I. Algemeen.
1. De scholen van het Nederlandstalig gesubsidieerd onderwijs van Anderlecht staan ten dienste van de hele gemeenschap.
Zij eerbiedigen alle filosofische en ideologische opvattingen van ouders, leerlingen en personeel.
2. Zij bevorderen het democratisch gedachtengoed.
3. Zij zijn sociaal rechtvaardig. Zij bieden de leerlingen gelijke kansen om geleidelijk de eigen mogelijkheden te leren ontdekken waarop een bewuste studie- of beroepskeuze kan worden gebaseerd.
4. Zij erkennen expliciteit de Universele Verklaring van de Mens en van het Kind.
Zij wijzen vooroordelen, discriminatie en indoctrinatie van de hand.
II. Profilering.
Nederlandstalig gemeentelijk basisonderwijs
(gewoon en buitengewoon)
Algemene doelstellingen.
- De scholen van het Nederlandstalig gemeentelijk basisonderwijs benadrukken het
belang van onderwijs en opleiding.
Kennisoverdracht en kennisverwerving is fundamenteel, maar de scholen hechten evenveel belang aan een volwaardige opvoeding en ontwikkeling van de totale persoon in de brede zin van het woord.
Onder volwaardige opvoeding wordt verstaan :
- het kind volgens zijn aanleg, tempo en behoefte begeleiden bij de totale en
harmonische ontplooiing van zijn persoonlijkheid;
- het behulpzaam zijn bij de huidige en latere verwezenlijking van zijn levensopdracht als vrij, maar ook verantwoordelijk wezen;
- het nu en later in staat stellen om zijn mogelijkheden in diverse situaties en groepen in te zetten ten bate van ge gemeenschap;
- het laten ontplooien en het vormen van kind en adolescent tot meer mens zijn. Geleidelijk aankweken van zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en engagement.
2. De scholen van het Nederlandstalig gemeentelijk basisonderwijs zullen door hun positieve schoolcultuur en dynamisch schoolklimaat, met alle beschikbare infrastructurele middelen en hun omkadering en dienstpakket alles in het werk stellen om de leerlingen een kwalitatief hoogstaand onderwijs te verstrekken dat hen maximale kansen biedt bij de verdere studie of bij de tewerkstelling.
Specifieke doelstellingen.
1. De scholen ven het Nederlandstalig gemeentelijk basisonderwijs stellen de totale ontwikkeling
van de persoon voorop.
Hierbij wordt aandacht besteed aan de volgende facetten :
- functionele kennisverwerving
- ontwikkelen van vaardigheden
- intellectuele en persoonlijkheidsvorming
- affectieve opvoeding
- waardevorming op menselijk vlak
- functionele persoonlijkheidskenmerken
- positief zelfbeeld en zelfvertrouwen
- sociale opvoeding
- ontwikkelen van kritische zin
2. Alle leerlingen krijgen gelijke en maximale ontwikkelingskansen.
3. De scholen zijn een onderdeel van een democratische samenleving. Zij voeden op tot respect voor de medemens en het leefmilieu.
10-07-2008 om 13:17
geschreven door JC MERTENS 
|