Foto

Keer terug naar de

Inhoud blog
  • De Anglia van Toon uit Nederlands-Limburg
  • Fluovestje nu verplicht!
  • Angliamodellen
  • Hele mooie informatieve site
  • Anglia in de reclame
    Ford Anglia 105E
    Onze eerste oldtimer
    16-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom



     Welkom op deze blog

    We wensen je veel kijk- en leesgenot.

    Klik op de Anglia om naar de beginpagina te gaan.

    16-04-2009 om 00:00 geschreven door Wim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (48 Stemmen)
    17-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Anglia

    Ford Anglia

    De historiek van de Ford Anglia-serie start in 1940. Dan deed de E04A zijn intrede. De wagen was in feite een verbeterde versie van de Ford 7Y. De code wijst op de benaming van de motor. Na deze generatie volgden nog de E49A en de 100E.


    In 1959 introduceert Ford de laatste versie van de Anglia, de 105E. Het ontwerp was kenmerkend voor deze generatie. Opmerkelijk zijn de ‘omgekeerde’ achterruit, die ook ingebouwd werd op de 1957 Mercury Turnpike Cruiser, en de prominente koplampen met daartussen een grote grille. Verder bevonden er zich veel Amerikaanse invloeden in het design zoals de vinnen achteraan en de gestroomlijnde vormgeving.


    De koper kon de Anglia 105E in drie verschillende carrosseriën verkrijgen: als saloon, als ‘Estate’ en als ‘Van’. De 2 laatstgenoemde varianten waren beschikbaar vanaf 1961. De ‘Van’ spitste zich toe op utilitaire doeleinden terwijl de ‘Estate’ meer plaats bood aan personen. In 1962 deed de Anglia 123E Super zijn intrede. De nieuwe versie had een 1.2 l motor onder de kap. De krachtbron zou verder ook beschikbaar zijn in de ‘Van’. De Anglia 123E Super kon eveneens geleverd worden in Europa. Qua uitrusting had de koper de keuze tussen de Standard en de DeLuxe. De laatstgenoemde variant was te identificeren aan de chromen zijstrips, grille en koplampomlijstingen. Het interieur was rijkelijker uitgerust met o.a. ‘two-tone’ zijpanelen en een afsluitbaar handschoenkastje.


    Een variant die Ford UK louter voor de Europese markt vervaardigde, was de Anglia 105E Sportsman. De wagen kenmerkte zich door de het reservewiel aangebracht op de achterbumper, dit in de stijl van Amerikaanse luxewagens (de ‘Continental Kit’). Verder hadden de bumpers chromen ‘overriders’ en stond de wagen op banden met een witte rand. Optioneel kon het koetswerk verfraaid worden met een ‘striping’. Het interieur en het mechanische gedeelte bleven ongewijzigd. Tegenwoordig is de Sportsman een gewild object onder de Anglia-liefhebbers.

    De overbrenging van de 1965 Ford Anglia 105E Sportsman was een manuele versnellingsbak met 4 verhoudingen. De transmissie werd gekoppeld aan een ‘4-cilinder-in-lijn’ die 997 CC groot was. Het vermogen bedroeg 39 pk. De Ford Anglia 105E werd vervaardigd van 1959 t.e.m. 1967. In die periode produceerde Ford UK 954.426 exemplaren van de Anglia 105E Saloon.

    17-04-2009 om 00:00 geschreven door Wim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (9 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aankoop

    Zo zag ons Angliaatje er uit wanneer we hem de eerste maal gingen bekijken in Brugge












    Eric Danneels, een Angliabezitter was zo vriendelijk mee te gaan
     om ons technische bijstand te geven bij het bezichtigen van de wagen

    17-04-2009 om 00:00 geschreven door Wim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (13 Stemmen)
    18-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even voorstellen: onze Ford Anglia

    Zoals je kunt zien is onze Ford Anglia ingeschreven en gekeurd voor dagelijks gebruik.

    Een oldtimerplaat heeft immers heel wat nadelen qua beperkingen
    en gebruik in tijd.
    (zie uitleg wetgeving)
    Met een gewone inschrijving kan men ook na het invallen van de
    duisternis nog genieten van een rijuitstap

    Met een inschrijving voor dagelijks gebruik moet men natuurlijk
    jaarlijks naar de keuring wat met een wagentje van die leeftijd niet
    altijd zo evident is.
    Bekijk het echter positief: technische mankementen worden opgespoord.

    De verzekering blijft (wanneer men aangesloten is bij een oldtimerclub)in beide gevallen
    dezelfde oldtimerverzekering.
    Wegentaks blijft ook hetzelfde















    18-04-2009 om 00:00 geschreven door Wim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (11 Stemmen)


    Archief per week
  • 07/12-13/12 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • B.O.S.C.
  • Wegcode.be
  • Informatieve site over Ford Anglia
  • Engelse Ford Angliaclub


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs