Het spel lijkt wel wat op ganzenbord. Iedere speler krijgt een plasticautootje met daarin een blauw of roze staafje dat de speler (m/v) symboliseert. Iedere speler draait om de beurt aan een "rad van fortuin", genaamd de draaischijf, dat cijfers van 1 tot 10 bevat. Het cijfer dat je draait is het aantal vakjes dat je vooruit mag. Er bestaat ook een elektronische versie van Levensweg waarbij de draaischijf is vervangen door een "lifepod" en het speelgeld door een creditcard. De meeste vakjes bevatten aanwijzingen die de speler alleen hoeft op te volgen als hij op het vakje landt, maar soms moet de speler ergens stoppen (bij de vakjes "Ga trouwen" en "Pensioen"). De groene "salaris" vakken betekenen dat de speler zijn salaris krijgt, ook als hij er voorbij gaat zonder erop te landen. De vakjes symboliseren financiële mee- of tegenvallers in het leven. Zo kan je terechtkomen op "U ontvangt een verlaat huwelijksgeschenk van 80.000 euro", maar ook op "U wordt gechanteerd. Betaal 10.000 euro."
Levensweg is een bordspel, voor 2 tot 6 spelers. Het is geschikt vanaf een leeftijd van 8 jaar, en is uitgegeven door Milton Bradley (MB, tegenwoordig onderdeel van Hasbro). Het spel probeert een mensenleven te simuleren, waarbij men zo rijk mogelijk moet worden.
Een bordspel is een spel dat op een tevoren gemarkeerd oppervlak (spelbord) wordt gespeeld. Er wordt dan gebruikgemaakt van stukken, stenen of fiches. Sommige bordspelen zijn pure kansspelen (er wordt dan bijvoorbeeld met een dobbelsteen gerold). Andere zijn strategisch, zoals schaken. Een combinatie van strategie en kans komt ook veel voor.De vroegste bordspelen zijn al 5500 jaar oud, aangetroffen in graven van het pre-dynastieke Egypte. Het oudste bordspel waarvan het bestaan bekend is, Senet, is onder meer afgebeeld op een fresco gevonden in het graf van Merknera (33002700 voor onze jaartelling). Ook speelde men in Egypte een spel genaamd Mehen.In Sjar-i-sukhte (شهر سوخته, de verbrande stad) in Iran zijn de eerste dobbelstenen gevonden. Ook trof men hier een backgammon-spel aan, daterend van 3000 voor onze jaartelling.In Knossos zijn schilderingen met bordspelen gevonden daterend van ongeveer 1500 voor onze jaartelling.Op de lijst van spellen waarvan wordt gezegd dat Gautama Boeddha gezegd zou hebben dat hij die niet zou spelen (500 à 600 voor onze jaartelling) komen ook enkele bordspelen voor.Een van de eerste geschreven verwijzingen naar Go zijn van Confucius, circa 400500 jaar voor onze jaartelling. 200 jaar later duikt in China ook backgammon op, wat we al eerder in Iran zagen.Schaken is ongeveer in de zesde eeuw van onze jaartelling ontstaan in India, uit het spel Chaturanga. Het werd in de late middeleeuwen naar Europa gebracht, maar werd al veel eerder via Perzië over de gehele Islamitische wereld verspreid.Veel bekende bordspelen die vandaag de dag gespeeld worden dateren uit de twintigste eeuw. Het bordspel Monopoly bereikte ongeveer in 1930 de vorm zoals wij het nu spelen. Zeeslag dateert van 1931. Scrabble, een spel waar met letterstenen woorden moeten worden gevormd op het bord, komt uit 1938. In 1957 verschijnt Risk, een bordspel voor meerdere spelers waar landen moeten worden veroverd. In de jaren tachtig van de twintigste eeuw zien we de eerste designer games verschijnen, waarvan Carcassonne en Kolonisten van Catan bekende voorbeelden zijn.
Om een hotel te
bouwen is het nodig om eerst grond te kopen. Dit kan de speler doen door om het
juiste koopvakje te komen met zijn/haar pion. Het aangrenzende
hotel mag dan gekocht worden. Meestal kan de speler per koopvakje kiezen uit
twee hotels. Nadat de grond is gekocht moet de speler vergunning vragen
om te mogen bouwen. Dat gebeurt met een dobbelsteen;
het kan zo zijn dat de speler geen vergunning krijgt, wel vergunning krijgt,
gratis mag bouwen of het dubbele bouwbedrag moet betalen. Echter mag er alleen
gebouwd worden als de speler op een bouwvakje terechtkomt. Het bouwen gaat in
fases. Elke fase die voltooid is betekent in de meeste gevallen een hogere
kamerhuur. Voor alle hotels geldt dat de laatste bouwfase uit faciliteiten
bestaat, dat wil zeggen een zwembad, tennisbaan, enzovoort.Om er voor te zorgen
dat er gasten in de hotels komen, moeten er entrees gebouwd worden. Deze
entrees worden geplaatst op de vakjes die aan de hotelgrond grenzen. Als een
speler op een vakje met een entree komt, moet de speler in het hotel
verblijven. De duur van het verblijf wordt bepaald door een reguliere
dobbelsteen. Regel is: Langer verblijf, hogere prijs.Het is mogelijk dat een
vakje aan 2 hotels grenst (aan elke kant 1). In dat geval mag maar aan een kant
een entree worden geplaatst. Entrees verhogen daarmee niet alleen de kans dat een medespeler in het hotel logeert, maar
kunnen ook worden ingezet om te voorkomen dat andere spelers een entree voor
een tegenoverliggend hotel plaatsen.In het spel zijn naast de bouw- en
koopvakjes ook andere vakjes te vinden: 3x Een gratis entree waar de speler
een gratis entree krijgt die hij bij een van zijn hotels mag plaatsen, en 2x
Een bouwfase gratis waardoor de speler gratis één uitbreiding van een van
zijn hotels mag bouwen. Verder krijgt men bij het passeren van de Bank 2,000
geldeenheden en kan men bij het passeren van het Gemeentehuis voor ieder bezit
1 entree kopen. De bank keert geen geld meer uit wanneer er nog maar 2 spelers
over zijn. Wanneer de entrees op zijn, zijn alle vakjes bezet en kan men deze
ook niet meer kopen.Een speler die zijn geld kwijtraakt moet een bezit uitkiezen
en dit bij opbod veilen aan de andere spelers. Als hij geen bezit meer over
heeft is hij failliet en
verlaat hij het spel. Wanneer nog maar 2 spelers overzijn zal een speler direct
failliet zijn wanneer hij iets niet meer kan betalen (immers bij opbod veilen
is nu onmogelijk).In het spel zijn 8 verschillende hotels te bemachtigen:
·
L'Etoile (een typisch Europees luxe hotel, hoge bouwekosten, pas op een
later stadium winstgevend, strategische ligging in het midden van het
speelbord, 10 entrees)
·
Royal (een gemiddeld hotel, hoge bouwkosten, matige opbrengsten, 10
entrees en strategische ligging tegenover President en Waikiki waardoor men
door entrees te plaatsen de eigenaars van deze twee kan blokkeren)
·
Fujiyama (een Japans hotel, goedkoop om te bouwen, matige opbrengsten, 6
entrees)
·
Taj Mahal (een exotisch hotel, goedkoop om te bouwen, slechte
opbrengsten, 5 entrees)
·
Safari (safari-lodge met bungalows, goedkoop om te bouwen, matige
opbrengsten, 5 entrees)
In de Deluxe versie heten de hotels respectievelijk
UpTown Towers, Reef Resort (een duikhotel), Coconut Beach Club, Reine, Arctic
(een ijshotel), Dragon Gate, Al Waleed (een hotel in Arabische stijl) en Zebra
Lodge.
Iedere landtegel (behalve de woestijn) levert een specifieke grondstof op voor spelers die een dorp of een stad hebben gebouwd aan deze tegel. Wanneer de twee dobbelstenen worden gegooid, geeft elke landtegel die het nummer draagt dat overeenkomt met het totaal van de dobbelstenen opbrengsten. Elk dorp aan deze tegel(s) geeft 1 grondstof, elke stad 2. Omdat er met twee dobbelstenen wordt gegooid, is het waarschijnlijk dat landtegels met de nummers 6 en 8 de meeste opbrengsten zullen genereren, en die met 2 en 12 de minste. Hoe groter het getal op de fiches gedrukt staat, hoe hoger de waarschijnlijkheid dat het getal gegooid wordt. De twee getallen die volgens de regels van de kansberekening het vaakst gegooid zullen worden, 6 en 8, zijn rood gedrukt. De grondstoffenkaarten die spelers bezitten, dienen voor andere spelers altijd zichtbaar te zijn. Het gaat echter alleen om het aantal kaarten, dit is informatie die altijd eerlijk gegeven moet worden als ernaar wordt gevraagd. Welke grondstoffen de spelers precies hebben hoeft niet bekendgemaakt te worden.
Aan het begin van elk spel voor 3 of 4 spelers, zijn er in de bank 19 kaarten van elke grondstofsoort; in een spel voor 5 of 6 spelers 24. Door naar de bank (zie hierboven) te kijken, kunnen spelers ongeveer zien hoeveel kaarten van elke grondstof er in het spel zijn. Als er op een gegeven moment niet genoeg grondstofkaarten zijn om alle spelers uit te betalen, worden de grondstoffen verdeeld op basis van de beurt totdat de kaarten op zijn. op is op.
Het verliezen van grondstoffen
Door stelen en de struikrover
Aan het begin van het spel staat er een zwarte struikroverfiguur op de woestijntegel. Wanneer er zeven wordt gegooid moet de speler die aan de beurt is de struikrover verplaatsen. De speler moet dan, als dat tenminste mogelijk is, van één van de spelers die een dorp of een stad heeft aan de tegel waar de struikrover naartoe verplaatst is een grondstof stelen. Deze regel geldt ook als een speler die aan de beurt is een ridderkaart uitspeelt. Ook dan moet deze speler de struikrover verplaatsen en indien mogelijk een grondstof stelen. De tegel met de struikrover levert geen grondstoffen op zolang hij daarop staat. De struikrover heeft geen invloed op de werking van havens.
Spelervolgorde
Aan het begin van het spel gooit elke speler met de dobbelstenen. De speler die het hoogst heeft gegooid is als eerste aan de beurt. Daarna volgen de andere spelers op volgorde van zitplaats, met de klok mee. Analyse van de statistische gegevens van een groot aantal gespeelde potten Catan heeft aangetoond dat de winstpercentages opgedeeld naar startpositie, maximaal 2 procentpunten verschillen van het totale winstpercentage. Met andere woorden: het spel is zeer evenwichtig, zodat in ieder spel elke speler grofweg dezelfde kans heeft om te winnen, onafhankelijk van startpositie. Het kan wel zijn dat een bepaalde speler bijvoorbeeld vaker wint als hij als eerste een dorp mag plaatsen dan wanneer hij als derde aan de beurt is; dit verschilt per speelstijl.
Bouwregels
Wanneer het bord klaar op tafel ligt, ligt er tussen elke twee tegels een pad. Straten mogen alleen op deze paden geplaatst worden, behalve op een pad tussen twee zeetegels. Op dezelfde manier mogen schepen geplaatst worden, behalve op een pad tussen twee landtegels en alleen op andere kaarten (zie de lijst onder 1) dan de standaardkaarten. Driesprongen zijn daar waar drie tegels bij elkaar komen. Dorpen en steden mogen alleen op deze driesprongen worden gebouwd. Aangezien er aan elke driesprong drie tegels grenzen, spreidt de invloed van een dorp of stad zich uit over elk van deze tegels. Tussen dorpen en steden (of ze nu van jezelf zijn of van een andere speler) moet altijd minimaal één vrije driesprong blijven. Deze regel staat bekend als de afstandsregel. Om iets te kunnen bouwen op het eiland Catan, moet een speler bepaalde bouwkosten betalen.
startopstelling
Aan het begin van het spel mag iedere speler twee dorpen plaatsen. Beide dorpen mogen op een willekeurige driesprong geplaatst worden, rekening houdend met de afstandsregel. Aan beide dorpen mag een straat (op het land) of een schip (op zee) geplaatst worden. Volgens de door het gooien met de dobbelsteen vastgestelde spelervolgorde plaatst elke speler één dorp met daaraan vast een schip of een straat. Daarna, in omgekeerde volgorde het tweede dorp met straat/schip. Elke speler krijgt voor het laatst geplaatste dorp maximaal drie grondstoffen, de eerste oogst van de drie tegels die aan dit dorp grenzen. Als één of meerdere van deze drie tegels uit zee of woestijn bestaat, krijgt de speler hiervoor geen grondstof. Veel spelers vinden het handig om hun tweede dorp zo te kiezen dat ze aan het begin van het spel een straat in handen hebben (klei en hout), een ontwikkelingskaart (graan, erts en wol) of het merendeel van een stad (twee ertsen en een graan).
Halli Galli(het spel met de bel) is een kaartspel uitgegeven door 999 spelen.
waarbij het de bedoeling is om alle kaarten te verzamelen door zo snel mogelijk op de bel te drukken. Het spel duurt ±15 minuten en is te spelen voor kinderen vanaf 6 jaar; van 2 tot 6 spelers.
Spelverloop
Elke speler draait om de beurt een kaart om van zijn gedekte stapel. Wanneer er precies 5 van dezelfde vrucht zijn afgebeeld moet je zo snel mogelijk op de bel drukken. Wie als eerste heeft gedrukt mag alle omgedraaide kaarten oprapen en onderaan zijn gedekte stapel steken. Hij moet nu als eerste terug een kaart omdraaien. enz.
Vanaf het moment dat de gedekte stapel van een speler op is, moet hij afwachten totdat er 5 van dezelfde soort zichtbaar zijn. Als hij dan als eerste kan bellen, mag hij de openliggende kaarten oprapen en terug meespelen. Als hij te traag is geweest, ligt hij uit het spel.
Wanneer een speler belt als dit niet toegelaten is (wanneer er minder of meer dan 5 van dezelfde soort zichtbaar zijn) moet hij elke medespeler één kaart van zijn gedekte stapel geven.
De winnaar is diegene die alle kaarten heeft verzameld.
Het kind ontdekt wat winnen en verliezen inhoudt. (Het "tegen-je-verlies-kunnen"is voor veel kinderen een hele kunst. Dat hebben ze niet direct onder de knie! )
Het kind leert hoe het is om iets samen te doen.
Van sommige spelletjes leert een kind beter waarnemen
Maar er zijn ook spelletjes die het denkvermogen en het geheugen van het kind trainen.
Van spelletjes met cijfers leert het kind de cijfers herkennen en krijgt het ook getalsbegrip
Er zijn veel werkwijzen, manieren en technieken van "patchwork".
Hoe speel je het?
Iedere speler heeft een bordje van 9x9 velden, waarop hij
een lappendeken van grillig gevormde tegels aanlegt.
De 33 tegels worden op tafel in een ovaal gelegd.
De tegels hebben verschillende vormen en groottes.
Midden in de ovaal ligt een bordje met een tijdspoor, waarop elke speler zijn tijdspeler verplaatst.
Je bent aan de beurt zolang jij met je tijdsteen vooraan bent.
Wanneer je aan de beurt bent, moet je uit twee actiemogelijkheden kiezen. Je kunt ten eerste jouw zetsteen naar het veld voor de steen van jouw tegenstander verplaatsen. Daarvoor krijg je van de bank 1 knoopfiche per stap. Je kunt ook een nieuwe tegel kopen en op jouw bordje aanleggen. Op een tegel staat afgebeeld wat je ervoor moet opofferen. Dit is allereerst de koopprijs in knopen, die je uit jouw voorraad aan de bank moet betalen. Daarnaast moet je ook nog in tijd betalen, door jouw steen op het tijdspoor te verplaatsen. Je kunt niet zomaar elke tegel kopen. Langs het tegelaanbod wandelt namelijk een houten pion van gekochte naar gekochte tegel. Alleen de drie tegels voor deze pion zijn te koop.
Op het tijdspoor passeert jouw tijdsteen gaandeweg bonusvelden. Passeer je daar een blauwe knoop, dan krijg je 1 knoopfiche van de bank voor elke blauwe knoop op de door jou aangelegde tegels. Het is belangrijk om aan het begin een goede knopeneconomie op te zetten. Passeer je op het tijdspoor een bonusveld met een kleine tegel, dan mag je deze meteen op jouw bordje aanleggen. Dit is de enige manier om losse gaatjes met grootte 1 te vullen.
Het spel is voorbij zodra beide tijdstenen het einde van het tijdspoor hebben bereikt. Dan krijg je 1 winstpunt voor elk knoopfiche in jouw voorraad, 7 bonuspunten wanneer jij als eerste een perfecte deken van 7 x 7 velden hebt aangelegd en 2 strafpunten voor elk onbedekt veld op jouw bordje. De speler met de meeste punten heeft het maar weer gelapt.