Nog twee activiteiten te gaan we knutselen met schelpen en afscheidsreceptie. Dank je wel peters en meters om voor de kleintjes te zorgen, ermee te spelen... Fijne vakantie en kom zeker nog eens langs!
Maar juf we hebben niet alle shows gezien, we hebben niet alle attracties kunnen doen. Ja, één dag is te weinig... Het speelplein wacht, we zijn er alleen! Het ijsje smaakt.
Op wandel door het park, moeten we echt overal op? Nee, we verdelen ons in drie groepen: de waaghalzen 1, waaghalzen 2 en de kinderen die het liever veilig houden.
Op zo'n schoolreis heb je al honger als je van de bus stapt! Rond 12 uur doken we het indoor speeldorp in. Eerst eten afruimen en speeeeeeeeeeeeeeeelen!
In het eerste leerjaar werken we iedere week een uurtje in hoekjes. Hoekenwerk is een vorm van interne differentiatie, waarbij de kinderen aan de hand van opdrachtkaarten, fiches en instructieve spelen individueel of in kleine groepjes in hoeken werken om zo op eigen ritme en op eigen niveau verschillende stappen van het leerproces te verwerken.Er bestaan verschillende vormen van hoekenwerk.Carrousel- of doorschuifsysteem. Met moet- en maghoeken. Vrije keuze met voorwaarden. Volledige vrije keuze. In combinatie met hoekenwerk. Wij kozen voor de vrije keuze met voorwaarden. De voorwaarde is dat de leerlingen na verloop van tijd alle hoeken hebben doorlopen. Deze sessie beschikken we over 12 hoeken (puzzelhoek, denkhoek, knutselhoek, luisterhoek, computerhoek, meethoek, schrijfhoek, leeshoek, rekenhoek, stempelhoek, wereldoriëntatiehoek en de speelhoek. Dit is een werkvorm die bij onze kinderen erg gesmaakt wordt. Hierbij kan je genieten van enkele sfeerbeelden in de klas.
Leerkrachten kunnen leren van elkaar. Zo kwamen de collega's van het derde kleuter op bezoek in het eerste leerjaar en gingen de leerkrachten van het eerste leerjaar een voormiddag naar de derde kleuterklas.file://localhost/Users/hildemaeseele/Desktop/op%20bezoek%20in%20het%20kleuter1.jpg
Lezen met meters en peters Lezen met leesouders Meester Bram en meester Nick helpen ons Aan tafel met kinderen van het zesde Juf van het kleuter op bezoek Onze plantenbakken Dikke truiendag Fruitactie: https://picasaweb.google.com/107574358823657743591/Fruitactie
Ondersteuning zorgklas voor 1A en 1B meester Bram en meester Nick
Samenwerking met onze meters en peters uit het zesde leerjaar bestaat onder andere uit regelmatig een 25' lezen. Meters en peters zijn ook vertrouwenspersonen en speelkameraden op de speelplaats. De kinderen die een warme maaltijd eten, zitten samen met enkele grote kinderen uit het zesde, zij zorgen voor hen. Vanaf januari lezen we 2 keer in de week met leesouders.
We werken met een rekenmethode Octoplus van de uitgeverij Plantyn, Veilig leren lezen van de uitgeverij Zwijsen. Zowel binnen taal en rekenen kunnen we rekening houden met de mogelijkheden van elk kind en werken we soms op verschillende niveaus. We kijken uit naar een nieuwe schrijfmethode en een nieuw materiaal voor wereldoriëntatie.
In elke klas is een digitaal bord aanwezig, dit is nieuw en het biedt ons zeer veel leuk materiaal.
In het eerste trimester leren we alle letters en rekenen we tot 10, we leren schatten en meten, lezen de klok, we verkennen de schoolomgeving, plannen de dagen, weken, kijken naar onze eigen leefwereld. De eerste proeven organiseren we midden het eerste leerjaar in januari, vooraf peilen we via kleine toetsmomenten. Aan het eind van het schooljaar verwachten we dat de kinderen vlot hoofdrekenen tot 10 maar bewerkingen tot 20 hebben geen geheimen, we meten met liters, meters, kilogram, sommen maanden op,... We schrijven al heel wat woorden en lezen al behoorlijk vlot. Het tweede trimester staan ook een aantal leuke uitstappen op het menu. Doorheen het schooljaar zijn we vaak muzisch bezig en dit ook klasoverschrijdend.
Verder vinden we het heel belangrijk dat de kinderen zelfstandig worden, hun spullen leren bijhouden, verantwoordelijk zijn voor hun huiswerk.
De ouders zien we als trouwe supporters en we betrekken hen ook graag in het leesproces, regelmatig lezen met de kinderen wordt een feest.