Eerst en vooral kreeg ik een koffie aangeboden deze dronk ik op, terwijl
mevrouw Cortier mijn eerste taak uitlegde. Die hield in enkele betaalde
facturen chronologisch te klasseren op nummer. De tweede was het controleren van de facturen met de bestelbonnen/ leveringsbonnen.
Na een klein uurtje controleren kreeg ik
gezelschap van mevrouw Sandy. Zei ging me namelijk meer uitleg geven over het
personeelsbeleid, lonen en hoe ze aan de
aanbestedingen komen. Zo ben ik namelijk te weten gekomen dat het bedrijf een
deel van de loon berekening uitbesteedt aan een sociaal secretariaatnamelijk 'Sodiska'.
Na deze interessante ontdekking nam ik plaats bij mevrouw Cortier zei ging
me namelijk iets meer vertellen over het volledige takenpakket van alle
administratieve medewerkers. Dat was best een hele boterham.
Deze conversatie werd onderbroken toen de klok 12 uur sloeg. Namelijk de
lunchpauze. Na deze pauze van een half uurtje hervatten we de conversatie en
begonnen we met het doorlichten van de boekhouding na de boekhouding gingen we
samen op zoek naar de documenten die ik tijdens de week werkplek leren moest
kunnen bemachtigen. Dit is zeer goed gelukt we hebben samen twee voorbeelden van elk soort document dat
ik moest hebben gevonden. Toen we aan de jaarrekening kwamen hebben we deze samen eens grondig doorgelicht.
Ze had me enkele vragen gesteld en ik moest dan de juiste bedragen gaan zoeken
in de balans. Zo wou ze mijn kennis van het bedrijfsleven eens testen. Daarna hebben
we samende enquête ingevuld die ik had
opgesteld voor informatica. Ik stond verstelt van de kennis die zei bezit van
de computers en de computersoftware.
Mijn eerste observatie dag zit erop. voor mij persoonlijk was het geslaagde
dag. Om klokslag tien voor negen zette in mijn eerste stappen voor deze week in
mijn observatie bedrijf Ondernemingen Lievens bvba. Ik was nog maar net binnen
en werd er meteen uitvoerig rondgeleid door de zaakvoerder zelf, mevrouw
Katrien Cortier. De eerste stop was het koffie zet apparaat en de koelkast deze
mag ik zo vaak gebruiken als maar nodig. Daarna volgde het archief, de opslagplaats
en de machinekamer en als laatste maar zeker en vast het belangrijkste de
kennismaking met mijn collegas. In het begin was dat zeer onwennig. Maar dat veranderde al heel snel en het bleken stuk
voor stuk zeer leuke en behulpzame collega's. Na het kennis maken begon het echte
bedrijfsleven.
Mijn eerste en voornaamste taak van de dag was het klasseren van fotos.
Deze taak werd me haarfijn uitgelegd door mevrouw Kelly. Het was namelijk de
bedoeling om de fotos van rioleringsbuizen met het zelfde nummer samen te
plaatsen vervolgens op te zoeken in een enorme lijst wat het nummer betekende,
dit op een wit blad te schrijven en daaronder de bij passende fotos te nieten.
Dit alles moest in tweevoud gemaakt worden. Daarna moest elk opgesteld papier gekopieerd worden en in een dikke map gestopt
worden. Ondertussen bestonden er 3 dezelfde mappen 2 daarvan moeten
uiteindelijk bij de gemeente worden afgegeven van waar de rioleringswerken
hebben plaatsgevonden. Met deze taak heb ik het grootste deel van mijn dag
gevuld. Tussen door heb ik enkele papieren geplastificeerd die moesten
meegegeven worden aan de mecaniciens. De volgende opdracht was facturen
controleren, ze aan te passen als er een fout instond en deze daarna te
klasseren.
Tussen de opdrachten door heb ik me een beetje geïnformeerd bij de collegas
welke taken zei allemaal vervullen, zo kreeg ik al direct een goed beeld bij
wie ik deze week enkele uren zal doorbrengen.