Inhoud blog
  • de running mates
  • Programma N-VA Middelkerke
  • Zwijgplicht OCMW-personeel
  • Veiligheid versus zichtbaarheid
  • Meldplicht ziekenhuisbacterie
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    zeepaardje
    aangespoeld maar niet versleten
    02-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de running mates
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We gaan er samen tegenaan. Het einddoel ligt wel verder dan 14.10.2012.

    02-10-2012 om 14:22 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Programma N-VA Middelkerke
    Partijprogramma en beleid N-VA Middelkerke De kracht van verandering 1. N-VA wil resoluut 0 % aanvullende personenbelasting. 2. N-VA wil de afschaffing van de pestbelastingen. 3. N-VA wil degelijk opgeleid statutair gemeentepersoneel en adequate verloning. De gemeente Middelkerke telt 917 personeelseden. N-VA middelkerke wil de benoemingen financieren met natuurlijke afvloeiingen. 4. N-VA wil nieuwe parkeergelegenheid creëren, gratis parkeren voor gehandicapten en gratis kortparkeren voor laden/lossen en boodschappen. N-VA middelkerke ijvert voor gratis parkeren voor al de inwoners van Middelkerke door middel van een inwonerskaart. 5. N-VA wil objectieve veiligheid met meer zichtbare politiepatrouilles. N-VA Middelkerke wil het politiekorps van Middelkerke uitbreiden. 6. N-VA wil een proper Middelkerke, een goed onderhouden openbaar domein, een beter wegennet in alle deelgemeenten en gratis zesmaandelijkse omhaling van grof huisvuil. 7. N-VA wil het toerisme beter en efficiënter promoten en ijvert voor een jaarlijkse stijging van het toerismebudget met 10 %. 8. N-VA wil op het vlak van onderwijs een samenwerking tussen de onderwijsnetten. 9. N-VA wil meer en aangenamer activiteiten voor senioren en jongeren en een hernieuwing van het skatepark. 10. N-VA wil een nieuw zwembad ter hoogte van het Krokodielpark te Middelkerke. 11. N-VA wil wat het OCMW betreft een 5-puntenplan : • voorwaarden aan leefloners opleggen • steun verlenen mits het naleven van voorwaarden; • een efficiënt administratief en financieel beleid; • een stopzetting van de verkoop van eigen gronden, wanneer gronden verkocht worden ijvert N-VA Middelkerke dat er gebouwen op geplaatst worden zodanig dat het patrimonium behouden blijft. Dit kan men bekomen door een nauwe samenwerking met bouwmaatschappijen. • een absolute prioriteit maken van meer en betaalbare sociale woningen voor de jongeren van Middelkerke. 12. N-VA wil nuttige openbare werken en geen prestigeprojecten. Er worden veel werken gerealiseerd die niet voldoen aan de eisen. N-VA Middelkerke wenst dan ook dat deze werken naar behoren worden uitgevoerd zodanig dat er niet meermaals moet opengebroken worden om opnieuw te herstellen. Dit komt alleen maar ten goede van de belastingbetaler die niet meerdere malen moet opdraaien voor hetzelfde werk. 13. N-VA wil een asielbeleid met werkelijke integratie. 14. N-VA wil de sportaccommodaties moderniseren en centraliseren. 15. N-VA ijvert voor een totale hervorming van de jeugdwerking.

    02-10-2012 om 11:55 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwijgplicht OCMW-personeel
    N-VA wil af van de zwijgplicht OCMW-personeel Ons N-VA parlementslid Liesbeth Homans pleit om de geheimhoudingsplicht voor de OCMW-personeelsleden op te heffen wanneer er fraude wordt vermoed en werkt aan een wetsvoorstel ter zake. Senator Homans vindt het niet meer kunnen dat de ambtenaren moeten zwijgen wanneer ze een vermoeden hebben dat OCMW-klanten sociale fraude plegen. Het is frustrerend zegt de senator dat we mensen in nood niet kunnen helpen omdat fraudeurs hun plaats innemen. Soms komt uit een gesprek met een steunvragende aan het licht dat hij een eigendom in het buitenland bezit. Die informatie mag door de OCMW-medewerkers niet worden doorgegeven aan de huisvestingmaatschappijen omdat de medewerkers zware sancties riskeren door de geheimhoudingsplicht. Men stelt later bij het OCMW vast dat de steuntrekkende een sociale woning toegewezen krijgt niettegenstaande hij buitenlandse eigendommen heeft. Dit leidt tot grote frustraties bij het OCMW-personeel. Iedere ambtenaar moet volgens de Belgische wet een misdrijf aangeven, maar voor de OCMW-medewerkers en –raadsleden bestaat een strikte geheimhoudingsplicht omwille van de vertrouwensband tussen mensen die om hulp vragen en de ambtenaren. Senator Homans is van mening dat de zwijgplicht moet kunnen vervallen wanneer er sprake is van zware fraude en dat de ambtenaren fraude moeten kunnen melden aan de politie of aan de inspecteur van de sociale woningmaatschappij, zeker wanneer er sprake is van identiteitsfraude om een hogere uitkering te krijgen of een lagere huur te moeten betalen. In mijn ogen is dit ‘ diefstal ‘ zegt senator Homans. In haar wetsvoorstel stelt ze dat een OCMW-ambtenaar fraude-informatie moet kunnen overmaken aan de OCMW-raad die bestaat uit politici, zodat de ambtenaar zelf buiten schot blijft. De OCWM-raad zelf zal dan moeten beslissen of het opportuun is de belastende informatie over te maken aan andere overheidsdienst.

    02-10-2012 om 11:53 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veiligheid versus zichtbaarheid
    Veiligheid, zichtbaarheid op de openbare weg, sociale controle, openbare verlichting Veiligheid betekent niet steeds op iedere hoek een politieman -vrouw plaatsen om toezicht te houden. Het toezicht uitgeoefend door de politie noemt men ‘ formele sociale controle ‘. Veiligheid is ook sterk verbonden met het begrip ‘ informele sociale controle ‘ of de mogelijkheid van de mensen om elkaar te zien of gezien te kunnen worden en daardoor de mogelijke daders van misdrijven af te schrikken om feiten te plegen vanwege de druk betrapt of herkend te worden. Het is dus belangrijk dat de openbare weg zo is ingericht dat de mensen elkaar onderling goed kunnen zien. Een praktisch voorbeeld daarvan zijn de parkings, waar de struiken opzettelijk laag worden gehouden omwille van de zichtbaarheid. Ook ’s nachts is kunnen zien of gezien worden belangrijk. Daarom wordt er overal in de steden en gemeenten openbare verlichting voorzien en wordt deze normaliter goed onderhouden. Uit voorvallen in het verleden in binnen- en buitenland blijkt dat bij het uitvallen van de openbare verlichting er enorm veel inbraken of straatroven plaatsvinden. De reden is evident : men kan de daders niet zien als ze aan het werk zijn, daardoor kunnen niet betrapt noch gesnapt worden. Het is bekend, een inbreker schuwt licht en daarom plaatsen veel eigenaars veiligheidsverlichting aan de buitengevel. Erg is de toestand in sommige deelgemeenten van Middelkerke. NVA wil tijdens de komende legislatuur een onmiddellijke aanpak van deze toestand. Voetgangers en fietsers lopen er gevaar om te worden aangereden of te worden aangerand in deze duisternis. De relatie tussen duisternis en de grotere kans op slachtofferschap is reëel en verdient aandacht van de gemeentelijke overheid.

    02-10-2012 om 11:50 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meldplicht ziekenhuisbacterie
    Geen meldplicht ziekenhuisbacterie voor de hospitalen ! Het zal je wel overkomen. Een ongeval thuis of op weg naar een vrienden en met de ziekenwagen naar het hospitaal worden gebracht. Of nog anders, een kleine ingreep en een paar dagen gehospitaliseerd worden. Op zich gelukkig dat je wordt geholpen. Maar is het wel veilig in zo’n hospitaal ? Misschien kom je wel zieker uit het hospitaal dan je er werd binnengebracht. Elk jaar hebben ongeveer 103.000 patiënten een infectie van de ziekenhuisbacterie oplopen in een hospitaal ! Zelfs 2.625 overlijden aan de gevolgen ervan ! De organisatie testaankoop vroeg naar de rapporten van ieder ziekenhuis, maar de Raad van State besliste dat ze niet ter beschikking moeten worden gesteld. We hebben er dus het raden naar. Welk ziekenhuis scoort slecht en waar lopen we weinig risico. Als patiënt kan je het dus niet aan de weet komen. Ook het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid ( WIV ) dat over de cijfers van de ziekenhuisbacterie beschikt weigert ze ter beschikking te stellen omdat de cijfers onvoldoende betrouwbaar zouden zijn ! Zou er hier sprake zijn van het beschermen van de goede naam van bepaalde hospitalen of spelen financiële belangen een grote rol ? Het is ongehoord dat de inwoners van dit land niet weten welke risico’s ze lopen bij de opname in een bepaald ziekenhuis. Het is nog minder aanvaardbaar dat de overheid blijkbaar over geen degelijk instrument beschikt om de ziekenhuisinfecties op te volgen. Wanneer we vergelijken met het aantal verkeersdoden is onze ontzetting nog groter : 2008 960 verkeersdoden 2009 819 verkeersdoden 2010 750 verkeersdoden Er worden grote aantallen flitspalen geplaatst en uren snelheidscontroles door de politiediensten uitgevoerd die ressorteren in massa’s verkeersovertredingen die een reusachtig bedrag aan boetes opleveren. Er overlijden driemaal meer mensen in dit land aan de ziekenhuisbacterie dan in het verkeer maar blijkbaar is het nog niet de moeite om een degelijk meetinstrument te ontwikkelen om de infectierisico’s te lokaliseren. Het komt ons voor dat het belangrijker is de staatkas te vullen met snelheidsboetes dan de burgers te informeren over de risico’s die worden gelopen in de ziekenhuizen.

    02-10-2012 om 11:48 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervroegd vrij !
    Vervroegd vrij ? Ze zijn weer goed bezig ! Het drama in Luik werd veroorzaakt door een recidivist. Onschuldige kinderen, bejaarden en middelbare school studenten werden koelbloedig gedood door handgranaten of in het rond vliegende kogels. Niettegenstaande de dader, een veelpleger een waslijst veroordelingen op zijn kerfstok had werd hij toch vervroegd vrijgelaten. Begrijpe wie begrijpe kan ! Het doet ons onmiddellijk denken aan het debacle ‘Dutroux’. Deze laatste werd in 1989 veroordeeld tot 13 jaar voor verkrachting van minderjarigen maar werd pas 7 jaar later, in 1996 voor een tweede maal gearresteerd. Zijn misdrijven kwamen in de wereldpers. Toen viel de regering, maar nu was ze nog maar amper enkele dagen oud na 541 dagen onderhandelen. Dus was ontslag geen optie. Ja, er zullen weer lessen worden getrokken. De vraag is welke lessen ? Was de les ‘Dutroux’ nog niet voldoende ? In ons landje is er duidelijk iets aan de hand met de uitvoering van de straffen, het vervroegd vrijlaten van daders die herhaalde zware misdrijven plegen en met het toezicht op de vervroegd in vrijheid gestelde daders. Sinds Dutroux, 15 jaar geleden, is er nog geen zier veranderd : oude wijn uit nieuwe zakken. Iedereen verwijst weer naar iedereen. Het parket en de gevangenis verwijzen naar de strafuitvoeringsrechtbank want sinds Dutroux is het niet langer de minister van justitie die een gedetineerde vervroegd vrijlaat. De assistenten van het justitiehuis die belast zijn met het toezicht op de vervroegd in vrijheid gestelde veroordeelden verwijzen naar de politie en het parket omdat ze geen informatie krijgen over nieuw gepleegde feiten. Bovendien verklaren deze assistenten geen huiszoekingen te kunnen verrichten zodat ze hun oordeel moeten vellen op basis van een gesprek op hun bureau in het justitiehuis. Rommelt er wat ja ? Wie zal nu de zwarte piet op zijn bord krijgen. De verantwoordelijkheid wordt weer duchtig in het rond verschoven. Wanneer zal men nu eens voor altijd deze materie grondig regelen en de burger in dit land niet verder opzadelen met een onveiligheidsgevoel. Vele burgers klagen over een lakse justitie, daarom zou het wellicht goed zijn om : • Iedere uitgesproken gevangenisstraf uit te voeren • De straf van in België veroordeelde vreemdelingen in het land van herkomst te laten uitvoeren • Het toezicht op vervroegd in vrijheid gestelde veroordeelden efficiënter te maken door de assistenten van het justitiehuis via de politie in kennis te stellen van ieder nieuw feit, een samenwerking te organiseren tussen de justitie-assistent en de buurtagent op wiens omschrijving de gedetineerde verblijft en minstens maandelijks een bezoek ten huize van de veroordeelde te brengen door de justitieassistent vergezeld de buurtagent.

    02-10-2012 om 11:38 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Administratieve dienstverlening Middelkerke
    Wekelijkse zitdag gemeentelijke administratieve diensten in de deelgemeenten van Middelkerke N-VA Middelkerke wil voor de inwoners van de deelgemeenten een kwalitatieve dienstverlening van de gemeentelijke administratieve diensten zo dicht mogelijk bij huis. Naar verluidt is er een grote behoefte bij de inwoners van de deelgemeenten van Middelkerke om attesten, identiteitskaarten en andere administratieve verrichtingen wekelijks te kunnen afhandelen op bepaalde antennepunten in hun deelgemeente, zoals een bibliotheek, cultureel centrum of rusthuis en dit op vaste dagen en uren. Thans ondergaan de inwoners een tergend tijdsverlies door de ongunstige busverbindingen om naar het centrum van Middelkerke te komen. De inwoners van de deelgemeenten vragen om een wekelijkse zitdag van de gemeentelijke administratie om de meerdere uren verplaatsing te kunnen vermijden.

    02-10-2012 om 11:34 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bereikbaarheid Politie Middelkerke
    Het zal vele inwoners niet zijn ontgaan. Op de website van de Politiezone Middelkerke is te lezen : Het onthaal van het politiegebouw van Middelkerke is periodiek gesloten vanaf oktober 2011. Tijdens de weeknachten in het laagseizoen kunt u tussen 19u ‘s avonds en 07 ‘s morgens NIET meer aan het loket terecht en kan u de politie Middelkerke ook NIET meer rechtstreeks telefonisch contacteren op het nummer 059 312 312. Aan de voordeur van het politiebureel in Middelkerke bevindt zich een muurtelefoon. Als het politiegebouw gesloten is, kan u deze muurtelefoon enkel gebruiken voor een vraag tot dringende politionele tussenkomst. De muurtelefoon is doorgeschakeld naar de alarmcentrale 101. Aangezien de 101-centrale voorrang geeft aan dringende interventievragen ( de dringende hulpvragen ) en bij uitstelbare interventies de burger doorverwijst om zich ’s anderendaags naar het politiebureau te begeven, betekent dit mutatis mutandis dat heel wat burgers vanaf 19 u ’s avonds geen klacht kunnen laten opnemen (bvb. aangifte van gestolen fiets, vandalisme of beschadigingen) tenzij men de dag nadien een halve dag verlof neemt. Op dezelfde website staat te lezen dat de politiezone momenteel werkgelegenheid biedt aan 73 personeelsleden. Het personeelsbestand telt op volle getalsterkte 81 medewerkers maar is momenteel samengesteld uit 9 burgerpersoneelsleden en 64 operationelen. Dit houdt in dat 10 % van het personeelsbestand niet is ingevuld. Uiteraard is de korpsleiding verplicht door deze onderbezetting de diensten aan te passen overeenkomstig de beschikbaarheid van het personeel wat ten koste gaat van de dienstverlening, zoals het sluiten van het politiecommissariaat tijdens de nacht. De NVA ijvert voor een optimale veiligheid van alle inwoners en dringt erop aan dat het bestuur de nodige financiële middelen ter beschikking stelt van de politiezone om de voorziene getalsterkte volledig in te vullen door de aanwerving van 8 operationele krachten. Het is onverantwoord dat wordt bespaard op het veiligheidsbudget.

    02-10-2012 om 11:32 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Middelkerke financieel gezond ?
    N-VA Afdeling Middelkerke September 2012 Aan de inwoners van Middelkerke en deelgemeenten Betreft : • Ongezonde financiële toestand van Middelkerke • Dringende noodzaak om het financieel beleid te veranderen Geachte inwoner, Bent u ook verbaasd dat de gemeente Middelkerke begin dit jaar een schuldenlast heeft van 42.000.000 euro (= 1.693.860.000 oude Belgische franken ) dat vermoedelijk eind 2012 zal oplopen tot 56.000.000 euro (= 2.258.480.000 Bef ). Komt daar volgend jaar nog eens bij het prestigeproject ondergrondse parking en vernieuwing van de markt in Middelkerke dat vanaf 2013 via leasing dient te worden afbetaald 16.000.000 euro (= 645.280.000 Bef). Komt daar volgend jaar vermoedelijk nog bij 13.000.000 euro (=524.290.000 Bef) om Middelkerke beter te beschermen tegen de impact van stormvloeden en de eventuele 1000-jarige storm. Prof. Dr. Herman Matthys docent publieke financiën Univ Gent en Brussel, geeft Middelkerke een 4 op 10 voor financieel beleid. N-VA afdeling Middelkerke wil een ander financieel beleid. Onze schulden nemen meer en meer toe. Het is tijd om prestigeprojecten achterwege te laten en te saneren in de begroting, geen overbodige uitgaven te doen, prioriteiten te stellen en het belastinggeld verantwoord uit te geven. N-VA engageert zich de gemeentelijke financiën weer gezond te maken.

    02-10-2012 om 11:29 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Besparen, maar niet in Middelkerke
    Besparen, bezuinigen, inleveren maar niet te Middelkerke ! Morgen wordt alles weer duurder en de loontrekkenden of gepensioneerden zullen weer moeten inleveren. De vervoersmaatschappij de ' Lijn ' moet besparen zodat straks iedereen weer meer zal moeten betalen, de pintjes slaan op en de diesel wordt weer duurder aan de pomp, de met moeite samengeflanste federale begroting moet alweer krimpen op vraag van Europa en ook op de Vlaamse begroting moet bezuinigd worden. Vele gemeenten zitten met een kater en zullen met moeite de begroting rond krijgen door het wegvallen van de Dexiadividenten. Bezuinigen is het ordewoord dat alle dagen in de pers te horen en te lezen is. Maar niet in Middelkerke vrienden. In HLN van dinsdag 3/1/2012 lezen we op pagina 16 dat Middelkerke voor 2012 een budget van 25 miljoen euro ( meer dan 1 miljard oude Belgische frank) uittrekt voor investeringen waarvan het grootste deel (22 miljoen euro ) voor gebouwen is bestemd. Zo gaat er 13,600,000 miljoen naar de ondergrondse parking onder de markt. En nog maar eens 2,554,143 euro naar de aanleg van het marktplein zelf. Naast het reeds aangewend budget in 2011 komt er nu nog een bedrag van meer dan 16,000,000 miljoen euro bij om het marktplein aan te leggen. Mogen we hier niet van megalomanie spreken. Is het is tijden van crisis te verantwoorden dat het geld over de boeg wordt gegooid om een pleintje aan te leggen terwijl men overal elders de buikriem moet aanhalen. Maar dat is nog niet alles. 50,000 euro heeft het bestuur voorzien op de begroting van 2012 voor de opmaak van een ontwerp voor de renovatie van het gemeentehuis en nog eens 45,000 euro voor een ontwerp voor de realisatie van een ontmoetingscentrum in Sint-Pieterskapelle. Een kleine 100,000 euro dus (zijnde 4 miljoen oude Belgische frank) om ontwerpjes op te stellen in crisistijd. Dit is niet meer ernstig te nemen. Dit is geen oordeelkundige aanwending van overheidsgelden of met andere woorden dit is een beleid van verspilling rekening houdend met de huidige internationale, federale en Vlaamse financiële situatie. Het schaarse geld wordt duidelijk besteed aan prestigeprojecten en er is bijgevolg geen wel doordachte investeringspolitiek van de huidige beleidsgroep. Dit is verkwisting. Bijna twee derden van de investeringen gaan naar het marktplein. Begrijpe wie begrijpe kan. Er zijn wel andere katjes te geselen in Middelkerke, ziehier enkele voorstellen waarbij de burger meer baat zou hebben : • het verlagen van de gemeentebelasting zou het inkomen van de burger verhogen; • de vacatures van het politiekorps aanvullen zou het toezicht op plaatsen waar het nodig is bevorderen en de veiligheid verhogen; • de wegenis in de deelgemeenten aanpakken zal de verkeersveiligheid aldaar bevorderen; • wat minder gratis drank geven bij de herhaalde openingen van de diverse pleinen kan het budget voor de dienstverlening omhoog krikken; • wat meer betaalbare sociale woningen bouwen voor de Middelkerkse jongeren zodat ze uit hun habitat niet moeten wegvluchten. Middelkerke is een badstad, blijkbaar een rijke badstad waar twee derden van de investering wordt aangewend om een marktplein van enkele honderd vierkante meter groot aan te leggen. Blijkbaar moet in 2012, het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen, het plein in al zijn glorie schitteren. Wees echter op je hoede gemeentebestuur. Deze cijfers zullen niet schitteren in de harten en in de gedachten van de kiezers van Middelkerke. De inwoners zullen niet euforisch zijn over de markt wetende dat zij dat allemaal moeten betalen met de zuur verdiende centen en beseffend dat zich in crisistijd er andere noden voordoen.

    02-10-2012 om 11:26 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (8 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.criminaliteitsbeleid te Middelkerke
    De aandacht moet gaan naar criminaliteit en evenzeer naar overlast ! Naar een gemeentelijk integraal veiligheidsbeleid in Middelkerke ? De gegevens uit de Veiligheidsmonitor leveren informatie over slachtofferschap van criminaliteit, aangiftegedrag, de inschatting die de bevraagde inwoners maken van de problemen in de buurt, over onveiligheidsgevoelens en het politie-functioneren. Opeenvolgende edities van de monitor, in essentie wat de politie aangaat zowat de enige gestandaardiseerde klantenbevraging, hebben doen verstaan dat de bevolking niet zozeer wakker ligt van de “grote criminaliteit”, maar wel van de buurtgebonden problemen die zich afspelen in de onmiddellijke omgeving van de woonplaats. Deze “kleine feiten met een groot storend karakter”, samengebracht onder de noemer “overlast”, zijn in een lokale context dus zeer relevant. Overlast kan zeer veel betekenen: het kan gaan over vandalisme, hinder veroorzaakt door groepjes jongeren, verloedering, zwerfvuil op straat, sluikstorten, geluidsoverlast door herbergen, foutparkeren, agressie achter het stuur, in het openbaar vervoer, op school, in het ziekenhuis, etc. De term overlast is m.a.w. een vlag die een brede lading dekt, een “containerbegrip”, maar de vormen van buurtcriminaliteit die er onder ressorteren hebben wel degelijk een grote impact op het onveiligheidsgevoel, gezien een relatief groot deel van de bevolking er het slachtoffer van wordt. De samenleving verwacht van de overheid, wiens kerntaak het is een beleid te maken en uit te voeren dat er op gericht is de maatschappij tegen gevaren te beschermen, een passend antwoord op de overlastfenomenen waarmee zij wordt geconfronteerd. Eenvoudig is dat niet, immers: er bestaat geen strikt omlijnde, algemeen geldende definitie voor overlast, en veel hangt af van de tolerantiegrenzen van het individu en diens sociale en economische context. Onveiligheid is ruimer dan criminaliteit en overlast, en zij omvat meer dan alleen objectieve inbreuken en risico’s. Ongerustheid over bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen, bezorgdheid over het welzijn van de kinderen, een ongezond leefmilieu, economische - en arbeidsonzekerheid, de vervaging van sociale normen en gedragsregels, samenlevingsproblemen tussen generaties of tussen culturen, etc. manifesteren zich als elementen van een breder onveiligheidsgevoel, dat zeer verscheiden en complex is. Wat de een zijn vrijheid van handelen noemt, ervaart de ander misschien als een veiligheidsprobleem, denk bijvoorbeeld aan de recente polemiek rond de overlast veroorzaakt door spelende kinderen. Het ziet er dus naar uit dat ook de onveiligheid het predicaat containerbegrip verdient . Het is uiteraard een cliché dat het onveiligheidsgevoel sterker wordt beleefd in een stedelijke omgeving, maar er bestaat wel degelijk een geografische ongelijkheid. De grootsteden worden immers geconfronteerd met integratieproblemen tussen de “oude” en de “nieuwe” bevolkingsgroepen (niet in het minst in de multiculturele wijken), en ook gaapt een kloof tussen “de stad” en de er rond liggende betere of residentiële woonwijken, wiens bewoners de stad gebruiken voor professionele en/of recreatiedoeleinden. Uit het bovenstaande mag blijken dat het onveiligheidsgevoel de verantwoordelijkheid van de politie ver te boven gaat. Blauw op straat kan uiteraard wel bijdragen tot het verhogen van het veiligheidsgevoel of, omgekeerd, tot de reductie van het onveiligheidsgevoel, wat overigens een belangrijke component van de bestaansreden en maatschappelijke missie van de politie is, maar zij is er niet exclusief verantwoordelijk voor. Naar een gemeentelijk integraal veiligheidsbeleid in Middelkerke? Een doeltreffend veiligheidsbeleid tracht een antwoord te formuleren op diverse en complexe maatschappelijke ontwikkelingen. De lokale besturen vervullen hierin de rol van regisseur, immers: de rol van de burgemeester, als lokale verantwoordelijke voor de politie en voor het integraal veiligheidsbeleid in zijn gemeente, is in de Wet verankerd. Op dit moment zijn gemeenten niet wettelijk verplicht een integraal veiligheidsbeleid te ontwikkelen, hoewel het onmiskenbaar deel uitmaakt van hun autonomie. Het veiligheidsbeleid in de gemeente blijft dan ook meestal beperkt tot een politiebeleid, en is niet te beschouwen als een veiligheidsbeleid in de context van het concept “integrale veiligheid”. Een logisch gevolg daarvan is dat de zonale veiligheidsplannen enkel het politiebeleid in kaart brengen en niet het veiligheidsbeleid. Daar waar het politioneel veiligheidsbeleid een onderdeel moet zijn van een gemeentelijk integraal veiligheidsbeleid, wordt het er vandaag al te veel toe herleid. Wij wachten op het gemeentelijk integraal veiligheidsbeleid van Middelkerke.

    02-10-2012 om 11:23 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/freddy_carlier

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    02-10-2012 om 10:46 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)


    Archief per week
  • 01/10-07/10 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs