Met Red Steel 2 gooit Ubisoft alles uit het eerste deel overboord. Of tenminste, de complete setting, grafische stijl en personages. De combinatie van schietwerk en katana is behouden gebleven, maar daar blijft het dus ook bij. Zoveel wordt in ieder geval duidelijk in de intro, als we in de huid kruipen van een stoere cowboyachtige gast in een fantasievolle omgeving gevuld met Western- en Aziatische invloeden.
Hangend aan een touw achter een motor worden we door de woestijn van deze originele omgeving gesleurd op hoge snelheid. Veel meer dan een beetje rondkijken kunnen we op dit moment niet we zijn immers vastgebonden aan het touw maar veel meer willen we ook niet. Red Steel 2 is namelijk een genot om te bekijken. Niet alleen de stijl is vers, ook de graphics die doen denken aan het stoerdere manga-werk mogen er zijn. Het voelt uniek, het ziet eruit om door een ringetje te halen en dat allemaal zelfs terwijl we aan een motor door de fictieve stad Caldero gesleept worden.
Bevredigend
Terwijl we met de A-knop aanvallen ontwijken, moeten we de gasten met veel bepantsering ontdoen van hun beschermende kledij met harde horizontale slagen. Op tijd verdedigen zorgt ervoor dat we een aanval blokkeren, terwijl we de onverdedigbare verticale aanvallen counteren met een snelle horizontale slag en vice versa. Nog een deels positief punt is dat vijanden niet afwachten tot jij hun collegas één voor één afslacht, maar ze vallen ook tegelijk aan. De chaos die ontstaat als een vechter voor je gecounterd moet worden, terwijl je weet dat er iemand met een gigantisch zwaard achter je staat, voelt behoorlijk intens. Soms werd deze drukte wat teveel, maar met de soepele besturing en wat behendig wiebelwerk wring je je meermaals uit behoorlijk lastige situaties. Voornamelijk als er nog twee vijanden over zijn en de levensbalk op standje uitputting staat is het heerlijk intens knokken.
Terwijl de Red Steel 2-demo zo nog wat meer gevechten op ons pad gooide, naderden we gestaag een bevredigend einde. Niet dat het afsluitende baasgevecht nou zo bevredigend was, maar wel het gevoel na afloop. Het gevoel dat de potentie van het originele Red Steel niet verloren is gegaan. Ubisoft heeft creatieve risicos gecombineerd met de kracht van het eerste deel en geleerd van haar fouten. Het resultaat spreekt voor zich: sterk als staal.
Met de unieke membranen en behuizing van dun berkenhout creëert de JVC HA-FX1000 in-ear koptelefoon een natuurlijke akoestiek met een warmer, ronder geluid. Deze akoestische eigenschappen bieden een diepe bas en delicate hoge tonen en leveren uitstekende audio die getrouw is aan de oorspronkelijke opname.
Natuurlijke materialen geven een warmere, ronder geluid
Akoestische versterkte voor een natuurlijk muzikaal panorama. De houten luidsprekerconussen en solide behuizingen hebben een ingebouwde "damping gel" om vibratie te reduceren. Hiermee wordt ruis verminderd die de kwaliteit van de audio zou kunnen verlagen.
Comfort en stabiliteit
Daarnaast ben je met de keuze aan oorkussentjes van ofwel rubber of geheugenschuim verzekerd van comfort en verminderde storing van buitenaf. Daarnaast wordt deze koptelefoon ook nog eens geleverd met een handig leren opbergtasje en een verlengkabel voor de 3,5-mm stereo
Gameplay De map van de gehele game zal zo ongeveer 10 km² groot zijn, inclusief het omringende platteland. Je zult in het begin van het spel meteen overal naartoe kunnen en er zijn dus geen wegversperringen die je tegenhouden omdat je een stuk land zou moeten vrijspelen.
De voertuigen zullen een belangrijke rol gaan spelen in de game. Zo moet je je aan de verkeersregels houden. De politie zal wel minder in de game aanwezig zijn dan bij de eerste Mafia-game. Verder moet je je aan de rest van de normale regels houden, zoals netjes bij het zebrapad oversteken. Als je dit soort dingen niet doet kan je er soms op worden aangesproken maar het heeft verder geen invloed op de game.
Ook als je zal proberen een auto te stelen zal je niet iedere auto aan de praat kunnen krijgen. Zo ontstaan er bijvoorbeeld als de politie achter je aan zit benauwde situaties die uit kunnen lopen op geweldige vuurgevechten. De fictieve, rijke stad waarin het verhaal zich afspeelt is gebaseerd op New York en San Francisco. Met enige logica kun je dan al bedenken dat de welbekende trams terug te vinden zijn in het spel. Ook bekende gebouwen als het Empire State Building en The Brooklyn Bridge zullen aanwezig zijn.
De speler zal natuurlijk ook verschillende safehouses kunnen kopen waar hij zowel kan wonen als spullen opslaan. Net als de safehouses zullen ook restaurants vrij toegankelijk zijn. Hier kun je bijvoorbeeld hamburgers en broodjes kopen of frisdranken en koffie.
Er zal een mogelijkheid zijn om je auto te laten upgraden, zo kan je je motorblok vervangen, je lak overspuiten, nummerplaten wijzigen en je interieur aanpassen. Binnen je eigen safehouse is ook bijna alles interactief. Zo kun je gebruik maken van het aanrecht in de keuken, kranen aan en uit zetten om je glas te vullen, het licht aan en uit zetten of gewoon lekker gaan zitten op de bank en tv kijken.
De autos in de game kunnen realistische schade oplopen, vies worden en exploderen. Je kunt naar de wasstraat gaan om je auto schoon te maken of even langs gaan bij een benzinestation om je tank bij te vullen. Want je wilt natuurlijk niet als je de politie op je hielen hebt zonder benzine komen te staan.
In deze game heeft Sony wel wat werk in gestoken of gaat er veel werk insteken. Wat deze game bekend maakt is de online gameplay,je kan met 258 spelers online spelen. Dat zijn er 128 in 1 team. De graphics zijn redelijk goed tot zeer goed. Sony was al lang van plan om zo'n spel te maken waar de server bijna nooit vol zit en het gewoon hardcore action is. Zoals alle actie spellen van Sony is het Terroristjes tegen de Marines. In dit spel zijn er ook rankings,je kan hele,helemaal opgroeien tot generaal. De maps moeten ook natuurlijk gigantisch zijn en dat zijn ze ook er zijn natuurlijk altijd nadelen te vinden in een spel of toch bijna altijd in dit spel vonden we er toch 1,voor de x360 players onder ons die gaan niet kunnen genieten van dit spel het is alleen maar verkrijgbaar op PS3. Spijtig want er zullen uiteraard x360 spelerkes zijn die niets liever dit zouden willen spelen. Nog even over de graphics,naar mijn mening worden de wapens in de gameplay ietsje te lang afgebeeld zal ik maar zeggen. Om deze info af te ronden zijn hier nog een paar links van Youtube! http://www.youtube.com/watch?v=48RMUK9aXl4&feature=fvw http://www.youtube.com/watch?v=RadpFEwtTSE
Ontmoet Alex Mercer, mutant met klauwen en een bodywarmer
Het grootste verschil met de andere genoemde spellen is dat je in Prototype voorzien bent van een stapeltje enorm gave speciale krachten. Als Alex Mercer begeef je jezelf op de straten van het hedendaagse New York City. Ineens blijk je te beschikken over allerlei enorme aanvallen en krachten, welke zich hebben ontwikkeld door een kwaadaardig virus dat je naar verluidt toegediend hebt gekregen. Waarvoor het dient en waarom dit is gebeurd weet je niet en gaandeweg het spel zul je dus deze vragen moeten beantwoorden. Toch heeft deze infectie ook zo zijn positieve kanten: sinds de onverklaarbare gebeurtenis ben je ongewoon sterk geworden! Een andere bijkomstigheid is dat je nu het DNA van niet oplettende voorbijgangers kunt consumeren. De identiteit van het slachtoffer wordt zo overgenomen evenals de bijbehorende krachten en vaardigheden, die jij ook weer kunt gebruiken. Zit het leger achter je aan en wil je wegkomen, dan kun je er dus voor kiezen om in plaats van gewoon te vluchten, de identiteit van bijvoorbeeld een vrouw aan te nemen. Zolang het leger niet ziet dat jij bezig met haar bezig bent, zit het er dik in dat je even later, door middel van haar uiterlijk, rustig verder kan lopen. Soldaten schieten immers niet zomaar op vrouwen. Naast dit voordeel is dit ook de manier om meer te weten te komen van de ontwikkeling die Amerika doormaakt en, minstens zo belangrijk, de oorzaak van jouw infectie. Een andere extreem brute kracht is een enorme klauw die zomaar uit je arm kan komen. Hiermee kun je met gemak meerdere soldaten in een klap neerslaan. Ook kunnen er enorme tentakels uit je rug verschijnen, die voor enorme schade kunnen zorgen. En geen enkele krachtpatser kan zonder de mogelijkheid om gigantische gebouwen te beklimmen; ook Alex Mercer is hier geen uitzondering op. Op haast Spider-man-achtige wijze kun je jezelf door de stad heen springen, met het verschil dat Alex wel iets minder voorzichtig is met bijvoorbeeld het landen. Val je op een auto, dan deukt de auto zonder enig probleem in. Iets wat niet altijd even gewaardeerd wordt door de bevolking van New York City, tot en met paniek aan toe. Geweldig om te zien en ook waarschijnlijk (we hebben helaas nog niet het spel kunnen spelen) geweldig om zelf te creëren.