2015 - Gezonde voeding
Recepten & boeken uitgetest
Inhoud blog
  • Tips tegen voedselverspilling
  • De ideale shampoo?
  • Lunchen voor beginners en gevorderden
  • En voor u mevrouw, nog een hapje E102 of liever E621?
  • Een pleidooi voor echt voedsel - korte samenvatting
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
  • 0 Welkom! (5)
  • 1 Gezonde voeding (10)
  • 2 Lichaamsverzorging (2)
  • 3 Producten voor huis en tuin (1)
  • Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    26-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom!
    Welkom aan alle lezers en lezeressen!

    Is er nood aan nog een blog over gezonde voeding?  Wellicht niet, maar ik ben iemand met iet of wat narcistische neigingen en de drang om inzichten en ideetjes met iedereen die het lezen wil, te delen :) 

    Wie ben ik?  Ik ben een jonge vrouw van 33, getrouwd en mama van twee kindjes.  Mijn geld om gezond eten te kopen verdien ik als leerkracht in het secundair onderwijs.  Het is daar ook dat mijn frustratie in verband met eetgewoontes van de huidige generatie tieners is begonnen.  

    Mijn man en ik zijn al enkele jaren bezig met gezonde voeding, u kan hier ook het verslag van onze "zoektocht" vinden, het hoe en waarom van onze levenswijze.  

     Naast informatie over gezonde voeding willen wij u ook de nodige informatie geven over DIY producten voor huis en lichaam.  Deze zoektocht was een regelrecht gevolg van de zoektocht naar gezondere voeding. 

     Ik wil toch even onderlijnen dat ik GEEN diëtiste ben, ik heb GEEN voedingsleer gestudeerd wegens geen aanleg voor wetenschappen.  Wat hier verschijnt is puur een samenraapsel van andere blogs en eigen inzichten.  Het opzoekwerk is vooral gebeurd door mijn man, die ook gebeten is door de "makkelijk gezond" methode. 

    Veel leesplezier!  

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:0 Welkom!
    26-12-2014, 00:00 geschreven door Katleen  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze zoektocht - de eerste jaren
    Onze zoektocht (van mijn man en mijzelf) is vele jaren geleden begonnen, voor ons huwelijk in 2005.  We waren beiden aan de mollige kant en voelden ons niet goed in ons vel, het bekende scenario na een aantal jaren in de mooie studentenstad Leuven, waar gezonde voeding toen niet zo makkelijk te vinden was :)  

    We zijn toen naar een diëtiste gestapt, en zijn met succes meer dan tien kilo vermagerd.  Op onze trouwdag zagen we er dan ook beiden stralend en slank uit.  Deze vermageringskuur was eigenlijk een regelrecht dieet, met een restrictie van voeding tot 1500 kcal per dag. Qua voeding werd ons aangeraden om vooral naar de "light" producten te gaan: magere kaas (20+), magere yoghurt al dan niet met een fruitsmaakje, cola light, weinig snoep en koeken, minder boterhammen, en deze boterhammen met mager beleg, u kent het ongetwijfeld wel. 

     Dit dieet heeft ons zeker geholpen om onze eerste inzichten in voeding te verwerven, en voor mij vooral, om te leren koken, een talent dat ik op eigen houtje heb ontwikkeld, met véél verbrande, slecht gekruide en niet te eten gerechten tot gevolg.  Maar, al doende leert men.  Daarvoor ben ik onze diëtiste van toen nog steeds dankbaar, het is de eerste aanzet geweest in een zoektocht naar gezonde voeding. 

    Helaas, aan alle mooie lijntjes komt een einde.  Komt het u bekend voor?  Eerst vele kilo's vermageren, dan vele kilo's even makkelijk weer bijkomen.  Want ja, die dieetvoeding is allemaal goed en wel, maar om een dergelijke levensstijl vol te houden heb je karakter en doorzettingsvermogen nodig, twee eigenschappen die blijkbaar niet direct bij mij passen :) 

    Gevolg, twee kinderen later, tien kilo verder.  Herkenbaar? 


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:0 Welkom!
    26-12-2014, 00:00 geschreven door Katleen  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze zoektocht - het vervolg
    Na een aantal vermoeiende jaren - u kent het wel, combinatie verbouwing en gezin met twee jonge kinderen - zijn we in 2014 op een punt gekomen waarop we echt beseften dat het anders moest.  Mijn man was daarin de grote voortrekker, dankzij zijn perfectionistische aard heeft hij een heel aantal boeken gevonden die het lezen waard waren - verslag daarvan vindt u ook op deze blog.  

     Ook de vele fysieke klachten speelden - en spelen - bij mij een grote rol in mijn zoektocht naar een gezonder leven.  Ik heb veel last van spierpijnen, heb makkelijk bloedarmoede, en heb PDS (prikkelbare darm).  Mijn zoontje heeft veel last van eczeem en mijn dochter heeft dezelfde gevoelige darmen als haar mama.  

    Doorheen onze zoektocht zijn we ons steeds meer bewust geworden van de tientallen vaak zeer schadelijke stoffen in bewerkte voeding en diverse cosmeticaproducten.  We zijn zeker geen geitenwollensokkentypes (ik houd niet van wol en ook niet van geiten :)) maar hoe meer je leest over de manipulatie van de voedings- en cosmeticaindustrie, hoe meer je stil blijft staan bij de impact van wat er te koop is in een supermarkt op onze gezondheid. 

    Het is zeker niet de bedoeling om een negatief gevoel te creëren, wel om mensen meer bewust te maken van wat ze opeten en met welke producten ze zich insmeren.  

    Ik vind en vond het zelf echter heel moeilijk om door de vele informatiebomen het bos nog te zien.  Daarom zou ik met deze blog een aantal ideetjes en inzichten willen weergeven.  

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:0 Welkom!
    26-12-2014, 00:00 geschreven door Katleen  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is nu gezond??
    Een interessante vraag zonder eenduidig antwoord - jammer maar helaas.  We kunnen enkel verwoorden wat wijzelf momenteel als gezond beschouwen - al zijn wij ook nog zoekende en komen er misschien steeds nieuwe inzichten. 

    "Gezond" is volgens ons: natuurlijk en vrij van toxische / chemische stoffen die niet in je lichaam thuis horen.  Qua voeding denken we daarbij aan bergen geraffineerde suiker, bewerkte producten waar hoe dan ook veel conserveringsmiddelen en kleurstoffen aan toegevoegd zijn, koekjes en snoep waarvan de ingrediëntenlijst voornamelijk E-nummers omvat, etc.   

     Op het gebied van huid en haar: we proberen alle producten te vermijden met een lijst aan ingrediënten die door een niet-wetenschapper niet uit te spreken zijn (lees maar eens de achterzijde van een doorsnee verpakking shampoo).  Het kan immers helemaal anders, lees maar verder voor meer tips! 

    We willen afstappen van het idee dat gezond ook light betekent.  Het is verbazend hoe veel slechte elementen terug te vinden zijn in light producten.  We willen ook resoluut afstappen van het tellen van calorieën en het volgen van eender welk dieet.  We weten ondertussen uit ervaring dat dit NIET werkt.  U zal in de topics "suiker" en "interessante boeken" zeker vernemen waarom. 

    Gezond betekent voor ons ook zeker NIET: 

    • jezelf en je kinderen alles ontzeggen.  Je wil immers geen kinderen die op hun vijftiende met hun zakgeld de dichts bijzijnde snoepwinkel gaan plunderen. 
    • uitsluitend gaan winkelen in dure winkels. We hebben een behoorlijk inkomen maar iedereen weet dat de eerste leerkracht die rijk wordt van zijn of haar job, nog geboren moet worden. 
    • niet meer genieten van eten. We hebben nog nooit zoveel plezier beleefd aan het maken en opeten van onze maaltijden als de laatste maanden. 

    Lees gerust verder om meer te weten te komen hierover!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:1 Gezonde voeding
    26-12-2014, 00:00 geschreven door Katleen  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verplichte basislectuur voor wie gezonder wil gaan leven
    Heel veel van onze inzichten hebben we al lezend opgedaan.  Hieronder een lijstje van wat in onze ogen "verplichte basislectuur" is voor al wie worstelt met de vraag: eten we gezond?  Het zal ook een eye-opener zijn voor alle mensen die lijden aan overgewicht, want ook voor hen staan hier zeer nuttige tips. 

    1. De Gabriêlmethode van Jon Gabriël (http://www.degabrielmethode.com/)  
    Een zeer vlot geschreven boek van de hand van iemand die ooit door het leven ging als een zwaarlijvige, 180 kilo zware businessman in New York.  Typ zijn naam even in op YouTube en u zal versteld staan hoe hij er nu uitziet.  Zijn volledige zoektocht staat beschreven in dit boek.  Alles is op een zeer humoristische, no-nonsense manier neergeschreven.  Bij momenten is het echt hilarisch, zoals in het hoofdstuk waarin de schrijver het heeft over de "wet van Jessie".   

    2.  De voedselzandloper - Kris Verburgh (http://www.voedselzandloper.be/) 

    Het was een artikel in Humo, maanden geleden, die ons op het spoor heeft gezet van de Voedselzandloper.  We volgen zeker niet slaafs de principes uit dit ondertussen zeer veel verkochte boek.  Er zijn immers - terechte - kritieken aan het adres van de jonge dokter die de Voedselzandloper heeft bedacht.  Maar er staan wel zeer veel ideeën in die je ook in vele andere boeken terugvindt.  Hij is erin geslaagd om een groot publiek bewust te maken van wat nu gezond is en wat niet, en daarom verdient hij een plaats in de lijst van "verplichte lectuur". 

    3.  Alle boeken van Sonja Kimpen

    Ik geef toe dat ik Sonja Kimpen een vrij irritant persoon vind - sorry, Sonja.  Maar haar boeken zijn zeker de moeite waard om te lezen.  Je krijgt immers inzicht in wat gezond is en wat niet, en je ziet welke honderden mogelijkheden er zijn om gezond te kunnen leven zonder jezelf alles te moeten ontzeggen.  

    4.  Van gifbelt naar tempel (Jacqueline van Lieshoudt) 

    Ik ben geen fan van het klassieke "ontgiften" noch van sapjesdagen en weet ik welke andere manieren om te ontgiften.  Ik kan me echter wel vinden in de aanpak van deze gezondheidscoach.  Ze beschrijft op een zeer heldere manier wat voeding met ons doet, en waarom het zo belangrijk is om je lichaam in balans te krijgen.  

    5.  De kookboeken van Lien Willaert

    Lien Willaert geeft in haar kookboeken (oa Lichte klassiekers, mijn kind eet gezond maar ze weet het niet, het caloriecomplot, ...) zeer veel bruikbare informatie over gezonde voeding en manieren om klassieke gerechten wat minder ongezond te maken.  Ik vind het jammer dat ze zich daarbij nog steeds focust op "caloriewaardes" maar op zich zijn haar ideeën zeker de moeite van het lezen waard.  Doorheen haar kookboeken krijg je een beeld van wie ze is en wat ze wil bereiken. 






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:0 Welkom!
    26-12-2014, 00:00 geschreven door Katleen  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De waarheid over suiker
    Suiker wordt de laatste tijd veel opgevoerd als grote boosdoener als het gaat om overgewicht en het ontwikkelen van ziekten.  Na alles wat we de voorbije maanden gelezen hebben, lijkt dit ook wel terecht te zijn. 

    Ik ben geen wetenschapper, en ben ook steeds zeer slecht geweest in wetenschappelijke vakken.  Maar indien u eens de moeite doet om te kijken naar een aantal fragmenten op YouTube zal u ook begrijpen waarom ik overtuigd ben geraakt van de negatieve invloed van suiker.  Hieronder enkele fragmenten: (eigenlijk volstaat het "the truth about sugar" in te typen om een reeks zeer interessante reportages te vinden) 

    https://www.youtube.com/watch?v=yaAQRfxpSjI  (Fed Up, een zeer goeie film over de enorme impact van de suikerindustrie) 

    https://www.youtube.com/watch?v=ZNySc_BIl5k

    https://www.youtube.com/watch?v=twVAmGXTiic

    https://www.youtube.com/watch?v=EFlnlGx0B5U&list=PLHbrUXwea9XUl37N2w3OxYgY_iF8tL99A

    In het Nederlands kan je gewoon "de waarheid over suiker" intypen en je komt bij een zeer groot aantal reportages uit over suiker.  Ze zijn zeker niet allemaal even goed, ik zal af en toe een topic aanmaken over de echt interessante films / reportages maar hiermee kan iedereen alvast starten.  

    Zijn er alternatieven voor suiker?  Ja en nee.  Een aantal alternatieven worden voorgesteld in kookboeken die ook op mijn blog besproken zullen worden.  Ik noem er enkele van: 

    • agavesiroop, ahornsiroop
    • kokosbloesemsuiker
    • Tagatose
    • honing
    Deze zouden een minder sterke invloed hebben op de suikerspiegel, maar het blijft natuurlijk suiker.  Als je zonder kan, des te beter.  Het kost echter veel tijd om af te kicken van zoet (maar het kan... ik was zelf enorm, enorm verslaafd aan suiker en cola light!), en het is voor iedereen vol te houden.  Ook onze kinderen kunnen zeer moeilijk zonder dat zoete.  Ik probeer dus de weg van het minste kwaad te vinden en ga voor natuurlijke zoethoudertjes zoals dus die siropen en dergelijke.  Ik zou graag een suikervrij leven kunnen leiden maar dat lukt tot op heden nog niet.  


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:1 Gezonde voeding
    26-12-2014, 00:00 geschreven door Katleen  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze favoriete winkels
    De laatste jaren heeft het ene schandaal het andere in sneltempo opgevolgd in de voedingsindustrie.  Van dolle koeien naar rundsvlees dat van hele andere dieren bleek te komen tot melanine in babyvoeding in China, u heeft het wellicht allemaal gelezen in de kranten. 

     Daarom willen wij tegenwoordig echt graag weten wat we eten.  We willen, indien mogelijk, graag weten waar onze voeding vandaan komt.  Ik maak zowat alles vers klaar, koop geen voorverpakte voeding, of toch zo weinig mogelijk (zie hiervoor kooktips, want ik kook wel alles vers maar het moet vooruit gaan :)) en ga hiervoor het liefste naar volgende winkels: 

    - Hoeve ten Bossche in Hombeek voor zuivel: rauwe melk, rauwmelkse kaas en dito boter, heel lekkere yoghurt, het beste ijs ter wereld, ..  Dit is echt een topadres, Majella, die de winkel openhoudt, is ook een zeer vriendelijke dame.  Ze zijn niet zo ecologisch qua verpakkingsmateriaal maar je mag ook altijd je eigen verpakkingen meenemen als je niet van een overvolle vuilzak met plastic houdt. 

    (link: www.hoevetenbossche.be) 

    - Hoeve 't Hertsveld in Leest: "recht van het land bij de klant": verse groenten van eigen bodem, niet biologisch maar wel ecologisch verantwoord.  Ze verkopen er ook streekproducten: erg lekkere confituur, honing, tomatenpuree, fruit van lokale telers, ... erg lekker allemaal! 

    - BioPlanet: de bekende groene versie van Colruyt.  Ons inkomen laat het niet toe om al onze boodschappen hier te doen want dan zijn we op het einde van het jaar failliet vrees ik.  Maar we hebben zo onze favorieten: zoals de speltpasta en het diksap van diverse soorten fruit. 

    Vlees halen we nog steeds bij Renmans of bij de lokale slager, al moet ik zeggen dat we erg weinig vlees eten.  We zoeken hiervoor nog naar een gezonder alternatief (de zgn. grasgevoerde dieren maar daarvan vind je maar weinig in België) 



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:0 Welkom!
    26-12-2014, 00:00 geschreven door Katleen  
    27-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Keukenapparatuur - de basis
    Om goed en gezond te kunnen koken heb je een aantal dingen nodig in je keuken.  De meeste zaken zal je wel herkennen en wellicht ook hebben staan :) 

    • Een goede staafmixer met een sterke motor om soep te kunnen mixen, en sauzen te kunnen maken zonder klonters. 
    • Keukenrobot! Dit toestel heb ik leren appreciëren dankzij Muriël van de Tuin van Figaro (zie verdere blog).  Ik gebruik het voor diverse dingen.  Momenteel heb ik nog een oud toestelletje staan van Philips, met een zwakke motor maar als we ooit eens geld hebben dan koop ik een Kenwood.  Helaas zijn die nogal prijzig... 
    • Glazen potten en schalen.  Opwarmen doe ik niet meer in plastic, hierover verschijnt ook nog wel een bericht.  Alles in Pyrex kommen of in andere glazen kommen.  Borden voor de kinderen zijn ook gewoon keramiek en ze drinken ook uit gewone glazen (lang leve de Ikea: als er eens een paar op de grond belanden is dat net iets minder erg :)) 
    • Paar goede (keramische) bakvormen om zelf heel lekker brood te kunnen bakken. 
    • Eventueel een broodbakmachine: we hebben er eentje maar die gebruiken we niet meer veel sinds we de keukenrobot herontdekt hebben.  Brood uit de oven is echt wel lekkerder en ook niet veel werk. 
    • Een goede keukenweegschaal want soms is afwegen echt wel nodig.  Alles op het zicht doen is goed voor een ervaren chef-kok maar niet voor mij. 
    • Keramische pannen, zonder schadelijke anti-aanbaklaag uit teflon.  We hebben zelf twee keramische pannen van Greenpans gekocht.  
    • Bamboe of houten spatels om je pannen niet te beschadigen.  Géén plastic want dit geeft giftige stoffen af bij verwarming.
    Met deze basisuitrusting kom je al een heel eind.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:1 Gezonde voeding
    27-12-2014, 00:00 geschreven door Katleen  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De beste kookboeken
    De tijd dat Ons Kookboek zowat het equivalent van de Bijbel was op gastronomisch vlak is voorbij.  Wie nu in een boekhandel binnenstapt vindt stapels en stapels kookboeken, van Jeroen Meus, Pascal Naessens, Piet Huysentruyt en vele anderen.  Het zijn vooral die anderen die bij ons een nieuwe thuis hebben gevonden.  Dit zijn momenteel mijn favoriete kookboeken: 

    • Van de Colruytreeks: Vandaag Veggie, Lekker & Snel en goedgekeurd door kinderen, de smaak van het seizoen.  Ik pas deze recepten aan mijn eigen inzichten aan, zodat ze vaak nog gezonder worden dan ze al zijn (dat denk ik toch :)) 
    • Sonja Kimpen: Kook je slank en fit (je moet hier wel echt naar de ingrediënten kijken om te weten wat je gaat eten want de gerechten hebben allemaal een vrij idiote naam vind ik - denk aan Swingbord en zo) 
    • Het Voedselzandloperkookboek van Pauline Weuring
    • Lien WIllaert: Liens lichte klassiekers, Vluggertjes in de keuken, het Caloriecomplot, Mijn kind eet gezond, mijn man is op dieet. 
    • Het Tempelkookboek + het Tempelkookboek voor kinderen - Jacqueline van Lieshout
    • Lekker Lang Jong + Lekker.  Havermout! Quinoa! van Clara ten Houte de Lange en Nelleke van Lindonk
    Online vind ik de site www.uitpaulineskeuken.nl  echt geweldig.  Ook de site www.voedzo.com  is erg goed voor allerlei soorten informatie. 

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:1 Gezonde voeding
    27-12-2014, 00:00 geschreven door Katleen  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tuin van Figaro
    Ik wil hier even een speciale vermelding maken van de Tuin van Figaro (www.detuinvanfigaro.be)  Onder leiding van Muriël heb ik daar al een aantal heel lekkere en gelukkig voor mij vrij simpele gerechtjes leren maken.  Ik ontdekte er ook tal van nieuwe ingrediënten (kuzu, iemand?)  en nieuwe bereidingswijzen (lang leve de keukenrobot als het snel moet gaan).  

     Ook de kinderen vinden het superleuk als we weer eens naar daar kunnen gaan, voor een workshop of voor het pyjamavoorlezen. Echt een leuk initiatief!  



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-12-2014, 14:07 geschreven door Katleen  
    Archief per week
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs