zijn ten zeerste aan te bevelen. Meer informatie kan je vinden op zijn website: ... Je vindt hem op onze blog aan de rechterzijde !
ps. We hebben de site van Marc de Bel er in één keer even bijgezet.
Het volgende geheimschrift is geniaal. Ondanks dat deze speurder alle codes vlotjes kan kraken, is dit een onmogelijke opdracht. Letters werden gewoon van plaats verwisseld en daarna sprongen ze van links naar rechts en van rechts naar links. Daarbij werden ze praktisch onleesbaar door een zéér speciaal, origineel handschrift. Ik twijfel echter of de ontwerpers hun eigen bericht ooit zelf kunnen ontcijferen. Aan alle lezers daarom deze oproep: Wie het bericht helemaal ontcijfert mag het me even melden. Als beloning krijg je een mooi geschreven letter, afgelijnd met zwart stiftje. Het bericht: Hallo le?er kun hjk ons geheimscrifs lemen wknt wij aunn en het wel als t het aunt laa het dan meetee weten ons adres is 4b dit berichm vernietigt wichnf in 5,4,3,2,1 van aalil en nicm boem !!!!
Veel plezier met het ontcijferen. Khalil en Nico, laat eens weten of het klopt ?
Een cijfercode van Marcel en Hicham.... a=26, z=1 .... En dit was hun boodschap. (ze mocht gerust wat korter zijn)
Hallo, wij zijn agent m en agent h. Wij zitten op een geheime locatie. Wie deze brief ontcijfert weet waar wij zijn. Dus als je deze brief al ontcijferd hebt dan moet je naar de locatie komen. Wij wachten je daar op want wij hebben iets heel geheimzinnig en belangrijk te vertellen. Dus dit is onze locatie: groenendaal 4b . Dus kom snel want wij wachten al op jou. Anders worden we gepakt. Marcel en Hicham.
Een tof bericht, maar onze speurder heeft het weer ontcijferd. Hicham of Marcel, reageer a.u.b. en vertel me of het juist en correct is.
Aan alle papa's die dit lezen: ....Een fantastische 'vaderdag' gewenst. Probeer er rustig van te genieten ! RUSTIG........,onze schrijver toont alvast hoe dat niet moet.
Vandaag kregen we het bezoek van de jeugdschrijver "Maarten Jagermeester". Van beroep is hij dierenarts. Zijn verhalen komen uit de praktijk en zijn voor een deel echt gebeurd. De rest is fantasie, verzonnen , gezogen uit de duim. De dochters van de dierenarts spelen een grote rol in de verhalen, maar de echte hoofdrolspelers zijn de dieren. De boekjes zijn hoofdzakelijk grappig en vlot om te lezen.
...en of er veel te zien was.... De schoonzoon van Plantijn, "Balthazar Moretus", maakte de drukkerij nog groter en gaf zo de tweede naam aan het museum. (Plantijn-Moretus) Om de inkt aan te brengen gebruikt men liefst hondenleder. Daar zitten geen poriën in. In het museum liggen er voor meer dan 12 000 kg loden letters opgeslagen. De bibliotheek van Plantijn is bijna even groot als die van 4b.... De vloeren kraken er wel en het is daar een echte doolhof, maar ik zou er wel willen wonen. (volgens sommige leerlingen moeten we het dan wel eerst anders inrichten)
Vandaag gingen we naar het museum van Plantijn. Dat was een beroemde drukker in Antwerpen. Hij leefde in de zestiende eeuw. Dat is ongeveer vijfhonderd jaar geleden. Zijn werkplaats "De gulden passer" is nu toegankelijk als museum. Het is één van de meest interessante plekjes om iets te leren van het verleden. In de klas leren we nog meer van de drukkunst.
De diareportage bracht ons wat meer kennis over de toestand in Pakistan. Even in de klas eten....gezellig bij elkaar. En dan vliegen we er in met heel de bende.
We steunen dit jaar voor onze vastenactie de kinderen in Pakistan. Hoe meer kinderen we naar school krijgen hoe sneller de armoede er kan verdwijnen. Hieronder volgen we enkele activiteiten van onze 'Pakistan-dag'. We dansen de stress weg op Pakistaanse wijze.....
Gisteren knutselden en schilderden we met het vierde leerjaar over Afrika. Hieronder volgt een fotoreportage van één van onze verslaggevers. Vermits we klasdoorbrekend werkten vind je ook materiaal bij onze andere sites van het vierde leerjaar. De tentoostelling volgt op 25 april. (opendeurdag)
Ook de tweede code is ontcijferd. Demi en Jonathan gebruikten een eenvoudige cijfercode. a = 1, b = 2... De boodschap gaat als volgt: (ik word er wel een beetje verlegen bij...)
Ik vind je ontzettend lief en leuk en je bent grappig. Je doet de kinderen lachen van jou gedachten. Jij kunt goed over Jimmy vertellen en je kan goed tekenen en schilderen. Je kan goed lesgeven zoals rekenen. Van Demi en Joeathan. (maar ik denk dat ze Jonathan bedoelden)
Zo, deze twee lieve leerlingen mogen mijn ontcijferwerk nakijken en punten geven. Misschien kan er iemand van hen reageren hier onderaan.
We wisten reeds lange tijd dat er iemand op komst was. Vandaag kwam er een broertje voor Troy. Van zijn naam zijn we nog niet zeker..... De mogelijkheden: Nick, Nik, Nic ???? Hopelijk weet Troy het ons snel te vertellen.
Kijk ook even rechts. Waar we binnenkort mee bezig zijn. Informatie over Pakistan en een heleboel weetjes, doetjes, luistertjes over ons nieuwste W.O. - thema.
De eerste code is ontcijferd. Fei Fei en Sirine gebruikten daadwerkelijk een cijfercode. De w werd 1, de x werd 2..... en zo kwamen we tot de a = 5..... Het bericht is volgens mij als volgt:
Wij zijn Sirin en Fei Fei. We hebben een club sifei. We zoeken een vriend die er bij wil komen want we zijn met te weinig. We zoeken iemand. Wil jij er misschien bijkomen ? Als je er bij wilt stuur je dan iets terug ?
Zo, deze twee schatjes mogen mij nu controleren en vertellen of het juist is ontcijferd. Ze kunnen hieronder reageren met een boodschap.
De opdracht was heel simpel. 1. Ontwerp een eenvoudige code. 2. Maak een duidelijke sleutel. 3. Schrijf een bericht in het Nederlands. 4. Codeer je bericht. 5. Geef je bericht in code af samen met de sleutel. 6. De meester zal trachten het bericht te ontcijferen.
Vermits er de laatste tijd een grote belangstelling bestaat voor onze lavabo, gaan we hem dan ook echt wereldberoemd maken. In alle uithoeken op aarde zal hij zichtbaar zijn. Kijk mensen en geniet van deze trouwe vriend in de klas. Bedankt, lavabo...voor al het water dat je ons reeds bezorgde !
Het vierde leerjaar werkt rond het werelddeel Afrika. Op onze 'open-deurdag' zullen we daar iets van tonen. We gaan knutselen, schilderen, tekenen, leren...over Afrika. Vanaf vandaag proberen we in de juiste stemming te komen. Op onze linkerzijde vind je alvast enkele prachtige, swingende, vrolijkmakende momenten van Afrikaanse kinderkoren. Ik kan niet stilzitten als ik ze zie. Ik zou zeggen...... kijken maar en geniet van de zingende kinderen. Ik had er oh zo graag tussengestaan.
De grote winnaar dit keer was de elf Elladin. Wie zou er nu eens niet graag een elf zijn in het verhaal van Jimmy. (die zijn zo keurig, plechtig, snel, voornaam....) Een behoorlijk tweede werd Yana, de boezemvriendin van Jimmy zelf. (ze is dapper, lenig, snel, vriendelijk, trouw.....) Eén stem ging naar de draak. (wat moet het fijn zijn om te kunnen vliegen en anderen op te schrikken)
In deze volgorde zien we.... (pas op want het kan eng worden) 1. Yamorris (tante van Yana) 2. Yareck 3. Prinses Alana 4. Kobber 5. Kapitein Malivar 6. Rotsklopper 7. Steenbreker 8. een doodgewone Skrull
Zo, jongens (en ook de meisjes....later meer en enger ???)
We vliegen er terug in. Deze week zijn er weer enkele (moeilijke) oefeningen af te werken. Werkwoorden en rekentaal.....we denken dat we er goed in zijn. Oefenen we echter tot we 10 op 10 halen ????? (zonder fouten ?????) De dobbelsteen zal weer beslissen.