We steunen dit jaar voor onze vastenactie de kinderen in Pakistan. Hoe meer kinderen we naar school krijgen hoe sneller de armoede er kan verdwijnen. Hieronder volgen we enkele activiteiten van onze 'Pakistan-dag'. We dansen de stress weg op Pakistaanse wijze.....
Gisteren knutselden en schilderden we met het vierde leerjaar over Afrika. Hieronder volgt een fotoreportage van één van onze verslaggevers. Vermits we klasdoorbrekend werkten vind je ook materiaal bij onze andere sites van het vierde leerjaar. De tentoostelling volgt op 25 april. (opendeurdag)
Ook de tweede code is ontcijferd. Demi en Jonathan gebruikten een eenvoudige cijfercode. a = 1, b = 2... De boodschap gaat als volgt: (ik word er wel een beetje verlegen bij...)
Ik vind je ontzettend lief en leuk en je bent grappig. Je doet de kinderen lachen van jou gedachten. Jij kunt goed over Jimmy vertellen en je kan goed tekenen en schilderen. Je kan goed lesgeven zoals rekenen. Van Demi en Joeathan. (maar ik denk dat ze Jonathan bedoelden)
Zo, deze twee lieve leerlingen mogen mijn ontcijferwerk nakijken en punten geven. Misschien kan er iemand van hen reageren hier onderaan.
We wisten reeds lange tijd dat er iemand op komst was. Vandaag kwam er een broertje voor Troy. Van zijn naam zijn we nog niet zeker..... De mogelijkheden: Nick, Nik, Nic ???? Hopelijk weet Troy het ons snel te vertellen.
Kijk ook even rechts. Waar we binnenkort mee bezig zijn. Informatie over Pakistan en een heleboel weetjes, doetjes, luistertjes over ons nieuwste W.O. - thema.
De eerste code is ontcijferd. Fei Fei en Sirine gebruikten daadwerkelijk een cijfercode. De w werd 1, de x werd 2..... en zo kwamen we tot de a = 5..... Het bericht is volgens mij als volgt:
Wij zijn Sirin en Fei Fei. We hebben een club sifei. We zoeken een vriend die er bij wil komen want we zijn met te weinig. We zoeken iemand. Wil jij er misschien bijkomen ? Als je er bij wilt stuur je dan iets terug ?
Zo, deze twee schatjes mogen mij nu controleren en vertellen of het juist is ontcijferd. Ze kunnen hieronder reageren met een boodschap.
De opdracht was heel simpel. 1. Ontwerp een eenvoudige code. 2. Maak een duidelijke sleutel. 3. Schrijf een bericht in het Nederlands. 4. Codeer je bericht. 5. Geef je bericht in code af samen met de sleutel. 6. De meester zal trachten het bericht te ontcijferen.
Vermits er de laatste tijd een grote belangstelling bestaat voor onze lavabo, gaan we hem dan ook echt wereldberoemd maken. In alle uithoeken op aarde zal hij zichtbaar zijn. Kijk mensen en geniet van deze trouwe vriend in de klas. Bedankt, lavabo...voor al het water dat je ons reeds bezorgde !
Het vierde leerjaar werkt rond het werelddeel Afrika. Op onze 'open-deurdag' zullen we daar iets van tonen. We gaan knutselen, schilderen, tekenen, leren...over Afrika. Vanaf vandaag proberen we in de juiste stemming te komen. Op onze linkerzijde vind je alvast enkele prachtige, swingende, vrolijkmakende momenten van Afrikaanse kinderkoren. Ik kan niet stilzitten als ik ze zie. Ik zou zeggen...... kijken maar en geniet van de zingende kinderen. Ik had er oh zo graag tussengestaan.
De grote winnaar dit keer was de elf Elladin. Wie zou er nu eens niet graag een elf zijn in het verhaal van Jimmy. (die zijn zo keurig, plechtig, snel, voornaam....) Een behoorlijk tweede werd Yana, de boezemvriendin van Jimmy zelf. (ze is dapper, lenig, snel, vriendelijk, trouw.....) Eén stem ging naar de draak. (wat moet het fijn zijn om te kunnen vliegen en anderen op te schrikken)
In deze volgorde zien we.... (pas op want het kan eng worden) 1. Yamorris (tante van Yana) 2. Yareck 3. Prinses Alana 4. Kobber 5. Kapitein Malivar 6. Rotsklopper 7. Steenbreker 8. een doodgewone Skrull
Zo, jongens (en ook de meisjes....later meer en enger ???)
We vliegen er terug in. Deze week zijn er weer enkele (moeilijke) oefeningen af te werken. Werkwoorden en rekentaal.....we denken dat we er goed in zijn. Oefenen we echter tot we 10 op 10 halen ????? (zonder fouten ?????) De dobbelsteen zal weer beslissen.
Deze week kiezen we voor de ontspanning. Ik heb alvast enkele filmpjes uit de oude doos gekozen. Twee jaar geleden deden wij mee met het schoolfeest. De meeste kinderen op het filmpje zijn ouder of jonger, maar eentje ken ik zéér goed. Het is iemand die jarig is deze week. Weet je wie het is ? Misschien herkennen we ook nog anderen. Het andere filmpje gaat over een windmolen. Wat gebeurt er als die nu echt op hol slaat ? Het antwoord zie je op het werk van de week.
Vandaag vierden we op onze school carnaval. Ook 4b deed mee natuurlijk. Vanmorgen stonden er plots ninja's in mijn klas. Monsters, piraten, edele dames, Zorro, indianen, Mulan, Pocahontas, Esmeralda ...deden me vlug vermoeden dat er meer aan de hand was. Het was die dag dat we onze schooltas mochten thuislaten. De dag dat we ons eens mochten laten gaan. Amuseren...plezier maken en doorschuiven. We konden vandaag kiezen uit wel 5 verschillende activiteiten. Een kwis op internet, oogmaskers maken, een leuke vertelling, spelletjes of een clown zelf tekenen met alles erop en eraan. Een portie popcorn kon de pret alleen nog maar versterken. (met dank aan ons oudercomitee) Om tien over twaalf verlieten al de sprookjes en andere figuren vrolijk onze school.
Gezien het overgrote succes van onze vorige 'Poll' (meer dan 175 inzendingen op een klasje van 20 leerlingen) trachten we deze week iets totaal anders te weten komen. Het is er eentje voor echte kenners. Dit keer gaat het over ons eigen vervolgverhaal. Alhoewel de wereld ginder (in het verhaal) niets is voor 'watjes' heb je wellicht voldoende moed om een dagje één van de figuren te zijn. Nu wil ik wel eens weten wie je dan zou willen zijn. Je kan weer rechts (de plaats van de 'Poll') gaan stemmen.
*Bij onze vorige 'Poll' (over contractwerk) kwamen er verschillende antwoorden naar voor. De toppers waren wel: Treuzelen tot de meester er zenuwachtig van wordt. Elke dag een beetje verder werken.
Ik vermoed wel dat er iemand een pijnlijke vinger aan overgehouden heeft. Maar het was wel goed voor het aantal bezoekers op onze site. "Elk nadeel heeft zijn voordeel".
Na het hoofdrekenen van deze week, (en die resultaten waren zéér goed) komen er weer nieuwe oefeningen aanzetten. Ook dit keer is het de bedoeling dat je keihard oefent. Ze zijn niet zo eenvoudig, maar wel zéér belangrijk in het vierde leerjaar. (en later in vijf en zes en....)
Dus eerst keihard werken en daarna pas jezelf belonen. Vergeet ook niet dat er contractwerk moet afgeleverd worden. Maak jezelf dus nooit wijs dat er helemaal niets te doen is.
Regelmatig doen we op onze 'site' een rondvraag waar iedereen mag op antwoorden. We starten met een rondvraag over het contractwerk. Iedereen mag zijn antwoord geven. Dit heeft natuurlijk pas zijn nut als iedereen een eerlijk antwoord geeft. Het resultaat kan je ook onderaan rechts bekijken. (ook de 'Poll' vind je onderaan rechts) En nu maar kiezen,......maar eerlijk je mening geven.
We merken dat dit voor een deel van de leerlingen dik in orde is. Ze hebben goed geoefend. (en dit wil zeggen tot ze het echt kunnen) De anderen moeten veel meer oefenen. Ik heb het gevoel dat ze te vlug tevreden zijn. Er komen dus regelmatig nieuwe toetsen, hertoetsen..... tot iedereen tevreden is. Pas op, naast die werkwoorden komt het hoofdrekenen er ook aanzetten.