·Op maandag deden we een waarneming van de
blaadjes, kastanjes en bolsters die de juf had meegebracht van het bos.
·We scheurden zijdepapier in stukjes en plakten
het in ons blaadje. We maakten ook een mooie boom: met onze arm de boomstam,
met onze handjes de takjes en met de vingertjes de blaadjes.
·We luisterden naar een verhaaltje over Jules in
het bos en Hopla in het bos.
·We puzzelden met tekeningen van blaadjes. En we
maakten een logische volgorde van de blaadjes die vallen van de bomen.
·We gingen opzoek naar blaadjes op de speelplaats
en regen daarmee een mooie herfstslinger.
·We speelden op de ritmestokjes en ontdekten zo het
echte herfstweer.
·We hadden plots ook een diertje, die in de klas
was binnengeslopen George de slak!! De sloebertjes waren heel lief voor
George en zorgden zo goed voor hem!
·We waagden ons deze week ook aan
relaxatieoefeningen en bewogen op het lied wandelende boom.
·En we maakten natuurlijk ook een hele mooie
wandeling naar het bos! We brachten een bezoekje aan Kabouter Pinnenmuts en we
gingen opzoek naar zijn vriendjes. We namen onze slak George mee naar het bos
en gaven hem daar een nieuwe thuis bij Kabouter Pinnenmuts.
We
leerden het liedje:
Alle blaadjes aan de
bomen
worden geel en bruin en rood.
Ze vallen zachtjes naar beneden
op de grond dan zijn ze dood.
Na de vakantie werken
we rond kriebeldiertjes!
Prettige vakantie! Ik
zal jullie sloebertjes missen!!
·Op maandag deden we een waarneming van de
pompoen. En de peutertjes wisten heel wat moeilijke vragen te beantwoorden!! Is
hij zwaar of licht? Welk kleur heeft de pompoen? Is hij groot of klein?...
·We maakten prachtige pompoenen als decoratie
voor de Halloweentocht! En we maakten ook een pompoenenhoed voor de peutertjes!
Met hun hoedje aan, waren het pompoenen om te zoenen!
·We luisterden naar een verhaaltje over bang
zijn en Heksje Mimi geeft een griezelfeest.
·We speelden een memorie over Halloween en
sorteerspelletjes met pompoenen.
·We gingen opzoek naar wat we allemaal kunnen
maken met pompoenen. De ene peuter dacht aan prepare J en de andere aan soep.
Juf Cindy had het idee om pompoenwafeltjes te maken. Zo gaven we, net als
Heksje Mimi, een griezelfeestje met pompoenwafeltjes en toverlimonade. De
kapoentjes kookten zoals echte kookheksjes!
·We leerden de heksendans met de bezem.
·Deze week speelde juf Cindy geen Tik Tak maar
wel poppenkast. Zo ontdekten de kapoentjes dat heksen soms ook bang zijn!
·We toonden ook onze mooiste glimlach aan de
fotograaf. ....
We
leerden het liedje:
Ik heb een
ti-ta-toverstaf en als ik er mee zwaai
dan tover ik je pief poef paf in een handomdraai.
We speelden en werkten rond kabouters en paddenstoelen.
Op maandag kregen
we het bezoek van Kabouter Pinnenmuts in onze klas! Juf Cindy had hem gevonden
in het bos! Hij was een beetje verdrietig omdat hij per
ongeluk zijn paddenstoeltje had stuk gemaakt door te wippen! Maar de kapoentjes hadden een oplossing! Kabouter Pinnenmuts mocht bij hen in het klasje blijven staan! Zij zouden
er op passen en ondertussen een nieuw huisje maken voor Kabouter Pinnenmuts.
Activiteiten:
·Waarneming
van de verschillende kabouters en wat de klusjes zijn van de verschillende
kabouters.
·De
luisterden naar een verhaaltje over Plop.
·Kabouter
Pinnenmuts vertelde ons dat kabouters heel graag dansen! Hij leerde ons enkele
dansjes: kabouterdans, kabouterpolonaise en de paddenstoelendans.
·We
maakten enkele zware wiskundige berekeningen met de stippen van de
paddenstoelen, we ordenden de kabouters van groot naar klein,
·We
gingen opzoek in de tuin naar allerlei spulletjes die Kabouter Pinnenmuts kon
gebruiken in zijn huisje.
·We
maakten een paddenstoelhuisje voor Kabouter Pinnenmuts en voor onszelf. Doordat
de peutertjes Kabouter Pinnenmuts zo goed hadden geholpen, werden ze gekroond
tot kabouters! En ze zongen dan ook samen een kabouterlied Daar zijn vrienden
voor.
·We
maakten enkele mooie bloemen voor het maandthema alsjeblieft .
·We
speelden met het kabouterdorp in de zandbak.
· .
We leerden het lied Op een grote paddenstoel. De peuters mochten allemaal eens op de schoot van juf komen zitten en wipten heen en weer tot het steeltje van de paddenstoel brak en de beentjes in de lucht zwierden. Op een grote paddenstoel, vol met witte stippen. Zat Kabouter Pinnenmuts heen en weer te wippen
Krak zei de paddenstoel, met een diepe zucht. Allebei de beentjes hopla in de lucht!
Jules verraste ons iedere dag met een gekleurd stipje op zijn neus! Wij gingen opzoek naar dat kleurtje in de klas. Het was dan ook super leuk dat de peuters ook kleren droegen in datzelfde kleur! Om de dag mooi af te sluiten kregen we ook een gekleurd neusje met een tekening van wat we die dag maakten:
- Op maandag schilderden we een mooie blinkende rode appel! Ze waren om in te bijten!
- Op dinsdag kleurden we zonnetje met rolsticks, knipten het zonnetje in stukjes en puzzelden die opnieuw aan elkaar.
- Op woensdag maakten we met ecoline oranje pompoenen! Al was er soms wat verwarring tussen pompoenen en kalkoenen J!
- Op donderdag maakten we een groene rups voor onze appel. Die zijn namelijk dol op zulke mooie appels!
- En op vrijdag maakten we blauwe wolkjes met regendruppeltjes . Na een week vol herfstweer!
Met de spulletjes die de peutertjes meebrachten speelden we sorteerspelletjes.
De juf haar groene verf was op! Maar dat was geen probleem. De peutertjes toverden groene verf van blauwe- en gele verf!
We keken naar een filmpje van Zandkasteel over kleuren.
We luisterden naar het verhaaltje Kaatje kleur, de koe.
We dansten de heupen los op het liedje van K3 Alle kleuren van de regenboog.
We keken naar een kleurige poppenkast. De gekleurde mannetjes dansten op de muziek!
We speelden een spelletje op het versje:
Doosje groot, doosje klein.
Welk kleurtje zou er in mijn doosje zijn?
Volgende week werken we rond paddenstoelen en kabouters !