Vorige vrijdag hadden we al goed geoefend met de muziekinstrumenten. Dus maandag konden we ook een muzikaal momentje inlassen en we maakten ook zelf een instrument: een tommel! Dinsdag leerde Elmer de kleurtjes-olifant ons wat meer over de kleuren. We dobbelden met grote dobbelstenen en gaven Elmer terug kleur. Nu hangt er een grote Elmer in onze klas die onze klas heel wat vrolijker maakt! Onze oranje kindjes maakten ook zelf een Elmer, maar die was natuurlijk niet zo groot. Elk vakje moest in een andere kleur. Er mochten geen twee vakjes naast elkaar dezelfde kleur krijgen. Onze gele kindjes hebben ook hard gewerkt. Die versierden geen Elmer maar maakten een kindjes dat verkleed was in kip heel wat vrolijker door er allerlei veertjes op te kleven. Die dag kwam er ook een grote verrassing: de fanfare! We genoten van liedjes zoals de plopdans, Bob de bouwer, Alfred jodocus kwak, Pipi langkous,... We sloten de dag af door te luisteren naar het verhaal 'Gewoon Fien'. Fien ontwierp een hoed voor de koningin. Dit van parels, veren, een oude stoel,... die ze op zolder vond. Woensdag verkleedde Els zich in een clown en Jan wou zich ook verkleeden. Hij vond een tijgerpak en liet Els schrikken! Plezier verzekerd tijdens het poppenspel dus! Je moest die gezichtjes eens zien en die stiltes eens horen bij die spannende momenten! Donderdag was het feest want Rube was jarig in onze klas! We hebben deze week ook een hoeden-lotto gespeeld, we bouwden carnavalsstoeten van duploblokken, we speelden met ballonnen,... Lukas bracht ook heel mooie maskers mee om eens te tonen in de klas. Vrijdag was het eerst nog even turnles bij meester Andy en daarna kon het carnavalsfeest losbarsten! Bij meester Andy was dat wel eens iets anders. Leuk zo verkleed spelletjes doen in de zaal! Daarna gingen we met de hele school naar de parochiezaal en daar mochten we een goochelaar helpen. Lars en Dina van onze klas werden gevraagd op het podium. Zo kan Dina vanaf nu bloemen toveren uit een doek en Lars kan koekjes toveren waar de hele school van mocht proeven. Lekker hoor Lars! Ik moet zeggen, ik was enorm fier op die twee op het podium. Ze deden dat super goed! In de namiddag hebben we gekeken naar dansjes die de kinderen van de lagere school brachten. Dit deden we in het zonnetje op de speelplaats, want het was stralend weer. En als laatste kregen we een mooi optreden van twee gekke clowns en aten we een lekker gebakken wafel. Zo gingen we allemaal feestelijk de krokusvakantie in!
De kriebels naar carnaval toe zijn al te voelen in onze klas! Maandag werd er meteen gezegd wie in wat verkleed zou komen. Ze keken vooral verbaasd op toen ik zei dat ik het nog niet wist. Deze week hadden we een kleurrijke verkleed-week. We leerden over gekke hoeden en ook Elmer de kleurtjes-olifant komt deze twee weken op bezoek in onze klas. Maandag leerden we veel rond tellen en hierbij kon natuurlijk het liedje '1,2,3,4 hoedje van papier' niet ontbreken! We bespraken ook wat carnaval eigenlijk is. Alle attributen werden besproken: maskers, confetti, stoet, verkleedkleren, muziekinstrumenten,... Zo bekenen we ook maskers en zagen dat ze allemaal een ander gevoel konden uitdrukken: blij, boos, verdrietig, bang. Dinsdag luisterden we naar het verhaal 'Elmer' van David McKee. We hebben dan een matrix gemaakt met allemaal gekke olifanten. Dit ging al heel goed bij onze oranje kindjes! Onze gele kindjes mochten een ander werkje doen. Zij maakten een lange stoet. Maar ze moesten goed kijken hoe je die precies in elkaar moest puzzelen. We beken ook twee prenten waarop allerlei gebeurde. Van een krant werd een hoedje gevouwen, een bloempot werd een hoed, een koffer vol hoeden sprong open,... We moesten goed kijken hoe dit allemaal gebeurde. Dit vormde een heel leuk gesprek. Niet enkel over hoeden op ons hoofd leerden we. Er werden ook mannetjes van onze vingers gemaakt die kleine hoedjes op hun hoofd kregen. Die vingermannetjes dansten erop los op het liedje 'Hoedje van papier'. Woensdag moesten Els en Jan naar een verkleedfeestje en ze moesten ook allebei een muziekinstrument meebrengen. Maar de uitnodiging kregen ze de dag van het feestje zelf, dus dit zorgde voor chaos in de poppenkast. Ze hadden maar één muziekintsrument. Gelukkig vonden ze in de mand van oma heel wat materiaal om een schudbusje te maken. Maar zonder de hulp van onze kindjes was dit nooit op tijd gelukt. Oef, ze konden net op tijd vertrekken toen mama met de taart voor Jefke aan kwam. Ook donderdag luisterden we naar een verhaal over een verkleedfeestje. Fien gaf een verkleedfeest. De gele kindjes maakten hierover een werkje en moesten goed kijken wie in welk dier verkleed was. Aan het einde van de dag mochten we gaan kijken naar een mooie dansshow die de vijfjarigen op één dagje in elkaar hadden gestoken. Knap hoor! Vrijdag dansten wij niet, maar we maakten een groot orkest met muziekinstrumentjes. Samen met de klas van juf Marleen moesten we goed kijken naar onze partituren, zodat we zeker niet fout speelden. Want soms moesten enkel de trommels spelen, of dan was er weer een solo-moment van Wout en Nino,... Op het einde van onze week sloten we af met een vrolijk geschminkt gezicht! We werden poesjes, piraten, clowns en prinsesjes. En volgende week nog meer feestavonturen!
Nog een bananen-verhaal: Tibeau kwam met zijn banaan naar mij toe en zij het versje 'Alle indianen schieten met bananen'... Alleen had hij een iets andere versie: "Alle indianen schieten met bananen, pief poef paf en gij zijt naft!"
Siebe kwam een beetje teleurgesteld en verbaasd naar mij toegelopen met zijn banaan. "Juf, mama heeft mij een vuile banaan meegegeven!"
We hebben nog hard gelachen over bananen die nu wel of niet in bad moeten. Gelukkig was zijn jasje alleen een beetje bruin, vanbinnen was hij mooi gewassen.
Vorige week werkten we rond 'Kikker is verliefd'. Deze keer zijn we in onze Kikker-boeken verder gegaan. We vertelden maandag het verhaal van 'Kikker in de kou' en maakten die dag ook een koude wandeling samen met de klas van juf Marleen. Die wandeling bracht ons ook bij leuke diertjes. Daarna dronken we een lekker warm drankje... mmm. We sorteerden ook winter- en zomerkleren en maakten deze week ook allemaal een werkje waarbij we de winterkleren moesten kleuren. Dinsdag leerden waar wol vandaan kwam en waar we dus warme kleding mee konden maken. We hebben dan zelf gevilt. Dit was super leuk! Maar we leerden niet enkel over vilten maar beken ook een spinnewiel. We hadden daarvoor wol van een schaap en ook wol van een lama. Meteen toen we het spinnewiel zagen werd er verteld over het sprookje van Doornroosje. De kleuters waren heel betrokken. Woensdag zijn we de dag gestart met ochtendgym om het lekker warm te krijgen want vandaag stond onze verwarming wat kouder om zo aan het milieu te denken. Els en Jan gingen tijdens het poppenspel op bezoek bij de boer want Els wou graag wol van het schaap. Dan kan oma een mooie sjaal voor haar maken. Donderdag zijn we met een bus naar toneel geweest in het cultureel centrum van Heist-op-den-Berg. Dit was een heel leuk toneel. Het heette 'Raam' en we keken werkelijk door een raam en zagen wat er allemaal achter het raam gebeurde. Een mevrouw stond op, waste haar, bakte eitjes,... Er doken allemaal cactussen op, een poes zat op een kast en dan had je nog de buurman. Het was een heel leuke en gekke bedoening met ruiten wassen, zingen en dansen. En wij mochten natuurlijk meedoen met deze gekkerds! Deze week leerden we ook stap voor stap hoe we nu van wol tot aan een trui komen. Dit deden we samen met Maja. Zij vertelde ons haar verhaal over haar trui. Vrijdag waren onze schaapjes af die we gemaakt hadden van onze gevilte doek... béééé! Iedereen ging dus met een klein schaapje naar huis dat voor warme knuffels zorgt.