Vandaag
mochten we alweer een nieuw vriendje verwelkomen in onze klas. We zijn nu met
19 kapoenen waaronder 4 jongens en 15 meisjes.
Het grote
feest komt dichterbij...
We werken
hard verder om onze klas te versieren voor het bezoek van Sinterklaas en Zwarte Piet .
Op 6
december mogen we
ze s morgens verwelkomen in het OCP. We vertrekken om 8u35 aan onze rijen
en stappen vervolgens met de ouders, grootouders (die natuurlijk erbij willen
zijn) naar de grote sportzaal.
Daar moeten
de schoenen en jassen uit om te dansen en te zingen voor Sinterklaas.
Om +/ 9u30
is het gebeuren in het OCP gedaan en gaan we vervolgens terug naar de school.
Daar nemen
we afscheid van de mamas, papas, omas, opas,... want het feest in de klas
vieren we gezellig met onze vriendjes en de juf.
Vandaag
zetten we onze schoen en we maakten ook onze brief klaar met daarop wat we
graag wensen als klaasgeschenk. Nu spannend uitkijken naar het bezoek .
Het
langverwachte thema waar vele kinderen naar uitkijken.
Dit weekend
kwam hij met zijn stoomboot aan in Antwerpen en ook in onze klas is zijn
stoomboot gearriveerd.
Tot en met
6 december leeft dit thema in onze klas.
We
knutselen een kleurrijke pietenmuts, versieren onze klas met mooie
schilderijen, maken van het klimrek een heuse stoomboot en gooien pakjes door
een zelfgebouwde schoorsteen.
Sinterklaas
en Zwarte Piet stuurden ons een brief dat ze op donderdag 6 december op onze
school komen. Het programma hieromtrent volgt nog in een later berichtje.
Indien
jullie Sinterklaas al zagen in de winkel of als hij reeds op bezoek kwam bij
jullie thuis, mag je dit altijd melden in het boekje. Zo heb ik een
aanknopingspunt om een gesprekje op te bouwen omtrent het thema.
Volgende
week maandag of dinsdag mag je kleuter een schoen meebrengen naar de klas(genaamtekend)
met daarin iets lekkers voor het paard .(wortel, suikerklontje, raapje,...)
Woensdag en
donderdag is er oudercontact. Het uur kregen jullie vorige vrijdag mee.
Donderdag
vieren we ook de verjaardag van Ella die dan 3 jaar wordt. Hiep, hiep, hoera!
12-11-2012
Handen
Vandaag startten we met het vieren van de
verjaardag van Daan, die maandag 3 jaar geworden is. Volgende week
donderdag is Ella aan de beurt. Ik ben een fan van mijn handen, is het thema van deze week. De kinderen ontdekken wat ze allemaal met
hun handen kunnen doen. We spelen met klei, drukken onze handen met
verf af, spelen poppenkast en maken een
ontdektafel met allerlei voorwerpen waaraan we kunnen voelen met onze handen. Kortom, een toffe week waarin we de handen
vol zullen hebben! Brief van het oudercontact is meegegeven.
Jullie kunnen een keuze maken tussen woensdag of donderdag. Pas als alle
strookjes binnen zijn, kan ik een definitieve planning maken met het uur waarop
ik jullie verwacht. Ik voorzie 15 min. per kind.
De
herfstvakantie is voorbij. We verwelkomden vandaag 3 nieuwe peuters :
Hannelore, Leander en Siebe. Ons klasje telt nu 18 kinderen. Op maandag en
vrijdagvoormiddag krijgen we hulp van
juf Christel (kinderverzorgster). Op woensdag komt Juf Eva ons wat helpen.
Morgenvroeg mogen de kinderen die het willen, vanaf 8u nog eens rechtstreeks
naar de klas komen. De kinderen die liever buiten spelen,worden om 8u30 door
juf Christel naar de klas gebracht. Woensdagmorgen verzamelen we buiten, op ons
figuurtje (de zon) Onze turnlesjes zijn nog altijd gepland op maandagnamiddag en
donderdagvoormiddag. Jules, onze klaspop zat deze morgen helemaal verstopt in doeken. Hij speelde in de herfstvakantie veel
met doekjes en wou ons deze laten zien. Wij maken er alvast ons thema
van deze week. Zo spelen we verstopspelletjes, verkleden ons, dekken popjes en
knuffels toe en doen we nog veel meer
met doekjes. We stempelen ook mooie zakdoek voor Jules en maken een
voeltekening. Dikkie Dik, de poes houdt
ook van zachte doekjes, dat horen we in een verhaal. We luisteren eveneens naar
het grote slaap- en knuffelboek. Op donderdag zijn de kinderen meestal
vertrouwd met een Tik takmomentje dat juf speelt met het huisje. Volgende
week maandag (12 nov) hebben de kinderen een dagje vrijaf. De juffen
komen dan wel naar school want er is een pedagogische studiedag. Op woensdag 21/11 en donderdag 22/11 zal er oudercontact
zijn. Jullie worden hiervoor nog uitgenodigd via een brief.
Het thema
herfst loopt deze week nog even verder. We kijken welke diertjes erin het bos
leven en wat ze allemaal doen. We knutselen een egeltje en vertellen ook over
de egel in de tuin van Jules. Verder
beleven we plezier aan het spelen met de nootjes in de ontdektafel. Vandaag
vierden we de verjaardag van Linde, de laatste voor de maand oktober maar er
komen er nog heel wat aan in november en december. Vrijdag
begint de herfstvakantie. De kinderen krijgen dan hun werkjes van de voorbije 2
maand mee naar huis. Kunnen jullie hiervoor een grote, genaamtekende plastiekzak meebrengen zodat alles netjes kan
opgeborgen worden? Na de
herfstvakantie ook nog eens een doos papieren zakdoeken meebrengen naar de klas. De 1ste
2 dagen na de vakantie vang ik de nieuwe peuters binnen in de klas op, vanaf
8u. Jullie mogen dan rechtstreeks naar de klas komen of wanneer jullie kind
liever buiten blijft, zal Juf Christel het wel om 8u30 naar onze klas brengen. Ik hoop dat
jullie kind een deugddoende herfstvakantie mag beleven en zie jullie dan graag
terug op maandag 5 november.
De komende
2 weken werken we het thema : Herfstpret uit. Vandaag
maakten we een wandeling in de schoolomgeving om herfstverschijnselen waar te
nemen en verzamelden kastanjes, eikels... om er mee in de ontdektafel van de klas te spelen. We maken een kleurrijk collagewerk waarbij we
schilderen en kleven want ook onze klas zal herfstsfeer uitstralen. Morgen,
woensdag en donderdagvoormiddag ga ik op nascholing naar Gent. Woensdag zal de
klas waarschijnlijk overgenomen worden door een interim en op
donderdagvoormiddag zal juf Christel de klas overnemen. Donderdag
vieren we ook de verjaardag van Toby en vrijdag die van Julie. Maandag komt
Linde dan aan de beurt.(1 tussendoortje volstaat op die dagen) Wanneer het
mooi weer is, gaan we vrijdagmorgen eens wandelen in park Viteux om
daar ook de herfst waar te nemen. Doen jullie
die dag jullie kind stevige stapschoenenaan of laarsjes?
(De laarsjes mogen van thuis aangetrokken worden en zorg misschien voor extra
schoenen in de schooltas) Zondag is
er de herfstwandeling van het oudercomité. Jullie kunnen nog altijd een brief
bekomen wanneer je het inschrijfstrookje voor deelname zou kwijt zijn. Wie thuis
okkernoten of kastanjes heeft, mag ze meebrengen voor de herfsttafel.
Dit
weekend ging Jules appeltjes plukken in de boomgaard van de buurman
en had ook een mandje vol lekkere appels meegebracht om in de klas te
proeven. Mmmm .lekker
fruit, dit is ons nieuw thema. We stellen vooral de appel
en de peer centraal, nemen dit fruit waar aan de binnen- en
buitenkant en proeven het. Vandaag maakten we ook
appeltjes met yoghurt klaar. We vertellen over Anna die
graag fruit lust en Dikkie Dik, de poes die een worm ontdekt in een
appel. Vrijdag vieren we de 1ste
jarige van dit schooljaar. Op 13 oktober wordt Tibo 3 jaar maar we
vieren het al vrijdag daar het maandag 15 oktober geen school is. De volgende jarigen zijn
Toby en Julie. Toby verjaart op 18 en Julie op 19 oktober. Vrijdagavond stellen we
ons klasje open voor de nieuwe peuters die binnenkort naar de
instapklas kunnen komen.
Binnenkort is het werelddierendag. Dit willen
we in onze kleuterklas natuurlijk niet onopgemerkt laten voorbijgaan. Daarom
hebben we deze week het bezoek van een konijntje in de klas. We
verzorgen het diertje en hopen dat het zich zal thuisvoelen. We geven een
konijntje weer op papier en scheuren stukjes stro voor het dier. Ook een
dierenkroon hoort bij dit thema want wij zijn grote dierenvrienden!
In onze
verhaaltjes heeft Jules tijdelijk een konijntje op bezoek maar moet het dan
teruggeven aan Hanna, zijn buurmeisje. Verder spelen we ook Tik tak want dit
is het moment waar de kinderen het meest naar uitkijken in de week.
Naast de facultatieve verlofdag van gisteren,
is er ook een dagje vrijaf op maandag 15 oktober, de dag na de verkiezingen.
Ik kan het al alleen ! Onze jas aandoen, handen wassen en afdrogen, brikje openmaken, neus snuiten, broek optrekken na het toiletbezoek, tijdig op het toiletje zijn,... Tijdens dit thema maak ik met de kinderen een boekje waarin de verschillende stapjes logisch uitgelegd worden. Misschien kunnen jullie het ook thuis gebruiken als hulpmiddel bij het trainen van zelfstandigheid. Kan je eens controleren of de jas van je kind voorzien is van een lus zodat hij/zij deze zelf aan de kapstok kan hangen? We maken een schilderij met de techniek van vingerschilderen en leren dan correct onze handen te wassen. Ook de vieze snottebellen vegen we tijdig af aan een zakdoek en we leren waar de vuile zakdoeken thuishoren. Onze jas zelfstandig aandoen is een ander punt op weg naar zelfstandigheid en dit met het nodige trucje dat je kleuter thuis wel eens zal tonen. Het wordt dus zeker een boeiende week, op weg naar het verdienen van heel veel pluimen! Bij de startavond vergat ik het gebruik van de zindelijkheidstassen uit te leggen. In de klas hebben wij 2 tassen in omloop die je kind helpen om zindelijk te worden a.d.h.v.verhalen, spelletjes,...Het kan zijn dat je kind binnenkort eens de tas meekrijgt naar huis om zo je kind op weg te helpen naar zindelijk worden. Wanneer je de tas op vrijdagavond meekrijgt, mag je ze houden tot de woensdag of donderdag.
16-09-2012
Jules en zijn familie
Dat
Jules
onze klasvriend en
pop is, weten jullie ondertussen al maar deze week bekijken we wie de
familie en vriendjes van Jules zijn.
Dit
doen we met de handpoppen en met liedjes. Jules
heeft ook spelletjes en vertelboeken waarmee we onze week zeker
kunnen vullen. Omdat
we Jules zijn dikke vriend zijn, mogen we met hem op de foto. Deze
foto zal in de klas uitgehangen worden bij het bord van Kikker. Kikker
is onze figuur doorheen de activiteiten sociale vaardigheden waarbij
we ons leren aan afspraken houden, leren spelen met elkaar, iets doen
voor een ander en nog meer..
Het
zou ook leuk zijn indien jullie 1
of meerdere familiefoto's aan
jullie kleuter meegeven (mag met mama, papa, broer, zus, oma, opa,...
zijn). Deze foto's komen dan terecht in een fotoboekje van de
boekenhoek en blijven een tijdje in de klas.
We
knutselen zelf onze eigen Jules en zingen mee met de liedjes
van hem.