Ford Anglia De historiek van de Ford Anglia-serie start in 1940. Dan deed de E04A zijn intrede. De wagen was in feite een verbeterde versie van de Ford 7Y. De code wijst op de benaming van de motor. Na deze generatie volgden nog de E49A en de 100E. In 1959 introduceert Ford de laatste versie van de Anglia, de 105E. Het ontwerp was kenmerkend voor deze generatie. Opmerkelijk zijn de omgekeerde achterruit, die ook ingebouwd werd op de 1957 Mercury Turnpike Cruiser, en de prominente koplampen met daartussen een grote grille. Verder bevonden er zich veel Amerikaanse invloeden in het design zoals de vinnen achteraan en de gestroomlijnde vormgeving. De koper kon de Anglia 105E in drie verschillende carrosseriën verkrijgen: als saloon, als Estate en als Van. De 2 laatstgenoemde varianten waren beschikbaar vanaf 1961. De Van spitste zich toe op utilitaire doeleinden terwijl de Estate meer plaats bood aan personen. In 1962 deed de Anglia 123E Super zijn intrede. De nieuwe versie had een 1.2 l motor onder de kap. De krachtbron zou verder ook beschikbaar zijn in de Van. De Anglia 123E Super kon eveneens geleverd worden in Europa. Qua uitrusting had de koper de keuze tussen de Standard en de DeLuxe. De laatstgenoemde variant was te identificeren aan de chromen zijstrips, grille en koplampomlijstingen. Het interieur was rijkelijker uitgerust met o.a. two-tone zijpanelen en een afsluitbaar handschoenkastje. Een variant die Ford UK louter voor de Europese markt vervaardigde, was de Anglia 105E Sportsman. De wagen kenmerkte zich door de het reservewiel aangebracht op de achterbumper, dit in de stijl van Amerikaanse luxewagens (de Continental Kit). Verder hadden de bumpers chromen overriders en stond de wagen op banden met een witte rand. Optioneel kon het koetswerk verfraaid worden met een striping. Het interieur en het mechanische gedeelte bleven ongewijzigd. Tegenwoordig is de Sportsman een gewild object onder de Anglia-liefhebbers. De overbrenging van de 1965 Ford Anglia 105E Sportsman was een manuele versnellingsbak met 4 verhoudingen. De transmissie werd gekoppeld aan een 4-cilinder-in-lijn die 997 CC groot was. Het vermogen bedroeg 39 pk. De Ford Anglia 105E werd vervaardigd van 1959 t.e.m. 1967. In die periode produceerde Ford UK 954.426 exemplaren van de Anglia 105E Saloon.
Zoals je kunt zien is onze Ford Anglia ingeschreven en gekeurd voor dagelijks gebruik.
Een oldtimerplaat heeft immers heel wat nadelen qua beperkingen en gebruik in tijd. (zie uitleg wetgeving) Met een gewone inschrijving kan men ook na het invallen van de duisternis nog genieten van een rijuitstap
Met een inschrijving voor dagelijks gebruik moet men natuurlijk jaarlijks naar de keuring wat met een wagentje van die leeftijd niet altijd zo evident is. Bekijk het echter positief: technische mankementen worden opgespoord.
De verzekering blijft (wanneer men aangesloten is bij een oldtimerclub)in beide gevallen dezelfde oldtimerverzekering. Wegentaks blijft ook hetzelfde