Tevreden? Euhm...., neen?
In Beverlo organiseerde men vandaag voor de allereerste maal een ATB Cross wedstrijd. Ik was een klein half jaar terug al eens mee het toekomstige parcours komen verkennen, maar was vandaag toch nog aangenaam verrast hoe men uiteindelijk het parcours had uitgetekend! Proficiat aan de organisator!
In de D-klasse waren er vandaag weeral genoeg deelnemers paraat (liefst 87 bikers), dit wordt misschien wel een tendens... Voor de race had ik voor mezelf een voorzichtige top 15 in gedachte. Voor de start maakte men ons duidelijk dat er één aanloopronde en vier volledige rondes moeten gereden worden op dit snelle maar toch technisch parcours met heel wat leuke klimmetjes.
Bij de start ging het alvast niet vlot voor mezelf. In plaats van snel te starten, sukkelde ik met mijn klikpedalen. Na 100m zat ik nog steeds niet goed vast... Ongeveer een 10-tal rijders waren zo voor mij weg. Toen we de eerste single track in doken vond ik dat trouwens niet zo erg meer. Vanuit deze positie had ik een beter overzicht, en minder "druk" van de eventuele bikers die anders voorbij zouden komen.
In de tweede ronde had ik dan regelmatig het gevoel dat er iemand tegen mijn achterband aan het rijden was (je kent dat typische geluid wel). Na eventjes een kleine blokkage van mijn achterwiel was het even verder helemaal "prijs", alles achteraan blokkeerde ineens. Ik stapte af, en zag in eerste instantie een losse snelspanner. Snel aandraaien dacht ik, dit lukte niet onmiddellijk. Ik zag toen dat eigenlijk het wiel helemaal losgekomen was! Dus snelspanner terug los, en wiel er proberen in te krijgen. Op zo'n moment tikken de seconden serieus weg, en zo maakt ik een terugval van de 10e of 11e plaats naar ongeveer de 40e positie.
Hier is mijn inhaalrace dan begonnen (gelukkig kon al snel enkele rijders terug voorbij, dit gaf terug wat moed). Toen ik uiteindelijk tijdens het einde van de 3e ronde ploegmaat Jelle zag, met daarvoor Frankie Spaenenburg, was ik terug volledig gemotiveerd. Frankie zou ik absoluut inhalen. Dus iets later over Jelle en daarna nog over Frankie. Nu was het kwestie nog even alles te blijven geven tot aan de finish...
Tot aan de finish dus  . Daar aangekomen hoor ik de bel. Wat?? Nog een 5e volledig rondje? Ongeloof, maar dan toch maar verder rijden (kunnen organisaties in het vervolg het nog te rijden rondes duidelijk aangeven aub?). Tijdens deze "extra" laatste ronde zijn er nog heel wat posities gewisseld, sommigen kwamen mij nog voorbij (zoals Jelle), anderen ging ik nog voorbij... Bij de laatste spurt op het asfalt (eigenlijk niet volgens het ATB Cross voorschrift van een finish) was het nog vrij gevaarlijk, maar dat hoort er blijkbaar bij.
Na de wedstrijd heeft de organisatie besloten de uitslag op te maken op basis van de doorkomst bij de voorlaatste ronde (er waren blijkbaar veel rijders die verrast waren, zelfs even stopten na die zogezegde laatste ronde).
Dit leverde voor mezelf een 27e plaats op, voor Jelle en Frankie. Teamgenote Nancy eindigde 13e.
Dus...Tevreden? Eigenlijk gezien het volledige verloop: toch wel redelijk (alleen een les voor mezelf: kijk technisch goed alles voor de start na)!
Update: door de losgekomen QR heeft de band regelmatig het frame geraakt, met verkleurde (door de hoge temperatuur) verf aan de binnenzijde van de achterste vorkbuizen. Ook de achterste remschijf diende ik te vervangen, deze was krom.
|