Ik zou wel eens willen weten, waarom
is Rome zo ????
Na zestien
dagen knokken tegen weer, wind, zon, uitdroging, tekort aan zout of suiker,
teveel aan zweet en tranen en na een dagje recovery en een bezoek aan de
grootste bezienswaardigheden van Rome, zijn we allen weer langzaam tot onszelf
aan het komen. Onze ciclisti moesten weliswaar nog overschakelen van
wielrennersbenen op voetgangersbenen, maar onder de deskundige leiding van onze
gids Jo, was het een gemakkelijk te volgen wandeltempo, waarbij we geen
recoveryshakes meer nodig hadden nadien. Wel was er nog een kort interview voor
de RAI, de Italiaanse staatszender, we zijn zowaar hier op TV geweest!!
Ons
camionette is door Peter en Jeroen herbouwd tot fietsen- en
valiezentransporter, de plopkoeken niet te na gesproken. Plop???. Jawel: Plop.
Hij was ongeweten onze vaste short circuit voedstervader. Honderden van die
kabouterdingen hebben we in ons kraag gespeeld. Dankbaar dus dat Plop erin
geslaagd is om op zo een stille manier onze hongeraanvallen te stillen en onze
magen tot rust te brengen. Alleen mag Plop in de komende tien jaar onze Franky
niet tegenkomen of Gert (Verhulst nvdr) moet een nieuwe kabouter toveren.
Zestien
dagen hebben we over onszelf gepraat en dus is het hoog tijd om het even onze
thuisfronten te hebben.
Wat
bijvoorbeeld met Frauke en de twee kleine Driesjes? Zullen de kleine pagadders
zo laat uit hun bedje mogen blijven om de nieuwgeboren berggeit te verwelkomen
na het grote papa-gemis?
Hoe hard
heeft zijn Kisha het gekraak van de balkondeur gemist als onze coach naar het
toilet moet des nachts?
Het moet
een ware vuurdoop geweest zijn voor ons Tania, zo al die lange dagen haar
zorgende Ivan te moeten missen en ondertussen te zorgen dat beton en stenen
aangevoerd en verwerkt worden.
En wat met
de onmetelijke lochting van ons Buumratte? Zal zijne lochtink onder de handen
van vrouw en zonen er nog deugdelijker uitzien dan voorheen?
Ignaas met
zijn drie paggadders, hoe hebben zij de afwezigheid van ons Els verteerd? Is de
verbouwing nu echt helemààl af? Zijn de nieuwe schooltassen gekocht? De
pennenzakken bijgevuld met de nodige pennen en potloden?
Hoe verging
het Jeroens doktertje? Zestien dagen en steeds verder verwijderd van Il
Capitano. Ze zal er zijn, straks. En indien nodig de eerste zorgen toedienen.
Voor onzen
Bompie kwam het allemaal een beetje vroeger in orde. Hij belde zijn Bobonne op
het St. Pietersplein om het heuglijke nieuws van de aankomst te melden maar
zijn ogen lieten het afweten want de schermdonkerte van zijn smart-speelgoedje
liet hem niet toe het juiste nummer te selecteren. Dan maar met de telefoon van
de Tourdirecteur gebeld en Lilly antwoordde Ah maar k heb u zien komen. Oeh?
Wadde? Zien komen? Ik zag nooit eerder zo een blij weerzien. Die Bompie toch!
En Fré. Hij
luisterde naar Anja en de dokters. Een verplichte ommetoer voor zijn
noodzakelijke maandelijkse gezondheidskuur deed hem de das om. Maar
LAfricano-Italiano kwam terug, zag en overwon. Veni, vidi, vici. Als coureur,
tifoso, bezieler. Anja en de kindjes kunnen dus gerust zijn.
Claudine en
Peter hadden het op het eerste zicht iets eenvoudiger. Zij waren bij elkaar,
maar toch heel dikwijls gescheiden wegens verschillende activiteiten rond de
renners. Dus ook voor hen is er een periode aangekomen van een meer dan
verdiende quality-time.
Straks,
rond acht uur in Charleroi zullen we het allemaal voor onszelf weten: het
weerzien in Brussels South zal grandioos worden. Wie komt ons daar nog
opwachten. Zal Charleroi dezelfde stemming van enthousiaste supporters
ontketenen als bij het vertrek in Gent?
Niks kan
nog stuk. Bedankt thuisfront dat je ons zo goed volgde, reageerde, bezorgd was.
Straks . Tot straks als we mekaar niet groeten in Charleroi, zal het misschien
zijn op de slothappening van Ganda Roma.
We nemen
als redacteuren de beslissing om deze laatste blog niet te eindigen met een
quote van de dag, maar met de leuze van onze expeditie: het is niet het aantal
kilometers dat telt, maar de liefde die we in elke kilometer gelegd hebben,
vrij vertaald naar Moeder Teresa, diezelfde liefde en zorg die we dagelijks in
onze leerlingen steken, want het is en blijft voor hen dat we het doen, dixit
Bompie .
Hierbij wil
ik mijn dierbare collega blogger Jarrive bedanken voor zijn steeds
gevleugelde woorden, die tegen een deadline steeds op het computerscherm
moesten verschijnen! Jarrive dankt op zijn beurt LAfricano voor hetzelfde,
ook wij zijn blij dat onze blog eventjes op pauze gaat, tot een volgend
project .. .
Beste lezers, bij mondde van mijn dierbare mederedacteur Il
Pietro en mezelf, LAfricano, willen we jullie nu al uitnodigen voor de blog
van morgen, waarin we u beide met plezier zullen trakteren op een
slotbeschouwing van onze onderneming.
Maar laat me toe om deze voorlaatste blog nog alleen af te
haspelen, omdat ik de afgelopen 16 dagen een bijzondere positie mocht innemen,
meer bepaald, ik heb de eer gehad om mee te mogen rijden met onze atleten
enerzijds, en anderzijds genoot ik de eer om als een VIP de koers te mogen
volgen vanuit de wagen van de sportdirecteuren.
Deze ochtend vertrokken we vanuit Marta -- geef toe lieve
volgers, wat een schoonheid van een naam van destartplaats voor deze laatste etappe --, naar Rome.
Bij ons allemaal, zowel bij onze ciclisti als bij onze
sportdirecteuren, merkte ik een klein nervositeit, een beetje gelijkaardig als
deze van de ochtend van 4 augustus, onze startdag. Na het beest van de tocht
van gisteren, kondigde deze Champs Elyséérit zich dan ook aan als een zacht
gekookt eitje, temeer elke afgelegde kilometer de laatste was.
Maar toch, de warmte speelde vandaag meer dan zijn part. Een
niet aflatende golf van zonnestralen en zonnewinden teisterden de ondertussen
bruingeblaakte armen en benen van onze renners, en dat voor een laatste keer.
Het is alsof Helios, de zonnegod, het wist dat we een laatste keer op tocht
waren met onze stalen rossen.
Eigenlijk is het bij hoofde van een normaal rationeel
denkend wezen, die onze expeditie even onder de loepe zou nemen,ondenkbaar dat we na Zwitserland en de toeren
in en rond de Simpele Pas, ook nog eens Italië zouden doorkruisen.
Eens binnen de landsgrenzen van de spaghetti-eters, word je
immers geteisterd door zwermen aan daezen, ondraaglijke hittegolven, bergpassen
en colletjes waarbij de Ballon dAlsace verschrompeld wordt tot een simpele puist,
de benidorm basterds en oververhitte parkwachters aan een simpel Torentje
dateen beetje scheef staat.
Maar op het op zijn Gents te zeggen, de gasten pleujden
nie, en met de vaste tred van de afgelopen dagen stoomden de Ganda
Rometrappers door naar de poorten van Sint-Pieter. Il Pietro toverdein de volgwagen ook nog eens zijn laatste kunstjes
uit zijn mouw om de irritante mobilhomes duidelijk te maken dat ze niet gewenst
zijn.
Samen met zijn moglie toverde hij voor de laatste keer een
schitterend middagmaal tevoorschijn met typische gerechten. Een sterk
geëmotioneerde Il Pietro en Claudine vinden het dan ook zeer spijtig dat ze
morgen geen warme broodjes mogen serveren. Ik wil nog even benadrukken, een
dikke dikke chapeau voor deze twee mensen, de laatste dagen bijgestaan door de
immer bevallige en zorgende Els.
Daarnaast zijn er natuurlijk de atleten, waarvoor mijn
adoratie dag na dag alleen maar gegroeid is. Meerijden met hen is als instappen
in een goedgeoliede machine, waarbij ik
in de slipstream van meesterknecht Nimme soms het gevoel had bijna niet te
moeten trappen.In de meeste gevallen
echter stak ik best wel een steekje bij om niet met mijn meulken op den tarmac
te eindigen.
Soit, wat ik wil zeggen, dankzij hen heb ik de eer gehad om de
brede laan naar San Pietro op te draaien, ik met het grootste respect voor hun
prestaties en zij voor mijn beperkingen. Nimme had op Sint-Pietersplein nog de
quote van de dag: der zit nog altijd lucht van zaffelare in mijn banden, gene
kier platgevallen, kgoa der hem hier ook nie uitlaoten, éis te goe!
Als kers op de taart heeft den chief zijn oude fiets op stal
gezet bij mijn beste vriend Dries, onze benjamin, die ik in de paasvakantie
2015 zie op de paterberg.
De eenzame fietsers, sportdirecteuren, fotografen en tifosi
Beste bloggers, hier volgen onze voorlaatste avonturen uit
La Bella Italia (op de fiets dan toch)! Oggi, vandaag, stond een zware rit op
het programma, een rit die de echte profs, waaronder we onszelf ook ondertussen
rekenen, in de Giro dItalia of La Grande Boucle in hun agenda aanduiden
als een rit waarin ze een laatste kans zien om nog eens te ontploffen. De
Froomes van deze wereld tekenen op dagen als vandaag voor een stap in de
wielergeschiedenis.
Wees er maar zeker van, dames en heren, dat ook onze
ciclisti vandaag geschiedenis hebben geschreven, op de dag van bompies 34ste
huwelijksverjaardag. Deze ochtend bij de ontbijttafel werd het profiel nog eens
bekeken, ingeschat en minutieus overlopen, en we waren er ons van bewust dat er
een laatste col inzat die we moesten en zouden overwinnen! Dus avanti met
onze bicis.
De aanloop van de col was een snel gewassen beertje of
varkentje. In een weinige tijd en aan een goed onderhouden tempo reden de Ganda
Romatrappers tot aan de voet van de col. En dan werden de eerste bladzijden
van het geschiedenisboek open geslagen.
In een schilderachtig decor, met prachtige zichten en de
mooie versterkte stadjes die als zeldzame paddestoelen opdoken, slingerden de
smalle wegjes van de col zich eveneens in het decor. Maar het venijn zat in de
steeds wisselende stijgingspercentages van de col. Verdomde kuitenbijters,
smeerlappen!!
De getrainde en op spanning staande torsos van onze
ciclisti werden danig op de proef gesteld, hun hartkamers pompten als nooit
tevoren zuurstof naar hun kuiten,hun
handen en polsen omklemden als bezetenen hun stuur, de horizon aan de einder
werd waziger en waziger, de poepspieren schuurden onregelmatig het ondertussen
gelukkig glad gekomen zadel, de hoofden
werden als nooit tevoren emotioneel leeggezogen, een helse dagtrip presenteerde
zich langzaam voor ons, de journalisten en fotografen van de dag.
Op de bergflank waren ook reeds sinds dagen de tifosi
geposteerd om deze sporthelden te voelen, ruiken, aanmoedigen en aanraken, de wielersport is nog steeds zo
mooi dat de helden zo dicht aanraakbaar zijn, zeker de helden zoals deze van
vandaag op de flanken van de mooiklinkende Monte Amiata.
Tegen de middag was de col met veel moeite maar met een
grote voldaanheid overmand (het zwaarste gevecht was eigenlijk tegen de vurte
daezen, door iedereen van de groep. Wat voor een nieuw mooi verhaal was vandaag
geschreven op de Monte Amiata.
Nimme omschreef het geheel bij de middagbevoorrading als we
hebben hiere were een redelijke beeste geslacht, vanduige, een passende titel
voor de vers geschreven geschiedenispagina.
Een tifosi met Italiaans Afrikaanse allures volharde in de
boosheid om zijn helden te blijven volgen, fotografeerde hen uit alle ooghoeken
en posities, huurde een doorwinterde chauffeuse named Els, en reed de volledige
etappe mee met de Ganda Romatrappers tot
in het plaatsje Marta, aan het idyllische meer van Bolsena.
Il Pietro en zijn Moglie Claudine hebben er vandaag als
sportdirecteuren opnieuw meer dan hun beste beentje voorgezet, ondanks hun
eenzelfde gevoel van vermoeidheid als bij de renners en de tifosi, een
vermoeidheid die ook bij hen de kop opsteekt! Het volgen van deze olijke bende
is dan ook een titanenwerk, zonder hen was het heel waarschijnlijk morgen geen
rit naar Rome!
Si si, u leest het goed, Il Pietro zei op het terras deze
avond, dat we dezelfde tijd 2 weken geleden, tegen mekaar gezegd hadden, de kop
is eraf, nu morgen zetten we de kop er weer op en vervolmaken we ons project.
Romeo verlegde even zijn balkon van Verona naar de Duomo van
Siena (lees Sieena ajb, alvorens Il Pietro het alweer op zijn pijnlijke heup
krijgt).
Beste bloggers, supporters, recensisten: in de eerste plaats willen we jullie hartelijk
danken voor de vele bezoeken aan de blog en de moedgevende reacties die we
telkenmale mogen lezen bellissima en grazie mille.
Deze morgen zijn we vertrokken uit Peccioli onder luid
applaus van Federica en haar zus, die ons voorzien hadden van een schitterend
continentaal ontbijt. Ook de avond voordien waren we trouwens door dezelfde
Italiaanse sirenes als koningen en koninginnen onthaald, natuurlijk, onder de
deskundige leiding van de dagelijkse orkestmeester Il Pietro.
Nadat we de rit opgedragen hadden aan onze vrouwkes,
nietwaar Kisha, en aan Guy, den chief zijn broer, trokken we ons op gang. Al
van in het begin van de tocht werden we getrakteerd op de zoveelste Paterberg
of Berendries, geen spek meer voor de bek van onze trappers, maar toch, voetjes
op de grond en doseren, Rome is nog steeds een goede 2 dagmarsen van ons
verwijderd, er zijn nog menige buitenlandse veldheren gestrand aan den durpel
van Rome.
Maar goed, op de planning van de veldtocht van vandaag stond
de verovering van San Giminiano en Siena, in de tijd van Caesar en de
Middeleeuwse ridderorden onneembare vestingen, maar niet zo voor ons legioen,
we zijn immers langs de Alpen op Hannibals wijze Italië binnengekomen, zou het
daarom zijn dat we meer en meer het gevoel hebben dat we meer en meer
aangekondigd ergens aanmeren en vriendelijk onthaald worden?
In San Giminiano werden we rijkelijk getrakteerd door onze
sportdirecteuren op overheerlijke gamberinis, pizzaatjes en een lokaal kaasje
voor den Chief. In de namiddag zette het legioen dan verder koers richting
Siena, de verovering van de Duomo aldaar was immers hét doel van de dag van
onze generaal van de dag Dries.
In de Duomo zweven immers al 8 jaar, 3 maand en 17 dagen de
flinterdunneliefdeswolken van zijn
geliefde Frauke rond, als kleine windhoosjes. Het verhaal gaat dat sinds de dag
van het verlaten van de Duomo door zijngeliefde
Frauke, de liefdesnimfen hun roeplied zingen in de hoop dat hun lokgroep haar
liefdesgod naar daar zou brengen, en ja, vandaag was deze dag aangebroken. De
mythe gaat nu verder dat Dries en zijn deerne voor eeuwig zullen samen zijn, met
hun 2 godenkinderen.
Na een ereronde in Siena, met 2 extra beklimeningen-ingen
(sic), reden onze helden klokslag 7 uur het kleine Vascovado di Murlo binnen.
De lokale bevolking werd er vergast op een historische gebeurtenis, namelijk Il
Pietro die een welgesmaakte duik nam in het 25-meterbad.
Op 2 dagmarsen van Rome laten de tekenen van vermoeidheid
zich voelen: lAfricano reed zich compleet leeg en zal morgen misschien eerder
dienen dan fietsen, de coach had op het einde gaan zin meer in een Gilberken,
chief vertrouwde zijn dochter eveneens toe dat hij een beeteke moe wordt.
Allora, in het restaurant gaf Nimme bij ingeving en het zien
van zijn entrecôte de quote van de dag: zijme der verre, moar kbegin brave te
zitten, de troepen klinken op hun ingenomen vestigingen en zullen morgen nog
dichter kunnen aankloppen aan de poorten van Sint-Pietro.
Voor Jacqueline, bij de scheve Toren van Pisa, aan de eerste
poorten van de Eeuwige stad
Deze ochtend hebben onze troepen zich opnieuw ingesteld op
de normale Italiaanse routine: een ontbijt bij het ontwaken van La Spezia, bij
dag en dauw, de spieren opnieuw klaargemaakt voor een rit van boven de 100 km,
gisteren was immers maar watlosrijden
voor de ondertussen doorwinterde pelgrimfietsers naar Rome. We bevinden ons
immers ook op de Sint-Franciscusroute richting het St-Pietersplein.
Dus zo gezegd , zo gedaan, na het nemen van de ondertussen
klassieke fotos met het personeel en de hotelmanager, vandaag een meer dan
charmante dame, lieten we La Spezia
achter ons op zoek naar de groene heuvels van het schilderachtige Toscane,
Italiës bekendste landsgedeelte.
Al onze zintuigen werden echter voor lange tijd op de proef
gesteld, we moesten immers allereerst een lange en saaie kustweg afhaspelen,
waarbij dus onze voel, - kijk en reuksprieten allerminst getrakteerd werden
op een delirium!! De kattenpis was alom tegenwoordig, de opjaagde Italianen
kwamen eerder arrogant over, irritante mobilhomes in Pietros vaargeul, een
eerste teken dat we op weg zijn naar een misschien meer maffioos gedeelte van
dit prachtige land. We zien wel, maar het was een opluchtingals we deze weg mochten verlaten voor het
snikhete binnenland.
Ondertussen werd ons zicht meer en meer afgesteld op zoek
naar de eerste contouren van die fameuze scheve toren. Het is immers zo dat we
vanuit het thuisfront tegengestelde berichten gekregen hadden. De één vindt het
absoluut niet de moeite waard om überhaupt halt te houden, de andere vindt het
één van de wereldwonderen.
Bij het binnenrijden van Pisa en na het maken van een
plaatselijke ronde, reden we als een professioneel cycling Pro Tour Team het
plein op, waar de toren zich in zijn volle glorie liet bewonderen. Ook wij
werden plots het middelpunt van de belangstelling, want we hielden er een
uitgebreide fotoshoot, in alle mogelijke posities, de fotos getuigen veel meer
dan dat ik het hier in woorden kan beschrijven. De aanwezige toeristen hadden
meer aandacht voor ons dan voor het eeuwenoude schitterende bouwwerk, want
daarvan waren we allemaal overtuigd.
Aan de sokkel van de Toren hebben we vandaag een stil moment
gehouden voor Jacqueline, de mama van Vicky -- een zeer betekenisvolle vriendin
van LAfricano--, die een
wielerliefhebster was en die een aantal jaren geleden overleden is na een slepende
ziekte, en die we graag meenemen in onze gedachten naar Rome.
Nadat we door een plaatselijke hooligan-conciërge op een
nogal lompe manier van het plein verjaagd werden omdat hij vond dat onze
fietsen niet aan de hand mochten rijden op het verdorde, zieke en alles behalve
groene gras, hadden we opnieuw een middagmaal om U tegen te zeggen,
gepresenteerd door Pietro en zijn Moglie!!
We hesen onszelf tot slot dan maar opnieuw op ons zadel voor
de laatste 40km van deze dag, nadat onze buumratte zijn quote van de dag
lanceerde: ik mag na mijn eten nie stilzitten, das tussen hangen en wurgen!
Kort voor het slaan van de klokken van half zes door de klokken van Pecciolli,
kwamen we de oprit opgereden van ons hotel voor deze avond. Claudine, Pietro en
Els hadden reeds alles voorbereid, waardoor we binnen de 5 minuten aan het
recoveren waren op het terras.
Dries, onze blonde god, heeft de welverdiendeeer om de foto van de eerste
richtingaanwijzer richting Rome te flankeren, dus, be prepared Romans, sono in
arrivo!!
15 augustus of oogst zoals we vroeger
pleegden te zeggen. De maand van de oogst. Maanden heeft iedereen gewerkt en in
deze maand plukken we de vruchten van ons gezwoeg. Op het veld, in het veld
of... op de fiets.
Deze dag dragen we graag op aan alle mama's,
oma's, Mieke's, Myriams, en andereMaria's in de wereld wijd.
Wie van ons zou toch zo graag zijn moeder
terug bij zich hebben nu ze overleden is? Wie zou een kleinkind durven zeggen
dat zijn oma niet bestaat? Pas als ze er niet meer zijn dringt ons door hoe
waardevol ze wel waren, hoe ze konden zalven, terug aaneen lijmen.
Daarom dan maar, een korte rit op 15 oogst,
op Vive Marie, ter ere van alle moeders.
Ons vertrek deze morgen verliep ietwat
moeizaam: de druk was toch een beetje van de ketel in het vooruitzicht van de
korte rit van vandaag, slechts 67km langs de kust tot La Spezia. De
elektronische betaalfaciliteiten bleken niet opgewassen tegen ons fietsgeweld
en weigerden keer op keer onze spiksplinternieuwe betaalkaarten. Alleen een
online overschrijving kon onze Tourdirecteur en zijn eega redden.
Wegens die korte rit hadden we onze fietsen
gewoon op stal gezet en het nodige onderhoud in consensus verschoven van
gisterenavond naar deze morgen. De rit van gisteren had onze fietsen voorzien
van het nodige modderlaagje en Ivans's remblokjes waren toe aan vervanging
wegensna te veel macht op de pedalen te
veel macht op de remmen. Het werd dus alsnog 10u30 eer het fluitsignaal klonk
en wij de Ligurische wegen konden gaan teisteren met onze tubetjes.
Fluitend tegen de sterke zeebries die
gelukkig in ons .... blies werd ons door Ivan aangekondigd dat we toch nog een
klimmetje voor de wielen zouden krijgen. Het werd een heerlijke. De Ballon van
de vierde dag was er niks tegen. Waar die ronderenners nog spel over maken! Zelfs
coach-havik van La Spezia liet een nieuw daalrecord optekenen dat we hier
uiteraard niet quoteren wegens de rust op he thuisfront.
Bompie had niet erg goed geslapen wegens weer
een beetje dichter bij Franciscus en we raadden hem gezamenlijk aan na de
aankomst een middagdutje te doen. Zijn dromen moet hij wel voor zich houden...
tot thuis. Wij vonden het onze plicht hem voor te bereiden op zijn grote
vakantie en te leren dutten zoals het ... mensen past.
Een aaneenschakeling van onvergetelijke
vergezichten over de echt staalblauwe Middellandse Zee aan de ene zijde en de
berglandschappen aan de andere loodsten ons weergaloos naar La Spezia.
De Corso Cavour was onze lokale San Remonese-Via
Roma-aankomst alhoewel de echte Via Roma hier ter plekke ons eerder deed denken
aan een kattenpissteegje. Jammer. De laatste 750 meter schrappen we dan ook uit
ons geheugen.
De check-in in het hotel verliep vlot.
Minuten later beseften we plots dat onze mama Claudine ontsnapt was. Waar naar
toe? Quality time aan het stelen. Terugroepen? Tuurlijk. Tot zes keer toe:
"Krijge mijn bleiwe pulle?" "Woar es dad otel?", "Woar
zijn mijn plastieken sloefkes?"
We hebben haar 's avonds bij een pizza
"Al Sandro Fratelli d'Angelo" terecht een hommage gebracht, onze
Gandaroma-mama. Ze moet goed gek geweest zijn om ja te zeggen tegen Peter, niet
alleen op hun trouwdag maar zeker ook als hij haar vroeg mee te trekken naar
Rome met ons. Dank je, mama.
Ons Italiaans is een stuk beter geworden:
molto bene betekent goede benen, in onze
koersjargon vertaald
De sole mio van gisteren had zich verstopt
toen we deze morgen in het heerlijke Albergo Stevano ontwaakten. Blij toe, want
de zon kan meer dan gewenst ons tochtgenoot zijn.
Wielergoden bestaan dus, dachten we. Want we
hadden al zoveel meeval gehad op de voorbije 10 dagen. Het kan verkeren.
Halverwege brak ons geloof in die goden ons zuur op. De
"derailleur"-cassette van Dries wilde absoluut op pensioen en een
betere plek om dat te beslissen als het huis van God was niet te bedenken.
Captain Jeroen besliste dan maar meteen het
hele achterwiel te vervangen zodat Dries en kornuiten hun reis zouden kunnen
verder zetten. Want er stonden enkele memorabele momenten op het spel. Zoals
bijvoorbeeld een korte gedachtenis aan Wouter Weylandt die heel dicht in de
buurt het leven liet in de afdaling van een col.
Nog was Captain niet aan het einde van zijn
lijdensweg of de weergoden beslisten van boven ons hoofd een deftig onweer
begrepen hevige regenval te laten losbarsten. Stefaan bedacht spontaan dat het
niet anders kon dan dat wij het voorbeeld van Phil zouden volgen en alle zes
tegelijk de Ronde van Lombardije zouden winnen in de gutsende regen.
Een volgende colletje dan maar getrotseerd in
de hoop dat over de kam van die col de zon weer zou gaan schijnen. Niks
daarvan. Hoewel de intensiteit van het onweer stilaan afnam duurde het nog 50km
eer de weergoden hun programma hadden aangepast zodat de lokale Ligurianen en
Genovezen Maria Hemelvaart uitgebreid en zonovergoten zouden kunnen vieren.
Rond 16u30 reden we de stad Lavagna binnen
alwaar we kennis zouden maken met de Middellandse Zee aan de Ligurische kust.
Of de bloemenrivièra. En ja hoor: sole mio die ons deze nacht had verlaten
toonde zich schamel maar sterk weer aan de horizon. We konden dus gerust
uitkijken naar een adembenemende Italiaanse zonsondergang.
Een verheugend telefoontje kwam vanuit de
luchthaven van Genua: Fré en Els waren aangekomen. De autoverhuurders hadden
het echter niet begrepen op de niet corresponderende papieren van de kandidaten
huurders en dus werd Peter ter hulp geroepen.
Een bijna compleet overtunnelde rit van
Lavagna naar Genua en omgekeerd zou alleen ons avondmaal anderhalf uur kunnen
uitstellen. Els en Fré huurden dan toch een Fiatje 500 en stoven eveneens
richting Lavagna.
Wat is er dan eigenlijk met Dries zijn
valies? Ach het moest eigenlijk die van Bompie zijn die op drie poten loopt en
een nagel aan de spreekwoordelijke kist van Peter is maar het onweer van
vandaag besliste er anders over. De bliksem sloeg tijdens dat fameuze onweer
10cm te veel naar links in en trof de fles douchegel van Dries. Het hoedje werd
van de fles gebliksemd die natuurlijk omgekeerd in de valies zat, met een
ingezeepte klederinhoud en zeepbellenfestival als gevolg.
Ach, niets kan onze vreugde bederven nu onze
Fré er terug is en ons vergezelt tot het eindpunt: Piazza San Pietro in Rome.
Morgen trekken we verder langs de
Middellandse zeekust, vrolijke maar devote deuntjes fluitend op de fiets. Dries
moet deze avond alleen nog "zijne was spoelen"
Slaapwel en bedenk dat als je 10 dagen lang elke dag een ander hotel bezoekt, je op den
duur "alles in eu kruige zoet spelen, als g'onger et"
Er was een andere man aan de kassa in Motel Regal.
Die kende ons niet. Trots het feit dat we een minder goede ontvangst kregen,
sliepen we zalig. Alleen Franky had een dipje gehad, waarschijnlijk had de
warmte hem een beetje geslagen. Alle opties waren goed en we stelden hem voor
om direct naar het volgende hotel gebracht te worden maar Piere de Bieste
plooide niet. Alleen wist hij niet wat hem deze dag nog zou brengen.
Gisterenavond kregen we nog het fijne nieuws
dat de ouders van Frank, onze leerling-compagnon gedurende de eerste twee
dagen, geld konden inzamelen voor het Breënsfonds op de Safarmarkt in
Wachtebeke. Dank u, dank u.
De eerste 59km van in totaal 112 werden in
ijltempo afgelegd. Onze hoop was dus groot dat we vandaag nog een redelijk deel
van de dag zouden kunnen doorbrengen aan het zwembad van onze volgende
etappehotel: Albergo Stevano in Cantalupo Ligure Het grotendeels vlakke
parcours - twee colletjes helemaal op het einde van de rit - zou dat wel
toelaten. En wij, wij wilden al onze stops belangrijk inkorten zodat dat
zwembad ook eens echte coureurs in zijn water kreeg.
Goed begonnen is half gewonnen dachten we
maar die Italianen zijn rare jongens. Hebt u al een gemeente gevonden met vijf
verschillende namen?? OK, Gent bijvoorbeeld want Oostakker en Sint-Amandsberg
en Drongen, da's ook allemaal Gent. Hier is dat een beetje anders. De
deelgemeenten liggen hier ook slechts enkele kilometers van elkaar weg maar de
landschapsstructuur draait je een rad voor de ogen: enkele kilometers kosten je
algauw één uur of meer en een GPS kent hier niet het verschil russen bergoppen
en bergaffen, asfalt, grinta of superstrada. Als de hotel-booking-site er nog
een schepj bovenop doet, dan rijd je driemaal rond de Cantalupese berg en kom
je zeer waarschijnlijk later, niet of nooit aan bij het gestelde doel.
Enfin, einde goed alles goed. Papa Stevano en
dochters Elena en Paola (sic - ze is niet afgetreden) maakten alles goed.
Grandioze ontvangst, alles aan kant voor "le ciclisti Belgi".
Elena doet de was, de keuken voorspelt een
fantastische maaltijd met pasta en ragout en wij doen dus een frisse duik in
het sprookjesachtige zwembad. Sprookjesachtig?
Zoveel Italiaanse schoonheid zagen wij nog
niet bij elkaar en zoals alle mannen altijd weer beweren: kijken mag. Wij dus
maar kijken terwijl we recupereerden van de rit onder de loden Piemontese zon.
Temperaturen hebben we niet opgenomen maar 37° lijkt ons een mooie norm om niet
te overschrijden.
De avond voltrok zich als een echte
vakantieavond. Alle frustraties over de droevige Italiaanse wegen, de loden
zon, de zeer beperkte bewegwijzering, het aftandse asfalt dat vervalt in grinta
werden bij een heerlijke fles Italiaanse wijn weggespoeld.
Met de absoluut weer gezonde Franky sluiten
we deze tiende aflevering: "'k Hè d en indruk da mijn zolle ier alle doage
uuger stoa want krijger mijn bien oast nie m'r overen"
Graag tot morgen voor een nieuwe aflevering.
Vergeet niet deze blog alle dagen te volgen want de finale komt er stilaan aan!
PS Wie wil reageren vind je per reeks foto's
of onder de column een hyperlink "Reacties". Klik deze aan en je kan commentaar/reacties ingeven . Zo nodig moet je evennaar rechts scrollen (afhankelijk van het
type van het scherm) om die hyperlink te vinden.
De ontnuchtering was voelbaar aanwezig
vandaag, op vele vlakken. Het warme afscheid van "la Katia",
hoteldirecteur van het schitterende "Eurossola" contrasteerde schril
met de latere belevenissen op dag 9.
Een vlakke, slaapverwekkende rit, je zou je
bij tijd en wijlen in Vlaanderen wagen, 't is alleen desolater, slordiger. Coach
Stefaan probeerdehet dan toch en deed
een poging om het wereldrecord fietsen met gesloten ogen te breken.
We hadden er dan niet beter op gevonden dan
stilaan te beginnen te beginnen uitkijken naar één van de volgende
wereldwonderen: waar staat die scheve toren eigenlijk. We konden slechts één
nepexemplaar ontdekken en we waren alweer een ontnuchtering rijker.
Eventjes konden we ons fietsmoreel opkrikken
aan het 'Lac Majeur'': wijdse watervlakten versierd door de bekende isola's
Madre, Bella en Pescatore alwaar Carolus Borromeus zijn middeleeuwse stempel op
drukte doorhet Bella te versieren met een klein kasteeltje. Waarom
hij later heilig verklaard werd is mij niet duidelijk.
De bootjes met toeristen, die de geneugten
van het gandaromafietsen niet kennen, laten zich rond die eilandjes varen. Jeroen
had geen bootje nodig en nam meteen een frisse duik in het verboden
zwemoppervlak van het Lago. Even later werden we bevoorraad met spijs en drank
trokken we dan maar verder, opnieuw het vlakke land in.
De slechte wegen en de "grinta"
hebben deze keer onze banden niet stuk gekregen. Hoera.
De temperatuur bereikte ondertussen voor ons
ongekende hoogten en we moesten het nog uithouden tot in Nosate waar de laatste
drankbevoorrading ons opwachtte vlakbij de kerk. Zoals elke dag hadden we ook
deze keer een opdracht te vervullen. We zochten de koelte van de kerk op en Bompie
vroeg ons even die mensen te gedenken die een steen in onze levensstroom verlegden.
De stilte en de koelte deed ons tot rust komen en de nodige emotionele
vitamines verzamelen voor het laatste gedeelte van de rit
Met vreugde ontdekten we dat de autochtonen
hier een perfecte afkoelingsprocedure hebben. Ik ben ervan overtuigd dat Jeroen
hier vroeger al was want die Italiano's springen gewoon in het water als het te
warm is.
Aangekomen in Abbiategrasso-Vermezzo werden
we droevig onthaald door het genre kaartesknipper van de NMBS van 50 jaar
geleden. We laten het niet aan ons hart komen en beslissen unaniem dat hij
zeker niet op de vertrekfoto mag. We gaan pizza etenbij de Chinees. Lekker. Voldoende.
En vroeg in ons bed. Morgen 6u30 eruit,
douchen, ontbijten om 7u en daarna terug op ons strijdros. Richting Toscane.
Het zal daar even warm maar iets minder slaapverwekkend zijn. Want al rijdend
slapen is er toch een beetje over. Je slaapt beter in je bed.
Tot morgen.
PS Ik vergeet de quote van de dag: als ge uw
ogen toedoet en de slaap niet kunt vatten, tel dan fietsen, geen schaapjes.
Eén
simpele pas vooruit en je belandt in "la bella Italia"
Met spijt in het hart verlieten we hotel Bach
in Ried - Brig. Opwarmen op het vlakke was er deze keer niet bij. Direct de
beuk erin. De Simplonpas zou ons op 2005 meter hoogte brengen. Wie trotseerde
de Simplon voordien?
De beklimming was niet de hel, zoals
voorspeld. Roubaix is erger. Het andere gevaar was groter. De tunnels, zoals voorspeld.
En dat was wel juist. Alleen zijn wij blijkbaar toch letterlijke
zondagskinderen. Geen vrachtwagens, weinig verkeer. Een zegen. Toch vroegen we
onze Claudine en Peter om een beetje bravoure ten toon te spreiden, de
camionnette uit te rusten met gevaarsbord en zwaailicht en op die manier onze
afdaling af te dekken voor al te haastige Zwitsers en Italianen.
Maar even terug naar de Simplon. We reden elk
ons eigen tempo, hartslag en ademhaling goed onder controle houdend. En die
andere belofte van kenners kwam uit: na een tiental kilometer voel je je eigen
machine op dreef komen en dan kan de helling je niet meer deren.
Onze 58-jarige Bompie kreeg voor enkele
honderden meter het gezelschap van een charmante dame die hem al rijdend nog
enkele fantastische tips gaf. Bewondering voor de dame en voor Bompie.
Dries en Jeroen dekten de achterhoede. Zij
hadden de rit opgedragen aan alle vrouwen en zich uit solidariteit voor de
gelegenheid getooid met... een wel erg vrouwelijk habijt.
Ivan heeft het nu echt wel bewezen. Hij zal
nooit meer durven zeggen dat hij geen klimmer is. Froomkes doet hij niet,
Merckxkes wel. Machtmens.
Coach was wonderbaarlijk fris toen hij boven
kwam. Hij verstond het eigenlijk zelf niet zo goed maar was bijzonder verheugd
dergelijke friste ten toon te kunnen spreiden.
Franky vergat zelfs te zweten, zo monter kwam
hij de Simplon boven. De klassieke handdoek bleef opgeborgen.
En nostra mama Claudine en Peter deden het
onwaarschijnlijke. Op de meest onmogelijke maar zo nodige plekken stonden ze
daar: hesjesen vers gevulde drinkbussen
aanreiken al rijdend. Ze zouden perfect passen in de Tour. Waar hebben ze het
geleerd? We zullen het waarschijnlijk nooit weten.
Domodossola wenkt maar die tunnels! Peter
stelde ons gerust: "Blijf samen, ik blijf achter jullie rijden met
zwaailicht, carabinieri of geen". En het deed ons deugd. Veilig en wel
door die gevreesde tunnels. We hadden de goeie maat mee. Onthouden van
gisteren.
Aankomen was echt warm (letterlijk en
figuurlijk). Giorgio en zijn echtgenote hadden broodjes en de nodige
recoveryshakes klaar. Genieten. Genieten.
We kijken uit naar morgen, naar Toscane en
Rome is 1000km dichterbij. Meer dan halfweg. Wie had het durven dromen?
Sluiten doe ik alweer graag met de quote van
de dag: Als je het vanonder niet vindt, zoek het dan eens vanboven maar vergeet
niet van waar je komt.
Een grote streep licht aan het einde van de Zwitserse tunnel
't Zijn rare jongens, die Zwitsers. Het ontwaken in Bern-Stettlen beloofde alweer alle goeds. We konden echter niet voorzien dat een reeks tegenslagjes die dag ons deel zouden worden.
Gezwind de fiets op, gekleed voor de gelegenheid in roze shirt. Roze? Jawel. Collega Nathalie treedt vandaag in het bekende bootje en verklapte ons dat haar trouwkleed roze zou worden en dat de dresscode voor die heuglijke dag "a touch of pink" zou zijn. We mochten dus niet onderdoen en lieten ons op de gevoelige plaat vastleggen... in het roze.
Iets later dan de vorige dagen stoven we de Bernerstrasse op en slechts 108km (WW) wegen zouden door onze wielen geteisterd worden. Later zal blijken dat de zo mooie wegen van Zwitserland onze wielen teisterden.
En geleid door onze GPS kon er niks misgaan. Of toch?
Die Zwitsers hebben waarschijnlijk enkele wegen opgebroken of verlegd zodat TomTom en Google en Garmin en RouteU geen passend antwoord konden geven bij nogal wat splitsingen. Alle wegen leiden naar Rome maar je moet ze zelf wel zoeken natuurlijk.
Hoe dan ook, onze logistieke ploeg had een meer dan romantisch hoogtezicht uitgezocht voor onze eerste stop: een fantastisch uitzicht op de Thuner See. Snel herbevoorraad met water en andere lekkernijen vingen we het tweede deel van de etappe aan onder een stralend blauwe hemel. Opgefrist door een licht briesje reden we gezwind richting Kandersteg. Met de fiets de trein op om een oninneembare berg te trotseren.
Na een kwartier donkerte, ja echte duisternis ontwaakten we aan de ander kant van de heuvel. Afdalen dan maar. Tunnels. Tunnels. Tunnels. Gelukkig niet echt gevaarlijk maar wel eng. Moet je absoluut niet doen als je zelfs maar een vleugje claustrofobisch bent.
Coach Stefaan trakteerde ons op een derde lekke band, maar gelukkig was Peter alweer onverwacht en ongevraagd in de buurt. Hij had weer eens niet geluisterd naar Bompie's goede raad: "Rij maar door, prepareer het hotel maar".
De aankomst in het hotel was toch verontrustend: Claudine en Peter waren niet te speuren. Gewoonlijk wachten ze ons daar op met fotoapparaat in de aanslag maar niet dus.
De Zwitserse hotelbaas moest in allerijl nog een beetje toveren maar toverdedan uiteindelijk toch het witte konijn uit zijn hoed: 2 appartementjes in plaats van 4 hotelkamers. Schitterende kerel, die hotelbaas.
Och, we hadden een beetje technische tegenslag vandaag maar de rit was adembenemend mooi, vol van landschapsindrukken om nooit te vergeten.
We hadden een prachtig lijflied gevonden voor de rit van vandaag: "Mijne velo" van vriend Willem. Ik citeer ''k dèe hondert per ure nuchter of zat, natuurlijk berg af en de wind ....... van achter'n". Die honderd is er hier wel eventjes over. Met Captain zijn 74 heb je meer dan genoeg.
Sluiten uiteraard doe ik graag met de quote van de dag:
"in de tunnel heb je altijd het achterlicht van wie voor je rijdt: zoek dus een maat als je door een tunnel gaat".
Deze morgen
liep als een geoliede machine, we werden wakker met een heerlijk deuntje van de
coach. Na het vervangen van een afgesleten band konden we samen nog even opwarmen
op het ritme van de Combiné Franky: "Qui a volé mon chocolat".
Na een
hartverwarmend afscheid van gastvrouw Stephanie konden we beginnen aan onze koninginnenrit
of beter gezegd de rit van El Capitano. Deze keer werd het peloton aangetrokken
door de kopman, hij zette perfect aan en de gespannen mannschaft volgde in zijn
zog. Al snel stonden we aan de grens van het beloofde (zwitser)land.
Wonderbaarlijk maar na zes superdagen rijden we het land van Fabian in. Als Spartanen
reden we binnen in zijn thuisland, de grenscontrole verliep ietwat moeizaam, ja
die Zwitserse wachten zijn geen broekschijters.
Na een kort
maar intens afscheid van La Douce France begonnen we aan de eerste col van 1ste
categorie. De roze tape van benjamin Dries bleek niet goed aangespannen maar
toch bereikten we samen die eerste top. Tranen van geluk rolden over de wangen
van jullie kapitein, het is als thuiskomen ver weg van huis. Vol adrenaline
stortten we ons in de snelste afdaling aller tijden. Klaar voor beklimming 2
ging dit gezelschap de vallei door. Daar wachtte ons echter ons eerste obstakel
van de dag. De vermaledijde Zwitsers waren bezig de bewuste col te verleggen en
dus konden we niet door de Gorges de Pichoux. Na een kort maar duidelijk
gesprek met een lokale bergbewoner moest het superschip van koers afwijken maar
niets is te veel om ons doel te bereiken al waren de gevleugelde woorden van de
local: "Attention, ça monte dur.
Vol moed
begonnen we aan het "ommetje". Excuseer meneer Quintana, 't is niet
omdat we eventjes 20km rondrijden dat ook het aantal cols ook toeneemt. Dus
wachtte er ons enkel nog de col buiten categorie vooraleer ons einddoel van de
dag te bereiken.
Voor we
vertrokken naar de "omleidingscol" werden we nog aangesterkt door een
boodschap van onze inspirator. Hij, en dus wij, dragen deze rit op aan alle
kinderen als Hadjar, een kind als alle andere maar toch buitengewoon omdat hij
door 2 prachtmensen opgenomen wordt in een warme nest en zo de kans zal krijgen
om zich echt te ontplooien Want daarover gaat deze Ganda-Roma expeditie. Nee,
het draait niet alleen om de centen die we inzamelen. Ja, we doen het voor de
jeugd, voor onze kinderen die kansen moeten krijgen te kunnen opgroeien tussen
warme mensen.
Daar gaan we
dan, geen vallei te diep, geen berg te hoog, niets kan ons stoppen om in Rome aan
te komen al beleven we elk moment als een unieke ervaring. Zelfs Bompie vergeet
niet tijdens het klimmen de landschappen te bewonderen en toch niet stil te
vallen.
De 3de
col werd vol moed ingereden en al stond het verzet van Le Combiné te zwaar
afgesteld, stoppen doen we niet. Elkeen met zijn eigen talent rijd deze col op
als een strijder en daar kan een Kapitein alleen maar trots op zijn.
We genieten
hier, alweer tranen van geluk en zo zetten we de puntjes op de i en sluiten deze
tocht af met enkele prachtige vergezichten. We rijden laat maar voldaan het
eindstation binnen en laven ons aan de nodige liters recoveryvocht.
Dank u wel,
mannen, copains voor het leven. Ik kan me geen andere equipe bedenken om deze
uitdaging tot een goed einde te brengen al is het voor mij nu al geslaagd.
Sluiten doe
ik graag met de quote van de dag: "als ik nog lange zuu vuurs doe, krijg'k
nog billen lijk een koebieste
Het heeft
misschien iets met de nederigheid van onze lage landen te maken, maar wij
hebben maar kleine ballonnetjes: Signal de Botrange of Baraque Fraiture of
Ferme Libert in Mont. Zelfs Toon durfde slechts te zingen over "een ballonnetje dat danst in de
wind"
Als je hier
in de Elzas over "un petit ballon" - letterlijk vertaald - praat,
gaat het duidelijk over de welgekende kermisballonnetjes. Als je echter over
"le Ballon" praat, weet iedereen dat het over die fameuze col gaat
die dikwijls opduikt in de Ronde.
Stress was er
gisterenavond wel, toch? Anekdotes werden weer tevoorschijn getoverd: over Eddy
Merckx in '69 toen hij de rest van het peloton op minuten reed en aartsrivaal
Ocana met vier ploegmakkers naar boven werd gestuwd. Bloed zweet en tranen. Of
van de Tourwinnaar, René Pottiers, die twee jaar na een zwaar ongeval boven
zichzelf uitsteeg door alsnog de Tour te winnen. 1906 schreven we toen. Zijn gedenkplaat
vind je op de top van "le Ballon".
Hoe zullen
onze EDUGO-kannibalen deze col trotseren?
Een vroege
start verraste iedereen met een nijdige klim in de bossen rond Remiremont. Vlak
bij de start van de beklimming van de Ballon was onze eerste stop voorzien. Om
nog eens te kunnen tanken vlak voor het "echte" werk: suikers, zout,
een aquarius om door te spoelen en een fruitcompoteje. Niks aan het toeval
overgelaten dus. En een mooie afspraak: ieder op zijn eigen tempo naar boven en
zeker niks forceren. Want hier verliest niemand. Hier winnen alleen onze
leerlingen en hun families.
Onze
volgwagen controleerde het hele gebeuren en zou niemand aan zijn lot overlaten.
Maar dat
alles was overbodig. Alle zes deden ze de klim en waren letterlijk en
figuurlijk in de wolken toen ze boven kwamen. De eerste prijs was een
ballonnetje, de zesde prijs ... een ballonnetje. De zoenen van
finish-schoonheid van dienst Claudine werden dan ook in dank
"afgenomen".
René Pottiers
is het grote voorbeeld van coach Stefaan. Hij kent het hele verhaal over die
legendarische Tourwinnaar. Bij zijn volgende interview vertelt hij het gezwind
opnieuw en zal wat graag de foto tonen waar hij naast zijn favoriet prijkt....
boven op de Ballon.
Bompie werd
na de afdaling ook heel even op de rooster gelegd en verraste het gezelschap
door te zeggen: "Awel krije liever naar bove dan noar beneën".
En Dries, die
startte met een spierscheur in de kuit, reed zonder moeite naar boven dank zij
de weerzinwekkende massage die hij de avond voordien had gekregen.
Franky, hij
is waarschijnlijk verwant aan die kleine uit Mere die ook ooit de Tour won.
Alleen, Franky wordt niet in het dranghekken gereden want er waren er geen.
En Ivan,
machtmens, hij was zeer waarschijnlijk de allergelukkigste: "Ik ben gene klimmer"
was zijn zuchtend en proestend commentaar. Durft hij zeggen nadat hij al vijf
dagen onverdroten de kop doet.
Ik weet echt
niet goed met wie ik captain Jeroen moet vergelijken: Froome, Wiggins,
Bahamontes, Rik I of Rik II? Hij heeft van al die grootheden toch wel het beste
deel geërfd. Hij is daarbij ook nog een geboren optimist want ook hij kwam
boven"letterlijk" in de mist.
Morgen onze
koninginnenrit: 145km, drie ferme cols, aankomen in Zwitserland en uitkijken
naar de raclette aldaar.
En bedenk dat
je beter het ballonnetje van Toon oplaat dan een figuurlijk ballonnetje. Dat
van Toon danst in de wind aan zijn draadje naar de zon.
Vandaag dag 4,
Toul Remiremont goed voor een 121vlotte km. Alvorens de rit aan te vatten
namen de GR-trappers afscheid van linspirateur, jawel, onze Kazze, Fré, lAfricain.
De man die aan de basis ligt van dit evenement dat door sommigen op hoongelach
werd onthaald, gaat even de batterijen opladen in ons Vlaanderenland om vanaf
volgende week woensdag opnieuw onze compagnon de route te worden. Zoals we
reeds elke dag deden en zullen blijven volhouden tot we Rome binnenbollen en
dan nog, stonden we even bij zijn wijze achtergelaten opdracht stil nie pleuen
mannen, jullie zijn gewoon nie gewoon, speciaal.
Te Toul werd
ook reeds eens gepauzeerd bij een krantenkiosk zodat Fransicus nu reeds via
onze blog kan zien wie hij te verwachten heeft.
Met zon en
ook wat regen op het aangezicht maar vooral veel wind werd op een door onze
kapitein gecontroleerd trapritme de dag etappe afgewerkt. We reden het
département des Vosges binnen en alweer merkten we een aaneenschakeling van
wisselende decors waarbij het ons opviel dat inderdaad het gras altijd groener
is aan de andere kant van de heuvel, als beloning van de beklimming.
Voor 2013
hebben wij tevens een nieuw werkwoord voor den dikken Van Dale : iemand of een
groep mensen, al dan niet met de fiets; vooruitfluiten. Korte verklaring van
de verslaggever van dienst en tevens trappend lid van de groep: vooruitfluiten
is na een calorie- en koolhydraten rijke maaltijd mensen terug in beweging
brengen met een zeer schril fluitsignaal. Staan blijven is dan immers quasi
onmogelijk.
Elke stop is
niet alleen een uitnodiging om even op adem te komen maar tevens de sociale
contacten met het thuisfront (of andere fronten) te onderhouden. Sommigen
stonden erop om dit illustratief bevestigd te zien op onze blog.
Zeer tevreden en met de gedachte dat reeds meer dan 500 km
onder de wielen zijn door- geschoven werd Remiremont binnen gereden. Claudine
en Peter van de assistentie wagen wachtten ons zoals altijd met het fototoestel
in de aanslag op. Zoeken naar een douche, bed, recovery (elk met zijn
specifieke smaak !?!) hoeven we niet te doen.
Gezien morgen le Ballon dAlsace wacht, smeden sommigen plannen
om morgenvroeg het ventiel op te sporen en hem te laten leeg lopen en werden de
stalen rossen liefdevol onder handen genomen en klaar gestoomd voor de nieuwe
uitdaging die ons morgen wacht. De coach stopte zijn bikelief zelfs onder voor
de nacht met een zacht dekentje. Wie gaat hier morgen voordeel uit halen?
Quote van de dag: Als je klimt en
je merkt dat je naar beneden rijdt ben je niet goed bezig.
Vandaag dag
3, volgens de kenners de eerste moeilijke dag van het komende 3-luik: de
krampen zouden in onze gespannen ledematen vrij spel kunnen krijgen, het was
dus bang afwachten wat de dag zou brengen. Op het terras van Monsieur Arnaud
van het Hôtel du Saumon werden de stalen rossen in eerste instantie minutieus
geïnspecteerd door "El Capitano" Jeroen, de kettingen werden met
precisie ontvet en opnieuw voorzien van een blinkend laagje vers olie zodat ze opnieuw
glimlachten in de ochtendzon. Nadat onze coach zijn dagelijks praatje gedaan
had tegen zijn bikelief, werd de rit door Pietro op gang gefloten.
Op de
voorgrond kleurde de hemel een palet van lichtblauwe tot donkerblauwe kleuren,
in de volgwagen maakten we ons reeds zorgen over de komende wolkbreuken. En
gelijk hadden we, de coach zijn woorden indachtig, "het is hier toch
opvallend groen"?
Maar goed, de
weergoden hielden zich gelukkig nog in en produceerden enkel een aangenaam maar
strak windje, dat toch onze aangestoken kaarsen voor Jesse niet uitgeblazen
kreeg. In zijn zo bekende en onnavolgbare stijl, gaf onzen Chief het beste van
zichzelf toen hij een tekstje improviseerde voor Jesse, aan wie we deze dag
opgedragen hebben, het overleden zoontje van Noortje en Tom, 2 zeer goede
vrienden van onze Kapitein Jeroen. Maar wees er maar zeker van, Jesse gaat mee
met ons tot over de streep in Rome!.
Halfweg de
rit werden onze helden getrakteerd op een wolkbreuk als nooit tevoren. Gelukkig
was de stop voorzien aan een boerderij, waar we van de gastvrije landbouwers de
vrijheid kregen om gebruik te maken van hun erf en onze lunch konden nuttigen
onder het afdak van een vervallen stal. We voelden ons als padvinders op de
fiets. Er was dan ook geen ontkomen aan, allen de regenvestjes aan, en hup de
fiets op, de regen in. Zulke weersomstandigheden zorgen steeds voor een extra
mythisch karakter van onze tocht.
Bij het
opklaren van de hemel werden onze renners de laatste hoogtemeters van de dag
voorgeschoteld. De volgwagen werd uitgerust met het oranje zwaailicht en boven
op de top van de laatste heuvel werden onze cyclisten opgewacht voor een extra
aanmoediging van de 3-koppige logistieke equipe. Boven op deze laatste col was
er een eerste klein akkefietje tussen de tank Ivan en de coach Stefaan, over de
millimeters op de finishfoto, waarop volgens ingewijden wel te zien was dat
onze tank net een vierde van een wielomtrek sneller was! Sorry coach, het zal op
de ballon moeten gebeuren vrezen we:).
Dries, onze
poulain van de bende, had op het terras in Toul, onder het waakzame oog van
serveerster Emeline, de quote van de dag: "Ik heb spieren ontdekt waarvan
ik niet wist dat ze bestonden".
Deze ochtend
zijn we onder een loden ochtendzon vertrokken vanop de Grand Place in Walcourt
richting de graanschuur van Frankrijk. De rit van vandaag werd door onze
kapitein opgedragen aan Ria, Emma en Bernadette, de 3 tantekes van Jeroen die
hij reeds lange tijd emotioneel ondersteund omwille van hun slepende ziekte.
De spieren in
de onderste lagen van onze kuiten werden onmiddellijk op de proef gesteld door een
pittig klimmetje bij de eerste slagen van onze pedalen. De longen vulden zich
stelselmatig met de steeds warmer wordende lucht, de klokken van de nabije
kerktorens sloegen pas 10 uur, en de renners voelden de zweetdruppels reeds
vanop hun voorhoofd vallen op hun opengesperde oogleden, zo warm kondigde de dag
zich aan.
Bij een
eerste stop werd het dagprogramma dan ook onmiddellijk aangepast met het
inlassen van een extra drinkpauze en de tijd om de snel opgedronken bidons
vocht opnieuw bij te vullen.
Bij een
gemiddelde temperatuur van 32°, in een meer dan heuvelachtig landschap was het
op bepaalde momenten meer stampen op de pedalen dan rijden op souplesse. Met
geluk telkenmale een schitterend verzicht op de als het ware van hoger hand
uitgestrooide "baleaus" (de 2 meter opgerolde strobalen). De
rometrappers genoten met volle teugen van wat zij "de natuurlijke
kunst" noemen.
Na de
zoveelste helling volgde al snel de quote van de dag van Nimme:"Ik heb nog
teveel tanden om op mijn tandvlees te zitten", met andere woorden, onze
helden zijn niet zomaar klein te krijgen. De Ballon d'Alsace is bij deze reeds
gewaarschuwd, het moet gezegd worden, de eerste mythische col waar onze
fietsers echt naar uitkijken.
Na de soms
zeer persoonlijke recoryshakes te hebben genuttigd aan het hotel in Buzancy,
hebben we met pijn in het hart maar tegelijk ongelooflijk voldaan en met grote
trots Frank uitgewuifd richting het vlakke Vlaanderen.
De gastheer
van het hotel du Saumon, Arnaud, heeft
ons tijdens het avondeten meer dan in de watten gelegd. na het nuttigen van een
perfecte salade gourmand, kregen we ook nog een serieuze lap
"koevlees" voorgeschoteld, met pasta of frietjes, de diehards onder
ons kozen natuurlijk voor de pati, dixit de hotelbaas:).
Morgen dag 3
en zoals Claudine opmerkte, tijd voor misschien wat extra magnesium in het
gekoelde water? We kijken er alvast naar uit welke avonturen onze bende morgen
tegemoet gaan, maar dat lezen jullie dan tussen nu en 24h.
Bonne Nuit
(ps: Nimme heeft 2 "verres du vin rouge" geprobeerd om toch eens te
kunnen sluiben. (= Zaffelaars voor slapen).
Ganda-Roma MMXIII of EDUGO Glorieux
fietst naar Rome
Het hel(l)end vlak
De kop is
eraf!!! Deze ochtend werden we verwelkomd door een wervelwind aan
aanmoedigingen bij het oprijden van een zonovergoten Sint-Pietersplein. We
voelden ons de helden van de jubeleumeditie van de Tour De France. Het was meer
dan een riem onder onze zenuwachtig hartjes, het was kippenvelmoment van het
eerste moment!! Kort na negenen zijn we dan na het startsignaal van onze aller
ADIR vertrokken voor onze 16daagse expeditie.
7
Rometrappers, geëscorteerd door een peloton aan gelegenheidsfietsers, gingen gezwind
op gang, op weg naar de stad van de 7 heuvels. Eén van onze special guests,
Frank, een meer dan getrainde leerling uit onze houtafdeling, heeft gedurende
de 7h durende trip mee de kop gedaan van onze olijke bende, tot aan het eindpunt
van de eerste rit, Walcourt, heuvel op heuvel af.
Na 33
kilometer, bij het binnenrijden van de Vlaamse Ardennen, was onze eerste stop bij
het graf van onze overleden collega Katrien: een eerste emotioneel en
onvergetelijk moment.
Chief Dirk
droeg er een memorabel tekstje voor, aan de collega die ons project zeer
genegen geweest zou zijn en de memorabele herinneringen aan haar vandaag zorgde
voor de extra noodzakelijke adrenaline om haar hellingen aldaar te kunnen
bedwingen. Merci Katrien.
De weg
kronkelde dus gestaag verder onder onze oververhitte wielen, de hellingen en
kuitenbijters volgden elkaar nu snel op! Maar het enthousiasme kon vandaag
alvast niet meer stuk, wat een dag. We reden immers nog op de gekregen energie
van het ontvangstcomité deze ochtend, meermaals vertelden we aan elkaar hoe
fantastisch we dit vonden.
Na een
vluchtige hel(l)ende passage in Ronquières reden onze helden op het einde van de
namiddag het charmante Walcourt binnen. Op de centrumplaats werden ze ontvangen
als de koningen van "Grand' Place". De vermoeide benen van de eerste
dag vonden rust op een gezellige terrasje, de recovery-shakes werden gulzig
naar binnengespeeld, direct gevolgd door een verdiend streekbiertje.
Na een
welverdiende en deugddoende douche en na het aanvullen van de verreden koolhydraten,
werd de rit van morgen voorbereid, het profiel even geanalyseerd en de avond
afgesloten met een laatste drink op de Stefaan zijn 48ste verjaardag.
Zoals alle
zichzelf respecterende kampgangers werd de avond afgesloten door de quote van
de dag: "in ne andere zijne pot
moede nie prutsen"!
Ganda-Roma MMXIII of EDUGO Glorieux fietst naar Rome
Bestaan er ook
wielergoden?
Ik moet er dikwijls aan denken dat Rik De Saedeleer,
begenadigd reporter als hij was, toch geluk had in zijn carrière: als onze
nationale ploeg teveel kansen verkwanselde of slecht verdedigde was zijn moment
gekomen om zijn voetbalgoden te aanroepen.
En dikwijls, ja zelfs heel dikwijls luisterden die goden
naar hem en kon hij zijn langgerekte, intussen dikwijls nagebootste maar niet
geëvenaarde 'goaoaoaoaoaoaoal' de wereld insturen, en daarmee die voetballers
stuwen naar nog meer van dat moois.
Geluk had hij, die Rik. Zijn collega's van de wielersport
daarentegen moeten het de laatste jaren stellen met een aantal veel minder
ijzingwekkende sportieve hoogtepunten: een zeldzame spectaculaire demarrage,
een paar meer of minder erge valpartijen, een millimetersprint met veel getrek
en geduw, de koers was en is gecontroleerder. En toch.
Als je de renners als valken van een alpen col buiten
categorie naar beneden ziet stuiken, ben ik altijd weer overtuigd dat er toch
ook wel "wielergoden" bestaan. Michel Wuyts aanroept ze in elk geval
niet luidkeels maar beperkt zich tot een tommeke doen.
Maar misschien doet hij het wel in stilte, wat zijn goed
recht is. En ook het onze.
Ik vraag me af wat zich in de hoofden van die 7 EDUGO-mannen
zondag bij hun vertrek op het St. Pietersplein afspeelde. Een zware
contradictie is het, niet? Door het jaar heen jonge snaken naar de wereld van
de wetenschap en de techniek loodsen, overgoten met een sausje algemene kennis
en menselijkheid, en nu dan? Op 16 dagen naar Rome fietsen?
De door beroepsrenners gevreesde passages zoals de Ballon
d'Alsace hebben ze zich zelf voor de wielen geschoven. Wat drijft hen om hun
veilige klas of werkplaats te ruilen voor het zwetende bestaan van een fietser
in de zomer. Hoe sterk zijn die zeldzame fietsers die kromgebogen over hun
stuur geen wedstrijd kunnen winnen want er is geen wedstrijd, om even Tim
Krabbé te parafraseren?
Onderweg zullen ze op mekaar wachten. De één zal roepen
"Allez, kom", de ander zal
antwoorden: "J'arrive".
Maar ze zullen samen over de meet komen op St. Pietersplein in Rome. Wie zal
dan hun ongetwijfeld grote vreugde kunnen beschrijven als ze oog in oog staan
met Franciscus' huis? Welke goden zullen zij dan aanroepen?
Of hadden ze genoeg met een kaars aan de Mariagrot vlak bij
de school? Wie zal het zeggen?
Waar ik wel zeker van ben is dat hun overtuiging hen zover
zal brengen. De overtuiging te weten dat de opgehaalde centen volgend
schooljaar hun noodzakelijke weg zullen vinden naar zij die met minder geluk
door het leven moeten, maar toch de eerlijke kansen krijgen om te genieten van
de wereld van techniek.
Graag nemen we even uw tijd om u het Breënsfonds voor te stellen.
Onze organisatie dankt zijn ontstaan én zijn naam aan een oud-leerling die een zestigtal jaar geleden studeerde aan het toenmalige Glorieux Instituut. Hij richtte het fonds op met als doel minder begoede leerlingen een financieel hart onder de riem te steken. Later werd de organisatie aangepast en uitgebreid naar de volledige scholengroep van EDUGO.
Nog steeds zetten wij ons in voor de vierde wereld op onze campussen, geïnspireerd op de stichter van onze vereniging, maar ook op de stichter van onze school, Stefan Modest Glorieux. Hij richtte onze school op onder het motto De zwakken eerst.
De kracht van het Breënsfonds zit vooral in zijn bescheidenheid en anonimiteit. Leerlingen die het thuis financieel niet gemakkelijk hebben, kunnen van de steun van het fonds genieten. Daardoor vallen zij op dat vlak niet op tussen hun klasgenoten. Op die manier zorgen wij ervoor dat de vierde wereld binnen onze schoolmuren wordt aangepakt. De realiteit leert ons jammer genoeg dat de financiële steun steeds meer nodig is.
Onze organisatie draait op een kern van vrijwilligers, bestaande uit leerkrachten, oud-leerkrachten, secretariaatsmedewerkers en opvoeders van onze campussen. Om onze kassa te voorzien van de nodige middelen, organiseren we jaarlijks twee activiteiten: een tombola (november tot januari) en een einde-schooljaar-bal.
In november wordt een oproep gedaan aan alle leerlingen en leerkrachten om zoveel mogelijk loten te verkopen, in mei worden alle laatstejaars, oud-leerlingen, leerkrachten en sympathisanten uitgenodigd om het nakende einde van het schooljaar te vieren.
Wij danken u, in naam van zoveel EDUGO-leerlingen, voor uw steun.
- Structurele sponsor U kunt ons praktische of financiële middelen aanreiken: fietsherstelmateriaal, EHBO-kit, food en beverage, medicatie, brandstof, leencamionette als volgwagen, koelkast, enz Uw louter financiële bijdrage schrijft u over op rekening BE64 7370 0919 6552 van het Breënsfonds met vermelding "Ganda Roma 2013"
- Kilometersponsor U supportert voor één van de deelnemers en u koopt een aantal kilometers tegen 0,25 per kilometer. Uw bijdrage gaat direct en integraal naar het Breënsfonds door over te schrijven op rekening BE64 7370 0919 6552. In de "vrije mededeling" vermeldt u "Ganda - Roma 2013 + naam van de fietser"
Wie bent u en hoe draagt u bij aan dit project?
- U bent een bedrijf of organisatie en geïnteresseerd in ons initiatief: laat het ons weten via ganda-roma@edugo.be.
- U bent ouder van een leerling, oud-leerling of u bent particulier en geïnteresseerd in ons initiatief? Stort uw bijdrage op rekening BE64 7370 0919 6552 van het Breënsfonds met vermelding "Ganda-Roma 2013"
Ontstaan idee fietsen naar Rome ten voordele van het Breënsfonds
Je kan het zo gek niet bedenken in welke bochten sommige gezinnen zich moeten wringen om hun kind waardevol onderwijs te kunnen laten genieten.
Als leerkracht-opvoeder herken je de signalen al snel: ziek op een studie-uitstap, materiaal "vergeten", een stel oude schroevendraaiers, een afgedankte passer. Je kan er niet naast kijken. En je laat je bewegen door je gemoed: wat vind ik uit opdat die leerling niet in het verdom- of pesthoekje geraakt.
Zestig jaar geleden had het Glorieux-instituut een heel bewogen student in zijn midden die, bijna in zijn eentje, besloot er echt iets aan te doen: hij richtte een studiefonds voor minderbegoeden op: het Breënsfonds.
Vandaag wordt dat Breënsfonds gedragen door het brede personeelsbestand, oud-medewerkers en de leerlingen en hun ouders zelf. Zo wordt een platform gecreëerd waardoor minder begoede gezinnen een financieel duwtje in de rug kunnen krijgen.
Geïnspireerd door die lovende gedachte worden soms heel uitzonderlijke initiatieven genomen.
Enkele collegas raakten maar niet uitgekeken op de "Ladies Fun Ride", een sponsortrip naar Rome ten voordele van "Think Pink", de organisatie die helpt borstkanker te bestrijden.
En ze besloten het ook te doen: Frederik, Jeroen, Dirk, Ivan, Franky, Dries en Stefaan.
Van St. Pietersplein Gent naar St. Pieterplein Rome: 1880km op de fiets.
Je doet het natuurlijk niet zomaar. De trainingen zijn begonnen: enkelen individueel tot zij op het niveau van de anderen zijn, daarna gaan ze samen op stap. Over berg en dal. Om vooral die vierde dag te kunnen overbruggen: de dag dat de verzuring controle wil krijgen over de spieren en die spieren omsmeedt tot harde, verkrampte koorden.
Romantisch lijkt het maar zal het pas worden na afloop.
Voordien zal het hard trainen zijn maar ook hard werken om alles logistiek, praktisch en financieel rond te krijgen.
Eten, drinken, slapen, medicatie en verzorging, technische ondersteuning, reisroute, taksen allerhande: er komt achter de schermen nogal wat bij kijken.
Maar we gaan ervoor. We zullen de vreugde die we eraan beleven met u delen. We zullen er volgend schooljaar glimlachend op terugkijken als we zien dat leerlingen er wel bij varen.
We reken op uw steun: mentaal uiteraard maar graag ook financieel. We moeten absoluut behoorlijk uit de kosten komen en dan reken op veel kleine "kilometersponsors" om netto met een fantastische som naar huis te komen.
Uw financiële steun kunt u vanaf 40 Euro inbrengen bij uw belastingaangifte: het Breënsfonds schrijft u een fiscaal attest voor uw bijdrage. Zo verplicht u ook Vadertje Staat zijn bedrage te leveren.