Welkom op mijn blog!
Inhoud blog
  • Welkom op dit blog!!!
  • Messerschmitt BF109
  • Vliegtuig van de week.
  • De snelste!!!
  • De grootste?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken met Google


    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tilloenk
    www.bloggen.be/tilloen
    Rondvraag / Poll
    Wat vind jij het beste vliegtuig van alle tijden?
    Supermarine Spitfire
    Messerschmitt BF109
    Raptor F-22
    Antonov AN-225
    Boeing 747-400
    Boeing 777
    Airbus A-380
    Of toch een ander vliegtuig!!!
    Bekijk resultaat

    Flyer
    De vliegtuig site
    alles over vliegtuigen
    09-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Messerschmitt BF109
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Messerschmitt Bf 109 was een jachtvliegtuig dat tijdens de Tweede Wereldoorlog in gebruik was bij de Duitse Luftwaffe.

    Dit vliegtuig werd voor het eerst in de strijd gegooid tijdens de Spaanse Burgeroorlog.

    Bf is een afkorting van Bayerische Flugzeugwerke waar de door Willy Messerschmitt ontworpen toestellen werden gebouwd.

    De kwaliteiten van dit toestel waren te vergelijken met de Spitfire van de RAF, zijn tegenstander in o.m. de Slag om Engeland. De Bf 109 vereiste hard werken bij een duikaanval zodat er flink wat spierkracht nodig was om het doel in het vizier te krijgen.

    De vleugels vormden een zwak onderdeel maar de staart was nog zwakker. Messerschmitt was wel verplicht zijn toestellen licht, aerodynamisch efficiënt en klein te bouwen omdat hij de beperkingen van de Duitse motoren kende. In 1936 leverde de Engelse Merlin-motor 900 pk terwijl de Duitse Jumo amper 670 pk kon ophoesten. Het smalle landingsgestel van de Messerschmitt maakte het opstijgen en landen tot een lastige klus, vooral voor onervaren piloten. De cockpit was bovendien nogal krap bemeten.

    Het toestel had een draaicirkel van amper 225 meter (de Spitfire 265 en de Hurricane 240 meter). Dit kon tijdens luchtgevechten van vitaal belang zijn.

    De specificatie van het Duits Ministerie van Luchtvaart voorzag in een bewapening van 2 mitrailleurs die Messerschmitt boven in de motorkap plaatste.

    Het was een slag voor diegenen die ervoor gezorgd hadden dat de Bf 109 door de tests kwam toen ze vernamen dat de RAF zijn jagers met acht mitrailleurs uitrustte. De vleugel van de 109 was zo dun dat er eenvoudigweg geen ruimte was om de standaarmitrailleurs te plaatsen. Er werd dan een nieuw ontwerp ontwikkeld uit een lichte mitrailleur van de infanterie. Een gewoon munitie-aanvoersysteem met ruimte voor kogelhouders vond evenmin plaats. Dit werd opgelost door de band met kogels helemaal naar de vleugeltip te leiden over een roller, weer helemaal terug naar de vleugelwortel over een andere roller en dan naar de mitrailleur.

    Tijdens de Slag om Engeland waren de mitrailleurs vervangen door kanonnen in een nieuw ontworpen vleugel. Na de Bf 109E (voorzien van een motor die 400pk extra stuwkracht leverde) vielen de ontwerpers voor alle andere varianten terug op de vleugel zonder bewapening.

    Het grootste voordeel van de Messerschmitt was het feit dat het een brandstof injectie motor was. Hierdoor kon de Messerschmitt makkelijker op de kop vliegen en duikvluchten maken omdat de motor in tegenstelling tot de Hurricane geen vlotterkamer bevatte.

    Het toestel bleef tot het einde van de Tweede Wereldoorlog in productie en rolde in grotere aantallen uit de fabrieken dan welk ander gevechtsvliegtuig ooit. Duitsland leverde het toestel ook aan haar bondgenoten. Na de oorlog werd het type nog enige tijd door Finland gebruikt. In Tsjechoslowakijke werd nog een serie gebouwd, waarvan een aantal aan Israël werd geleverd. Ook in Spanje werd het toestel gebouwd. Voorzien van een andere motor bleeft de Bf 109 tot 1967 in gebruik bij de Spaanse luchtmacht.


    09-02-2007 om 00:00 geschreven door spitfire  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (18 Stemmen)


    Archief per week
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • New-Holland
  • coole games

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs